Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilket ritt bør være mitt første?

Hvilket ritt bør være mitt første? #1822327 16/07/2014 00:43
S
syklebiff Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
For noen måneder siden slet jeg enormt med helsa og ble sykemeldt for første gang i livet. Jeg hadde et blodtrykk som ifølge legen gjorde at jeg kunne stryke med når som helst rett før jeg rundet 40og var sykemeldt nesten et år. Jeg har en fortid som toppidrettsutøver men det begynner å bli mange år siden jeg var aktiv.
Uansett tok jeg endelig et grep for meg selv og familien og la om fra den årlige trene til jakta (jeg er en lidenskapelig jeger og jakta har vært årets høydepunkt i minst ti år) til en helårsgreie med daglige trimturer i skogen med fuglehunden jeg etterhvert fikk. Det er fantastisk å kunne melde at jeg nå er i stand til å slite ut bikkja i motsetning til tidligere. Det har nok sammenheng med at jeg har gått ned over 60 kg og for første gang er i nærheten av den formen jeg hadde som yngre. Litt tilfeldig kjøpte jeg meg en ganske ok hardtailsykkel nå nylig og har begynt å sykle igjen så smått. Siden jeg er så veldig glad i å konkurrere er jeg litt på utkikk etter en ny målsetning og trenger å melde meg på et eller annet ritt. Hva anbefales for en nybegynner? Jeg syklet mye som en del av treningen før og mange venner sykler farrisrunden. Jeg har fortsatt noen kilo for mye og ligger nå rett under 100 kg. Målet er noen til kg ned, men først og fremst å ha noe å trene frem til som er mulig å gjennomføre.

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822328 16/07/2014 00:53
S
syklebiff Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Om jeg skulle legge til hva grunnlaget er per idag syklet jeg rundt 4 mil på litt under 2.40 på en løype med mest asfalt, ca en mil terreng/ grus. Syklet meg stiv nesten med en gang men kom litt på slutten selv om jeg måtte gå litt i de krappeste bakkene.

Ikke allverden, men for et år siden hadde jeg antageligvis kunnet dele dette på ti.

Jeg er på utkikk etter en målsetning for neste vår om det ikke finnes noe i høst. Først og fremst for å gjennomføre, dernest for å forbedre. Ritt jeg har kikket på så langt er Birken, farrisrunden og grenserittet, samt kongerittet.

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822330 16/07/2014 05:20
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sjusjøenrittet neste lørdag og kongerittet er gode alternativer i tiden som kommer. Greie ritt både hva lengde og løypeprofil angår

Lykke til. Bra du er igang

Mvh

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822418 16/07/2014 10:34
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Anbefaler Birken. Det er noe å strekke seg etter, ikke teknisk, bare å tråkke i vei. Stor stemning i løypa og ikke minst i mål.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822428 16/07/2014 11:01
Juffe Offline
Besatt
Besatt
dersom du bor i Larvik, så er Farrisrunden å anbefale. Akkurat passe slitsomt og utfordrene uten at det stiller større krav til sykkel enn det du antageligvis har. Så kan du basert på resultatene der, vurdere å kjøpe en start på Birken etterpå ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822436 16/07/2014 11:26
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Farris. Kan bli både dyrt og mye styr med Birken.

Grenserittet er også veldig fint. Men koster jo litt...

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822449 16/07/2014 12:11
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Av de fire alternativene dine har Grenserittet og Birken start og målgang på forskjellige plasser. De krever altså litt mer logistikk-løsninger og er forholdsvis dyre mtp både deltageravgift og alt som evt kommer rundt (transport, evt overnatting, ryggsekk, utstyr, tøy osv).

Sitat: syklebiff
Målet er noen til kg ned, men først og fremst å ha noe å trene frem til som er mulig å gjennomføre.

Da velger du det rittet av Farris eller Konge som krever minst logistikk og utenom-mas. Da tennes en gnist i deg, du blir gira, bedre og god så i 2016 sykler du alle 4 :-)

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822689 16/07/2014 21:24
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
syklebiff: Hvor bor du?

Tror at som en start/test kan et kortreist ritt vær en morsom start for å kjenne på rittfølelsen. Du trenger ikke sykle 3-4 timer for å kjenne på den.
Jeg har sykler Nesodden på langs (tar ca en time) og syntes det var veldig gøy f.eks.

Av de store rittene jeg har deltatt i liker jeg godt Grenserittet. Det sner sjelden i Halden i august. ICON_WINK

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1822787 17/07/2014 07:44
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Birken er den store massemønstring for syklister, 17.mai og alle andre merkedager på en og samme gang.
Dyrt, mye grus og hat underveis. Uansett form finner man en å henge på og kjempe mot ned fra Sjusjøen. Det er en herlig følelse og komme inn i ballettbakken og kjennelukta av svidde bremseklosser.

Uansett hva du velger, håper du får en fin tur og bli motivert til å sykle mer.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1825733 25/07/2014 08:20
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg vil fortsatt anbefale Birken, men første gangen er det nok lurt å reise sammen med noen kamerater eller noe annet opplegg.

Jeg er enig med mange av de andre i tråden at Birken medfører en høy kost på både utstyr og logistikk. Men jeg synes det allikevel er verdt pengene og alt styret. Følelsen av å komme i mål på Birken er god, samme hvor lang tid du har brukt over fjellet.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: hJürg1] #1825750 25/07/2014 08:51
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: trekbikes
Birken er den store massemønstring for syklister, 17.mai og alle andre merkedager på en og samme gang.
Dyrt, mye grus og hat underveis. Uansett form finner man en å henge på og kjempe mot ned fra Sjusjøen. Det er en herlig følelse og komme inn i ballettbakken og kjennelukta av svidde bremseklosser.

Uansett hva du velger, håper du får en fin tur og bli motivert til å sykle mer.

Veldig bra forklaring på Birken. :-D

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: ] #1826969 28/07/2014 13:27
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: pedaIglipp

Mye pottesure tryner å se sjangle inn i mål med tidlig startnummer :-)

Hehe, ikke det at jeg sykler så veldig mange ritt, men jeg syntes det er stas å se målgangen til folk, gjerne et par-tre hundre meter før. Utrolig hva man kan lære om folk ved å se kropsspråket da. Eks hvis du står på den siste haugen i Grenserittet når de endelig ser at målet er nær - fantastisk. Noen jubler, andre griner, mange er så stolte at de nesten ramler av sykkelen - og noen få er dritt lei. Moro!

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1827319 29/07/2014 07:45
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Til tross for vanskelig logistikk, sure tryner og fare for regn tror jeg at jeg ville gått for Birken, muligens også Grenserittet - der blir du i alle fall ikke syklende alene. Jeg ser for meg at det å miste de andre i gruppa, evt. sykle fra og bli liggende het alene i skauen er skikkelig stusselig. Helt alene, kanskje litt bak og skikkelig sliten langt inni skauen i Nannestad? Kjipt er mitt svar.

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1832418 07/08/2014 10:57
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Kjør på med Farrisrunden, klart mitt favoritt ritt!

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1832779 07/08/2014 20:11
HNK Offline
Besatt
Besatt
Farris er jo veldig kapasitetsløype da. Hadde ikke begynt der.
Nordsjørittet f.eks, men er jo på Vestlandet

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1833561 08/08/2014 16:01
H
HerrNilsson Offline
Fersking
Fersking
H
Briken er dyr, men der er du garantert folkehav og stor stemning. Alle kan sykle det, og uansett form har du noen å sykle sammen med! Klar favoritt!

Hvis ikke så er farris en av mine favoritter. ICON_LAUGH

Lykke til i alle fall.

Re: Hvilket ritt bør være mitt første? [Re: syklebiff] #1834810 11/08/2014 10:35
L
LaSirena Offline
Fersking
Fersking
L
Mitt første ritt var Terrengsykkelrittet i Østmarka, flott arrangement og nydelig (men hard og teknisk) trase. Alltid sol:-) Fordelen er at det er 1 lang runde, og dermed blir det ikke så hektisk med heseblesende eliteryttere som skal forbi hele tiden. Absolutt et ritt for alle, kjempegod stemning i løypa og pølse og cola ved målgang :-)

Redigert av LaSirena; 11/08/2014 10:38.

Moderator  support