Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TR: Haukeliseter

TR: Haukeliseter #1825484 24/07/2014 16:47
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tur rapport fra en liten topptur med utgangspunkt i Haukeliseter Fjellstue.

Her er en liten rapport fra en topptur jeg fikk til mens jeg og furen var på telttur nå i sommer.
Vi hadde pakket bilen med telt, sykkel og snowboard, med åpne planer om telttur i det fri. Jeg fikk noen timer i utforløypene på Hovden, vi fikk syklet på by sightseeing i Odda, vi besøkte sommerskisenteret på Folgefonna, og fisket en hel del uten noe fangst.

Den siste overnattingen skulle vi ha ved DNT' fjellstue på Haukeliseter.
Haukeliseter er kjempelett å finne frem til. Kjører du fra Haukelid mot Røldal kan du ikke unngå å se det. Det ligger på 1000 meters høyde og ligger ved inngangen til Hardangervidda Nasjonalpark. Haukeliseter har godt med parkeringplass, stoppested for expressbuss, overnatting, mat og drikke, kanoutleie og sauna.

Stiverktøyet er som alltids, en Specialized Stumpjumper FSR med 140mm vandring foran og bak, Butcher dekk, og på denne turen, veldig lite bakbremse.

Fra Haukeliseter kan man gå på mange turer.
Jeg valgte bare en på måfå. Hellevassbu sto det på skiltene. Den begynte rett over veien og opp en bratt skråning. Dytting og bæring frem til jeg kom på toppen, men så åpnet fjellet seg og perfekt singentrack lå foran meg.

På toppen møtte jeg et eldre ektepar.
De kunne fortelle at stien bestod av samme typen singletrack nesten hele veien innover, at den lengste turen tok ca 8 timer, men at dert var flere å velge i, og at jeg måtte over noen snøflekker. Så ble jeg ønsket god tur, og ønsket det samme til dem, og stisyklingseventyret var igang.

Det tok ikke lang tid før jeg fikk mitt første møte med snøen, og jeg fant ut at jeg ikke hadde noe styring. Nedover kunne jeg sikte på laveste punkt, men ikke svinge, eller tråkke eller bremse.

Men snøpartiene var ikke så lange, så det beste var å gå, og så sykle videre på nydelig sti. Følge de røde T'ene og ta den veien jeg likte best.

Jeg møtte flere glade turgåere på turen, og alle smilte, og hilste.
Etter en stund så jeg en topp lengre oppe på stien, og satte meg den som mål. Det ble ganske mye dytting oppover, men alt var syklbart nedover igjen, og siden jeg er vokst opp med stinettverket rundt Kristiansand er jeg vandt med å måtte dytte endel oppover.

Nesten på toppen forsatte stien videre innover vidda, men jeg bestemte meg for å klatre opp på toppen med sykkelen for å sykle ned igjen.

De ble en sinnsykt morsom nedkjøring. I begynnelsen var det så bratt og steinet at det var litt skummelt, men litt lengre nede ble det slakere og bedre opptråkket, så da var det bare å sette utfor, Farten ble høy, og nesten hele veien ned igjen gikk unna i superfart.

Rett før siste nedkjøring gikk jeg tom for bremse bak, og det var så bratt at det ble vanskelig å komme seg ned de steinete partiene, men det gikk på et vis.

Det var en sinnsykt fin tur. og jeg er overbevist om at det finnes uendelig mye uoppdaget gull på DNT siden stier rundtom i landet.
Er stiene godt opptråkket så er de kjempefine på sykkel.

Jeg skal definitiv ta med meg sykkelen her igjen.

Vedlegg
Haukeliseter-kart.jpg (38.88 KB, 346 nedlastinger)

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1825489 24/07/2014 16:58
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Har gått turen flere ganger, fint terreng. Har hatt lyst til å sykle der lenge, men er man ikke da inne i nasjonalparken hvor det ikke er lov sykle?
Jeg er på ingen måte noen moralens vokter, er keen på å sykle der selv ICON_WINK
Og det virker jo som om du ikke har møtt noen som blir sure heller ICON_SMILE

Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1825490 24/07/2014 17:00
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Edit: så ikke kartet ditt før nå - du snudde rett før du kom inn i nasjonalparken ICON_SMILE

Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1825599 24/07/2014 21:17
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Fantastisk terreng her ja. Kan jo sykle Ålmannavegen og!

Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1825830 25/07/2014 12:01
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg må inrømme at jeg ikke spurte om jeg hadde lov å sykle i nasjonalparken. Og det var ingen skilt som sa det var forbudt, men som du ser var jeg nok ikke inne i nasjonalparken heller.

Jeg har en del bilder jeg skal legge til å tråden, men fikk ikke lagt de ut i går. så edit er på vei.

Utelukkende blie fjes og gode ønsker på turen fra alle jeg møtte. ICON_WINK

Kristiansand Sykkelpark
Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1825832 25/07/2014 12:03
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Oisann, ser nå at jeg ikke kan redigere den lengre.

Her er link til noen bilder fra turen.

https://onedrive.live.com/redir?resid=12799466B3B239BC%21343

Kristiansand Sykkelpark
Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1827537 29/07/2014 11:22
N
nmk Offline
Medlem
Medlem
N
Var der uka før men uten sykkel :-(. Fortsatte opp til toppen av Vesle Nut og fikk en fantastisk utsikt over vidda! Angret fælt hele veien nedigjen på at jeg ikke hadde sykkel med.
Men jeg snakket med en hyggelig person i resepsjonen på Haukelisæter som var lidesnskaplig opptatt av tur og stisykkling. Han dro frem mange turtips i forskjellige retninger fra Haukelisæter. Anbefaler derfor en tur innom resepsjonen for tips!

nmk

Re: TR: Haukeliseter [Re: Cervin] #1829188 31/07/2014 13:15
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Har hytte på Vågsli (10 min unna setra). Har syklet en del flotte stier der oppe. Vi syklet Ålmannvegen fra Vågsli til vi traff på stien til Veslenup i fjor, men ikke fått syklet noe i år så langt. Vi snudde når vi nådde dytte partiene opp mot Veslenup. Er det syklbart etter dette?? vi var litt slitne og tenkte på hjemturen...

Jeg skal opp den neste to helgene (altså ikke førstkommende, med 2 etter det...) med sykkel på taket. Har tenkt å utforske området rundt skisenteret.

send gjerne pm om noen er i området med sykkel.

mvh
rolf

Re: TR: Haukeliseter [Re: Rolfkr] #1830793 05/08/2014 09:48
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rolfkr
Har hytte på Vågsli (10 min unna setra). Har syklet en del flotte stier der oppe. Vi syklet Ålmannvegen fra Vågsli til vi traff på stien til Veslenup i fjor, men ikke fått syklet noe i år så langt. Vi snudde når vi nådde dytte partiene opp mot Veslenup. Er det syklbart etter dette?? vi var litt slitne og tenkte på hjemturen...

Jeg skal opp den neste to helgene (altså ikke førstkommende, med 2 etter det...) med sykkel på taket. Har tenkt å utforske området rundt skisenteret.

send gjerne pm om noen er i området med sykkel.

mvh
rolf

Litt usikker på hvor du er nå, men om du tenker på stien som tar NV fra Ålmannavegen mot Sandvasshytta (og Veslenup) skal det være mulig å sykle der.

Re: TR: Haukeliseter [Re: j_pensionner] #1831230 05/08/2014 20:10
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det er enklest å forklare med stien fra Haukeliseter til Hellevassbu. Vi syklet til "dalen" før Veslenup. Der ble det så mye bæring at vi snudde. Det jeg lurer på er om stien blir bedre etter dette, og hvor syklbar den er fra Veslenup og inn mot nasjonalpark grensen.

Moderator  support