Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark

Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark #1821530 14/07/2014 08:20
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Hei

Jeg lurer på om det finnes noen steder å trene sykkelkross på i området rundt Larvik/Sandefjord/Porsgrunn/Skien?

En trase eller et "velkjent" område - alt er av interesse!
Har aldri prøvd, men jeg må innrømme at det ser vanvittig moro ut ICON_SMILE

("Cyclocross" i overskriften er brukt for at tråden skal være tilgjengelig på flere søkeord)

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: Xenon] #1821691 14/07/2014 13:17
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Har sett videoer av Sven Nys som trener på enkle stier (er det "barnålstier" de med baggy shorts kaller det?). Sikkert noen i området som kan anbefale noen enkle stier. Ellers kan vel traktorveier og parklignende terreng ligne på det de kjører i cyclocross.

Det heter for øvrig "cyclocross".

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: traktoregg] #1823033 17/07/2014 18:18
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg
Har sett videoer av Sven Nys som trener på enkle stier (er det "barnålstier" de med baggy shorts kaller det?). Sikkert noen i området som kan anbefale noen enkle stier. Ellers kan vel traktorveier og parklignende terreng ligne på det de kjører i cyclocross.

Det heter for øvrig "cyclocross".

Cyclocross er et engelsk ord. Sykler du mye road bike? ICON_WINK Vi har valgt å kalle det sykkelkross i Norge. (Norway).

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: Xenon] #1823069 17/07/2014 19:48
RoyE Offline
Besatt
Besatt
I Husebyskogen i Tjølling, skogen som strekker seg fra Husebyfeltet og mot steinbruddene på Håkestadveien, ser jeg for meg at det må være fint å kjøre cx. Her er det en del enkle barnålsstier og traktorveier man kan lage en runde på.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: Xenon] #1823176 18/07/2014 05:54
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
I Belgia bruker de "cyclocross" til tross for at de også har "veldrijden". Hvorfor skal vi være så sære at vi må konstruere et tulleord her til lands?

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: traktoregg] #1823196 18/07/2014 06:42
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg
I Belgia bruker de "cyclocross" til tross for at de også har "veldrijden". Hvorfor skal vi være så sære at vi må konstruere et tulleord her til lands?

Tja, det blir vel litt som om langrenn skulle hete «langrenn» i England, Belgia og Frankrike.

Personlig synes jeg norsk er et flott språk, og jeg har stor tillitt til språket vårt som kulturbærer. En står fritt til å bruke den engelske versjonen om en måtte ønske det. Men ta en titt på øvrige sykkelgrener. Hvor mange andre grener er det vi bruker engelske ord?

Sånn ellers: Steder å trene sykkelkross på er svært enkelt å finne. Ta en titt på noen ritt på youtube, og finn passe bratte kneiker du kan både sykle og løpe opp-og ned. Styr unna stier med røtter og steiner, du finner fint lite av dette på de store arenaene. Har du en sandstrand kan du ha enda mer moro.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: Xenon] #1842367 22/08/2014 08:59
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Om det heter sykkelkross eller cyclocross spiller ingen rolle for meg, jeg bruker nok begge deler 50/50 - litt avhengig av hvem jeg snakker med ICON_SMILE

Ang. steder å trene i Larvik:
Jeg tenkte at kyststien fra Stavern til Helgeroa kunne funke fint som trase, den er ca. 42 km og varierer mellom sti, grus/traktorveg, fjell og sand - det må vel kunne gå på rundt 2-2,5 timer med sykling til Stavern og hjem fra Helgeroa ICON_SMILE

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: Xenon] #1842373 22/08/2014 09:01
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det bør vel være greit på og ved grusveiene mellom Eftang/Ula og Kjerringvik.

Re: Trene sykkelkross (cyclocross) Vestfold/Telemark [Re: Xenon] #1856911 15/09/2014 06:06
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Jeg har forsøkt Kyststien fra Nevlunghavn til Stavern...
Det gjør jeg aldri igjen ICON_SMILE

Kunne fungert med en trialsykkel - for det er stort sett gåing på fjell fra Omre til Hummerbakken... Fra Kjær til Grevle fungerte det greit, fikk trena litt sandsykling på strendene bortover!

Men jeg har også alliert meg med ei lokal skigruppe - så jeg har ei rundløype å trene "ren kross" i ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino