Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

treg krank pressfit bb30

treg krank pressfit bb30 #1828720 30/07/2014 21:10
E
Espen E.V Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Jeg åpnet for første gang kranken i min 2013 supersix Hi-mod. Jeg ønsket å undersøke en treghet (krankarm snurrer kun en runde når kjedet er av). Lagrene virker helt ok, men det ser ut til at det i selve krankhuset er en kant på hver side som fungerer som en stopper for lagrene. På den ene siden er det noen millimeter lavere enn lagret, men på ikke-drev side er det i flukt med lageret. Dvs at den gjennomgående bolten kan ta borti metallet i krankhuset og dermed gi motstand.

Er det noen som har vært borti liknende?
Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg kan fåt ut lagrende når de ligger mot metallkanten. En kranklagerekstraktor skal jo settes mot lageret fra motsatt side for så å slås ut, men her blir metallkanten fra selve ramma i veien.

Re: treg krank pressfit bb30 [Re: Espen E.V] #1828790 31/07/2014 04:19
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg har nettopp kjøpt en evo med bb30, og der var det også krøll fra dag én.
Kan (foreløpig) lite om systemet, men fyren på verkstedet sa den var shimset feil, og at det var for mye forspenn på lagrene.
Konsekvensen var at det ene lageret hadde brent seg fast i akslingen, og lageret måtte byttes etter knapt 2 uker. Heldigvis var det en reklamasjon.
Jeg må si jeg ble liiit skeptisk til hele bb30... Men nå surrer den fint, og håper den gjør det en stund..

Re: treg krank pressfit bb30 [Re: Espen E.V] #1828850 31/07/2014 06:44
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg har også hatt problemer med mitt BB30 lager på supersix Evo. Lageret på høyre side har blitt "presset" så hardt sammen i ramma at det har redusert bevegeligheten i lageret. Jeg har byttet til dette lageret og det fungerer veldig bra.

http://r2-bike.com/THM-BB30-Innenlager-road

Re: treg krank pressfit bb30 [Re: Espen E.V] #1829120 31/07/2014 11:45
E
Espen E.V Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Det dere skriver har jeg vært utsatt for med andre ytre lagerskåler også. Blant annet på en sykkel kjøpt rett fra butikken der det ene lageret satt fast (snurret ikke). Kjørte Birken med det før jeg fikk fikset det.
Jeg har også vært ute for å skru for tett sammen selv på et campagnololager med skåler, men der var det bare å sku opp og igjen uten at noe gikk i stykker.

Nå ser det derimot ut til at jeg må slipe ned kanten inne i krankhuset. I tillegg var det satt på 6-7 avstandskiver (hele pakken fra fabrikken) på ikke-drevside. I manualen står det maks tre, kan være at det løser noe av problemet, dog ikke med å ta ut lageret.

Moderator  support, Valentino