Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Melhus til Smøla. Beste rute?

Melhus til Smøla. Beste rute? #1822229 15/07/2014 19:28
Tankesmed Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei! Planlegger å sykle fra Melhus til Smøla på torsdag (15.07.14), men har ingen peiling på veiforhold eller ruter.

Garmin foreslår denne ruten: http://connect.garmin.com/modern/course/7263790
Google maps foreslår denne: http://goo.gl/I6KN3L

Begge mener åpenbart at det er best å holde seg til E39, men er "uenige" om hvorvidt det lønner seg å sykle via Orkanger eller holde seg i innlandet den første delen av turen (forbi Ånøya og Laugen).

Noen som kjenner traktene og som har "fasiten"? Og som eventuelt har andre tips eller kommentarer til denne turen?

Re: Melhus til Smøla. Beste rute? [Re: Tankesmed] #1822287 15/07/2014 21:21
steinaraa Offline
Medlem
Medlem
Har ikke sykla ruta selv, men skulle jeg gjort det hadde jeg nok gjort temmelig akkurat som Google foreslår det (kanskje på litt mindre enn de tolv timene og femtini minuttene de foreslår, riktignok). Jeg kjører bil på deler av strekninga med jevne mellomrom og vil vurdere det som fint sykkelterreng - riktignok med mye og delvis tung trafikk langs E39 fra Orkanger til fergekaia på Hennset.
Det er mulig du dumper borti litt mindre langtransport enn vanlig nå i ferien, men det veies nok pent opp av bobiler med kurs for Atlanterhavsveien.
Med mindre du har tenkt å sykle med stor oppakning (men sånt driver vi ikke med, gjør vi vel?) ville jeg ikke nølt med å stoppe på bensinstasjonen, som jeg tror er en Best-stasjon, før du ruller ned til Vinjeøra. Da har du gjort unna 80 kilometer i gråvær og regn dersom værmeldinga stemmer, og trolig får du litt vestavind på kjøpet også, i og med at du er på vei til Nordmøre. På dette tidspunktet har du også gjort unna Hemnkjølen, som representerer den eneste skikkelige stigninga på turen. Da er det lov å feire med ei grillpølse!
Påfyll på ferga mellom Hennset og Arasvika bør du være forsiktig med å basere deg på, ettersom Fjord1 har satt en stopper for svelesalget på de minste fergeforbindelsene. Det samme gjelder i grunn for overfarten fra Sandvika til Edøy mot slutten av turen også.
Så snart du er ferdig med første ferge-etappe venter fredligere veier på Ertvågsøya, Stabblandet og Tustna, der deler av strekninga er et skikkelig havpanorama. I tillegg får du også gleden av å sykle gratis gjennom den bompengebelagte strekninga forbi Imarsundet, om du er av typen som får en lett bris i underlivet av å "snyte" myndighetene for inntekter av den sorten.
Når du kommer i land på Smøla gjenstår bare sjarmøretappen til Råket, men vær forberedt på at sjarmøren kan ende opp med hentesveis fra vest mot øst ved målgang - på Smøla er det ingen plasser å gjemme seg for vestaværet.
Jeg regner med du ikke legger opp til noe veldig stramt tidsskjema for å rekke de respektive fergene, så forvent å få god tid før neste avgang, ettersom det er jevnt mellom de lange pausene på disse forbindelsene.
Kort oppsummert - følg planlagt rute, forvent bobilpasseringer i fleng langs E39, stopp på bensinstasjoner/matbutikker når du ser de (det kan være langt til neste), forvent venting for å bli med ferja og vær forberedt på motvind.
Utover det oppfordrer jeg deg til å nyte turen, ferdes fint i trafikken og håpe på at værmeldinga blir litt snillere!

Alt dette forutsetter selvsagt at du skal sykle den 17.07, og ikke i dag (for da håper jeg i så fall at du allerede er framme).

Re: Melhus til Smøla. Beste rute? [Re: Tankesmed] #1822296 15/07/2014 22:02
Tankesmed Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hoi!

Takk for det meget grundige svaret! Særs nyttig. Turen går den 17. ja. Ser allerede fram til pølse på Best-stasjonen. Innser at jeg skal sette av godt med tid. Og nei, stor oppakning driver vi ikke med ICON_SMILE

For ordens skyld: Å legge turen via Kyrksæterøra og Aure anbefales ikke?

Re: Melhus til Smøla. Beste rute? [Re: Tankesmed] #1822300 15/07/2014 22:11
steinaraa Offline
Medlem
Medlem
Akkurat det tør jeg ikke svare alt for bombastisk på, ettersom jeg ikke er veldig kjent med terrenget på den strekninga. Det blir jo en del lengre, samt at du får et par tøffe stigninger i området før og etter Aure. Om du velger denne ruta vil du kjøre ned "Brekka" mot Årvågsfjorden, som blir brukt som motbakkeløp for rulleski-eliten under Toppidrettsveka. Dermed må du nødvendigvis klatre tilsvarende meter østfra for å komme til topps...
Til gjengjeld vil jeg nok tro at du får en mer spektakulær reise om du velger denne ruta, så om du er vant til å sykle lange og dels tunge etapper på egenhånd ville jeg kanskje klint til.

Re: Melhus til Smøla. Beste rute? [Re: Tankesmed] #1822408 16/07/2014 10:06
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Pussige saker.
Jeg har planlagt å sykle Orkanger-Smøla i morgen torsdag, og lurte litt på det samme. Lurte mest på trafikk, E39, tunneler og slikt.

Tenkte i utgangspunktet å ta om Aure egentlig, ganske fint over der.
Selv om jeg ser værmeldingen er litt annerledes nå... Vi får se.

Re: Melhus til Smøla. Beste rute? [Re: Tankesmed] #1823090 17/07/2014 20:28
Tankesmed Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Jeg gikk for E39 fram til Hendset (hvor den første av to ferger går fra).

Startet 7.30 fra Melhus i et forsøk på å outsmarte bobilene og det funket ganske bra. Lite trafikk første 60 km, opp til rutas høyeste punkt.

I det store og hele gode veier, flott terreng, ingen tunneler. Aner ikke hvordan trafikken er til vanlig, men høyst overkommelig for min del. Min lengste tur før dette var på 60 km, så folk med litt bedre sykkelform enn undertegnede, burde sikkert ta ruten over Kyrksæterøra. En ferge mindre å vente på, garantert mindre trafikk og ekstra bakker.

Her er turen på Strava: http://www.strava.com/activities/167208617

Takk igjen for innspill, steinaraa

Hvilken rute gikk du for Leik?

Re: Melhus til Smøla. Beste rute? [Re: Tankesmed] #1823383 18/07/2014 14:50
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg måtte ta sykkelen bakpå bilen pga litt mye familie- og småbarnslogistikk dessverre... Satser på noen runder her, og så sykle tilbake heller. Fin sykkelvei iallefall.

Men tror vi var på samme ferge over til Smøla, hvis du var kvart på tre.

Moderator  support, Valentino