Hei, skal være med på Offroad Finnmark 300, og mitt andre mål for sesongen er Ultrabirken. Det er fire uker i mellom, og jeg har litt erfaring for at det tar lang tid å restituere seg etter ultralange løp. Hva bør jeg gjøre for å komme meg raskt nok til å få trent litt fart før Ultra?
Jeg har tidligere deltatt to ganger i soloklassen på 24-timers terrengritt, og opplevde at jeg brukte lang tid på å få opp farta igjen til vanlige ritt. Jeg mangla sprut og hadde bare dieselfart inne i en del uker etter 24-timersrittet. Nå trener jeg bra mot OF med sikte på å holde jevnt høy fart over 20 timer, men så bør jeg trene mer fart fram mot Ultrabirken. Jeg er imidlertid usikker på hvor raskt jeg blir klar til å trene med skikkelig belastning/maks fart etter et så langt løp som OF300, og jeg har i praksis bare tre uker på meg før jeg tar fri de siste 5 dagene før Ultrabirken. Uansett bør jeg kvitte meg med OF300 så fort som mulig.
Min foreløpige plan er følgende, jeg må selvsagt justere hvis jeg ikke har overskudd til å følge planen:
- Etter OF300: 3-4 dager uten noe aktivitet i det hele tatt, erfaringsmessig kommer jeg til å dytte innpå alt jeg får tak i av mat og drikke. Er ikke spesielt sofistikert i kosten, spiser norsk mat, grovt brød med ost og mye melk, kornprodukter, frukt og grønt, og etter en sånn konkurranse går det også ned godt med cola og sjokolade i noen dager.
- Etter 3-4 dager begynner jeg å sykle helt rolig tur/retur jobb, dvs 40 minutter hver vei, i 4-5 dager. Sykler på vei, så det er enkelt å holde intensiteten nede.
- Hvis jeg så føler meg bra etter 8-10 dager vil jeg begynne å trene hardere og legge inn intervaller, fra 4 minuttere og opp til 15 minutter, for å få tilbake farta etter dieselmodusen fra Finnmark. Jeg tåler vanligvis greit å trene tre intervalløkter i uka i oppkjøring til sesongmålet når motivasjonen er bra. Får jeg tid, slenger jeg med på et ritt som går 16 dager etter Finnmark, 13 dager før Ultrabirken.
- Fra dette rittet og fram til 6 dager før Ultrabirken vil jeg trene for fullt, og avslutte med en 5-timers hardøkt 6 dager før Ultrabirken.
- De siste fem dagene før Ultrabirken planlegger jeg ingen aktivitet på høy intensitet, muligens et par helt rolige turer for å teste utstyret eller kjøpe is med ungene.
Noen som har tips, gjerne erfaringsbasert?
sv