På den forrige sykkelen min var forbremsa på høyre siden (bestilt fra England). Det var uvandt, men jeg lærte det faktisk raskt.
Men nå har jeg kjørt på ny sykkel et par uker. Og på denne sykkelen valgte jeg å sette forbremsa på venstre side (siden jeg tror det er standard og fordi terrengsykkelen og hybriden min er satt opp slik (disse syklene blir sjeldent brukt)). Men dette valget har ført til 3 forholdsvis skumle episoder hvor sykkelinstinktet mitt har hylt til meg at jeg skal trykke inn høyre hendel så fort som mulig, med det resultat at bakhjulet låser seg og jeg mister nesten all bremsekraft. (I tillegg går det hardt utover bakdekket)
Så nå tør jeg nesten ikke mer. Ikke bare er det uvandt å bremse med venstre hånd, men venstrehånda mi er ikke like sterk som høyre, og langt fra like godt trent til å handtere finstemt forbrems-modulering.
Men om jeg nå gjør dette, altså forbremse med høyre hånd, vil det ha andre komplikasjoner i forhold til bytte/lån av sykkel og slikt? Er det vanlig standard i Norge å forbremse med venstre, eller er det litt forskjellig fra person til person?
Redigert av kjetilsm; 30/07/201409:13.
Re: Standarder, forbrems på høyre eller venstre side?
[Re: kjetilsm]
#182814530/07/201409:04
Hadde en mistanke om det. Men ideelt sett, så gir det mening å frembremse med høyre da, i hvert fall om man er høyre-hendt. Venstre-hendte bør kanskje bremse med venstre hånd.
#182818330/07/201409:30
Ikke noe problem så lenge du ikke låner den bort. Verre om de tror de bremser med bakbremsen og så klemmer de til med frembremsen og går over styret.
Det der er noe folk tror skal skje, men min erfaring er akkurat som den til kjetilsm, at man låser bakhjulet og sklir avgårde uten å senke farten før man får summet seg og drar til forbremsen isteden. De som bare bremser med bakbremsen, eller litt med forbremsen men mest med bakbremsen, har vanligvis ikke så høy fart.
#182819330/07/201409:36
Det der er noe folk tror skal skje, men min erfaring er akkurat som den til kjetilsm, at man låser bakhjulet og sklir avgårde uten å senke farten før man får summet seg og drar til forbremsen isteden.
I tillegg føles det helt galt å forbremse når bakbremsa er låst. Jeg tror kanskje man går på tryne da, og i værste fall sklir under bilen man prøver å stoppe opp foran. Her er det som har skjedd meg i det siste: 1. Må bråbremse, 2. Låser bakhjulet, 3. Slipper bakhjulet, 4. Panikk!, 5. Låser bakhjulet igjen! (pga. panikken), goto 3.
Redigert av kjetilsm; 30/07/201409:55.
#182825030/07/201410:43
Teorien hans er at land med venstrekøyring har bakbremsen på venstresida, for å kunne vise teikn med høgrehanda og likevel ha kontroll; i den tro at bakbremsen er best...
Eg har funne ut at sjølv om teikngiving er betre med frambrems på høgre, er det likevel tryggare med frambrems på venstre. Grunnen er at eg har ein tendens til å bruke høgrehanda til å fikle med flasker og lommer og sånt.
[Re: Dan]
#182845130/07/201413:48
Det der er noe folk tror skal skje, men min erfaring er akkurat som den til kjetilsm, at man låser bakhjulet og sklir avgårde uten å senke farten før man får summet seg og drar til forbremsen isteden. De som bare bremser med bakbremsen, eller litt med forbremsen men mest med bakbremsen, har vanligvis ikke så høy fart.
Vi som kan bremse bremser med frembremsen, men andre bremser med bakbremsen, av en eller annen grunn.
Det var nettopp en video hvor det skjedde hvor en tilskuer skulle sykle ned sykkelen til en DH-utøver som hadde skada seg. Han skulle bakbremse, men gikk over styret og knakk nakken eller noe sånt.
Redigert av Tor Arne; 30/07/201413:49.
#182849130/07/201414:36
Hvis du ønsker å ha bakbremsen på venstre hånd og forrbremsen på høyre så er det bare å bytte over vaierne, det skaper ingen andre problemer for deg så lenge du synes dette er best.
[Re: Tor Arne]
#182851230/07/201415:12
Det var nettopp en video hvor det skjedde hvor en tilskuer skulle sykle ned sykkelen til en DH-utøver som hadde skada seg. Han skulle bakbremse, men gikk over styret og knakk nakken eller noe sånt.