Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tung i bena

Tung i bena #1818594 06/07/2014 21:28
J
Justforfun Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jeg trener på sykkel ca 3-4 ganger pr uke. I en stund nå har jeg følt meg veldig tung i kroppen. Bare av å gå opp trapper og svake motbakker gir "syrefølelse" i bena. Flere som har hatt det slik og evt hva gjorde dere for å bedre på det?

Sliter i tillegg med pusten og konstant tett nese.
Tips? Tett nese har vært et problem i nesten ett år, mens pusten har bare vært den siste tiden (mnd).

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818602 06/07/2014 21:41
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Høres ut som om beina kunne ha godt av mer hvile og rolig trening i en periode.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818626 06/07/2014 22:38
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har hatt det akkurat slik du beskriver for et år siden. Nøkkelen er kun rolig trening fremover. Eller la med reformulere meg. Kun rolig bevegelse. Du kan fortsatt sykle 3-4 økter, men ikke overstig en time og hvis du har pulsklokke skal intensiteten være kjedelig rolig. Sone 0 altså under 60% av makspuls. Man kan etterhvert kjøre noen korte drag, men du bør ikke pådra deg syre.

Her snakker vi så rolig at bestemor drar fra deg. Ville selvfølgelig også tatt blodprøve for å sjekke at blodverdiene er ok. Jern og slikt.

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818689 07/07/2014 07:41
P
Pettersmart87 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Til å begynne med bør du bare ta det helt med ro som de over skriver og trene rolige økter i en periode, men ikke kutt ut treningen helt. Tøy ut og masser med foamroller f.eks. Feiltrente muskler trenger litt hvile, men blir ikke bra bare av det. Hvordan har du trent til nå? 3-4 økter i uka er ikke veldig mye hvis du har litt struktur på trening og hvile. Har du testet deg for allergi?

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818694 07/07/2014 07:50
J
Justforfun Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Treningen min er stort sett slik:
En økt på 2 t pluss rolig sone 1
En sone 3 økt lang intervall
En sone 4 økt kort intervall
Om jeg får tid til en fjerde økt er det 1 t rolig sykling.
Jeg trener alltid intervall i motbakke og tunge tråkk. Hadde det vært bedre å ha sone 3 økter med høyere frekvens på trekkene, eller spiller det ingen rolle i denne sammenheng?
Er det evt lurt å legge inn andre aktiviteter enn sykling?
Er ikke så god på uttøying heller.
Rolig høres lurt ut ja, men i følge "boka" så skal formen toppes med intervall mot ritt i august. Men "boka" er vel også å lytte til kroppen.

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818697 07/07/2014 07:51
J
Justforfun Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Har ikke testa for allergi , men bestilt legesjekk.

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818715 07/07/2014 08:58
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Du er vel ikke tilfeldigvis blodgiver?

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818717 07/07/2014 09:00
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg tror du må prøve deg frem og se hva som virker for deg.

Jeg legger ofte inn en flat intervall hvis beina kjennes tunge etter mye bakketrening. Fokus på høy kadens. Gir økt hastighet på flater, som også er nyttig.

Forøvrig har jeg enda ikke skjønt hvordan min kropp virker, etter 2-3 år med "seriøs" trening. F.eks forrige uke hadde jeg syrefest opp Grefsenkollen mandag. Dro rett på jobbreise med lite søvn og lange flyturer. Hjem onsdag og fredag knuste jeg tiden min opp Tryvann. Mulig mandagen ga en boost, men ser ikke helt at jeg har restituert spesielt bra. Persen opp Kongsveien er satt etter en uke uten sykling, med sekk på ryggen...

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818720 07/07/2014 09:02
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Samme her, har ikke snøring på kroppen min jeg heller.

Synes det alltid er lettere å sykle fort og gå i trapper etter jeg har hatt tung styrketrening..til og med samme dagen.

Nå om dagen har jeg problemer med å holde sone 2 i lang tid..kommer nesten ikke opp i puls uten at beina føles kjempetunge.

Nå er det så kort tid til ritt så jeg tror jeg rett og slett skal kjøre noen griseharde intervaller osv og se om det hjelper.

Re: Tung i bena [Re: RoyE] #1818732 07/07/2014 09:23
J
Justforfun Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Nei, ikke blodgiver.
Får ta noen rolige joggeturer den uka jeg er på ferie nå og ikke sykle. Så får vi se.
Takk for svar:-)

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818788 07/07/2014 11:18
HNK Offline
Besatt
Besatt
Dette sleit jeg med selv et par sesonger også.
I år derimot, er det mer fokus på at langturer skal være veldig rolige, sone 1 og veldig lav sone 2 som maks.
OG: høy kadens på rolige turer! Nesten samtlige motbakker sykles så og si på letteste giret.

Dette har hjulpet voldsomt på følelsen i beina, på generell utholdenhet og restitusjonstid etter ritt og faktisk også på tråkkteknikk i og med at rolige langturer er såpass kjedelige at man må finne noe å trene på - for min del tråkkteknikk.

Re: Tung i bena [Re: RoyE] #1818805 07/07/2014 11:54
S
Stitrollet Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: RoyE
Du er vel ikke tilfeldigvis blodgiver?

RoyE

Nå pirret du nysgjerrigheten min. Hvordan vil dette påvirke formen annet enn akkurat dagen man har gitt og eventuelt dagen etter?

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818814 07/07/2014 12:24
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Om du som meg er så dum at du ikke er flink til å knaske jerntilskudd etter givning vil du etterhvert drastisk tappe jernlagerne dine, og symptomene blir som trådstarter skisserer.
Jeg ga blod fire ganger i året i to år, før jeg fikk meg en på trynet på slutten av sesongen i fjor. Etter de 6-7 første givningene merket jeg ingenting på formen, alt føltes normalt, og jeg kunne bare kjøre på som normalt, og jeg spiste ikke tilskudd pga en ubegrunnet (viste det seg etterhvert) frykt for magetrøbbel.
I fjor derimot ble ting fryktelig tungt utpå sensommeren. Det svimlet for meg omtrent hver eneste gang jeg reiste meg fra sittende eller liggende stilling og beina var som blylodd i alt av trapper. Du kan jo tenke deg hvordan det var på sykkelen... Tok en blodprøve og svaret var enkelt, jernlageret mitt trengte etterfylling. Knasket tilskudd til den store gullmedaljen, og etter en måneds tid merket jeg veldig stor forskjell.
Etter dette har jeg bestemt meg for å kutte blodgivningen til et par ganger i året, en gang sent på høsten, og en gang i februarmåned. Dette, kombinert med å være flink til å ta jerntilskudd, skal vel gjøre at jeg både kan gi blod og være aktiv og middelmådig rask på sykkelen. Så derfor spørsmålet om trådstarter kunne være blodgiver!

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818830 07/07/2014 13:00
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Det å være blodgiver gjør også at man får oversikt over trender i blodverdiene sine! Jeg har lagt merke til at jeg har desidert høyest verdier om vinteren, men etter noen mnd med hardtrening på vårparten synker den fra 15.5-15.7 om vinteren ned til 14.2.

Har begynt å notere alle slags blodverdier i et skjema, så nå har jeg oversikt tilbake til iallfall 2007.

Skal gi blod igjen om et par uker, spennende å følge med på ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818840 07/07/2014 13:26
D
Dj Dan Offline
Fersking
Fersking
D
Dette er som jeg skulle skrevet det selv, både følelsen i bena og din treningsuke.

Er noe dritt å ha konstant tunge ben, så det er vel på tide å komme seg til legen for en kontroll.. Interessant dette med jernverdier, hvor vanlig er det å ha lave verdier for en person som trener omtent fire ganger i uken og har et normalt godt kosthold?

Re: Tung i bena [Re: Justforfun] #1818952 07/07/2014 17:19
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Skal jammen meg få tatt en blodprøve jeg også. Lite trening, men sliter nesten konstant med ømme muskler, muskelknuter osv likevel

Re: Tung i bena [Re: RoyE] #1819227 08/07/2014 08:13
S
Stitrollet Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: RoyE
Om du som meg er så dum at du ikke er flink til å knaske jerntilskudd etter givning vil du etterhvert drastisk tappe jernlagerne dine, og symptomene blir som trådstarter skisserer.
Jeg ga blod fire ganger i året i to år, før jeg fikk meg en på trynet på slutten av sesongen i fjor. Etter de 6-7 første givningene merket jeg ingenting på formen, alt føltes normalt, og jeg kunne bare kjøre på som normalt, og jeg spiste ikke tilskudd pga en ubegrunnet (viste det seg etterhvert) frykt for magetrøbbel.
I fjor derimot ble ting fryktelig tungt utpå sensommeren. Det svimlet for meg omtrent hver eneste gang jeg reiste meg fra sittende eller liggende stilling og beina var som blylodd i alt av trapper. Du kan jo tenke deg hvordan det var på sykkelen... Tok en blodprøve og svaret var enkelt, jernlageret mitt trengte etterfylling. Knasket tilskudd til den store gullmedaljen, og etter en måneds tid merket jeg veldig stor forskjell.
Etter dette har jeg bestemt meg for å kutte blodgivningen til et par ganger i året, en gang sent på høsten, og en gang i februarmåned. Dette, kombinert med å være flink til å ta jerntilskudd, skal vel gjøre at jeg både kan gi blod og være aktiv og middelmådig rask på sykkelen. Så derfor spørsmålet om trådstarter kunne være blodgiver!

RoyE

Interessant det her med jernverdier. Fikk beskjed etter første gang jeg ga at jeg la litt på nedsiden av de anbefalte verdiene. Fikk derfor to brett, og beskjed om å ta en om dagen. har etter det ligget stabilt på jernnivået, og har merket selv(kanskje psykologisk?) at jeg har mindre vondt i hodet.

Moderator  support