Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca

Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca #1821309 13/07/2014 16:36
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Samboern og jeg planlegger en tur til Mallorca i september. Typisk parferie på bra hotell med daglige 3-4 (kanskje 5) timers turer på landeiveisykkel, dvs. 6 - 9 mil.

Var på en tilsvarende tur i fjor vår og bodde i Port de Soller. Port de Soller var et perfekt utgangspunkt for sykkelturer med kort vei ut langs kystveien til Deia og Valdemossa, eller opp Col de Soller og så Puig Mayor/Sa Calobra.

Nå er det ingen ok hoteller tilgjengelig i Port de Soller og vi må finne et annet sted å bo.
Palma, Playa de Palma, Magaluf, Alcudia, Port de Pollenca og Port de Andratx ser ut til å ha bra utvalg i hoteller, men hvilket av disse stedene er best utgangspunkt for landeveisykling?

Greia er at vi ønsker mest mulig fjell og bakker og minst mulig "transportsykling" på flat og trafikert vei. For å gjøre ting enkelt så kommer vi til å gå for charter/pakketur.
I tillegg til bra sykkelterreng er vi ute etter et sted med begrenset partyfaktor og et ok utvalg av restauranter.

- Steder helt på vestsiden av øya er vel utelukket?
- Alcudia virker som en dårlig idé da man egentlig bare kan sykle én vei - mot Puig Mayor/Sa Calobra eller er det andre artige veier rundt Alcudia?
- Går det greit å få med to sykkelkofferter på fly/busstransport?
- Noen av stedene jeg har nevnt over man bør holde seg unna?

Kom gjerne med en hotellanbefalinger.

Redigert av ijustpop; 13/07/2014 16:56.
Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: ijustpop] #1821415 13/07/2014 20:50
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg var med på et organisert "bike&hike"-ukesopplegg i påsken med danske Topas, der man kunne velge å være med hver dag enten på guidet fjelltur eller sykkeltur. Vi bodde i Port de Pollenca. Nå fikk vi transport med minibuss til startstedet flere av dagene, men det var iallfall noen fine turer med utgangspunkt start/slutt i Port de Pollenca - bl.a. syklet vi opp til Lluc og retur via Selva og Campanet. Det er mange småveier rundt i området, f.eks til Pollenca og til noen av strendene i nærheten, og veien ut til fyret Barcelo Formentor. Men vi hadde også turer med utgansgpunkt i Palma og Manacor.

Det var VELDIG mange på racersykkel i området rundt Port de Pollenca i påsken, så tydelig at det er populært for sykkelferie, og det var flere uteleiebutikker der og. Og egen Rapha-butikk rett utenfor byen...

Byen i seg selv var vel ikke noen perle, men grei nok. Mye britiske turister der. Restauranter var litt ymse, men noen ganske bra var det. Partyfaktoren var svært lav.

Det tar ikke mer enn ca. 20 minutter å sykle mellom Port de Pollenca og Alcudia via veien som går langs sjøen, og den har sykkelfelt, så det er fint å sykle der. Så de rutene jeg nevnte fra Port de Pollenca kan like gjerne sykles fra Alcudia.

Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: mogens] #1821423 13/07/2014 21:02
S
Solstråler Offline
Fersking
Fersking
S

Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: ijustpop] #1821476 14/07/2014 05:23
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
Er jo noen hoteller i Valdemossa/Deia som Ving.no har på sine reiser. Spisesteder nok på begge steder, ønsket partyfaktor og oppoverbakker finnes det også greit av.

Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: ijustpop] #1821555 14/07/2014 09:23
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Takk for tips Mogens.
Supert kart, Solstråler, og helt sikkert fine turer, men litt lite fjell er jeg redd.
Oscaringe: Ønsker partyfaktor er null. Har sett på Valdemossa og Deia og det er litt lite utvalg i hotell der.

Noen som har bodd i Palma Nova eller Port de Andratx-området og syklet derfra?

Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: ijustpop] #1821603 14/07/2014 10:46
S
serotta1 Offline
Fersking
Fersking
S
Mitt tips er Can-Pastila området. Har vært flere steder på øya, også Port Pollensa. Favorittstedet er allikevel Can_Pastilla. En rekke hotellmuligheter som du ser etter, og relativ kort vei til fjellene. Sykler du strandpromenaden til Palma, er du i fjellene på 30 min. Og der kan du sykle fjell "hele dagen" om du ønsker. Over Galilea er min personlige favoritt. Kan også variere lengden på turene med hvor lenge dere ønsker å sykle. Bunyola området er ca. 1 t. unna, det også med flotte/varierende muligheter i fjellene. En annen fordel med Can-Pastilla: 5 min med taxi fra flyplassen.

Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: ijustpop] #1822411 16/07/2014 10:19
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Porto Pollenca er vel i foten av noen klatringer. Kanskje disse sykkelhotellene egner seg?
http://www.bicycle-holidays.com/de/radsporthotels/

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: ijustpop] #1822591 16/07/2014 17:46
olechr Offline
More than words
More than words
Har vel tilbrakt ca 1 år tilsammen de siste 10 årene. Så har vært der mye og bodd på alle sider av øya. Aldri midt på riktignok. I mine øyne er det desidert best å bo i Palma området. Da har du kort vei til alle de fineste fjellveiene (med unntak av Sa Calobra), de fineste småvei rutene mot Petra og mest som skjer. Palma har masse fine resturanter og annet gøy som skjer når man skal på parferie.

Alcudia området syntes jeg ikke er i nærheten sykkelmessig. Fint i forhold til Lillestrøm, men langt til de fineste stedene.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Beste utgangspunkt for sykkelferie på Mallorca [Re: olechr] #1823234 18/07/2014 08:06
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: olechr
Har vel tilbrakt ca 1 år tilsammen de siste 10 årene. Så har vært der mye og bodd på alle sider av øya. Aldri midt på riktignok. I mine øyne er det desidert best å bo i Palma området. Da har du kort vei til alle de fineste fjellveiene (med unntak av Sa Calobra), de fineste småvei rutene mot Petra og mest som skjer. Palma har masse fine resturanter og annet gøy som skjer når man skal på parferie.

Alcudia området syntes jeg ikke er i nærheten sykkelmessig. Fint i forhold til Lillestrøm, men langt til de fineste stedene.

Dette har vi pratet om før:-)

Og litt artig det med Alcudia, og som Ole ikke syns er så bra. Da vi bodde der sommeren for 2 år siden bodde vi rett ved siden av Team Sky. Traff på de oppe i fjellene et par dager..og som en annen skrev da..holder det for Team Sky så holder det for meg:-)

Har vært en del turer til Girona også, der mange av proffene har hus, deriblant Wiggins, og er ikke så voldsomt med fjell rundt der...

Grunnen til at Ole vil til Palma er at han lar dama bestemme:-) Og jeg innrømmer glatt at utvalget når det gjelder shopping og restauranter er bedre der. Men at det skal være så voldsomt mye bedre som utgangspunkt...vel vel...

om man vil bo med muligheter for fjell er det gamle sanatoriet i Lluc midt i blinken, men blir nok litt rolig...

Redigert av kaiost; 18/07/2014 08:07.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå