Rens av kjede med diesel
|
Rens av kjede med diesel
16/07/2014 11:29
|
chilligringo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fikk et tips i går av en ansatt i en av norges største sykkelbutikker at det beste å bruke som kjederens er diesel. Er dette vanlig i sykkelmiljøet? Og er ikke det helt sykt forurensende?
Sorte sko, hvite sokker.
|
|
|
Re: Rens av kjede med diesel
[Re: chilligringo]
16/07/2014 11:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Det var veldig bra, men miljøbevisstheten og moten forandrer seg og i dag så er det beste å vaske med vann, tørke med fille og smøre godt etterpå. Folk med tvangslidelser klarer forsåvidt ikke å sykle med et kjede som ikke er glinsende rent, men dem om det. Vi normale mennesker tenker mer på funksjonen i dette tilfellet.
|
|
|
16/07/2014 12:10
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg spurte en meget erfaren sykkelmekaniker om det samme, for rundt 6 år siden, og han sa at citrusrens er mye bedre.
|
|
|
16/07/2014 12:17
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du bruker en kjederenseboks så vil jo griseriet begrenses veldig.
|
|
|
[Re: shakudu]
16/07/2014 12:36
|
chilligringo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kjederenseboksen skal jo tømmes et sted... Tror ikke de som renser med diesel tenker over hvor farlig det er for miljøet. Han jeg snakket med virket ihvertfall ikke klar over at kloakken renner ut i havet etter hvert. Ikke alt som fjernes av rensesystemene.
Sorte sko, hvite sokker.
|
|
|
16/07/2014 12:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Ikke alt som fjernes av rensesystemene. I tillegg er ett av trinnene i renseprosessen at man lar snille bakterier gomle i vei på dritten. Disse stakkarene liker ikke diesel og andre skadelige kjemikalier, så jo mer slikt man tømmer i avløpet dess flere av disse snille bakteriene dreper man og dermed minsker man kapasiteten til renseanlegget.
|
|
|
16/07/2014 14:17
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Diesel fungerer veldig bra, men du bør ikke helle det ut pga forurensningen det skaper. Fordelen med diesel er at det både renser og smører. Hvis du skal bruke det bør du samle det opp i en bøtte som du leverer som spesialavfall med jevne mellomrom. Hvis du søler med diesel der du bruker å vaske sykkelen, f.eks. utenfor garasjen, vil det etter hvert begynne å lukte ganske mye.
|
|
|
16/07/2014 17:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har kjedelås på alle mine sykler, dersom kjedet er blitt skikkelig skittent så tar jeg det av og legger det i en boks med diesel eller annet løsemiddel over natta, lar det rene godt av, ned i boksen selvsagt, tørker av med en fille, monterer og smører med tynn og tørr olje. Bruker samme løsemiddel over lang tid, etter lang tid har det hendt at jeg dekanterer boksen og leverer bunnslammet i dertil egnet beholder for spesialavfall. Med denne metoden skal det egentlig ikke bli noe søl og forbruk per rens tilnærmet null. Det er også veldig greit å la tiden gjøre jobben fremfor å skrubbe og tørke. Nå vil nok noen latterliggjøre at man renser kjedet så omstendig, men dette er kun noe jeg gjør en gang eller to i året, eller når jeg av en eller annen grunn har spesielt skittent kjede. Etter mye sykling og uten mulighet til å spyle sykkelen for eksempel. Jeg er også av den typen som finner glede i å ta vare på ting, selv om man risikerer å gjøre mer enn strengt tatt nødvendig.
|
|
|
16/07/2014 17:35
|
frodebo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har aldri skjønt behovet for kjederensing.
- Jeg bytter kjede to ganger i året (vår og høst), da sparer jeg resten av drivverket for slitasje. Prisen for et kjede er tross alt overkommelig. Jeg mener at kjedet i den perioden ikke blir så skittent "innvendig" at dyprens er nødvendig. - Dersom behov spyler jeg av kjedet med vann, og uansett tørker jeg av kjedet og setter det inn med ny olje etter hver tur (tørker av det overskytende) - Av og til kan jeg ta en fille fuktet med citrus som jeg bruker til å tørke av gammel olje etc. på overflaten av kjedet.
Og når jeg gjør det slik funker det utmerket. Har aldri sett et behov for å rense kjedet mer enn det.
|
|
|
[Re: frodebo]
16/07/2014 22:32
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Slik gjør jeg det: Har KMC kjedelåser på alle sykler og tar alltid av kjedet når jeg skal vaske (dvs hver gang jeg har syklet i regn), da kommer jeg lettere til for å vaske ramme, gir, kassett osv.
Jeg har to gamle sykkelflasker med diesel på, en med "møkkete" diesel og en med "ren" diesel. Jeg putter kjedet i møkkflaska, skrur på korken og rister litt og henger kjedet opp til tørk så det renner av ned i flaska. Så vasker jeg sykkelen, før jeg til slutt rister kjedet en runde til i flaska med "ren" diesel. Så tørker jeg av og henger kjedet til tørk til neste gang jeg skal sykle (dvs ett til to døgn). En runde med sykkelolje (fra Biltema) rett før start, så har jeg rent kjede som løper lett og ikke tygger sand.
Jeg har vel hatt disse dieselflaskene et par års tid og ser at jeg har fått en del bunnfall (iaf i møkkflaska), så jeg får vel bli kvitt dette ved neste gangs besøk av kildesorteringsbussen (som kommer én gang i året og tar imot alt av skummelt avfall).
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: erikskon]
16/07/2014 22:35
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Nå vil nok noen latterliggjøre at man renser kjedet så omstendig, men dette er kun noe jeg gjør en gang eller to i året, eller når jeg av en eller annen grunn har spesielt skittent kjede. Jeg er iallfall ikke blant dem, siden jeg gjør det samme, men langt oftere enn deg; har feks renset kjedet i diesel to ganger de siste par ukene (fordi det regnet da jeg var på tur).
|
|
|
[Re: frodebo]
16/07/2014 22:37
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Og når jeg gjør det slik funker det utmerket. Har aldri sett et behov for å rense kjedet mer enn det. Jeg har forsøkt dette og synes aldri jeg ble kvitt lyden av sand som blir malt i stykker inne i kjedet.
|
|
|
17/07/2014 06:56
|
daniel_aack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg tar av hjul og sprayer inn kasetten med diesel, samme med kjede, trinehjul og drev. Passer selvsagt på å ikke spraye diesel inn i krankhus og lager på bakhjulet. Vasker resten av sykkelen før jeg bruker microfiber langhåret vaskehanske til å gjøre drivverket rent. Bruker denne: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilpleie/vask/bilxtra-microfiber-2-i-1-vaskehanske/dette gjøres etter hver tur i regn, og hver gang drivverket blir skittent. Sykkelen skal være ren til en hver tid, inkl kjede og kasett. Vaskehansken drar av alt av drit og det blir blankt og fint hver gang.
Bianchi Oltre Nero/Enve 6.7 Giant Trinity Composite 0 - di2 Cube Reaction 29
|
|
|
17/07/2014 08:53
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Diesel Vs White Spirit ??
|
|
|
17/07/2014 09:44
|
okk
Medlem
|
Medlem
Jeg har tidligere brukt lampeolje eller parafin. Stinker ikke som diesel...
Men etter at jeg kjøpte en liten ultralydvasker på biltema er alt blitt mye enklere! ALT blir gullende reint: kasett, kjede, pluss alt annet rart som er skikkelig møkkete - i alle kriker og kroker. Anbefales på det sterkeste! Blir knapt møkkete på hendene lenger...
|
|
|
17/07/2014 10:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Konsentrert Zalo rett på en svamp/oppvaskbørste og noen runder med dette stramt rundt kjedet gjør som regel nytta. Å ta av kjedet for å rense det grundig et par ganger i året høres rart ut. Da ville jeg heller brukt anledningen til å skifte kjede et par ganger i året. Da varer kassetten lenger.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/07/2014 11:22
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
park tools chain cleaner + olje etterpå = som nytt.
|
|
|
[Re: okk]
17/07/2014 12:39
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har tidligere brukt lampeolje eller parafin. Stinker ikke som diesel...
Men etter at jeg kjøpte en liten ultralydvasker på biltema er alt blitt mye enklere! ALT blir gullende reint: kasett, kjede, pluss alt annet rart som er skikkelig møkkete - i alle kriker og kroker. Anbefales på det sterkeste! Blir knapt møkkete på hendene lenger... http://biltema.no/no/Sok/?query=ultralydvaskerKva type har du?
|
|
|
17/07/2014 12:57
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Oi, sånn har jeg ikke sett før. Bruker du noe middel sammen med dette eller er det rent vann?
|
|
|
[Re: -Jan]
17/07/2014 16:58
|
okk
Medlem
|
Medlem
Jeg har den på 70W. Du kan bruke vann + sitronsyre (fins i dagligvarebutikken, blant bakevarer), eller vann + oppvaskmiddel, kraftvask, ol. Kommer litt an på hva du skal vaske.
|
|
|
04/08/2014 13:34
|
vim
Avhengig
|
Avhengig
Morgans blå kjederens ved hver vask. Har den i en gammel drikkeflaske, med en rund malekost der skaftet er "montert" fast i et hull i lokket. Pensler på, venter et par minutter og vasker av med oppvaskbørste. Smører med favorittoljen fra Morgan og har alltid lydløst kjede.
Ikke så rask, men veldig lite utholden.
|
|
|
04/08/2014 19:21
|
Bamsemums
Medlem
|
Medlem
Jeg bruker diesel på sprayflaske, oppvaskbørste og vannslange. Spruter 7 ganger på kassett og kjede samtidig mens jeg roterer kjede bakover. Lar stå 2 min. Skrubber oppvaskbørsten på kassetten mens kjeder roterer bakover. Tar litt ekstra på kjede og trinsehjul. Spyler av med vann. Tørker og oljer. Tar 5 min.
Det blir litt diesel der du spyler så det er greit å ha en plass for dette.
|
|
|
[Re: Dan]
05/08/2014 06:07
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Folk med tvangslidelser klarer forsåvidt ikke å sykle med et kjede som ikke er glinsende rent, men dem om det. Vi normale mennesker tenker mer på funksjonen i dette tilfellet. 
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: Dan]
05/08/2014 07:58
|
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Folk med tvangslidelser klarer forsåvidt ikke å sykle med et kjede som ikke er glinsende rent, men dem om det. Vi normale mennesker tenker mer på funksjonen i dette tilfellet. Vi må stille med helt rene kjeder og drivverk til hvert eneste ritt. Da blir det jo vask før hver helg...
|
|
|
[Re: Abit]
05/08/2014 08:19
|
daniel_aack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Diesel Vs White Spirit ?? diesel er mye bedre enn white spirit, men har og funnet ut at Sonax felgrens (selges på statoil) fungerer enda bedre enn diesel. Spray på, vent til det blir rosa (reagerer med noe, vet ikke hva) og så kan du nærmest spyle av dritten uten å holde på med filler, oppvaskbørster etc... Microfiber er i alle tilfeller bedre enn børster og svamper.
Bianchi Oltre Nero/Enve 6.7 Giant Trinity Composite 0 - di2 Cube Reaction 29
|
|
|
05/08/2014 08:26
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Bruker kun en gammel bilsvamp, som jeg har flere av etter bilvask. Zalovann i bøtte å klemme svampen rundt kjedet mens jeg snurrer.. Gjør dette med jevne mellomrom å kjedet er rent å pent.. Smører enten med Rock n roll eller prolink gold olje..
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
[Re: vim]
05/08/2014 09:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Morgans blå kjederens ved hver vask. Har den i en gammel drikkeflaske, med en rund malekost der skaftet er "montert" fast i et hull i lokket. Pensler på, venter et par minutter og vasker av med oppvaskbørste. Smører med favorittoljen fra Morgan og har alltid lydløst kjede. Den blå fra morgan er helt konge.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Bamsemums]
05/08/2014 09:54
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker diesel på sprayflaske, oppvaskbørste og vannslange. Spruter 7 ganger på kassett og kjede samtidig mens jeg roterer kjede bakover. Lar stå 2 min. Skrubber oppvaskbørsten på kassetten mens kjeder roterer bakover. Tar litt ekstra på kjede og trinsehjul. Spyler av med vann. Tørker og oljer. Tar 5 min.
Det blir litt diesel der du spyler så det er greit å ha en plass for dette. Du vet vel at den dieselen aldri blir å forsvinne, men ligger der å lukter til nesten evig tid? http://www.bilindustrien.com/biler/fuels/diesel-fuel/134797.html Hvordan rydde opp en Diesel Fuel Spill Diesel drivstoff søl noen ganger, uansett hvor hardt du prøver å hindre det. Dette er uheldig, fordi diesel kan forårsake permanente flekker i betong, kan forurense grunnvannet forsyning og kan ødelegge klær. Det er vanskelig å komme seg ut og den har en veldig ubehagelig lukt. Den beste måten å håndtere en diesel utslippet er å hindre at det skjer i første omgang. Men hvis et spill ikke kan unngås, det er skritt du kan ta for å rydde opp effektivt. Du trenger: Enzymer
1 kjøpe et produkt spesielt utviklet for å fjerne diesel fra klær. Det er flere av disse på markedet, og du kan få dem på nettet, på mange varehus og på noen auto deler butikker. Disse produktene vil fjerne drivstoff flekken samt lukten, hjelper deg å bevare din klær.
2 Få enzymer for å rydde opp i en diesel søl på betong. Det finnes mange gode produkter på markedet som inneholder diesel-spising enzymer. Disse enzymene bokstavelig sluke opp diesel i betongen, slik at det flekk-fri. Slike produkter er ideelle for de viltre dieselsøl på innkjørsler og fortau.
3 Bade dyr som har blitt dekket i diesel. En lang bad i varmt såpevann og noen gode scrub vil fjerne diesel fra pels eller fjær. Miljøorganisasjoner gjør dette med ville dyr som har blitt berørt av industrielle oljesøl.
4 Rydd opp diesel fra stoffet på innsiden av bilen med et produkt utviklet for dette formålet. Du kan finne flere produkter som vil fjerne diesel fra stoff på ditt lokale varehus. Du må bruke disse produktene på flekker inni bilen din så snart som mulig, for å unngå eventuelle dvelende lukter.
5 Samtale på ekspertene for miljøutslipp. Hvis du har sølt diesel på verksted eller til en vannforsyning, må du ringe byens myndigheter å la dem vite. Slike utslipp kan kreve inngripen av Environmental Protection Agency (EPA). EPA har profesjonelle opprydding metoder for slike utslipp som du ikke vil ha tilgang til på egen hånd.
Redigert av anonym; 05/08/2014 10:01.
|
|
|
[Re: anonym]
05/08/2014 12:06
|
rkaspers
Fersking
|
Fersking
Invester i en kjederenser og kjøp en dunk med diesel på bensinstasjonen. Med kjederenser tar det 2min å få det rent. Diesel/olje rester vil renne litt og siden jeg gjør alt i boden har jeg en stor plastikk-kasse stående under sykkelen mens jeg renser slik at eventuelle rester renner ned i denne. Den skitne dieselen i kjederenseren heller jeg da oppi denne bøtta. Minuset med denne metoden er at du på slutten av sesongen må samle opp den skitne dieselen og levere den inn på miljøstasjon. Men dette er en veldig billig og effektiv måte å få det rent. Det finnes mange ulike kjederensere og min erfaring er at mange av de er direkte dårlige. Kan derimot anbefale parktool sin - denne har jeg hatt i 2 sesonger nå og fungerer fortsatt ypperlig. Eks: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/park-tool-chain-scrubber-cm5-2/rp-prod8207
|
|
|
[Re: Erlend L]
05/08/2014 16:48
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik gjør jeg det: Har KMC kjedelåser på alle sykler og tar alltid av kjedet når jeg skal vaske (dvs hver gang jeg har syklet i regn), da kommer jeg lettere til for å vaske ramme, gir, kassett osv.
Jeg har to gamle sykkelflasker med diesel på, en med "møkkete" diesel og en med "ren" diesel. Jeg putter kjedet i møkkflaska, skrur på korken og rister litt og henger kjedet opp til tørk så det renner av ned i flaska. Så vasker jeg sykkelen, før jeg til slutt rister kjedet en runde til i flaska med "ren" diesel. Så tørker jeg av og henger kjedet til tørk til neste gang jeg skal sykle (dvs ett til to døgn). En runde med sykkelolje (fra Biltema) rett før start, så har jeg rent kjede som løper lett og ikke tygger sand.
Jeg har vel hatt disse dieselflaskene et par års tid og ser at jeg har fått en del bunnfall (iaf i møkkflaska), så jeg får vel bli kvitt dette ved neste gangs besøk av kildesorteringsbussen (som kommer én gang i året og tar imot alt av skummelt avfall). Denne tråden går litt i ring. Hvordan kan påspraying og kjederensere med sitt søl være enklere enn metoden beskrevet her?
|
|
|
|
|