Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King

Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King #1826368 27/07/2014 05:20
I
Ingrid Annita Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I
Hei,

vurderer om jeg skal teste Thunder Burt dekkene. Hvordan funger disse som "allround dekk"? Jeg har kjørt RaceKing SS 2.2 foran og bak de 3 siste årene og stort sett vært fornøyd bortsett fra litt dårligere grep på stier med med mye røtter og gjørme og at de slites fort ut med mye stisykling + erfart at dekk har revnet.

Vil helst ha gode dekk til allbruk (uten å måtte skifte etter terreng), og som er trygge (godt grep) og "punkteringssikre". Hva er å anbefale: som ruller godt og fort på grus/asfalt men samtidig funger bra på sti. Sykler nok (spesielt i år) 50% sti og 50% grus/asfalt hvorav mest grus.

evt. er en kombinasjon å foretrekke (feks RK foran og TB bak) (skinner vel igjennom her at jeg ikke er noen dekk-ekspert:P)

Tenkte evt. å teste på GR til helga. Eller skal jeg fortsette med RK (som jeg egentlig er godt fornøyd med - (men har heller ikke testet annet så sammenligningsgrunnlaget er tynnt).

sykler 26"

Re: Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King [Re: Ingrid Annita] #1826374 27/07/2014 06:05
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Grusdekk begge deler. I følge siste testen i Terrengsykkel var det vel en hvis forskjell, men tipper at dette maks utgjør 1min eller 2 på f.eks. birken. Så er spørsmålet hva sitter best i svingene. Hvem av dekka har best motstand mot punktering. osv. Hadde ikke giddi å bytta om jeg var fornøyd med det jeg hadde.

Re: Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King [Re: Ingrid Annita] #1826377 27/07/2014 06:15
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hei,

Thunder Burt er ikke et allround dekk, men et dekk for "grusritt". Skal du at ett dekk vil jeg ha gått for et sett med Racing Ralph, Ikon, RaceKing eller lignende.

Av "kombinasjoner" så har jeg god erfaring med Rocket Ron som framdekk/styredekk. Og Ralph, Ikon, RaceKing, Renegade eller Thunder Burt bak.

Personlig kjører jeg med Rocket Ron foran på nesten alle ritt og så velger jeg bakdekk etter vær/føre/underlag.

Re: Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King [Re: Ingrid Annita] #1826378 27/07/2014 06:37
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Fiskvikbrødrene kjøre RK i går, null punktering. Klubbens 2 beste hadde TB, han ene pungterte 2 ganger, han andre en gang.

Jeg og kona hadde RK foran og TB bart, gikk bra det, men kjører ganske sivilisert nedover....

På Moratråkket punkterte Repshus og Bjørklund (begge hjul) med TB, i tillegg så jeg et par,tre til i målområdet som hadde punktert med samme dekk.

Har TB på 27.5 jeg har, og testet dem ut litt på den og 29 jeg har. Syns de ruller godt på det meste, bra grep i svingene og god følelse. Liker personlig dekk med mer volum, så TB blir bare brukt på ritt som Birken osv. Ser ingen grunn til å bytte bort RK, evt med en variasjon av XK el noe om det er bløtt.
Rullemotsand er ikke veldig forskjellig, uansett vil luftmotstanden være mye viktigere enn 2-3 watt i en labtest.

Re: Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King [Re: Ingrid Annita] #1826421 27/07/2014 09:13
olechr Offline
More than words
More than words
Skal du kjøre Thunder Burt så bruk Snake Skin versjon. De har jeg brukt i rundbane ritt og på stiturer uten problem. Det gjelder egentlig alle Schwalbe dekk. Ingen grunn å velge noe annet en snakeskin. Selvsagt kan man punktere med det, men kjangsen er mye mindre.

Som allround dekk ville jeg kjørt Rocket Ron, Ikon eller fast Track.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekkvalg - Thunder Burt vs Race King [Re: Ingrid Annita] #1826757 28/07/2014 06:43
I
Ingrid Annita Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I
ok, takker for synspunkter. Blir vel mest sannsynlig RK som står på til helga, så får jeg vurdere bytte senere ICON_SMILE

Moderator  support