Sykkelstativ tak
|
Sykkelstativ tak
08/07/2014 16:23
|
Ludde47
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har idag et sykkelstativ (Thule 532) hvor sykkelen står på med begge hjul og hvor jeg skruer fast mot ramma på sykkelen. Jeg har tenkt å kjøpe meg ett til og vurderer Thule 591 tror jeg det heter, samma prinsippet men enklere feste mot ramma. Han i butikken mente jeg burde kjøpe en annen Thule type hvor man tar av forhjulet og fester sykkelen i gaffelen siden jeg har karbonsykkel. Trenger noen gode råd rundt dette.....Hva anbefales?
|
|
|
Re: Sykkelstativ tak
[Re: Ludde47]
08/07/2014 17:11
|
mogens
Besatt
|
Besatt
|
|
|
08/07/2014 20:54
|
Ludde47
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips :-) Da beholder jeg mitt Freeride (532) og så kjøper jeg med Proride (591).
|
|
|
09/07/2014 06:53
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Min Cannondale karbonramme ble ødelagt ved bruk av 591 proride. Kjørte på motorvei i Norge (ca 110 km/t) og selv om både stativ og sykkel var montert helt riktig ble det pga Lefty-gaffelen vibrasjoner i sykkelen som var så kraftige at ramma ble ødelagt i punktet hvor sykkelstativet griper rundt den.
|
|
|
09/07/2014 07:25
|
Ludde47
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det hørtes ikke bra ut.... Jeg har brukt Freeride på min gamle Merida karbonsykkel i 3 år og det har gått greit. Har nå byttet til Diamant Apex 29.1 og har akkurat kjøpt Proride (ikke pakket ut av esken enda). Satser på at dette går greit.
|
|
|
09/07/2014 09:40
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det hørtes ikke bra ut.... Jeg har brukt Freeride på min gamle Merida karbonsykkel i 3 år og det har gått greit. Har nå byttet til Diamant Apex 29.1 og har akkurat kjøpt Proride (ikke pakket ut av esken enda). Satser på at dette går greit. Rammen (Apro 709CA) på sykkelen din veier 950g og underrøret er ikke konstruert for å bli klemt fast og så ta opp sideveis belastning fra vibrasjoner/sidevind, osv. montert på taket av en bil. Fra carboncycle repairs: ''Dont clamp your pride and joy that has probably cost close to three months wages to your roof rack by the down tube even if it is gently holding it, Carbon frames are not designed to be held my there and have 70mph wind drag around it on a motorway..IT WILL BREAK''http://www.carboncyclerepairs.co.uk/your-questions_4.htmlKarbon vil vanligvis starte å knekke innenfra, da belastning på utsiden av røret vil føre til at de indre fibrene strekkes mest. En ramme som har begynt å knekke kan derfor se helt fin ut fra utsiden i lang tid, mens sprekken sakte men sikkert jobber seg ut til det ytre laget. Mao. kan tilbakemeldinger som ''ikke noe problem, min har ikke blitt skadet av slikt stativ'' være godt ment, men misvisende, da skaden enda ikke har nådd overflaten. For karbonrammer, bruk typen sykkelstativ der du tar av forhjulet. Mer aerodynamisk også, (og med bensinpris på nesten 17kr literen så begynner det å bety noe, selv i norske hastigheter).
Redigert av Espen W; 09/07/2014 09:44.
|
|
|
[Re: Espen W]
09/07/2014 09:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
bruk typen sykkelstativ der du tar av forhjulet. Mer aerodynamisk også, (og med bensinpris på nesten 17kr literen så begynner det å bety noe, selv i norske hastigheter). ...og så ser det så mye mindre cowboy ut! 
|
|
|
09/07/2014 10:18
|
Ludde47
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk Espen W. for gode råd, jeg drar og bytter min Pro ride til Out ride idag :-) Da er jeg ihvertfall på den sikre siden og i tillegg går det kjapt å ta av og på forhjulet.
|
|
|
[Re: Stein]
09/07/2014 10:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Espen W]bruk typen sykkelstativ der du tar av forhjulet. Mer aerodynamisk også, (og med bensinpris på nesten 17kr literen så begynner det å bety noe, selv i norske hastigheter). [/quote ...og så ser det så mye mindre cowboy ut! +1 Dette siste kan med fordel postes i stilpoliti-tråden på under landevei også... 
|
|
|
09/07/2014 10:34
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
For karbonrammer, bruk typen sykkelstativ der du tar av forhjulet. Mer aerodynamisk også, (og med bensinpris på nesten 17kr literen så begynner det å bety noe, selv i norske hastigheter). Hva med stativ for hengerfeste, der sykkelen primært hviler på hjulene, og bare støttes av en stang til et av rammerørene? Er det også skummelt for karbonrammer? Slik som dette: 
With light parts come great responsibility
|
|
|
09/07/2014 10:38
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Personlig har jeg ingen negative erfaringer med denne typen (har en Thule-variant).
Med mindre man strammer klemmen til det hvite i øya så er det vanskelig å se at det skal kunne forårsake noen skade. Klemmen skal jo ikke bære noe vekt, kun støtte sykkelen, så den trenger bare å være passe stram. På mitt Thule-stativ er også klemmene gummikledde innvendig, så de både biter og beskytter rimelig greit.
|
|
|
[Re: mroek]
09/07/2014 12:15
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Personlig har jeg ingen negative erfaringer med denne typen (har en Thule-variant).
Med mindre man strammer klemmen til det hvite i øya så er det vanskelig å se at det skal kunne forårsake noen skade. Klemmen skal jo ikke bære noe vekt, kun støtte sykkelen, så den trenger bare å være passe stram. På mitt Thule-stativ er også klemmene gummikledde innvendig, så de både biter og beskytter rimelig greit.
Det er vanligvis ikke selve klemmingen som er problemet, men sidevind og vibrasjoner fra turbulens, resonantfrekvens, risting ved kjøring på dårlig vei (som det er mer enn nok av) belaster ramma på et sted der den ikke er beregnet på å ta opp slike krefter. Mer snakk om utmattelse over tid enn brudd idet man skrur til kloa. Ingen lov mot å bruke slike stativer på egen karbonsykkel, men vær klar over at produsenten vil nekte garantiansvar når de oppdager årsaken. Dette har skjedd mange ganger og vil skje igjen. så man må veie risken for reparasjon/ny ramme opp mot tidsbesparelsen som et slikt stativ gir.
|
|
|
09/07/2014 12:29
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det er vanligvis ikke selve klemmingen som er problemet, men sidevind og vibrasjoner fra turbulens, resonantfrekvens, risting ved kjøring på dårlig vei (som det er mer enn nok av) belaster ramma på et sted der den ikke er beregnet på å ta opp slike krefter. Mer snakk om utmattelse over tid enn brudd idet man skrur til kloa. Ingen lov mot å bruke slike stativer på egen karbonsykkel, men vær klar over at produsenten vil nekte garantiansvar når de oppdager årsaken. Dette har skjedd mange ganger og vil skje igjen. så man må veie risken for reparasjon/ny ramme opp mot tidsbesparelsen som et slikt stativ gir. Tror nok at dette problemet er noe mindre på et slikt plattformstativ for hengerfeste som jeg referte til her, men det er klart det blir jo alltid noe vibrasjoner der også, selv om det presumptivt er en del mindre vindtrykk rett bak bilen (sammenlignet med på taket).
|
|
|
09/07/2014 12:29
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Det er vanligvis ikke selve klemmingen som er problemet, men sidevind og vibrasjoner fra turbulens, resonantfrekvens, risting ved kjøring på dårlig vei (som det er mer enn nok av) belaster ramma på et sted der den ikke er beregnet på å ta opp slike krefter. Mer snakk om utmattelse over tid enn brudd idet man skrur til kloa. Ingen lov mot å bruke slike stativer på egen karbonsykkel, men vær klar over at produsenten vil nekte garantiansvar når de oppdager årsaken. Dette har skjedd mange ganger og vil skje igjen. så man må veie risken for reparasjon/ny ramme opp mot tidsbesparelsen som et slikt stativ gir. Er det da bedre for ramma om man bruker et slikt adapter og fester klemmen i dette og ikke i ramma? Ellers vil jeg jo tro at hengerfestebasert stativ uansett er bedre enn takstativ, da selve stativet og hjulene sykkelen hviler på vil fange opp noe av vibrasjonene. Armen som støtter ramma vil også kunne rotere litt i takt med bevegelser. På et takstativ virker det som om mye av bevegelsene overføres mer direkte til ramma via festtearmen.
With light parts come great responsibility
|
|
|
09/07/2014 13:23
|
gare
More than words
|
More than words
Det er vanligvis ikke selve klemmingen som er problemet, men sidevind og vibrasjoner fra turbulens, resonantfrekvens, risting ved kjøring på dårlig vei (som det er mer enn nok av) belaster ramma på et sted der den ikke er beregnet på å ta opp slike krefter. Mer snakk om utmattelse over tid enn brudd idet man skrur til kloa. Ingen lov mot å bruke slike stativer på egen karbonsykkel, men vær klar over at produsenten vil nekte garantiansvar når de oppdager årsaken. Dette har skjedd mange ganger og vil skje igjen. så man må veie risken for reparasjon/ny ramme opp mot tidsbesparelsen som et slikt stativ gir. Nok et argument for stål eller titan altså 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
10/07/2014 07:53
|
Niveus
Medlem
|
Medlem
Da fikk jeg enda enda en ting å bekymre meg for før ferien med sykkelen stående bak på bilen på et Thule Euroway stativ. Står nok litt mer skjermet bak på bilen enn på taket, men forbruket på gamle bilen gikk opp når jeg hadde downhill-riggen stående bak opp til Hafjell, så det er vindfang på hengerfeste-stativer også
|
|
|
11/07/2014 08:03
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
lr_80--> Den løsningen må da generere noe horribeltmed vindstøy? Eller drukner den støyen i støyen fra offroaddekka?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/07/2014 17:56
|
lr_80
Medlem
|
Medlem
Vet ikke om det er økt forbruk eller støy som plager meg mest. Var en siste-liten-løsning før ferie i fravær av euroway. Men det fungerer.
Cannondale Scalpel 29er Fuji CX
|
|
|
23/08/2014 20:49
|
JaFry
Fersking
|
Fersking
Har selv tre stk Proride på taket, og har fraktet Giant og Merida carbonsykler et x-antall ganger tur/retur Østfold - Telemark, med både sterke sidevinder og vinder som oppstår bak trailere, uten noen som helst problem. Har en kamerat som også har disse stativene, og han har fraktet Giant, Scott og Trek carbonsykler mange mil, uten problem.
Tror du skal ha maks uflaks, og det skulle skje noe.
|
|
|
24/08/2014 06:25
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Tipper mye av problemet er løst ved å senke farten fra 110 til 80, kjøre rolig i svinger, fjerne startnr, flasker og setetaske, samt stramme stropper rundt hjulene hardt, særlig forhjulet. Skal du kjøre langt hjelper det på pumpe litt trykk i dekk for holde fronten på sykkel mest mulig vibrasjonsfri. Har selv 3 stk 591 som fungerer utmerket ved riktig bruk.
Største utfordringen med takstativ er nok å huske å ta sykkelen av, før man kjører inn i garasjen :-). Jeg kan ennå høre lyden av Carbon som blir most mot takstein.... :-) Nå ligger portåpneren i bagasjerommet når sykkelen er på taket.
Redigert av Peters; 24/08/2014 06:31.
|
|
|
|
|