Trakk ei visdomstann forrige tirsdagtannlegen sydde 4 sting og sa at han hadde vært skikkelig hardhendt for å få ut tanna, noe jeg forsåvidt la merke til...
Nå etter ei uke så er det skikkelig vondt, det banker i halve hodet og jeg har siden dagen tanna ble trekt gått på 1x600mg ibux og 1x1000mg paracet 4-5 ganger om dagen for å døyve det litt. Var innom tannlegen i går og fjernet stinga og alt så fint ut og ingen betennelse. Men han syns jo det var litt rart det skulle være vondt så lenge selv også da...
Resept på mer ibux og beskjed om å prøve ett par dager til men i skrivende stund er det så vondt at jeg ikke få sove og det er ca 1 time siden forrige tablettrunde...
Tannlegen fortalte han hadde hatt pasienter som hadde hatt store smerter i inntil 2 uker etter trekking. Men skal dette fortsette i ei uke til så river jeg hodet av meg!
Noen her som har samme erfaring med dette eller er det bare å sette tannlegen til veggs og be han fikse det?
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Jævlig vondt etter trekning av visdomstann...
[Re: Josruu]
#181969008/07/201421:42
Hadde en pasient for ikke lenge siden som hadde gjort det samme, og da var det en nerve som ble irritert og skapte noe inni helsikes plager for stakkaren. Noe å vurdere?
#181971308/07/201422:45
Jeg trakk min første visdoms tann for vel en måned siden. Det vondeste var han sa jeg ikke fikk sykle den dagen, men ellers var det ikke noen etterbyrde.
#181971508/07/201423:17
Har fjernet to visdomstenner, én oppe og én nede. Den ene ble trukket og den andre ble operert ut. Var ikke noe særlig smerter noen av gangene. Etter operasjonen fikk jeg skrevet ut Pinex Forte (tror jeg det var), tok én rett etterpå men fikk ikke bruk for flere. Men skjønner det kan variere veldig.
#181971708/07/201423:37
Jeg gikk ganske lenge på en god smertestillende for å komme meg gjennom dager og netter etter tredje trekking av visdomstann. Da jeg ringte for å klage på smerten etter jeg hadde brukt opp det jeg hadde fått av smertestillende av dem og vel så det, fikk jeg beskjed om å ta paracet og ibux sammen. Det gav seg til slutt, men tok mer enn en uke.
#181973309/07/201406:18
Skal innom han en tur sener ei dag så får han ta bilder av de andre tenna så det ikke er en av de som driver å kødder samtidig... Greit nok at smerte er svakhet som forlater kroppen men det må da for F være tomt for svakhet snart...
Dry socket skal sjekkes ut.
#181979209/07/201408:02
Den visdomstanna jeg ikke har lenger etterlot seg også dugelig med smerter i mange dager etterpå. Jeg husker ikke hvor lenge, men ei uke høres ikke unormalt ut.
#181979809/07/201408:24
Det som fasinerer meg med tannleger er hvor stor forskjell på de. Hadde samme tannlege/tannlegekontor i mine første 20 år. Mot slutten trakk jeg en visdomstann (forøvrig problemfritt), og fikk beskjed om at det var en til som måtte ut om ikke lenge. Så flyttet jeg til en annen by og fann ut at jeg skulle ta en tannsjekk. Ikke et ord om noe visdomstenner! Nesten så jeg lurte på om det var pengene min første tannlege var på jakt etter.
Trønder osv
#181988809/07/201411:15
Har samme erfaring. Byttet tannlege fra en gammel og erfaren fyr, til en yngre jente som ikke har tatt utdannelsen sin for 50 år siden.
Tror det var lurt, ho fant masse dritt han andre tydeligvis ikke fant/gav faen i. Dessuten var det en mye mer behagelig opplevelse.
Kostet sikkert litt mer, men når det kommer til kjeften så vil jeg helst ha en så grundig gjennomgang som mulig. Mange opp i åra som sliter med fryktelig dyre tannlegeregninger pga slurvete tannleger/dårligere utdannelse og utstyr.
#181990409/07/201411:39
Jeg har tatt alle mine 4 og kan informere om at smerte kan variere stort fra gang til gang. Den siste jeg opererte gav mye smerter i opp mot 2 uker, mens de andre har vært uproblematiske etter få dager.
Sjekk ut dry socket/postoperativ alveolitt. Om mulig, ta deg en tur til spesialist i oralkirurgi.
#181994109/07/201412:51
Ahh, glad jeg er ferdig med det der. Jeg hadde visdomstenner som vokste skjevt, med røtter som bøyde seg hver sin vei. Tenna ble kløyvet og røttene revet ut av kjevebeinet. Var hoven og blågul rundt underkjeven lenge etterpå. Smertene varte vel en drøy uke, men ikke annet enn at det var vondt/sårt i underkjeven.
#181995409/07/201413:26
Jeg trakk alle mine fire på en gang (kirurgisk, med narkose), og med unntak av 1-2 uker hvor jeg våknet midt på natta med munnen bokstavelig talt full av puss, så var det ikke spesielt vondt. Jeg tok vanlig 200mg Ibux 3-4 ganger om dagen i denne perioden.
Så hvis du har såpass vondt (og ikke er en skikkelig pyse til vanlig) så bør du ta en tur til legen, spesielt hvis det blir verre.
Det virker faktisk som om det har bedret seg utover dagen i dag:) prøver i kveld og uansett så har jeg time til kontroll i morgen.
Ikke for å skryte men jeg tåler en del smerte før jeg surer for det, har hatt diverse brister og utslitte skuldre med dertil slurvete operasjoner som var langt ifra smertefritt i 5-6 måneder etterpå. Men akurat kjeften er jo det verste å ha vondt i...
[Re: kaffekanne]
#182002109/07/201416:56
Har samme erfaring. Byttet tannlege fra en gammel og erfaren fyr, til en yngre jente som ikke har tatt utdannelsen sin for 50 år siden.
Tror det var lurt, ho fant masse dritt han andre tydeligvis ikke fant/gav faen i. Dessuten var det en mye mer behagelig opplevelse.
Kostet sikkert litt mer, men når det kommer til kjeften så vil jeg helst ha en så grundig gjennomgang som mulig. Mange opp i åra som sliter med fryktelig dyre tannlegeregninger pga slurvete tannleger/dårligere utdannelse og utstyr.
det der minner meg litt om valget mitt når det gjelder frisør; i den ene salongen er det en stygg polsk dame som klipper militær sveis rimelig, i den andre er det sneisne bærter med store hyller - med litt høyere priser enn hos panserdama <:)
Æresmedlem i KrampeKameratene
#182004109/07/201418:25
Hæhæ. det beste var at ho hadde en kvinnelig søt assistent. Og så lå jeg der med kjeften full av allverdens, og tannlegen skulle begynne å gjøre noe greier nede i der og trengte hjelp.
Så roper ho ut i gangen til assistenten "ØY! KAN IKKE DU KOMME INN HER Å HJELPE MEG Å SUGE LITT!?"
Så klarte jeg faen ikke å holde meg alvorlig, og det er litt småkjedelig å begynne å le med kjeften full av alle de greiene.
[Re: ]
#182008809/07/201420:08
Trodde man uansett fikk refundert utgiftene via folketrygden når det er kirurgisk inngrep? Når jeg måtte operere ut den ene annen, fikk jeg henvisning fra min vanlige tannlege til spesialist, og det var jo privatpraksis. Betalte der og da, men mener å huske jeg fikk et skjema som skulle sendes til folketrygden for å få refundert beløpet.
det der minner meg litt om valget mitt når det gjelder frisør; i den ene salongen er det en stygg polsk dame som klipper militær sveis rimelig, i den andre er det sneisne bærter med store hyller - med litt høyere priser enn hos panserdama <:)
Og da er valget ditt??
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
#182012509/07/201421:48
Jeg trakk akkurat min tredje visdomstann. Alltid et helvete i 1-2 uker etterpå. Nå var jeg nyoperert i magen, så tenkte det ikke kunne bli så mye verre uansett - men det var feil tenkt. Måtte til slutt på antibiotika for å bli kvitt smaken av rått kjøtt i munnen. Den siste visdomstanna håper jeg kan få stå i fred...
[Re: mogens]
#182015810/07/201405:33
Trodde man uansett fikk refundert utgiftene via folketrygden når det er kirurgisk inngrep? Når jeg måtte operere ut den ene annen, fikk jeg henvisning fra min vanlige tannlege til spesialist, og det var jo privatpraksis. Betalte der og da, men mener å huske jeg fikk et skjema som skulle sendes til folketrygden for å få refundert beløpet.
Dette stemmer bra. Jeg betalte også egenandel direkte til spesialist begge gangene, summen oversteg grensen for frikort og jeg fikk tilbake penger.
#182016510/07/201406:02
Trakk ei visdomstann forrige tirsdagtannlegen sydde 4 sting og sa at han hadde vært skikkelig hardhendt for å få ut tanna, noe jeg forsåvidt la merke til...
Nå etter ei uke så er det skikkelig vondt, det banker i halve hodet og jeg har siden dagen tanna ble trekt gått på 1x600mg ibux og 1x1000mg paracet 4-5 ganger om dagen for å døyve det litt. Var innom tannlegen i går og fjernet stinga og alt så fint ut og ingen betennelse. Men han syns jo det var litt rart det skulle være vondt så lenge selv også da...
Resept på mer ibux og beskjed om å prøve ett par dager til men i skrivende stund er det så vondt at jeg ikke få sove og det er ca 1 time siden forrige tablettrunde...
Tannlegen fortalte han hadde hatt pasienter som hadde hatt store smerter i inntil 2 uker etter trekking. Men skal dette fortsette i ei uke til så river jeg hodet av meg!
Noen her som har samme erfaring med dette eller er det bare å sette tannlegen til veggs og be han fikse det?
Hei,
Har trukket 2 visdomstenner. Den ene ble revet ut av militærtannlegen i 96, og den andre ble operert ut av spesialist på St. Olav. Resultat, første tann, sykemeldt i 14 dager. Så fort jeg la kroppen i vannrett stilling så tiltok bankinga og smertene. Trudde det aldri skulle ta slutt... Andre tann, på jobb samme dag, og ikke noe smerter.
Min konklusjon: Mener at den hardhendte behandlingen som kjeven fikk hos militætannlegen medførte at kjeven brukte mange dager på å hele seg. Etter operasjonen på St.Olav kjente jeg minimalt etterpå.
Fagfolk er fagfolk tenker jeg
Hilsen Ronny
#182045110/07/201418:51
Var innom idag for sjekk igjen og etter å ha tatt diverse bilder og knaket og kjent over flere tenner så syns det på bilder at selve hovednerva lå rett under røttene på tanna han trakk. Han mente at når han rørte på tanna for å få den ut så har røttene klemt på nerva. Noe som kunne gjøre atvsmertene hang i ei stund. Sammen med at han hadde vært grådig hardhendt så er vel resultatet vondt ei stund dessverre...
#182051610/07/201421:20
Jeg spør fordi jeg har hull i en visdom som står rett. Gammel plombe ligger dypt og tannlegen anbefaler trekking. Står fint i utgangspunktet da. Tannlege sier at det vil bli, atter igjen, nervous breakdown, med en ny boring.
Disse helvetes-greiene. Er det noe skjevt og galt ? Aldri trukket ei tann før jeg.
Redigert av Abit; 10/07/201421:21.
#182051910/07/201421:22
Var innom idag for sjekk igjen og etter å ha tatt diverse bilder og knaket og kjent over flere tenner så syns det på bilder at selve hovednerva lå rett under røttene på tanna han trakk. Han mente at når han rørte på tanna for å få den ut så har røttene klemt på nerva. Noe som kunne gjøre atvsmertene hang i ei stund. Sammen med at han hadde vært grådig hardhendt så er vel resultatet vondt ei stund dessverre...
Ja !. Vet ikke hvor godt jeg likte ideen. Men mer opplysende enn "vondt vs ikke-vondt".
#182052910/07/201421:36