Den som spør, skal få svar.
NRK-saken ble laget og ferdigredigert samme dag de var ute hos oss i felt. Hadde de hørt på meg og hatt litt is i magen, kunne de fåttmye mer sikker info.
Det er en grav det er snakk om, og trolig med to individer; et barn (max 10 år?) og en voksen. Armlengden på den voksne er ikke langt unna min, jeg er 1,79 cm.
Det er sannsynligvis ikke i den mulige hjernemassen det største informasjonspotensialet ligger, men i andre deler av skjelettene, ikke minst tennene.
Dette er et veldig lettformidla funn med potensielt bred appell. Vi kan slippe resultatene litt og litt etterhvert som de foreligger, men først må beina renskes fri fra den betongharde sanda de har ligget i, og som har redda dem fra fullstendig nedbrytning.
Jeg må ta en diskusjon med andre om publiseringsplanen her, men en sluttpublikasjon vil nok ikke foreligge før ved utgangen av neste år - tidligst. Litt fordi det er mye jobb og diverse tidkrevende analyser som gjenstår, litt fordi de ulike tidsskriftene har runde på runde med fagfellevurderinger, korrektur osv. Men jeg skal passe på å få ut deler av det i populærvitenskapelig form underveis også, har jeg tenkt.
Christophersen har nok ikke steinalder som sin største kompetanse, så han bommer nok litt med innvandringsspørsmålet sitt. Samtidig forstår jeg NRK som ville ha en annens uttalelser om funnet, først og fremst fordi et slikt funn med en slik bevaringsgrad var regna som så usannsynlig.