Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Høydekast i hjul eller bare bagateller?

Høydekast i hjul eller bare bagateller? #1818772 07/07/2014 10:54
S
StianAa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Jeg har omsider fått meg til kjøpe et mekkestativ til sykkel for å lette småjobber med justering av bremser, gir osv. Det jeg har lagt merke til er at når jeg spinner bakhjulet ved f.eks. girjustering så blir sykkelen stående og vippe litt i lengderetningen.

Kan slikt være noe så banalt som at ventilen faktisk utgjør en forskjell i vekt slik at det blir ubalanse i hjulet i vertikalplan?

Hjulsettet er nesten nytt (Fulcrum 3, kjøpt i våres) og ikke gått mer enn ca 100 mil. Det merkes ikke noe negativt ved bruk så det er nok ikke noe problem, men jeg ble bare nysjerrig om noen har gjort samme observasjoner og evt. om mine antakelser er riktige.

mvh Stian

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: StianAa] #1818782 07/07/2014 11:06
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Ventil. Jo lengre ventil dess værre blir kastet.

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: StianAa] #1818796 07/07/2014 11:37
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: StianAa
Kan slikt være noe så banalt som at ventilen faktisk utgjør en forskjell i vekt slik at det blir ubalanse i hjulet i vertikalplan?

Sitat: åneidu

Nei. Kanskje hvis ventilen veier en halv kilogram.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: rockphotog] #1818798 07/07/2014 11:39
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: rockphotog

Klart ventilen virker inn på balansen i hjulet!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: StianAa] #1818802 07/07/2014 11:51
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg oppdaget det samme etter at jeg kjøpte DA cl 24 hjul. Satte sykkelen i stativet og trødde litt rundt.. Da begynte hele sykkelen å gynge opp og ned. Sjekket bakhjulet og oppdaget at det alltid ble stående med ventilhullet opp og skjøten på alubremsebanen ned (uten slange og dekk åp hjulet..). Så det var endel vektforskjell der. Merker ikke noe ved bruk og i følge leverandør så er dette helt vanlig.. Selv synes jeg det var mye risting, men som sagt så merker jeg ikke noe ved bruk.

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: rockphotog] #1818962 07/07/2014 17:33
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?

Neivel. Da skal du få prøve det høyeste settet mitt med 12 cm ventil/forlenger og forklare meg hvorfor det ser ut som den sentrifugerer når den henger i stativ. Det et helt vanlig.

En grunn til at man balanserer hjulene på bilen. Er somregel ikke snakk om mange gram men uten rister det i høy hastighet. Sykkel derimot når veldig sjelden hastighet der dette merkes.

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: StianAa] #1819038 07/07/2014 19:59
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Min erfaring er at felgskjøten er tyngre enn ventilen. Hjulene stopper normalt med ventilen opp.

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: gare] #1819055 07/07/2014 20:26
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare

Klart ventilen virker inn på balansen i hjulet!

Ja, men ikke høydekast som OP skriver i tittel. Eventuelt så får han kjøpe et stødigere mekkestativ.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: StianAa] #1819076 07/07/2014 20:48
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Det er forskjell på høydekast og ubalanse. vekt på felgen kan gi ubalanse men urund felg gir høydekast. Hva er tilfellet her?

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: Tor Arne] #1819079 07/07/2014 20:55
kaffekoppen Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Tor Arne
Min erfaring er at felgskjøten er tyngre enn ventilen. Hjulene stopper normalt med ventilen opp.

Det er min erfaring også.
Da må det vel gå an å avbalansere hjulet ved å legge på litt vekt på ventilen i form av en ekstra ventilmutter / metalring ?

Redigert av kaffekoppen; 07/07/2014 20:56.
Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: rockphotog] #1819096 07/07/2014 21:22
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Ja, men ikke høydekast som OP skriver i tittel. Eventuelt så får han kjøpe et stødigere mekkestativ.
Jeg tror OP er unøyaktig i tittelen på denne tråden, det han beskriver er at sykkelen vipper fram og tilbake når et hjul snurrer (altså ubalanse pga vektforskjeller rundt omkring i felgen), ikke at han har høydekast i en felg.

Jeg forsøkte det sammen nå med et par Cosmic Carbone-hjul - sykkelen vipper i lengderetningen når et av hjulene snurrer i stativet og de vil helst stoppe med ventilen opp.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: StianAa] #1819158 08/07/2014 06:21
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Akkurat det samme her også. 58mm karbonhjul med ganske lange ventilforlengere.

Re: Høydekast i hjul eller bare bagateller? [Re: Erlend L] #1819224 08/07/2014 08:05
S
StianAa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Erlend L
Jeg tror OP er unøyaktig i tittelen på denne tråden, det han beskriver er at sykkelen vipper fram og tilbake når et hjul snurrer (altså ubalanse pga vektforskjeller rundt omkring i felgen), ikke at han har høydekast i en felg.

Jeg forsøkte det sammen nå med et par Cosmic Carbone-hjul - sykkelen vipper i lengderetningen når et av hjulene snurrer i stativet og de vil helst stoppe med ventilen opp.

Det var nettopp dette jeg ønsket svar på da jeg ble litt urolig av å se at sykkelen vipper frem og tilbake i stativet når bakhjulet spinner ICON_SMILE Det er ikke mulig å hverken se eller føle noe høydekast i hjulet så jeg betrakter meg selv herved som beroliget.

- SAa

Moderator  support, Valentino