|
|
|
Noe fint i Bærum? Tjæregrashøgda og området?
|
Noe fint i Bærum? Tjæregrashøgda og området?
30/07/2014 18:02
|
jens fredrik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Noen med lokalkjennskap til Bærumsmarka som kan hjelpe meg?
Har syklet en del fra Fossum, men det går mye i det samme. Stiene opp til Merraskallen samt stier i området Lathusåsen-Fossum.
Jeg har også syklet litt fra Brunkollen og har tatt en tur mot Haslumseter via en liten topp på oversiden. Er det noe annet gull i området? Gjerne med utgangspunkt i Fossum.
Har gått rundt Tjæregrashøgda på ski viaTriungvann. Er det noen stirunder, evt. med litt transport på grus som tilsvarer dette?
Redigert av jens fredrik; 30/07/2014 18:08. Rediger grunn: Thæregras uten v
|
|
|
Re: Noe fint i Bærum? Tjæregrashøgda og området?
[Re: jens fredrik]
30/07/2014 20:20
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Om du sylker inn til Skytterkollen og tar en av stiene retning Sæteren Gård har du ett godt utgangspunkt. Alt retning Burdvann, Skriveberget, Fiskelaus osv herfra er stort sett syklebart. Pilegrimsleden er ok den og, vil du ha lit klatreknot så er Gardlaushøgda (blir snart fredet) fin med masse på x og tvers.
------------------------------- NOTS
|
|
|
30/07/2014 20:58
|
Eldon Tyrell
Fersking
|
Fersking
Eg slit også med å finne gull i samme området, så eg og tar gjerne imot innspel frå lokalkjente. Eg har sykla partiet Haslumseter via Eiksbakk ned Sløyfeveien fleire gongar, ganske bra. Har og prøvd meg opp til Tjæregrashøgda frå både Haslumseter og Eiksbakk, i mine auge langt frå gull men stort sett syklbart.
Santa Cruz Tallboy C Ragley BigWig Canyon Endurace CF 9.0
|
|
|
30/07/2014 21:24
|
Lasse65
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har syklet det meste i Bærumsmarka, og syns mye av stiene innenfor Brunkollen blir litt knotete. Jeg bor på Haslum, og sykler mest i området Garlaushøgda - Nygård - Brunkollen og nordostover mot Fossum - her er alle stier sykkelbare og relatovt fine. Anbefaler å prøve alle stiene sørvestover fra Fossum, nedenfor Brunkollen. Stien fra Brunkollen til Skytterkollen er jo en klassiker hvis du liker litt tekniske nedkjøringer.
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
|
|
|
31/07/2014 14:24
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Dette blir jo litt lenger unna, men det er etpar fine stier ned fra Skriverberget ved Burudvann som burde sykles mere. Det er fint mellom Burudvann og Stein gård. Stien fra Muren over Skriverberget og ned mot Trulsebråten er også morsom. Opp mot Tjæregrashøgda blir det fort mye myr og knot, det gjelder også mellom Hvitsteinvann og Vensåsseter.
|
|
|
31/07/2014 15:14
|
terjelo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I tiden da jeg hadde null barn og god tid, prøvde jeg gjentatte ganger å finne fornuftige stier til og rundt Tjæregrashøgda. Lykkes aldri. Mulig det finnes, men jeg er skeptisk. Nå for tiden er jeg ikke lenger nord enn Sløyfeveien. Runden fra Haslumseter vestover og tilbake til Skriveberget mener jeg også å huske var helt OK.
Slenger meg på de andre anbefalingene over i tråden. Både OSM og litt Strava-utforsking bør gi bra input.
Bra tips om Skriveberget-Burudvann, der kan jeg sykle litt oftere. Det største problemet vårt er flere steder manglende trafikk - flere av de fineste smalstiene er allerede mer eller mindre stengt for sesongen pga. tett underskog.
|
|
|
[Re: Lunix]
31/07/2014 17:31
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
............ vil du ha lit klatreknot så er Gardlaushøgda (blir snart fredet) fin med masse på x og tvers. Heldigvis ikke verre fredet en att eksisterende stier fortsatt kan brukes http://www.fylkesmannen.no/PageFiles/559194/Forslag%20til%20forskrift%20for%20Gardlaush%C3%B8gda%20naturreservat.pdf?epslanguage=nb
|
|
|
01/08/2014 05:42
|
jens fredrik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for alle tipsene, folkens!
Vi endte opp med å sykle fra Fossum til Skytterkollen og videre derfra på sti ned mot Sæteren før vi svingte opp mot Muren. Derfra på sti og noe som må være en gammel vei (bred sti nå) til Brunkollen. Derfra den vanlige nedkjøringen.
Må absolutt si at det var vellykket og jeg satser på flere oppdagelsesturer i området. Gjerne lenger inn mot Burudvann.
|
|
|
[Re: gunnarw]
01/08/2014 09:22
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
............ vil du ha lit klatreknot så er Gardlaushøgda (blir snart fredet) fin med masse på x og tvers. Heldigvis ikke verre fredet en att eksisterende stier fortsatt kan brukes http://www.fylkesmannen.no/PageFiles/559194/Forslag%20til%20forskrift%20for%20Gardlaush%C3%B8gda%20naturreservat.pdf?epslanguage=nb Gode nyheter. Fikk litt annet inntrykk fra Budstikka. Ett flott lettilgjengelig sted å få kjørt seg litt spesiellt dager man har ikke tid til transportetapper.
|
|
|
01/08/2014 09:32
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Takk for alle tipsene, folkens!
Vi endte opp med å sykle fra Fossum til Skytterkollen og videre derfra på sti ned mot Sæteren før vi svingte opp mot Muren. Derfra på sti og noe som må være en gammel vei (bred sti nå) til Brunkollen. Derfra den vanlige nedkjøringen.
Må absolutt si at det var vellykket og jeg satser på flere oppdagelsesturer i området. Gjerne lenger inn mot Burudvann. Er du først på Burudvann, så legg gjerne returen via Skriveberget. Synes den mellom Skriveberget og Fiskelaus er fin, og den mellom Fiskelaus og ned til Murenveien er ennå bedre (tror det er skiltet med Muren eller Sæteren/nygård ved Fiskelaus). Over plankebroen ved Fiskelaus og nedover derfra flyter det bra. Er det vått så er fjellet dritglatt så ikke skyld på meg om du kommer hjem gul og blå 
|
|
|
[Re: lmo]
01/08/2014 10:51
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Dette blir jo litt lenger unna, men det er etpar fine stier ned fra Skriverberget ved Burudvann som burde sykles mere. Det er fint mellom Burudvann og Stein gård. Stien fra Muren over Skriverberget og ned mot Trulsebråten er også morsom. Opp mot Tjæregrashøgda blir det fort mye myr og knot, det gjelder også mellom Hvitsteinvann og Vensåsseter. Her mente jeg vel egentlig å skrive at det var etpar fine stier ned fra Kirkebykollen ved Burudvann som burde sykles mere.
|
|
|
05/08/2014 10:59
|
kimpan
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Områdene Skriveberget-Mellom er knall bra. Som nevnt er ruten ned til burudvann fin. En annen rakker er avstkkeren ned fra fiskelausstien og ned til Helset. Vet det har vært diskutert mye om sykkelforbudet på Dælivannsåsen, noen som vet konkrete regelen her nå? Har bodd et steinkast unna de vanvittige fine stiene som fungerte som lekeplass i barneåra. Den gang var det en evig diskusjon hvorvidt ridestier skulle være tillat her.
|
|
|
05/08/2014 11:19
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bor på Høvik og burde helt klart bli flinkere til å utnytte nærområdet. Var en tur på Brunkollen på søndag og det var gøy og grovt til tider. (Strava) Tar gjerne imot invitasjon til å henge på med kjentfolk!
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
05/08/2014 13:39
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Are. Har du syklet runden rundt Skytterkollen? Den var veldig fin för Lövenskjold voldtok nedkjöringa.. http://terrengsykkel.no/Stiguider/Akershus/Skytterkollen-rundenHar bare syklet alle andre plasser i sommer, så usikker på status. Sis jeg syklet den så var det noen som ryddet vekk en del greiner, så mulig den er oppegående igjen nå.. Noen som veit?
|
|
|
|
|
|
|