Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shoppingrygg av klatring

Shoppingrygg av klatring #1824760 22/07/2014 21:17
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Jeg får shoppingrygg når jeg klatrer lange bakker (2-3km 7-8-9-10%) på landeveissykkelen min. For de som ikke vet hva det er, så er det en type vondt i korsryggen som mange menn får når de må gå i slentretempo i time inn og time ut blant butikker og kleshyller, eller på IKEA.

Hva gjør jeg galt?

Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1824826 23/07/2014 05:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja. Sitter du? Jeg får også slik rygg (trur eg) om jeg bare sitter opp typiske alpebakker, men løser opp ved å reise meg opp på litt tyngre gir innimellom.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1824908 23/07/2014 08:38
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Ja, det er hvis jeg sitter hele veien. Det løsner litt hvis jeg står en periode. Jeg har ikke egentlig problem med å stå, men det blir automatisk høyere intensitet når jeg står.

Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1824911 23/07/2014 08:41
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: grr
Hva gjør jeg galt?

Trener du kjernemuskelatur?

Anonym5
Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1824914 23/07/2014 08:43
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: grr
.. shoppingrygg ...

Takker på vegne av alle menn for at du ga dette et navn.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1824922 23/07/2014 09:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da ha vi løsningen ICON_SMILE

1) Tren kjernemuskulaturen din. Man kan aldri bli for sterk der.
2) Reis deg opp av og til. Pulsen vil gå opp noe, men det er ikke mange sekundene som skal til.

--

Jeg pleier å få shoppingrygg (det er en flott betegnelse) i time fem på Lillehammer-Oslo. Det er naturlig å bli sliten sånn etterhvert på flatene også.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Shoppingrygg av klatring [Re: Valentino] #1824934 23/07/2014 09:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Valentino
Jeg pleier å få shoppingrygg (det er en flott betegnelse) i time fem på Lillehammer-Oslo.

Effekten av kjernemuskelaturtrening kan jo illustreres slik.

Jeg gikk fra shoppingrygg på 3-timers turer i fjor til knirkefri 9-timers tur (med 4000 høydemeter og 1 HC-klatring) i helgen med 20 minutters kjernemuskelaturtrening 3-4 dager i uka.

Antydninger til vaskebrett har jeg også fått...

Redigert av anonymous5; 23/07/2014 09:42.

Anonym5
Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1825548 24/07/2014 19:11
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Må si meg skyldig i å ikke trene kjernemuskulatur i særlig stor grad. Hint tatt, og jeg finner ikke på noen gode unnskyldninger, så her er det vel bare å sette i gang.

Rekker kanskje til og med å forbedre meg en liten dasj før Lysebotn - Bryne om et par uker... (Starter med 1000 høydemeter med 10% i snitt).

Takker!

Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1826119 26/07/2014 07:57
vegisveg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Og for de som lurer. Forklaringen på shoppingrygg, det er vel ikke dokumentert, men teorien er god (og det sitter ikke bare mellom øra, slik som kona insisterer på):
Ved slik slentring, med liten hastighet, liten fotavvikling, kort skrittlengde, liten armsving (gjerne med hendene i lomma) og liten rotasjon i bolen, vil ikke de store muskelslyngene (sammenbindingen av enkeltmuskler via bindevev/fascier) på baksiden aktiveres i særlig stor grad (eks forbindelensene erector spinae/hamstrings/gastrocnemius - rygg/lår/legg, eller latissimus dorsi/gluteus maximus/vastus lateralis - rygg/sete/lår). Disse absorberer og overfører store mengder energi (slik som energi lagres i strikk), først og fremst ved større bevegelser. Når disse ikke brukes i stor grad, øker dette belastningen på mindre, leddnær muskulatur, eks kjernemuskulatur rundt mage/rygg. Denne er ikke lagd for denne belastningen, og blir da raskere sliten og vond. Løsningen ligger som tidligere nevnt i å trene kjernemuskulaturen for å tåle belastningen bedre, samt variere ved å bruke større muskelgrupper, slik som eks rygg/sete/lår benyttes mer ved stående sykling.
For shoppinghelvete ligger løsningen i, bortsett fra det åpenbare, i å løpe gjennom senteret, ta noen saftige trappedrag og strekke ut ryggen med jevne mellomrom ;-)
Stikkord: muskelslynger, fascie, anatomy trains, tom myers.

Re: Shoppingrygg av klatring [Re: grr] #1826150 26/07/2014 09:10
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har du rett innstilt sykkel til din kropp? Ville også sjekket det!

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Shoppingrygg av klatring [Re: Stig Olav] #1826170 26/07/2014 10:23
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Sitat: vegisveg
Og for de som lurer. Forklaringen på shoppingrygg, det er vel ikke dokumentert, men teorien er god (og det sitter ikke bare mellom øra, slik som kona insisterer på):
Ved slik slentring, med liten hastighet, liten fotavvikling, kort skrittlengde, liten armsving (gjerne med hendene i lomma) og liten rotasjon i bolen, vil ikke de store muskelslyngene (sammenbindingen av enkeltmuskler via bindevev/fascier) på baksiden aktiveres i særlig stor grad (eks forbindelensene erector spinae/hamstrings/gastrocnemius - rygg/lår/legg, eller latissimus dorsi/gluteus maximus/vastus lateralis - rygg/sete/lår). Disse absorberer og overfører store mengder energi (slik som energi lagres i strikk), først og fremst ved større bevegelser. Når disse ikke brukes i stor grad, øker dette belastningen på mindre, leddnær muskulatur, eks kjernemuskulatur rundt mage/rygg. Denne er ikke lagd for denne belastningen, og blir da raskere sliten og vond. Løsningen ligger som tidligere nevnt i å trene kjernemuskulaturen for å tåle belastningen bedre, samt variere ved å bruke større muskelgrupper, slik som eks rygg/sete/lår benyttes mer ved stående sykling.
For shoppinghelvete ligger løsningen i, bortsett fra det åpenbare, i å løpe gjennom senteret, ta noen saftige trappedrag og strekke ut ryggen med jevne mellomrom ;-)

Herlig. :-)

Sitat: Stig Olav
Har du rett innstilt sykkel til din kropp? Ville også sjekket det!

Har benyttet en ganske simpel innstilling hos Bike Brothers, en stiller seg opp i en "greie" og så måles de viktigste målene før en overfører det til sykkelen med et "måleredskap" med vater på. Altså blir det da en ganske veiledende innstilling, og slingringsmonn f.eks. på setehøyde er 3cm hvis jeg ikke husker feil, altså en får "yttergrensene" og prøver seg litt frem. Har gjort dette nå på to MTBer og to racere, og syns det har fungert greit, men jeg har få turer på 3-4 timer. Håpet jeg kunne forbli i den ikke så altfor seriøse kategorien en stund til, men mulig jeg må vurdere litt proffere sjekk. Får ta tak i kjernemuskulaturen først, så kanskje shopping også blir en hyggeligere affære.

Re: Shoppingrygg av klatring [Re: vegisveg] #1826203 26/07/2014 12:19
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: vegisveg

Snatch eller på norsk, støt ICON_SMILE

Shoppingrygg:

Redigert av Abit; 26/07/2014 12:21.

Moderator  support, Valentino