Noen som kan bagasjereglene på fly?
|
Noen som kan bagasjereglene på fly?
19/07/2014 09:31
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På vei hjem fra USA hadde jeg en kjøleboks full med øl. Denne var de veldig skepisk til der i USA. Av de ansatte i USA fikk jeg flere spørsmål om innholdet, og om dette skulle være spesialbagasje. Jeg sa at det var øl og at det fantes ingen grunn til at dette skulle være spesialbagasje.
Kjøleboksen var innenfor reglene for størrelse og vekt, og det var mange runder med pakketape på den. Rundt all ølen var det masse bublewrap.
Da dama skulle feste tagen på denne, så skjedde følgende: -Hun nektet å bruke håndtaket (som også var tapet godt fast) men skulle tape den på oversiden av boksen, -På den delen hun river av for å feste tag'en var det tydeligvis et felt man kunne signere, og som hun forlangte at jeg skulle signere på. Ved litt kjapp lesning så så jeg at man fraskrev seg rettigheter om at flyselskapet ikke hadde noe ansvar, hvis det skulle bli ødelagt. Denne tapet hun da under selve tag'en.
Spørsmålet er da enkelt. Kan de virkelig forlange det? I såfall, på hvilket grunnlag?
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Noen som kan bagasjereglene på fly?
[Re: supernalle]
19/07/2014 10:41
|
olechr
More than words
|
More than words
De kan vist forlange det hvis de mener det ikke er pakket forsvarlig nok i forhold til innholdet. Jeg må skrevet under dette selv mange ganger.
Men er jo ikke vanskeligere enn at du river av den du har signert på hvis det har skjedd noe når du kommer frem ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
19/07/2014 10:51
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De kan vist forlange det hvis de mener det ikke er pakket forsvarlig nok i forhold til innholdet. Jeg må skrevet under dette selv mange ganger.
Men er jo ikke vanskeligere enn at du river av den du har signert på hvis det har skjedd noe når du kommer frem ;-) Jo, men har man ingen rettigheter..... jeg er overbevist om at de best bevarte eiendelene av alle på denne reisen så var det disse ølene. Er det kun deres vurdering som ligger til grunn eller finnes det et faktisk regelverk. Skulle tro en isolert boks, men masse boblewrap inne i var forsvarlig.
- Voltaire
|
|
|
19/07/2014 11:04
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Les reglene for selskapet du fløy med?
|
|
|
[Re: JoachimV]
19/07/2014 11:08
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Les reglene for selskapet du fløy med? Det er nok generelle regler som hersker her.
- Voltaire
|
|
|
19/07/2014 11:21
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ikke i følge OSL. 
|
|
|
[Re: JoachimV]
19/07/2014 12:25
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ikke i følge OSL. Da får du finne de reglene da.
- Voltaire
|
|
|
21/07/2014 07:20
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Det du signerte på var "limited release luggage". Bagasjen du sjekket inn var enten skadet, feil størrelse eller i såpass dårlig stand at de ved innsjekkingen ikke tar ansvar for at den blir skadet.
Dette er nok bransjenorm i alle flyselskaper (sjekk IATA som er flyselskapenes fellesorganisasjon).
Det er oftest bagasjebånd som skader bagasje (bagasje med feil friksjon som sklir ned bagasjerenner alt for fort og kolliderer med annen bagasje eller vegger i bagasjesorteringsanlegget. Selve innlastingen i fly er snill (og alle har sett hvor ille den er).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
21/07/2014 10:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, men har man ingen rettigheter..... jeg er overbevist om at de best bevarte eiendelene av alle på denne reisen så var det disse ølene.
Det är möjligt men dina flaskor är i utgångspunkten mer ömtåliga än andras truser. Jag tycker i utgångspunktet att det inte är så rart att de är skeptiska till att ta ansvar för glass flasker också när de är väl inpakkade.
|
|
|
[Re: silverwrx]
21/07/2014 12:47
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det du signerte på var "limited release luggage". Bagasjen du sjekket inn var enten skadet, feil størrelse eller i såpass dårlig stand at de ved innsjekkingen ikke tar ansvar for at den blir skadet. Men det passet ikke i noen av de kategoriene.... uvanlig med en kjøleboks, ja... men det var innenfor størrelsen, og den var ikke skadet, eller dårlig stand.... Kunne jeg med "loven i hånden" nektet? Kan de ta hvilken som helst koffert og gjøre dette med, og nekte den som ikke vil underskrive å sjekke inn kofferten, eller har forbrukeren noen som helst rettigheter?
- Voltaire
|
|
|
21/07/2014 20:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Antakelig kan de det, men jeg ville ringt Norwegian for å få fakta på bordet her. Hvilke rettigheter var det forresten du frasa deg? Hvis den hadde blitt borte, eller overkjørt av et kjøretøy på flyplassen, hadde vel tap eller skade blitt dekket.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/07/2014 07:20
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Kunne jeg med "loven i hånden" nektet? Kan de ta hvilken som helst koffert og gjøre dette med, og nekte den som ikke vil underskrive å sjekke inn kofferten, eller har forbrukeren noen som helst rettigheter? Jeg tror faktisk bommerten er at du sa hva som var oppi, og at du hadde gjort et godt forsøk på å sikre bagasjen din. Da spør de, og når de ikke liker svaret ditt så ser de gjerne at de slipper ansvaret. Selskapet kan jo ikke vite eller vurdere om du har pakket glassflasker eller bokser, om de tåler et ev. trykkfall, hvor godt du har wrappet dem etc.og om de kommer fram hele eller som en haug med glasskår i en kjøleboks som svømmer i øl. Det holder ikke at du forklarer dem det, ingen i bransjen vil stole på det du sier og ingen i bransjen vil si at pakkingen er god nok for de kan ikke garantere at ikke boksen din detter ned fra en bagasjetralle.
|
|
|
[Re: Kakachka]
22/07/2014 07:47
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kunne jeg med "loven i hånden" nektet? Kan de ta hvilken som helst koffert og gjøre dette med, og nekte den som ikke vil underskrive å sjekke inn kofferten, eller har forbrukeren noen som helst rettigheter? Jeg tror faktisk bommerten er at du sa hva som var oppi, og at du hadde gjort et godt forsøk på å sikre bagasjen din. Da spør de, og når de ikke liker svaret ditt så ser de gjerne at de slipper ansvaret. Selskapet kan jo ikke vite eller vurdere om du har pakket glassflasker eller bokser, om de tåler et ev. trykkfall, hvor godt du har wrappet dem etc.og om de kommer fram hele eller som en haug med glasskår i en kjøleboks som svømmer i øl. Det holder ikke at du forklarer dem det, ingen i bransjen vil stole på det du sier og ingen i bransjen vil si at pakkingen er god nok for de kan ikke garantere at ikke boksen din detter ned fra en bagasjetralle. Måtte nesten svare når de spurte om det.... men da må de jo nesten spørre alle? Kompisen min hadde med øl i koffertten han også, og det var mindre dårlig pakket, selv om han bommet bubblewrap av meg........ en merkelig praksis... nok av folk som tar med vinflasker hjem...
- Voltaire
|
|
|
01/08/2014 08:54
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Bortsett fra bagasjen, hvordan var erfaringen med Norwegian til USA (hvis det var de du fløy med)? Skal over til SF en uke i slutten av august, og har booket direkteruta fra OSL til OAK.
|
|
|
[Re: anderssb]
04/08/2014 21:02
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Foreldrene mine fløy samme rute i juni. De var fornøyde, bortsett fra maten de fikk. Var visst kalde, steinharde rundstykker bla, t/r. Mente det hadde vært mye bedre å tatt med mat.
|
|
|
[Re: anderssb]
05/08/2014 18:14
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bortsett fra bagasjen, hvordan var erfaringen med Norwegian til USA (hvis det var de du fløy med)? Skal over til SF en uke i slutten av august, og har booket direkteruta fra OSL til OAK. Ellers var det vel egentlig ikke greit..... men det virker på meg som om når det skjer noe så tar de verken ansvar eller driver med det som kalles for kundesørvis. On the positv note.... kompisen min skulle sjekke inn en ekstra bagasje hjem. På nettet stod det at det kostet 100 dollar. Han slapp unna med halvparten på flyplassen. Maten ja... var som vanlig bort, men under middels på veien hjem. Det var skikkelig dårlig. Det største problemet med Norwegian var flyreisen totalt sett ble dyr. Jeg anbefaler British airways. Det er samme prisen, men du har et mer ansvarsfullt selskap og du kan ta med mer bagasje. 23 kg på hver kolli (mot Norwegians 20 kg), og 23 kg på carry-on (mot Norwegians 10 kg). Maten er ikke det store der heller, men du får så mye du vil av drikke, som er inkludert i prisen.
- Voltaire
|
|
|
06/08/2014 07:16
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Booket Norwegian kun pga. direkteruta. Fredagsavgangen passet med planene mine, og (minst) 4 timer spart reisetid hver vei ble fristende. Men når jeg leser nyhetene om forsinkelser og dårlig service blir jeg litt nervøs...
Greit å vite om maten, heldigvis er det ettermiddagsavgang begge veier, så jeg skal sørge for å gå mett ombord.
|
|
|
|
|