Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper

Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper #1822755 17/07/2014 06:49
Z
znerken Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Z
Endelig fått kjøpt meg adrenalin sykkel (hadde bare landevei) og digger det.. Eneste er at jeg liker ikke den pipende lyden skivene foran lager..Leser utallige tråder om både kobberpasta og "bedding in the brakes".. Er dette bare tull? Jeg "bed'a" ikke inn bremsene, jeg kjørte rett ut i skauen.. I tillegg har jeg prestert å kjenne på skiva med fingerne(dette er ikke årsaken til at de piper, da de har gjort det hele tiden).

Burde jeg levere sykkelen ned til butikken og be de rense skivene og ordne opp i det her?

I tillegg har jeg fått med BBB pedaler, og venstre pedal slipper litt på veien opp i tråkket(når jeg drar pedalen oppover)...Skal jeg bare bytte til Shimano XT?

Redigert av znerken; 17/07/2014 07:00.
Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1822762 17/07/2014 07:03
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Dont know much about bedding in the brakes, but anyway:

Hyling fra bremsene løses best ved å ha en tynt lag med kobberpasta på baksiden av klossene, i noen tilfeller hjelper det også å vaske skivene med bremserens eller rødsprit, eller bare såpe og vann i nødsfall.

Nye bremseklosser og skiver børe kjøres inn, hvor kritisk det er er jeg mer usikker på. Du bør ihvertfall unngå å kjøre bremsene for varme på de første 4-5 milene. Hvis du tar 10-15 oppbremsinger fra ca 20km/t og lar bremsene kjøle seg mellom hver gang er vel mye gjort.

Hvis du kjenner på skivene etter en lang og hard oppbremsing så er det ganske dumt, kan si meg enig i det.....tviler på at du gjør det så mange ganger.....omtrent som å slikke på metallstolper vinterstid...:)
hvis du er bekymret får at håndsvette skal ødelegge bremskivene/klossene ville jeg strengt tatt ikke syklet i skogen, med tanke på alt det skumle som kan skje der ICON_SMILE

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: ScottRacing] #1822764 17/07/2014 07:06
Z
znerken Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Z
Sitat: ScottRacing

Hyling fra bremsene løses best ved å ha en tynt lag med kobberpasta på baksiden av klossene, i noen tilfeller hjelper det også å vaske skivene med bremserens eller rødsprit, eller bare såpe og vann i nødsfall.

Nye bremseklosser og skiver børe kjøres inn, hvor kritisk det er er jeg mer usikker på. Du bør ihvertfall unngå å kjøre bremsene for varme på de første 4-5 milene. Hvis du tar 10-15 oppbremsinger fra ca 20km/t og lar bremsene kjøle seg mellom hver gang er vel mye gjort.

Hvis du kjenner på skivene etter en lang og hard oppbremsing så er det ganske dumt, kan si meg enig i det.....tviler på at du gjør det så mange ganger.....omtrent som å slikke på metallstolper vinterstid...:)
hvis du er bekymret får at håndsvette skal ødelegge bremskivene/klossene ville jeg strengt tatt ikke syklet i skogen, med tanke på alt det skumle som kan skje der ICON_SMILE

Første turen jeg kastet meg ut på var på 7 mil.. Da syklet jeg dog i 40-50 minutter på landevien først(for å komme meg ditt)..Så her ble nok ikke bremsene brukt hardt før vi kom i skogen, der ble det selvfølgelig hard bruk av bremsene ned stier...Men bakbremsen piper ingenting!

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1822770 17/07/2014 07:26
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: znerken

Første turen jeg kastet meg ut på var på 7 mil.. Da syklet jeg dog i 40-50 minutter på landevien først(for å komme meg ditt)..Så her ble nok ikke bremsene brukt hardt før vi kom i skogen, der ble det selvfølgelig hard bruk av bremsene ned stier...Men bakbremsen piper ingenting!

At det ikke hyler bak og bare foran kan skyldes produksjons -toleranser eller avvik på belegg, skiver, bremsepumpe/kallipper. Muuulig det går seg til men jeg tviler.
Kjøp inn kobberpasta, nye klosser, klag i butikken, eller lev med det.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: ScottRacing] #1822782 17/07/2014 07:39
Z
znerken Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Z
Sitat: znerken

At det ikke hyler bak og bare foran kan skyldes produksjons -toleranser eller avvik på belegg, skiver, bremsepumpe/kallipper. Muuulig det går seg til men jeg tviler.
Kjøp inn kobberpasta, nye klosser, klag i butikken, eller lev med det.

Da klager jeg i butikken.. Får håpe de vet hvordan man fjerner det thinking

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1822821 17/07/2014 08:40
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Har du sintered klosser hyler de ofte veldig når det er vått.
Det er helt normalt.

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: kitbay] #1822826 17/07/2014 08:43
Z
znerken Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Z
Sitat: kitbay
Har du sintered klosser hyler de ofte veldig når det er vått.
Det er helt normalt.

Det vet jeg, men dette er mer piping enn hyling - og jeg har kun syklet i tørt føre ICON_SMILE

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1823080 17/07/2014 20:04
S
Stitrollet Offline
Medlem
Medlem
S
Snakker vi pipiing under brems eller piping alltid? Mulig bremsene må sentreres bedre?

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1823811 20/07/2014 08:02
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis du har en gassbrenner, kan du prøve å varme skiven litt varsomt. Da vil du brenne bort forurensing. Moral i dette er at man bør aldri ta i en bremseskive når den er varm eller kald. Vi mennesker skiller ut fett i fingrene, noe som er helt naturlig. Smøremidler bør holdes borte fra skivene og klossene. Man kan også oppleve å få gjørme, sand og vann på skivene som deretter kan sette seg på bremseklossene. Bremserens er ok å bruke, men vær sparsommelig og bruk helt rene kluter uten oljerester på:-)

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1823956 20/07/2014 18:55
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Rødsprit skal IKKE brukes til å rengjøre bremser, den legger igjen en aldri så liten film.
Bruk bremserens eller isopropanol (blåsprit).

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1824213 21/07/2014 13:06
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Aceton fungerer supert. Bestill opp en 500ml flaske på Apoteket =)

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: krankdrev] #1824231 21/07/2014 13:48
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krankdrev
Rødsprit skal IKKE brukes til å rengjøre bremser, den legger igjen en aldri så liten film.
Bruk bremserens eller isopropanol (blåsprit).

Helt sikker på det med rødsprit? Whitesprit er jo galskap, siden den inneholder fett, men rødsprit er jo etanol tilsatt farger og brekkmiddel - burde jo funke greit. Lurer også litt på hva bremserens egentlig består av. Rensa ei skive her for noen dager siden innendørs, og det lukta ren sprit (etanol og metanol lukter vel det samme).

roy

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: Andreas83] #1824235 21/07/2014 13:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Andreas83
Aceton fungerer supert. Bestill opp en 500ml flaske på Apoteket =)

Tja, bortsett fra at Aceton lukter noe helt sinnsvakt jævlig og i praksis ikke kan brukes innendørs uten åndedrettsvern, samt at det ikke kan brukes til all slags rens, siden det løser opp plast og lakk og sånt.

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1825347 24/07/2014 10:16
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Ja, jeg er helt sikker på at rødsprit ikke er anbefalt.
Og absolutt ingen sterke løsemidler. Aceton fungerer kanskje greit på selve skivene, men hva som evt. kan skje om man får dette på kalippere med bla. tetninger og lakkerte overflater er en annen historie.
Hvorfor ta noen sjanser, bruk det som er anbefalt. Stikker du innom et bilverksted bruker de hverken rødsprit eller aceton på bremsedeler, så hvorfor skal absolutt hjemmemekkerne prøve ut alle mulige rare alternativer? Man kan sikker bruke zalo til å vaske håret også, men de fleste bruker shampoo. På enkelte områder er det helt greit med litt ensretting.

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1825667 24/07/2014 23:55
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Isopropanol/blåsprit funker.

Men jeg vil gjerne vite hvorfor rødsprit kan sette igjen belegg. Det er jo bare sprit…

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: RoyK] #1826189 26/07/2014 11:38
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: RoyK
Isopropanol/blåsprit funker.

Men jeg vil gjerne vite hvorfor rødsprit kan sette igjen belegg. Det er jo bare sprit…

Ja, men visstnok ikke så rein som som isopropanol.
Isopropanol er jo det som man brukte for å rense lydhoder på video og kassettspillere også, ikke rødsprit. Er nok en grunn for det.

En annen ting - hvis du bruker rødsprit og får det på fingrene er ikke det det helt store hvis du skal spise noe etterpå, selv om du vasker hendene. Det stoffet som er tillsatt smaker bittert ICON_SMILE Så helt tydelig at noe blir liggende igjen....
Isopropanol er reint, kan godt brukes til å desinfisere ting med også.

Re: Helt ny sykkel med SLX - forbrems piper [Re: znerken] #1826445 27/07/2014 10:41
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
+1 med isopropanol

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no

Moderator  support