Årets sykkelferie er over.
Mye av den har jeg ikke funnet noen beskrivelse av noe sted, så jeg tenkte oppsummere her.
Temaet for turen var å sykle opp anleggsveier opp til anlegg for vannkraft.
Veiene har jeg funnet ved å leite rundt på kart på nettet.
Jeg tok først toget til Bergen, og hoppa rett på Hardangerfjordekspressen til Rosendal.
Transportetappene ble gort med en Extrawheel-henger, en liten sekk på ryggen, og en styreveske.'
Hengeren tok jeg ikke med meg opp i fjellet når jeg skulle ned samme vei.
Jeg kan også legge til at jeg er langt i fra noen god klatrer.
God klatrere på min høyde, veier nok tredve kilo mindre enn meg.
Jeg deler opp beskrivelsen i et innlegg for hver dag.
Dag 1.
Mysevatnet
Først var det en transport fra Rosendal til Sundal hvor jeg tok inn på en campinghytte.
Transporten en idyllisk og flat vei langs fjorden. (26km, 220m stigning)
Høydepunktet var Furebergsfossen som hadde god vannføring, så jeg fikk meg en god dusj.
Jeg la inn hengeren og sykla til Gjerde. (3km langs fjorden)
Der starta stigninga til Mysevatnet. (850 moh)
Det er en grusvei på 8,1 km med veldig jevn stigning. Stigninga har et gjennomsnitt på 10,2%.
Jeg brukte en stiv terrengsykkel med Maxxlite-dekk.
Grusen varierte mye, og noen av strekningene var nærmest løs sand, og jeg tror ikke en cyclocross hadde vært noe for meg der.
Jeg tok det som en tur, og ser jeg brukte 1t 40m opp. (+5min stopptid) Hvor jevnt bratt den var viser hastigheten.
Gjennomsnittet var 5km/t, og maks var 9km/t.
De to siste kilometrene gikk i en veldig mørk tunnel. Jeg hadde ikke godt nok lys til å sykle opp.
Når jeg sykla nedover, derimot så jeg lyset i enden av tunnelen. så da hadde jeg noe å sikte på.
Men ta med ditt beste sykkellys om du skulle ta turen.
Denne turen var ikke den mest spektakulære.
Den gikk lenge i gjennom løvskogen, og når man kommer opp får man aldri den helt store utsikten.
(Da legger jeg lista høyt.)
Etter at jeg kom ned sykla jeg tilbake til hytta på Sundal.
Jeg synes det var en akkurat passe tur på den første dagen.
(51,1 km / 1162m stigning)