Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke

Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke #1819172 08/07/2014 06:50
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Jeg har en helt ny Allykano 18 DR umontert hjemme. Siden jeg ikke har montert den ennå så kommer kanskje svarene på dette etter monteringen, men jeg er utålmodig av natur. So here goes..

Er den lik foran og bak? Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser at plasseringen av det ene tverrstaget noen ganger er rett foran bena til bakerste padler, og noen ganger lenger foran. Ser for meg at det er litt klønete med dette rett foran bena...

Har sett begge deler i butikk, men glemte å spørre, og i noen butikker så hadde de ikke fnugg av peiling på dette. Skal også sies at du ser begge deler på Bergans sine sider.

Redigert av Renzir; 08/07/2014 06:52.
Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: Renzir] #1819187 08/07/2014 07:13
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Er mulig at det ser litt annerledes ut nå enn da jeg kjøpte min i 2008.
Min kano har setene integrert på hver sin tverrspante, så sånn sett blir min litt ulik bak og foran. Den ene tverrspanten som har et stag som går tvers over kanoen ligger vel som spante nr 2 fremover fra baksetet hos meg.

Men: Mine tverrspanter er nummererte (vanskelig å finne dog) og i monteringsanvisningen står det en rekkefølge på hvor de ulike skal være. Sånn sett vet jeg at min er riktig ICON_SMILE Men den tverrspanten som har stag skal i alle fall ikke være rett foran beina til bakerste padler. Det virker ikke særlig behagelig.

Hvis dette ble sånn ca. forståelig...

Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: eirikbk] #1819202 08/07/2014 07:33
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Er nok litt annerledes på de nye, da setene er helt frittstående på gulvet. De festen kun med 4 bein på gulvet (tenk en helt vanlig krakk). På de gamle var det litt mer gitt som du sier. Men regner med at kanoen er lik foran og bak?

Det jeg lurer på er forskjellen på seteplasseringen på 16,5
Seter 16,5

Og på 18
Seter 18

Ser litt klønete ut med den stanga rett foran bena, men er kanoen symmetrisk kan jeg bare snu setene.

Redigert av Renzir; 08/07/2014 07:34.
Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: Renzir] #1819314 08/07/2014 11:06
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Før var den hvertfall symmetrisk og ingen av delene var merket med retning. På de virkelig gamle var setene også med fire bein som stod på noen av spilene i bunn med platsklips - en ikke spes. god løsning da de glapp løs om du padlet i litt skikkelig med påfølgende tryn enten forover eller bakover. Og på sikt så knakk de. Så om de har den gamle teite løsningen fremdeles bør du stroppe setene til bunn men en taustump el. kort reim.

Det er bedre å rulle sammen et liggeunderlag og stå på knærne med det mellom beina og under rompa (ev. sitt) da får du mer kraft i taket og mye mer effektiv padling.

Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: Kakachka] #1819321 08/07/2014 11:23
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Enig med det om å sitte på knærne, gir en bedre padlestilling. Men litt slitne knær gjør at jeg liker å veksle på hvis jeg skal padle lenge.

Men de nye setene er kanskje ikke helt dumme i så måte. De er anatomisk utformet og kan vinkles sånn at man også kan sitte på knærne å hvile rompa på de. Så blir jo en slags kombiløsning. Gjenstår dog å se hvordan de funker i praksis.

Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: Renzir] #1819324 08/07/2014 11:29
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Den er symmetrisk og blir brukt "begge veier".

Setene kan dessuten justeres også i lengderetningen - etter tyngdepunkt, balanse osv, så tverrstag skal ikke skape store utfordringer. Har ikke mye erfaring i en selv, men vet fra turkamerater denne oppfører seg ikke snilt ved alenepadling. Sørg for god ballast foran i så tilfelle.

Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: WizVaz] #1819338 08/07/2014 11:50
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Flott. Regnet med at Kanoen var symmetrisk. Da er det ikke noe problem. Er veldig mange år siden jeg prøvde en ally (20 år), men vet av oppblåsbare at de ikke er gode i vind (prøv en packraft i motvind så skjønner man :-) ).

Re: Ally Kano og plassering av seter/tverrbjelke [Re: Renzir] #1819828 09/07/2014 09:01
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Glemte å skyte inn at jeg har 16,5. Men nå har dere funnet ut av det.
Og hvis du padler alene og gjerne litt baktung i vinden, så skal du jaggu få kjenne på vindfanget! Et rent helvete å tverre 90 grader og ikke klare å rette opp før man har driftet tilbake en del meter. Så det gjelder å få den god balansert. Har ellers ikke opplevd noe problemer med vindfanget når vi er to stk.

Moderator  support