Tenkte jeg skulle prøve meg på riskaker siden det ser ut som et greit alternativ til sportsdrikk på trening. Team sky sin variant ser både god og enkel ut, men går det an å fryse riskakene?? Jeg spiser nok neppe alle i løpet av de tre dagene som er angitt som holdbarhet i kjøleskap......
Jeg har god erfaring med Rapha/Sky-riskakene. Pleier å fryse de ned, og ta de med i lommen i frossen tilstand. De tiner ganske fort, smaker godt, er lette å få i seg, og det blir lite kliss.
Jeg har god erfaring med Rapha/Sky-riskakene. Pleier å fryse de ned, og ta de med i lommen i frossen tilstand. De tiner ganske fort, smaker godt, er lette å få i seg, og det blir lite kliss.
Det er foreslått noen forskjellige smakstilsetninger, hvilke har du best erfaring med? Er kokosoljen nødvendig? Jeg må på en annen butikk enn nærmeste kollonial for å få tak i den
Jeg pleier å bruke kanel, og Philadelfia med sjokoladesmak. Regner også med at å blande vanlig kremost og sjokoladepålegg vil gjøre samme nytten. Neste gang tror jeg også jeg skal tilsette rosiner.
Når det gjelder ristype er det vanlig grøtris som er tingen.
rett mengde grøtris (evt koke veldig mye lørdagsgrøt og bruke overskuddet derfra?) kanel (som smaker ingenting, men lukter godt) litt sukker eller annet søtningsstoff kokosfett Tine naturell smøreost på en av "grøtplatene" Nugatti på den andre "grøtplaten" Sandwich'es sammen, legges i folie/plast.
Høres bra ut. Er det fettet som holder det hele sammen?
Når dere bruker grøtris er det da den vanlige langkokte eller 20min risen?
Prøvde å følge oppskriften slavisk her om dagen. De ble noe bløtt kliss. Jeg lot de ikke bli kalde i romtemp før jeg la de i plastposen. Kan det være feilen at de da har slått seg på et vis?
Hva er erfaringene med riskakene?
Prøver nå å legge tre i kjøleskapet og se hvordan det utvikler seg videre. Resten ligger i frysen.
Mine ble absolutt tørrere av en tur i fryseren, men ikke verre enn at de fortsatt henger sammen. Brukte Henrik Orres oppskrift med risottoris og noen pistasjenøtter i tillegg. Synes de ble ganske gode jeg.
Med litt justering på koketid og væskemengde burde det være mulig å få grøtris til å henge sammen også. Bestefaren til en bekjent mente at risgrøt hadde ikke riktig konsistens for man kunne pakke den i papir og ha den i lomma. Før det var det bare velling.
Brukte risottoris jeg og men de ble allikevel myke og klissete. Vendte inn osten og sirup når de var varme og la de ganske raskt i plastposen etterpå. Burde kanskje avkjølt seg en del på disken før en hev de i kjøleskapet?
Har en mistanke om at de muligens har slått seg litt da damp ikke har kommet ut fra posen?
Lagde en porsjon på lørdag basert på Velochef boka til Orre. Var risottoris som ble brukt der. Jeg brukte delfiafett i stede for kokosolje da de ikke hadde kokosolje i noen dagligvarebutikker, og vanlig sukker i stede for kokossukker. Stappet det ned i ziplockposer rett fra kjelen, men lot det ligge på kjøkkenbenken å avkjøle seg et par timer før jeg puttet det i fryseren. Testet de på langtur i går, fungerte bra de. Enkle å spise, lite tyggemotstand. Tok en riskake som frokost i dag også før syklet til jobb
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Jeg har laget velochef sine kaker flere ganger, man kan tilsette hva man ønsker av smaker. Jeg har laget helt etter oppskrifta, og det smaker litt som kald risgrøt med kanel og sukker. Har kjent på lange ritt (over 5 timer) at man går litt lei kanel og kokossmak, så kommer nok til å prøve meg med litt forskjellige smaker. Ellers er de lette å spise, så lenge man passer på at de ikke blir for tørre, og min sarte mage hadde ingen problemer med disse underveis. Tommel opp.
Angående det at de blir for bløte og klissete, så har jeg alltid tatt de i poser rett fra kjelen, så i kjøleskapet etter kort tid på benken. På de to siste batchene ble den ene passe bløt, de siste ble litt tørre. Forskjellen var bare hvor mye jeg kokte inn vannet. På de som ble tørre kokte jeg mye mer vann ut av grøten før jeg hadde det på poser.
Har hatt flere poser i frysen og tint opp igjen med stort hell.
Følte meg litt dristig i går og laget en "batch" med riskaker UTEN å ha treliters ziplock-pose tilgjengelig. Smurte det ut i en ildfastform, satte den til kjøling, hvelva den ut på en skjærefjøl og delte opp i biter. Perfekt.