Når jeg sykler i Bymarka, blir det som regel på måfå. Jeg prøver stadig nye stier, noen ganger er det supert, andre ganger ikke.
I det siste har jeg begynt å tenke på hva som skal til for å sette sammen den perfekte stirunden i marka. Dato for gjennomføring blir etter ferien, altså mellom Enern og Birken en gang (altså august, for de som har lang vandring og helhjelm, og ikke har hørt om noen av de forannevnte arrangement). Stikartet for Trondheim er jo åpenbart et godt hjelpemiddel i idémyldringsfasen. Jeg har syklet en god andel av stiene på kartet fra før, men aldri prøvd å optimalisere ved å planlegge på forhånd.
Siden jeg er fra Kulsås, ved Flatåsen/Granåsen, tenkte jeg å starte med noen av de fine stiene vi har på Flatåshaugen. Deretter vil det være naturlig å sykle innom Granåsen, og ta med seg Høgåsen, Ratåsen og Ratåsstrypet på vei mot Rønningen.
Framme på Rønningen har jeg to valg: Sørover mot Skogly, eller nordover mot Skjelbreia. Ved alternativet sørover er det mulig å ta med seg Gurustien og/eller Langmyran før man tar videre mot Marka.
Så er det på tide å vinne høydemeter. Jeg ser for meg at det er best å ta rett mot Korketrekkeren og Snaken 1, slik at man ender opp på Fjellseter. Snaken 1 er i hvert fall en ganske morsom oppoversti.
Fra Fjellseter har man også (minst) to valg. Nordsiden av Vintervatnet og Gråkallstien til Gamle Bynesveg, eller straka vägen til Blomstertjønna og ned Udbyeløypa (eller man kan kjøre begge). Uansett er man nå i perfekt posisjon til å angripe Geitfjellet, Bærstiene, Gammelstien og Garnisonsstien, Rotmo og Pisken. Disse (eller et utvalg) må naturligvis settes sammen til en runde der det tas hensyn til hvilke som er mulig/morsomme å sykle opp, og hvilke som er rene nedoverstier.
Derfra er det bare å humpe seg hjem med det som er igjen av krefter:) Eventuelt må man vurdere om man skal karre seg oppover mot Henriksåsen, for å få en morsom nedoveravslutning. Jeg ser for meg en runde på 4-6 timer, litt avhengig av om man skal stoppe og spise middag på Elgsethytta/Skistua/Grønlia midtveis, eller om det blir 2 brødskiver og full fres videre.
Siden introen ble så lang, må jeg holde resten av innlegget kort (og her kommer poenget):
- Er det noen som har gode forslag, eller andre alternativer enn de jeg har listet opp?
- Noen som har gode tips til hvilke stier som kan kjøres opp og hvilke som er nedoverstier?
- Noen som har lyst til å være med?
Foreløpig er vi to stk som har "meldt oss på", en med halvdemper og en med fulldemper. Det er ikke noe mål i seg selv at stiene skal være så vanskelige som mulig, men en god blanding av grønt (for transport), blått og rødt er bra. Det vil bli langturtempo (det er med andre ord ikke påkrevd at man mestrer urinering i fart).
Turkamerater, tips til stier og andre kommentarer mottas med takk:) Det skisserte rutevalget i starten av innlegget er på ingen måte endelig, hverken i start-, slutt- eller viapunkt.