|
|
Topptur på ski. Hvor, hva, utstyr andre i oslo osv
|
Re: Topptur på ski. Hvor, hva, utstyr andre i oslo osv
[Re: olechr]
08/08/2014 08:33
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
En ting du virkelig bør gjøre er å melde deg på en Highcamp festival. Det er 3-4 i året rundt om. Stemningen er helt fantastisk, særlig på den som er på Turtagrø første helgen i Mai. Da er det også veldig veldig bra å gå toppturer (lange lyse dager og fortsatt bra med snø, ofte pudder der og). Går helt fint å dra alene på disse treffene. Ellers har jeg og et par andre (som også er på forumet her) tatt et par turer til Røldal. Kan si ifra om det blir noen konkrete planer så er det bare å henge seg på. Røldal er fint enten man er helt fersk eller i verdenstoppen 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: GeirK]
08/08/2014 08:40
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
08/08/2014 08:45
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Denne tråden får meg til å glede meg til vinteren! Og meg til å savne det å bo i Norge, hvor man rent faktisk har noe så fint som årstider og høydemeter 
|
|
|
[Re: KKippernes]
08/08/2014 08:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Til vinteren har jeg tenkt å prøve meg på noen lokale turer med litt flat anmarsj og løse det ved å fatbike inn med skia på sekken. Det forutsetter selvfølgelig oppkjørte skiløyper. GeirK: Gråkallen på en god snødag er undervurdert! Labba rundt der med brodern en kveld med hodelykt for to år siden. Fikk type 15- og 30sekunders run, men herrejemeni så artig. Jeg vet! Har "oppdaget" den på internett, men det var rett og slett ikke nok snø i vinter. Håper på en slik vinter i år som bildene dine og denne videoen viser: http://vimeo.com/79056204
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Kriss]
08/08/2014 09:05
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Olechr har det i blodet og er såpass gira på stæsj at dette blir dyrt.. Først kommer du til å kjøpe deg ganske tungt og bredt utstyr da du er sprek og ikke er så opptatt av at det skal være lett. Men så kommer du til å være med en på tur med en med lett utstyr og ser at spreke deg blir dødssliten, mens han andre bare plystrer. Så prøver du skia hans og finner ut at de greiene mine gidder jeg hvertfall ikke drasse på.. Jeg inviterer på hyttetur 1t fra Romsdalen til vinteren.. Trur du jeg er fullt klar over dette eller. Det er grunnen til at jeg har ventet. Hjelper liksom ikke å ha god tilgang på 3 skimerker heller. "Å halvpris, da tjener jeg jo 3000 kroner" YOHOOO! Men å være utstyrgal er et lite hælvete. Da bestiller man alt i paller. I går bestillte jeg dekk 15 stk smack smack. Er jo kjekt å ha. Snart skal det bestilles sykler. Og selv om jeg var enig med meg selv at 2 sykler holder så sliter jeg skikkelig med å komme meg under 6 nå som kataolgen har kommet. Så bør vel kanskje drite i hele topptur greia da bikkja til frøkna fort blir byttet inn i noen titan bindinger:-D
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/08/2014 09:22
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet! Har "oppdaget" den på internett, men det var rett og slett ikke nok snø i vinter. Håper på en slik vinter i år som bildene dine og denne videoen viser: http://vimeo.com/79056204 Gråkallen er definitivt stedet der jeg har pumpet mest pudder på kveldstid. På kveldene var det endel i omgangskretsen som dro til Vassfjellet på pudderkvelder, mens jeg var sær og dro til Gråkallen. Jeg fikk kjøre uavbrutt i dyp pudder mens de andre skrenset rundt på preppeføre, samtidig. Ingen heiskø heller. Om så der det kort nok til topps til å kjøre intervalltrening med feller oppover, om man vil dét. Trist å ha flyttet så langt bort fra Gråkallen, men det er mulig Solemsvåttan har potensiale til lignende moro. Får se i vinter.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
08/08/2014 09:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vet! Har "oppdaget" den på internett, men det var rett og slett ikke nok snø i vinter. Håper på en slik vinter i år som bildene dine og denne videoen viser: http://vimeo.com/79056204 Gråkallen er definitivt stedet der jeg har pumpet mest pudder på kveldstid. På kveldene var det endel i omgangskretsen som dro til Vassfjellet på pudderkvelder, mens jeg var sær og dro til Gråkallen. Jeg fikk kjøre uavbrutt i dyp pudder mens de andre skrenset rundt på preppeføre, samtidig. Ingen heiskø heller. Om så der det kort nok til topps til å kjøre intervalltrening med feller oppover, om man vil dét. Trist å ha flyttet så langt bort fra Gråkallen, men det er mulig Solemsvåttan har potensiale til lignende moro. Får se i vinter. Ha - ha. Kikket akkurat på Solemsvåttan og tror det er åpne nok områder på vestsiden til at man kan kjøre ned, med mindre flyfoto viser gamle hogstfelt som har grodd igjen. På Vassfjellet kan man finne nokså urørt pudder om man traverserer nordover før man slipper seg ned.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: hilmer]
08/08/2014 09:40
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
...og.....selv om jeg kanskje er litt enig i det du skriver, så er jeg også veldig uenig. Problemet med tungt utstyr er at man veldig fort kutter ut de marginale turene, som kanskje kunne ha vært gjort på fjellski. Man unngår også gjerne turene som innebærer ski på ryggen - f.eks. når turen kombineres med klatring, eller når turen går utenfor sesongen.
Du har vel er godt poeng der. Jeg har valgt bort endel turer som innebærer over en mils anmarsj, siste tiden. Med base fra Trondheim er det mye å velge i som ikke innbærer mye gåing, så det har ikke vært noe stort problem. Snota, Neådelssnota er topper jeg gjerne tar med tungt utstyr, men der stopper det. Jeg grubler på å prøve meg på Dynafit og ditto støvler etterhvert. Telemarksferdighetene er bitt ganske elendige etter tre år som småbarnsfar, uten vedlikehold.
|
|
|
08/08/2014 09:43
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Det eneste rådet jeg fikk da jeg startet var forøvrig å kjøpe utstyr jeg ikke var redd for siden skiene uansett kom til å bli ødelagt av stein - og det er noe sant i det.
|
|
|
08/08/2014 09:46
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Ha - ha. Kikket akkurat på Solemsvåttan og tror det er åpne nok områder på vestsiden til at man kan kjøre ned, med mindre flyfoto viser gamle hogstfelt som har grodd igjen.
Vi sykler ganske mye på vestsiden, og stien går stort sett bratt ned i relativt tett skog. På Østsiden er det skralere med stier, med noen hogstfelt og med et massedeponi som evt. kan by på mye moro med riktige forhold. Men det bør prøves til vinteren, om det blir snø.
|
|
|
08/08/2014 09:50
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Mulig man kan finne en linje på vestsia, nord for gjerdet. Ganske mange hogstfelt nedover der nå.
Janost dreiv og trasket oppi der for noen vintrer siden, kanskje han vet bedre.
I år sykla jeg over i midten av februar med piggdekk, men det er ikke sikkert det skjer igjen.
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
[Re: Nanok]
08/08/2014 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og kjører jeg forbi Solemsvåttan og fortsetter i 1:45, kan jeg gå opp på denne flotte toppen her: 
|
|
|
08/08/2014 13:34
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Hm, det der er vel en eller annen Tvärrklump i Sverige, right? Hatt en fin tur ned den ene renna der. // K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
08/08/2014 13:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sönner Tväråklumpen, ja. De rennene er foreløpig litt over mitt kompetansenivå, men kanskje en dag!
|
|
|
09/08/2014 07:17
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Sönner Tväråklumpen, ja. De rennene er foreløpig litt over mitt kompetansenivå, men kanskje en dag! Man trenger egentlig ikke spesielt høyt kompetansenivå på ski for å kjøre renner. Har flere venner som er veldig ferske på ski som kjører veldig bratt - faktisk så er det disse som ser ut til å få mest ut av rennekjøring. Den enkleste måten å trene på, er å kjøre opp på haugene som lages av snøkanoner, og kjøre ned den bratteste siden med flest mulig svinger. Man trenger fjellkompetanse - renner er terrengfeller, så hvis noe først går galt så kan det fort gå veldig galt. Et overflateskred som man normalt kan kjøre ut av, kan fort få alvorlige konsekvenser hvis man ikke kan komme seg ut og blir tatt inn i en flakse hals e.l. Har selv blitt med på noe rennekjøring, men får egentlig ikke så mye kick av det...og føler at det er litt unødvendig. Da jeg gikk haute route ble guiden i laget forran oss tatt av et punktskred som gikk på tvers av rennen - i en kø på rund 50 personer var det kun han som ble tatt. Skredet kom fra toppen over, skyldte han 5 meter opp før han ble med 300 meter ned med alvorlige skader. Vår guide sa at han ikke hadde hørt om ulykker der tidligere. Renner kan forøvrig også være den tryggeste veien ned. Det er bedre å kjøre bratt is enn å kjøre en halvbratt flanke som er ustabil...
|
|
|
09/08/2014 09:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kompetansen er der nok, men ikke psyken. Jeg kjører Svartberget i åre, som er bratt, og Zipline-traseen under WM6:an, som er bratt og trang. Men, når det blir, bratt, trangt, eksponert og skummelt lener jeg meg ubevisst inn mot fjellet og det er som kjent oppskriften på tryning.
Jeg skal bruke denne vinteren til å trene mye brattkjøring.
|
|
|
09/08/2014 10:12
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Forstår deg godt - jeg gjør det samme før jeg får ski på beina...synes det er skikkelig skummelt med stegjern og isøks de samme stedene som jeg kjører ski. Jeg har bevisst valgt å ikke kjøre renner fordi jeg ikke synes det gir meg noe: jeg får mer ut av en langt hestesko-cruising tur enn å kjøre korteste veg ned en renne. Det hender at jeg kjører de uansett, men det er ikke noe jeg oppsøker. Bratte flanker synes jeg derimot er über-gøy...men kan kun gjøres når man 110% sikker på snøen, og kjenner vind og snø-historikken i området/eventuelt får tatt en profil på en trygg måte. Men, jeg føler meg generelt snytt ved brattkjøring når jeg har gått opp...det tar for kort tid å komme ned.
|
|
|
09/08/2014 20:46
|
lstian
Fersking
|
Fersking
Kjøp av toppturutstyr: Sko: Ikke gå i netthandel-fellen. Topptursko bør kjøpes hos en forhandler med svært bra utvalg og folk som er myye på tur selv. Bare da har de selv opplevd hvordan ulikt utsyr fungerer på ulikt føre og ulikt ferdighetsnivå (hos de man er på tur med) Ski, bindinger, feller, staver mm.: Når du først er hos den dyktige spesialsjappa ordner du deg også en god pakkepris på dette. Det viktigste er at pakken "matcher". At ikke sko og binding f.eks er totalt overkill for den lette toppturskien. Ser altfor mange som kommer med lette, lette topptursko, en smal toppturski og rammebinding (f.eks marker tour/baron/duke. Totalt meningsløst! Sikkerhetsutstyr: Skal du på topptur kommer du deg ikke inna Spade, søkestang og sender/mottaker. Ikke bli fristet til å gå for en lett og kort spade som tar lite plass i sekken. Voilé Telepro, G3 Avitech og Ortovox Kodiak er 3 spader jeg VET tåler påkjenningene av å grave i skredrester. Bli heller ikke fristet til å kjøpe BCA Tracker sender/mottaker for den er den mest solgte i Norge og veldig enkel å bruke. Teknologien er utdatert og den selges billig fordi leverandøren vil tømme lageret sitt. Kjøp deg en Mammut Barryvox Element eller liknende. Bombesikker og superenkel. Ut på tur: Har du lite erfaring med å ferdes i vinterfjellet? Meld deg på et 4-5 dagers kurs med sertifiserte guider/veiledere. Ikke bare kommer du til å få masse nyttig kunnskap, men mest sansynlig svært mye god skikjøring. Her på vestlandet arrangerer blant andre www.norgesguidene.no og www.breogfjell.no slike kurs. NB: Rennekjøring trenger ikke alltid være is og dårlig føre http://vimeo.com/99288260
|
|
|
09/08/2014 21:27
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: lstian]
11/08/2014 08:54
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp av toppturutstyr:
Sko: Ikke gå i netthandel-fellen. Topptursko bør kjøpes hos en forhandler med svært bra utvalg og folk som er myye på tur selv. Bare da har de selv opplevd hvordan ulikt utsyr fungerer på ulikt føre og ulikt ferdighetsnivå (hos de man er på tur med)
Generelt enig med Istian. Spesielt på det med støvler Når du sier at bruken er nesten utelukkende toppturer tenker jeg at en type techbindiger som gjelder. Dette kan være dynafit, plum, fritchi vipec eller g3 Dynafit og plum er vel det tryggeste valget med de mest gjennomtestede bidingene, men vipec og g3 ion ser også spennende ut. Dette er helt ok å kjøpe på nett, men du kan også antagelig få en god pris hvis du kjøper alt samlet i en butikk. Jeg ville gått for ski i ca 90-100mm-segmentet, ikke noe mindre enn det. Der finnes det massevis å velge mellom, og mange fine allroundski. Dagens tips er Coundown 102l som er på salg i disse dager. Har ikke prøvd akkurat den selv, men har god erfaring med down, mye ski for pengene. Her er en test av skien
Redigert av Bøygen; 11/08/2014 10:27. Rediger grunn: særskrivingsfeil
|
|
|
[Re: Bøygen]
11/08/2014 09:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kjøp av toppturutstyr:
Sko: Ikke gå i netthandel-fellen. Topptursko bør kjøpes hos en forhandler med svært bra utvalg og folk som er myye på tur selv. Bare da har de selv opplevd hvordan ulikt utsyr fungerer på ulikt føre og ulikt ferdighetsnivå (hos de man er på tur med)
Generelt enig med Istian. Spesielt på det med støvler Når du sier at bruken er nesten utelukkende toppturer tenker jeg at en type techbindiger som gjelder. Dette kan være dynafit, plum, fritchi vipec eller g3 Dynafit og plum er vel det tryggeste valget med de mest gjennom testede bidingene, men vipec og g3 ion ser også spennende ut. Dette er helt ok å kjøpe på nett, men du kan også antagelig få en god pris hvis du kjøper alt samlet i en butikk. Jeg ville gått for ski i ca 90-100mm-segmentet, ikke noe mindre enn det. Der finnes det massevis å velge mellom, og mange fine allroundski. Dagens tips er Coundown 102l som er på salg i disse dager. Har ikke prøvd akkurat den selv, men har god erfaring med down, mye ski for pengene. Her er en test av skien Hvor mange butikker i landet er det som har et skikkelig godt utvalg i støvler slik at du kan få prøvd flere modeller og størrelser? Tre? Fire? Jeg bor i Norges 3. største by og må tilbringe fire timer i bil for å besøke en slik forretning. Jeg leste MYE på nettet og fikk stor hjelp av terrengsykkel.no samt andre forum. Endte opp med Dynafit Mercury til meg selv og Scarpa Maestrale til sønnen min fra to forskjellige utenlandske nettbutikker - traff 100% på passform og sparte flere tusen kroner. Kanskje hadde jeg flaks, men dersom det å kjøpe støvler er et heldagsprosjekt vil jeg påstå at selv om du må returnere det første paret, så kan det fremdeles hende at du sparer tid og penger. Joda - selgeren kan gi deg mye kvalifisert info, men han er én person og er ikke en nøytral part i saken. Konsensus fra erfarne brukere på nettet er vel så verdifull info etter min mening.
|
|
|
[Re: lstian]
11/08/2014 10:30
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Så ut som mye fin kjøring (bortsett fra kanskje det aller første nedkjøringssegmentet). Uansett, ikke uenig i det du skriver, selv om jeg ser at kommentarene mine over kan tyde på noe annet. På f.eks. Guastatoppen er rennene stort sett de beste å kjøre, og kan kjøres ganske hardt når man kjenner stienpartier osv. Så ikke noe tvil om at renner kommer i mange varienter. Rennene i videoen din virker generelt svært fine. Antar at poenget mitt egentlig bare var at man bør jakte på god (og trygg) kjøring uansett - og at jeg ikke ser det helt store i å navigere seg ned en 2 meter bred sjakt. På denne turen: [video:youtube]UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4Hxcbw[/video] Var snøen i rennen (fra ca 1min) fin, mens den bratte flanken ved siden av var rasutsatt. Sprekker og generell eksponering gjorde nok uansett at jeg foretrakk kjøringen lenger ned. Å kjøre ned var langt bedre enn å gå opp.
|
|
|
11/08/2014 10:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Antar at poenget mitt egentlig bare var at man bør jakte på god (og trygg) kjøring uansett - og at jeg ikke ser det helt store i å navigere seg ned en 2 meter bred sjakt.
Nemlig. Her detter jeg av litt: http://vimeo.com/67109024
|
|
|
11/08/2014 11:13
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Antar at poenget mitt egentlig bare var at man bør jakte på god (og trygg) kjøring uansett - og at jeg ikke ser det helt store i å navigere seg ned en 2 meter bred sjakt.
Nemlig. Her detter jeg av litt: http://vimeo.com/67109024 Det var akkurat noe slikt jeg tenkte på...
|
|
|
11/08/2014 11:23
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Nemlig. Her detter jeg av litt: http://vimeo.com/67109024 Det anbefales ikke å falle på steder som dette  God (og trygg) kjøring har absolutt sin plass, mens andre søker mestringsfølelse og spenning i mer avansert skialpinisme. Ikke helt ulikt terrengsykling, en skikkelig flytsti kan være feiende flott, men å sette et teknisk crux er ikke så verst det heller.
|
|
|
[Re: morta]
11/08/2014 12:10
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Nemlig. Her detter jeg av litt: http://vimeo.com/67109024 Det anbefales ikke å falle på steder som dette  God (og trygg) kjøring har absolutt sin plass, mens andre søker mestringsfølelse og spenning i mer avansert skialpinisme. Ikke helt ulikt terrengsykling, en skikkelig flytsti kan være feiende flott, men å sette et teknisk crux er ikke så verst det heller. Hovedproblemet med slik kjøring for meg er at jeg ikke får den helt store mestringsfølelsen, og at jeg tenker at jeg er dust som befinner meg der fordi konsekvensene av alt kan være så enorme - f.eks. at bindingen røskes ut av bindingen i hoppsvingen. Når det er sagt så er kanskje sjansene for en ulykke lavere der enn hvis man kjører kortsvinger på kvitfjell når "team idiot" bestemmer seg at de skal teste utforløypa for å rekke den "faglige" delen av firmaturen. Han eneste som jeg kjenner/kjente som har skadet seg virkelig alvorlig kjørte i sperret bakke i Åre....traff et tre da han kjørte unna en skogskjører som forvillet seg ut i storslalomløya. (men...det er greit å ha på skryte-cv'en...sånn av og til, det skal jeg innrømme)
|
|
|
11/08/2014 14:59
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Sånt er jo også morsomt (hvis man liker denslags). Det blir kanskje mer fjelltur enn skikjøring (i hvert fall øverst), men det kan jo også være fint. Denne renna i Arabba var ikke spesielt bra å "kjøre" (før ca halvveis nede, og vel ute av renna), men det var gøy likevel:  
|
|
|
11/08/2014 15:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei Christian, den renna kjørte vi også i vinter. Men den vakreste renna i verden er rett over dalen, Canale Holzer fra Sellamassivet er et kunstverk! Nesten så en gråt når en kom ned, ikke fordi det var skummelt, men så utrolig vakkert.
Når det gjelder toppturer og trådstarter. ok distanse fra Oslo og lang sesong; Leirådalen, innover mot Leirvassbu + sognefjellet. Både lette og bratte turer, men ikke minst mulighet til å knyte flere topper i en tur og dermed får bra trening opp og mange høydemetre. Mine andre favorittområder er Sunndalssøre, Eresfjord, Romsdalen og Hurrungane. Mange områder jeg ikke har vært på tur da. En flott tur i Hedmark er Rendalssølen, flotte bratte renner men flat inn og ut marsj.
|
|
|
[Re: Oddefa]
11/08/2014 16:10
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Canale Holzer ser bra ut, ja! Jeg var liiike i nærheten, men fruen var ikke interessert, så det får bli en annen gang. Topptur fra Oslo: Det er bare å forberede seg på lange bilturer. Jeg slår en knapp (jada) på Hurrungane. Bo i telt eller brudesuite på Turtagrø, eventuelt nede i Fortun (mygg). Det kryr av muligheter. Fri Flyt har arrangert toppturcamp der i årevis, og det finnes masse turanbefalinger: http://www.friflyt.no/tag/Hurrungane Krossbu og Leirvassbu er også fine utgangspunkter. Det er også veldig, veldig mye fint på Sunnmøre, og det kan være fint å følge med på værmeldingen: Er det dårlig ved kysten kan innlandet være bra. Kribler det veldig i beina, er det mulig med dagstur til Gaustatoppen også.
|
|
|
|
|