Jeg har en heltredør i ukurant dimensjon som jeg vil pusse opp. Har vært og kjøpt ny låsekasse og nytt håndtak. Problemet nå er at det er et stort hull(som jeg ikke skjønner hvorfor er der) som var bak ett lokk som jeg vil tette.
Noen som har tips, må sikkert fylle hullet med noe før spakling? Døra skal pusses og males hvit.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Lag deg en treplugg med ca 1mm mindre dia. Og 1mm mindre tykkelse. Fyll på med lim og la det tørke HELT. Om du har tilgang til røndell så bør du slipe en "myk"overgang rundt hullet. Gjerne helt ned til pluggen så du slipper skarpe kanter(sparkelen synker) Bruk 2k sparkel av god kvalitet. Sparkle 2 ganger for best resultat. Grunne og male.
Problemet nå er at det er et stort hull(som jeg ikke skjønner hvorfor er der) som var bak ett lokk som jeg vil tette.
Sikkert bare et helt vanlig gloryhole. Finnes som regel på de fleste veleksperimenterte soveromsdører. Litt høyt montert, men men. Jeg ville beholdt det for å ikke miste dørens funksjon, men satt en vribar dekkskive over.
Litt mer seriøst. Du bør ha 2k sparkel for å få mer standfasthet. Da er det heller ikke vannbasert som gjør at du får krymping etterhvert. Jeg ville nok helsparklet og armert med et par-tre listespikre inni hullet, som alternativ til en treplugg som er best, så sparklet det med 2komponent epoxysparkel til bil, men selv det kan krympe noe på slike tykkelser, og så finsparkel utenpå, pusse og så male døra.
Problemet nå er at det er et stort hull(som jeg ikke skjønner hvorfor er der) som var bak ett lokk som jeg vil tette.
Sikkert bare et helt vanlig gloryhole. Finnes som regel på de fleste veleksperimenterte soveromsdører. Litt høyt montert, men men. Jeg ville beholdt det for å ikke miste dørens funksjon, men satt en vribar dekkskive over.
Litt mer seriøst. Du bør ha 2k sparkel for å få mer standfasthet. Da er det heller ikke vannbasert som gjør at du får krymping etterhvert. Jeg ville nok helsparklet og armert med et par-tre listespikre inni hullet, som alternativ til en treplugg som er best, så sparklet det med 2komponent epoxysparkel til bil, men selv det kan krympe noe på slike tykkelser, og så finsparkel utenpå, pusse og så male døra.
Kunne vurdert det ja, jeg ønsker å bruke så kort tid som mulig på døra. Litt kjipt å sitte på dass uten baddør i dagesvis. Må sikkert vente en dag på tørking hvis jeg helsparkler?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Et annet spm, et par av gjengene til hengslene er tydeligvis ødelagte. Dette er en heltredør, er det bare og fylle med trelim, forborre litt og så skru inn skruen igjen, eller må det kreftigere kost til?
Nja. Den størkner igjennom raskt den. Bruk en hårtørrer etterpå på lav varme. Det skal ikke krympe, det er minimalt. Men stedet vil få en annen oppbygning ihp fremtidig fukt, levende materiale og 2k sparkel som er mer dødt. Om du har mulighet til en korreksjon med sparkel og malingstrøk i etterkant så er det jo bare å kjøre på. Derfor trepluggtrikset kan gi mindre hassle. Det er håndverkertrikset. Helsparkling er DIY versjonen.
Nja. Den størkner igjennom raskt den. Bruk en hårtørrer etterpå på lav varme. Det skal ikke krympe, det er minimalt. Men stedet vil få en annen oppbygning ihp fremtidig fukt, levende materiale og 2k sparkel som er mer dødt. Om du har mulighet til en korreksjon med sparkel og malingstrøk i etterkant så er det jo bare å kjøre på. Derfor trepluggtrikset kan gi mindre hassle. Det er håndverkertrikset. Helsparkling er DIY versjonen.
Det frister jo litt. Får se hva det blir til.
Jepp. Bor ut tilsvarende størrelse av et eller annet materiale. Med litt flaks passer det akkurat. Så banker du dritten inn og kliner på med sparkel. Puss/sparkle/repeat. Lett.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Med den varmen som er nå kan du få sparkelen til å være gjennomtørr på 5min. Rett og slett et hælvette å drive med 2k om dagen på større områder. Skal du helsparkle anbefaler jeg å sparkel i 4 omganger dvs ta 1/4 av gangen osv
Et annet spm, et par av gjengene til hengslene er tydeligvis ødelagte. Dette er en heltredør, er det bare og fylle med trelim, forborre litt og så skru inn skruen igjen, eller må det kreftigere kost til?
Fant svar på dette, lime inn biter av f.eks grillspyd(i tre) med trelim og borre nye hull.
Siste spm. Bør jeg bruke en spesiell type grunning eller maling når det er en bad-dør?