Stikart – hvilke bruker du?
|
Stikart – hvilke bruker du?
24/07/2014 10:33
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Jeg har hatt stor glede av stikartene som er tilgjengelig på nett, alt fra de som kommer fra kartverket til Open Street Map, og papirutgaver. De siste årene, også kart merket med gode sykkelstier, og Strava. Men jeg ser det begynner å bli en del forskjellige utgaver, som har forskjellige styrker, og skulle gjerne hatt en oversikt over hvilke som finnes, og hva styrken er til de forskjellige. Den jeg bruker mest er: http://objo.net/mtbmap/ som er glimrende på Østmarka og Oppdal.. men som mangler mye i Vest-, Nord og Lillomarka Strava som viser populære (og ikke så populære) retningsbestemte segmenter, med tider som kan indikere vanskelighetsgrad. Jeg ser fra fredriks at http://osm.reitstoen.com/#13/63.4072/10.3041 er bra for Trondheim Den nye nå: http://trailguide.no/ som bruker kartverkets kart, og hvor man får hele turer. Er det flere?
|
|
|
Re: Stikart – hvilke bruker du?
[Re: MuddyBear]
05/08/2014 20:45
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
http://objo.net/mtbmap er glimrende alle steder i Norge hvor stiene er mtb-klassifisert i Open Street Map. Jeg har klassifisert en del stier i OSM nå rundt Maridalsvannet og fortsetter utover høsten. Sjusjøen og Nordseter skal også være bra dekket.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: tbh]
06/08/2014 08:04
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
+1 til Tord, jeg bruker OSM aktivt for å tagge stier med mtb:scale og class:bicycle:mtb i Oslo, på Nesodden og i Halden.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/08/2014 08:47
|
tron
Besatt
|
Besatt
Har nettopp begynt å bruke OSM mer aktivt selv, først og fremst for å få bedre oversikt i området jeg har flyttet til. Har lagt inn noen nye stier, og så det der med klassifisering av MTB-stier. Droppet dog å tagge dem siden jeg er veldig usikker tagging av korrekt vanskelighetsgrad.
|
|
|
[Re: tron]
06/08/2014 10:52
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Har nettopp begynt å bruke OSM mer aktivt selv, først og fremst for å få bedre oversikt i området jeg har flyttet til. Har lagt inn noen nye stier, og så det der med klassifisering av MTB-stier. Droppet dog å tagge dem siden jeg er veldig usikker tagging av korrekt vanskelighetsgrad. Det finnes gode illustrasjoner på tagging av vanskelighetsgrad på den norske wikisiden, så bare sett igang og tag.
|
|
|
[Re: lmo]
06/08/2014 11:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker de där förklaringarna är lite konstiga. Som för class 1 "Enkel flytsti, kan ha korte innslag av røtter og steiner. "
class 1 som det är använt i trondheim och jag tror också på andra ställen kan ha långa partier med rötter och stenar men det ska vara relativt lätt.
Som jag använder mig av classerna.
0=lätt, nestan inga hinder. 1=flytsti som en någorlunda erfaren syklist inte har några problem att sykla. Svårigheten med stien är mest att ha bra fart och flyt och inte att klara vanskliga partier (vanskliga partier kan dock förekomma men de ska vara få) 2=vanskligare än 1, fler vanskliga partier och vanskligare att ha flytt. En oerfaren syklist får minimalt med flyt och gillar antagligen inte stien.
Resten vet jag inte men klasse 3 i trondheim tycker jag är riktigt svårt eller brant/skummelt.
|
|
|
[Re: fredriks]
06/08/2014 11:57
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
+1 til fredriks. Sånn har jeg gjort det på Hedemarken/Sjusjøen/Hafjell/Øyerfjellet også. Elgvenn2 og jeg har kartlagt mye sti her i flere år, og jeg forsøker å gå over med tanke på mtb:scale etterhvert som jeg har tid og anledning. Og bakgrunnen for det er jo illustrasjonen på en eller annen alpin wikiside, som jeg husker jeg syntes var temmelig streng.. Men slik skal det vel være også  Har ikke tagget mye med 2, og over det er vel nesten ikke-eksisterende herover.
|
|
|
06/08/2014 12:05
|
Byggern
Medlem
|
Medlem
Til turplanlegging bruker jeg ridewithgps.com, ettersom man der kan velge OSM kart og tegne ruter direkte på dette som kan hentes opp i appen for enkel navigering etterpå. Når jeg lager rutebeskrivelser til andre bruker jeg også ridewithgps.com da man kan legge inn POI for parkering, og andre nyttige informasjoner om ruta direkte i kartet.
Ellers er trailguide.no et bra initiativ, men krever "ildsjeler" som gidder å bruke tiden sin til å skrive beskrivelser og laste opp for at det skal bli noe ut av det.
Til logging av turer og konkurranse med meg selv bruker jeg Strava. Når Strava får OSM støtte, så tipper jeg at jeg kommer til å bruke denne mer også til ruteplanlegging, men det ryktes at de vistnok bundet av en avtale med Google på kart.
|
|
|
[Re: Byggern]
06/08/2014 12:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når Strava får OSM støtte, så tipper jeg at jeg kommer til å bruke denne mer også til ruteplanlegging, men det ryktes at de vistnok bundet av en avtale med Google på kart. På veloviewer (tror jag det är) kan man laste ned bookmarks som gör att man kan få OSM i strava. Fungerar bra. Strava uppför sig förövrigt konstigt med tanke på OSM. Deras ruteplanerare använder sig faktiskt av OSM som baskarta och de ända ruterna man kan tekna in automatiskt är där det finns stier med på OSM kartan. De håller sig dock rätt tysta om att de gör det och man kan ju inte få fram OSM karterna direkt i strava.
|
|
|
06/08/2014 13:04
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker i all hovedsak Openstreetmap (OSM), og da mitt eget stilsett på mtbmap.no (alias osm.reitstoen.com) når jeg skal se på stier her i Trondheimsområdet. Evt "topo"-kartet for Sør-Trøndelag med omeng. Også objo-kartet for resten av Norge, i tillegg til diverse andre OSM-kart. Vi/noen må vel få på plass et skikkelig kart som dekker hele Norge, og dekker alle zoom-nivå, slik som på mtbmap.org, bare med et litt forbedret stilsett og som støtter søk samt ruting tilpasset terrengsykling. Egentlig savner jeg et slikt kart for hele verden. Ellers bruker jeg frikart.no for å hente gratis kart til Garmin-enheter, sammen med MTB-overleggskart laget av Nils Strøm. Bruker også Strava, hvor jeg ser etter segmenter eller på Heatmap, for å se hvor folk sykler, men også for å bruke til å tegne inn nye stier i OSM. Ruting-applikasjonen i Strava bruker Openstreetmap. At Heatmap'en er lov å bruke for tegning/forbedring av stier/veier i OSM er flott. Regner med å se en bra synergi-effekt her  Hadde vært flott om Strava kunne tatt i bruk egne Openstreetmap kart tilpasset MTB, landevei og jogging. Det at de fortsatt bruker Google Maps kan nok være, som Byggern også sier, at de har en avtale med Google. På KOM Map og Routing Errors ser jeg at de benytter seg av OSM. Håper det er flere som får opp øynene for Openstreemap. Jo fler som birdar jo bedre blir kartdataene. I områder hvor det er en eller flere entusiaster (som f.eks Oslo, Trondheim og Kongsberg), er Openstreetmap overlegen alle andre kart når det kommer til terrengsykling.
|
|
|
06/08/2014 13:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker de där förklaringarna är lite konstiga. Som för class 1 "Enkel flytsti, kan ha korte innslag av røtter og steiner. "
class 1 som det är använt i trondheim och jag tror också på andra ställen kan ha långa partier med rötter och stenar men det ska vara relativt lätt.
Som jag använder mig av classerna.
0=lätt, nestan inga hinder. 1=flytsti som en någorlunda erfaren syklist inte har några problem att sykla. Svårigheten med stien är mest att ha bra fart och flyt och inte att klara vanskliga partier (vanskliga partier kan dock förekomma men de ska vara få) 2=vanskligare än 1, fler vanskliga partier och vanskligare att ha flytt. En oerfaren syklist får minimalt med flyt och gillar antagligen inte stien.
Resten vet jag inte men klasse 3 i trondheim tycker jag är riktigt svårt eller brant/skummelt. Mye samme her også. 0=grusvei eller superlett barnålsflyt. 1=flyt med røtter, kan godt være mye men skal være fint syklbart for en med litt erfaring. 2=mer knot, innslag av crux/stopp. 3=vanskelig, mye teknisk og lite flyt. Noen ganger hadde det vært fint å bruke 1.5, 2.5++ for å beskrive mellomting, men det gjør det antagelig bare enda mer uforståelig for folk  Vi/noen må vel få på plass et skikkelig kart som dekker hele Norge, og dekker alle zoom-nivå, slik som på mtbmap.org, bare med et litt forbedret stilsett og som støtter søk samt ruting tilpasset terrengsykling. Hva kreves egentlig, rent teknisk? Jeg har en del ledig kapasitet på min private server.
Redigert av Anders A-R; 06/08/2014 13:22.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
06/08/2014 13:35
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Noen ganger hadde det vært fint å bruke 1.5, 2.5++ for å beskrive mellomting, men det gjør det antagelig bare enda mer uforståelig for folk  En kan jo faktisk bruke + og - for finjustering  Jeg har ikke tatt hensyn til dette på mitt stilsett, men objo har prøvd å rendre dette, slik som på dette kartutsnittet på stien til høyre for Rundbakken (grønn med blå prikker) hvor mtb:scale=0+. Vi/noen må vel få på plass et skikkelig kart som dekker hele Norge, og dekker alle zoom-nivå, slik som på mtbmap.org, bare med et litt forbedret stilsett og som støtter søk samt ruting tilpasset terrengsykling. Hva kreves egentlig, rent teknisk? Jeg har en del ledig kapasitet på min private server. Noen som kan sette opp en server som automatisk henter data fra osm og rendrer dette i Mapnik. Også må det lages et stilsett, gjerne i CartoCSS-format. Tror det er ganske greit for noen med tilgang til dedikert server, og litt linux-skillz. Det er andre folk på forumet som sitter på denne kunnskapen  Edit: For å ikke blir alt for off-topic  I tillegg til OSM bruker jeg også Kartverket sine kart en del, samt flyfoto, for å se hvor det kan være spennende å sykle. (diskusjon rund OSM kan gjerne tas på Vil du være med å lage turkart? )
|
|
|
06/08/2014 20:40
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
enig i bruken av graderingene som beskrives her.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
07/08/2014 08:49
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg prøver en snarvei: Noen som har en god lenke til hvordan jeg får over filer som f. eks. MTB-overleggskart inn på min Garmin etrex20 og med garmin sin BaseCamp programvare? Og er det noe sted jeg kan laste ned "track" eller "route" filer av de løypene som er markert på Reitstoen sitt kart ( http://osm.reitstoen.com/#13/63.4000/10.2799) ?
|
|
|
07/08/2014 19:26
|
Svanhild
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her vest innholder Open street Map ikke alle veier, så stier er omtrent ikke eksiterende. Men har lagt inn noen veier og stier, men det tar for mye tid. Så til planlegging bruker jeg Norges kart, Lokale kommunale kart(Fonnakart.no) og ut.no. Leter gjerne etter segmenter på Strava.
|
|
|
[Re: Svanhild]
08/08/2014 07:15
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Her vest innholder Open street Map ikke alle veier, så stier er omtrent ikke eksiterende. Men har lagt inn noen veier og stier, men det tar for mye tid. Ja, det tar tid å bidra til OSM. Det er derfor OSM kommer til å bli veldig bra.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
16/08/2014 18:43
|
GustavP
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kanskje dumt spørsmål: Hvordan får jeg inn stier fra http://osm.reitstoen.com/ inn i min GPS? Frikart.no har en "trails overlay" men hvis stiene er utdatert er det ikke mye vits
|
|
|
[Re: GustavP]
16/08/2014 19:44
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje dumt spørsmål: Hvordan får jeg inn stier fra http://osm.reitstoen.com/ inn i min GPS? Frikart.no har en "trails overlay" men hvis stiene er utdatert er det ikke mye vits Du kan bruke kartene til frikart.no (Topo Summer) i tillegg til overleggskartet laget av forumbruker NilsStrom som du finner her eller her, som viser fargekoding tilsvarende med mtbmap.no (alias osm.reitstoen.com). Både frikart.no og overleggskartet oppdateres daglig, så det er absolutt ikke utdatert 
|
|
|
17/08/2014 11:58
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
fredriks, er du klar over at du selv kan gå inn og redigere wiki-siden? Foreløpig er det jeg som har skrevet beskrivelsene der for de ulike graderingene/mtb:scale, og det er helt klart at jeg ikke er noen fasit. Derfor: Gå gjerne inn og rediger, slik at det blir konsistent med hvordan folk tagger (eller bør tagge) stiene... Dersom du føler at beskrivelsen er feil bør du rette den opp snarest, ellers risikerer vi at du/vi/Trondheim og resten av Norge tagger på forskjellig måte...  Akkurat her i Trondheim og Oppdal synes jeg at taggingen har blitt veldig konsistent, men i resten av Norge er det litt av hvert. F.eks. følte jeg nylig at mtb:scale på stier sør i Østmarka/Oslo/Siggerud var langt unna hvordan vi ville tagget det i Trondheim - og ikke bare fordi jeg er vant til trøndersk terreng.
|
|
|
|
|