Jeg har en kinakarbonsykkel (FM028) som jeg har syklet mye på, og som jeg generelt er greit fornøyd med.
Det er imidlertid et tilbakevendende problem som jeg ikke makter å fikse, og det går på stoltheten løs. Nesten så det frister å følge rådet til Jamie i Mythbusters: When in doubt: C4.
Problemet er knirk/knekk/ulyd i styrelagerområdet. Denne sykkelen har løse lager av typen med vinklede anleggflater, og den øvre lagerskålen (altså den som er limt inn i ramma) er litt for stor/rom. Opprinnelig brukte jeg det medfølgende Neco-lageret (
av denne typen), men jeg har også forsøkt å bytte til et Ritchey-lager.
Saken er den at det blir stille en stund etter demontering og montering, men så begynner ulydene igjen etter en stund. Høres egentlig ut som knirk i krank, men det er det altså ikke. Problemet er at jeg ikke vet om det er i øvre eller nedre lager ulyden oppstår (vanskelig å høre), og det oppstår kun ved stående sykling (ikke så unaturlig, da det gir mer sideveis bevegelse i sykkelen). Kan også fremprovosere lyden ved å tråkke på pedalen med sykkelen på skrå (fy!) for å bende på ramme/gaffel.
Hva har jeg så prøvd? Jo:
- Har lagt ørlite vanlig locktite på lagerets anleggsflate mot lagerskål for å hindre bevegelse
- Har lagt ørlite vanlig locktite på klemkonen(es) anleggsflate mot indre lagerring
- Har brukt karbonpasta på styrerør der stemmet klemmes fast, samt under og mellom karbonspacere
- Har forsøkt forskjellig strammingsgrad på styrelager
Nå er jeg tom for ideer. Noen som kan komme med påfyll, eller må jeg bare se om jeg kan få fatt på noe C4 og blåse greiene i fillebiter! Argh!