Kjenner ikke denne modellen spesifikt, men har allikevel noen refleksjoner å komme med. Først og kommer dette litt an på hva du skal bruke sykkelen til.
Jeg var nære på å kjøpe en fulldempet apex 27,2 i fjor, butikken hevdet den hadde en veil pris på 30 000,-, men kort etterpå ble den solgt overalt for 10 000,-.
En god venn har en apex, litt dyrere hardtail enn den du ser på, han er generelt fornøyd med sykkelen(26''). men kan plages av litt rygg problemer fra tid til annen. Det har i etterkant vist seg at den har en ganske så agresiv kjørestilling, og den egner seg derfor primært på asfalt og grus. På turer i terrenget er den ikke særlig god.
Sykler i denne prisklassen har sjeldent noen særlig verdi i brukt markedet, men om du velger noen av de litt mer ''kjente'' merkene vil du i allefall kunne ha mulighet til å oppgradere sykkelen, og fortsatt få igjen et par kroner for den du kjøper nå.
Personlig ville jeg kikket nærmere på; Trek, Specialized, HardRock eller Everest. Dette er kjente og gode merker, som har gode sykler i denne prisklassen.
Vet ikke hvor du holder til, men om du er i nærheten av Oslo, ville jeg kikket innom Oslo sportslager eller Sykkelboden(ski, kolbotn og drøbak). De bruker alle å ha en del gode tilbud, på bla fjorårs modeller.
Når det gjelder hjulstørrelse vil jeg si følgende : 26'' er ut.
Når det gjelder 27,5'' eller 29'', så kommer dette litt an på din egen høyde, og hvilken bruk du skal ha den til.
Jeg jaktet selv på ny sykkel i tidligere i år, og hadde bestemt meg for 27,5'' som ville passe min høyde (175 cm) og bruk
i terreng svært godt. Jeg har tidligere testet noen 29'' og har vært en sterk motstander av disse pga traktor følse etc. Jeg har alltid likt kvikkheten og lekenheten til 26'', og mye av dette fant jeg igjen i 27,5'', men den nye hjulstørrelsen gav meg også litt av fordelene med større hjul.
Til tross for min motstand mot 29'', endte jeg opp etter en god del testing av ulike modeller (og hjulstørrelser), med nettopp denne størrelsen. Mye har skjedd med 29'' og disse er ikke lengre hva de var, men man bør prøve sykkelen før man kjøper.
Som sagt avhenger ditt valg av din bruk, erfaring og ikke minst teknikk. Se også på hva du får av gir. En 27,5'' med 2x10 gir vil lett kunne falle av og henge etter om du skal sykle ritt som går på grus. Her kan farten bli høy og du kan lett slite med å holde følge pga lav gir utveksling. i såfall bør kranken foran være minst 26/40-11/36. Min nye 29'' har 26/39 - 11/36 dette gjør at jeg har mistet det letteste og tyngste giret jmf min gamle 26'' med standard 3-delt krank. Men det kan jeg leve med.
Så om du vil bruke sykkelen svært allsidig, inkl litt på sti etc synes jeg 27,5 er et flott alternativ, som byr på mye moro og ikke minst lekenhet. Funker også bra til trening og ritt.
Skal sykkelen brukes til trening, ritt og litt sti, men hvor ikke lekenheten er like viktig, eller viktigere, enn effektiviteten i å ta seg raskt og trygt frem. Hvor type Birken ritt vil være et mål, så er nok tommelen litt mer mot 29''.
Uansett får du nok en sykkel og hjul størrelse du vil være fornøyd med, men sjekk ut gir utveksling, og du skal bruke den i ritt(hvor langt flytter sykkelen seg på et rundtråkk med pedalen). Søker du litt på nettet finner du tabeller for dette.
PS Jeg elsket opplevelsen med 27,5, men angrer ikke et sekund på at valget mitt ble 29''.
Se også på tilgang på øvrig utstyr, personlig foretrekker jeg Shimano slx/xt/xtr (fordel at man kan gire med både tommel og pekefinger), men også Srams øverste nivåer er det mulig å få tak i de fleste steder. Tilgang på deler er viktig.