CRC igjen.. toll.. og moms..
|
CRC igjen.. toll.. og moms..
16/07/2014 17:44
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har søkt igjennom en del tråder her, men finner ikke svar, så da blir det en(da) en ny CRC tråd.
Jeg har klart å holde meg unna nettbutikk handlingen omtrent til nå, men det er et behov som stadig melder seg sterkere..
Jeg vet om den 200 kr grensa på toll/MVA grensa.. fra tid til annen er det frakt-fri uke/periode hos CRC, så da er ikke frakten noe å henge seg opp i..
MVA: det er 25% mva i Norge, og 20% i England.. ergo, ta CRC prisen, trekk fra 20% ( engelsk mva..) og legg på 25%, så er man på norsk pris.. korrekt?
Blir dette og gjort hos tollerene, eller legger de på 25% på rått og røti, uansett om MVA er trekt ifra eller ikke.. erfaringer??.
Er det tollavgift på sykkeldeler?
Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
|
|
|
Re: CRC igjen.. toll.. og moms..
[Re: J_A_H]
16/07/2014 17:55
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
den prisen du får oppgitt på crc er i norske kroner og inneholder ikke mva, dvs tollerene tar den prisen og legger på 25 % vist summen er over nok 200
|
|
|
16/07/2014 18:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
På crc betaler du ikke engelsk vat. når varene sendes til Norge, men tollerne i norge krever norsk mva på den deklarerte tollverdien og frakten hvis førstnevnte er over NOK 200, uansett om noe av beløpet du har betalt er utenlandsk merverdiavgift.
|
|
|
16/07/2014 18:22
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Aha.. Man lærer stadig noe nytt.. Så 48000 spørsmålet.. Er da crc så mye billigere enn enn norske nettbrutikker?.. Og da så mye billigere så det er verdt å satse liv og lemmer for den norske forbrukerkjøpslovsgarantien?...
|
|
|
16/07/2014 18:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Billigere på noe, ikke på andre ting. Sjekk.
Forbrukerkjøosloven! Tja... Det vet bare du. Selv har jeg ytterst sjelden behov for å reklamere på sykkelstasj.
|
|
|
16/07/2014 18:37
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Joda, sant nok. men så er det hvisogattemanskullehabrukfordetdenenegangendetskulleskje..
|
|
|
16/07/2014 20:02
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Vel, nå i løpet av de siste rundene med fraktfri-bonanza har jeg benyttet anledningen til å handle sub-200-ting som f.eks. bremse- og girwire, bremseklosser, kjeder, kranklager, kjedesplinter, en seteveske, en kabelkutter, drikkeflasker, unbrakonøkler, sokker, armvarmere...sjansen for at jeg skulle få behov for å reklamere på noe av dette i praksis lik null.
Vær obs på at på enkelte andre nettbutikker, som bike24.de, så vises varene i utgangspunktet inkludert tysk moms. Velger du Norge som land, vises pris uten moms. Om varen overstiger 200 kr, tilkommer 25% norsk moms. Bike24 tar 20€ i frakt, men til gjengjeld er fortollingsgebyr inkludert, så totalpris blir (varepris + 20€) *1,25, når varepris > 200 NOK.
Fortollingsgebyr kan ellers variere ganske mye alt ettersom hvilken speditør som leverer varene.
Hvem som blir billigst kan variere veldig fra vare til vare, jeg pleier vanligvis sjekke Ebay, bikeshop.no, sykkelkomponenter.no, CRC, cyclecomponents.com (Svensk, men du betaler ikke norsk moms på toppen, det er inkludert - du betaler kun for frakt), bike24.de og bikediscount.de. Frakt, moms og fortollingsgebyr blir jo en del av totalprisen når en skal sammenligne.
Selv om jeg egentlig ønsker å støtte LBS'ene, så blir jeg stadig sjokkert over hvor mye det koster spesielt for slitedeler hos dem, kjøpte nylig et kranklager hos LBS for 300 spenn, som koster en drøy hundrelapp hos CRC. Og i dag kjøpte jeg to skruer til den nette pris av kr 59 pr stk (!) hos LBS (unbrakoskruene som brukes til å stramme venstre krankarm). Så i praksis kjøper jeg slitedeler lokalt kun når jeg trenger dem med det samme, eller om det er såpass rimelige ting at det blir dyrere med netthandel pga. frakt.
Til gjengjeld har jeg kjøpt alle mine sykler gjennom tidene hos LBS, da jeg liker å prøve før jeg kjøper. Jeg oppfatter også prisene på komplette sykler hos LBS som mer konkurransedyktige enn det de tar for deler og utstyr. Klær og sko kjøper jeg også helst hos LBS pga. muligheten for å prøve først.
Redigert av mogens; 16/07/2014 20:04.
|
|
|
16/07/2014 20:40
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg og ønsker å støtte LBS i størst mulig grad, da det er med på å bygge opp et tillitsforhold der, samtidig så kjenner jeg at det knyter seg på samme måte, når man opplever hva de tar for slitedelene sine..
sykler er så langt kjøpt på kjøp og salg her, samt finn... tillitsforholdet på de stedene er sterkt :-D
|
|
|
16/07/2014 22:27
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
På CRC kjøper jeg kun for under 200kr. Jeg sjekker også https://www.bike-components.de/ i tillegg til andre nettbutikker som er nevnt i tråden. LBS er vanligvis dyrere, men er man ofte nok innom LBS så kommer man over gode deler for lavere enn nettpris.
|
|
|
17/07/2014 08:40
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker også å sjekke wiggle, winstanley, evans og merlin. CRC er som regel ikke billigst. Særlig wiggle konkurerer godt med crc både på pris og utvalg. merlin har ikke like mange varer, men er ofte mye billigere.
Redigert av kjetilsm; 17/07/2014 08:41.
|
|
|
17/07/2014 14:59
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg prøver å bruke LSB så mye som mulig, selv om det kanskje er litt dyrere. Det er jo snart ikke sykkelbutikker igjen…
|
|
|
[Re: RoyK]
17/07/2014 17:37
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg prøver å bruke LSB så mye som mulig, selv om det kanskje er litt dyrere. Det er jo snart ikke sykkelbutikker igjen… Synes det er litt sjelløst og overfladiskt å kjøpe fra LSB. Min erfaring med LSB er: 1. Du går inn, 2. Får noen gode råd, 3. Går ut igjen ti minutter senere med akkurat hva du trenger, og til en grei pris. Når du handler på nettet er det et mylder av utvalg, hvor hver enkelt opsjon har en million reviews som du må lese gjennom. Dette kan gjerne ta dagevis, i tillegg til at du ofte ender opp med feil varer, ekstra gebyrer du ikke hadde tenkt på, eller du får noe som ikke virker særlig bra. Så det er mye mer sjarm med netthandel.
|
|
|
[Re: kjetilsm]
17/07/2014 18:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Synes det er litt sjelløst og overfladiskt å kjøpe fra LSB. Min erfaring med LSB er: 1. Du går inn, 2. Får noen gode råd, 3. Går ut igjen ti minutter senere med akkurat hva du trenger, og til en grei pris. Når du handler på nettet er det et mylder av utvalg, hvor hver enkelt opsjon har en million reviews som du må lese gjennom. Dette kan gjerne ta dagevis, i tillegg til at du ofte ender opp med feil varer, ekstra gebyrer du ikke hadde tenkt på, eller du får noe som ikke virker særlig bra. Så det er mye mer sjarm med netthandel. Det verste er de sleipingene som bruker nettbutikken for å lese reviews og så går de etterpå rett til sin lokale sykkelbutikk og kjøper det de har bestemt seg for, uten å støtte nettbutikken og kostnadene den har for å utvikle gode webløsninger...
|
|
|
17/07/2014 18:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg prøver å bruke LSB så mye som mulig, selv om det kanskje er litt dyrere. Det er jo snart ikke sykkelbutikker igjen… Synes det er litt sjelløst og overfladiskt å kjøpe fra LSB. Min erfaring med LSB er: 1. Du går inn, 2. Får noen gode råd, 3. Går ut igjen ti minutter senere med akkurat hva du trenger, og til en grei pris. Når du handler på nettet er det et mylder av utvalg, hvor hver enkelt opsjon har en million reviews som du må lese gjennom. Dette kan gjerne ta dagevis, i tillegg til at du ofte ender opp med feil varer, ekstra gebyrer du ikke hadde tenkt på, eller du får noe som ikke virker særlig bra. Så det er mye mer sjarm med netthandel. Hvis du har en LBS der du får gode råd, kompetent og hyggelig hjelp samt akseptable priser, er jo det suverént, og verdt å benytte seg av. Hvis man derimot vet nøyaktig hva man skal ha, og sjansen er liten for at de engang har det på lager i butikken, samt sannsynligvis vet mye bedre enn ekstrahjelpen bak disken som kanskje eller kanskje ikke spør om han kan hjelpe med noe hva som går og gjelder om de aktuelle varene, er det kanskje ikke så attraktivt å betale mye høyere priser enn nødvendig for noe man kunne sitte i ro og fred hjemme i sofaen og bestille, og få hjem i postkassa for mindre penger noen dager senere. Selvsagt bør man støtte gode, lokale butikker, men poenget mitt et at det ikke utelukkende er lave priser på nettet som gjør at butikkene sliter. Kanskje vi kunne starte en tråd,eller kanskje få et eget subforum, for kundeerfaringer med butikker?
|
|
|
18/07/2014 20:25
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Is there such a thing as free shipping? Har kjøpt noen slitedeler fra CRC i disse "free shipping to Norway"-dager. Når jeg tester litt med forskjellige land innenfor og utenfor EU inne i CRCs sider så virker det ikke som CRC drar av full UK VAT ved forsendelse til Norge. De har gode priser, men når de averterer med "free shipping", så forventer jeg avertert pris minus VAT og fritt levert. (Tillegg for norsk moms this end if > NOK 200.) Er det noe jeg overser her?
|
|
|
18/07/2014 22:00
|
Marsan
Entusiast
|
Entusiast
Btw, testa reklamasjon på crc her med et sett pedaler til stisykkelen som hadde falt fra hverandre etter 1 sesong bruk. Tok bilder og presenterte saken på en objektiv måte og mente at pedalene burde tåle mer bruk en kun 1 sesong. Fikk nye tilsendt i posten etter noen dager og var selvsagt fornøyd.
|
|
|
[Re: OSM]
18/07/2014 23:17
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Is there such a thing as free shipping? Har kjøpt noen slitedeler fra CRC i disse "free shipping to Norway"-dager. Når jeg tester litt med forskjellige land innenfor og utenfor EU inne i CRCs sider så virker det ikke som CRC drar av full UK VAT ved forsendelse til Norge. De har gode priser, men når de averterer med "free shipping", så forventer jeg avertert pris minus VAT og fritt levert. (Tillegg for norsk moms this end if > NOK 200.) Er det noe jeg overser her? Hva mener du? Prisene som oppgis i NOK er uten VAT. F.eks: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-saint-mx80-flat-pedals/rp-prod82557NOK: 336.99 GBP: £35.99 (380.74 NOK)
|
|
|
19/07/2014 10:22
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tok utgangspunkt i en trøye fra Endura. Forst sjekket jeg pris for denne ved shipping til UK, deretter endret jeg adresse til Norge. Følgende ble observert: UK - opprinnelig pris £ 14.99, 5% rabatt, pris til kunde £14.18, free shipping. NOR - opprinnelig pris £15.00(!), 10% rabatt, pris til kunde £13.49, free shipping. Jeg hadde forventet at prisen for meg i Norge skulle være UK pris minus VAT, mens det ser ut til at jeg blir avspist med kun 5% rabatt i forhold til UK pris. Nå - ut å sykle!
|
|
|
19/07/2014 11:31
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Godt observert.
Ser ikke ut til at free shipping er helt gratis likevel, dvs. de opererer ikke med lik pris til alle land. Alle land har ulik pris, selv om de er momspliktige (dvs. EU-land).
Så får man vurdere om det er mest oversiktiktlig med å oppgi priser ex. eller ink. frakt. Sikkert derfor jeg som regel blir skuffet over prisene på CRC kontra Bikeshop og andre alternativer.
|
|
|
19/07/2014 11:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Forst sjekket jeg pris for denne ved shipping til UK, deretter endret jeg adresse til Norge. Det holder vel ikke å bare endre adressen? Siden du fortsatt får angitt prisen i GBP så har du åpenbart ikke endret valutaen. Hvis du endrer til NOK så får du prisen uten VAT.
|
|
|
19/07/2014 19:02
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ved valg av shipping til Norge og valuta NOK får jeg opp prisen NOK 141.99 ("you save 13%"). På hegnar.no er GBP notert til 10.59 NOK/GBP i dag. £13.49 utgjør NOK 142.86 £14.18 utgjør NOK 150.17 Jeg er opplært til at utenlandshandel med kreditkort skal skje i lokal valuta. Dette for (normalt) å oppnå best vekslingskurs. (På hurratur inne i EU-sonen betales øl og grillmat med SEK.) For meg ser det fremdeles ut som jeg ikke får full fordel av å trekke fra UK VAT (17,5 or 20%). På handletur inne i London blir det noen % borte i fees/avgifter, men et postordreselskap skal trekke fra hele greia og frakte gratis når det er det de de foreskriver.
|
|
|
20/07/2014 07:26
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
De har ulike priser basert på leveringsland, disse er ikke utelukkende knyttet til forskjell til VAT/ikke-VAT da det er forskjeller i pris mellom EU-land også.
Jeg synes det er uryddig å reklamere med gratis frakt, når det i realiteten ikke er det ettersom man må betale premium på alt som legges i handlekurven (begge de siste eksemplene operer er med VAT 13% som jo er for lavt. (hvor blir det av resten? hint: free shipping).
Kanskje ikke så rart at periodene forlenges hele tiden.
|
|
|
23/07/2014 21:36
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg prøver å bruke LSB så mye som mulig, selv om det kanskje er litt dyrere. Det er jo snart ikke sykkelbutikker igjen… Synes det er litt sjelløst og overfladiskt å kjøpe fra LSB. Min erfaring med LSB er: 1. Du går inn, 2. Får noen gode råd, 3. Går ut igjen ti minutter senere med akkurat hva du trenger, og til en grei pris. Når du handler på nettet er det et mylder av utvalg, hvor hver enkelt opsjon har en million reviews som du må lese gjennom. Dette kan gjerne ta dagevis, i tillegg til at du ofte ender opp med feil varer, ekstra gebyrer du ikke hadde tenkt på, eller du får noe som ikke virker særlig bra. Så det er mye mer sjarm med netthandel. Og hva hadde vel kjøp og salg delen på forumet vært uten alle bomkjøpene som tydeligvis blir gjort på nettbutikkene.. :-)
|
|
|
|
|