|
|
Hvordan bli akseptert av turgåere?
|
Hvordan bli akseptert av turgåere?
03/07/2014 10:48
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er terrengsyklist. Så langt det lar seg gjøre forsøker jeg å roe ned i god tid når jeg møter noen, oppnå øyekontakt med turgåere, hilse pent, være tålmodig når jeg ikke blir sluppet forbi og så videre.
De aller fleste turgåere smiler og hilser pent tilbake. Sikkert over 95 %. Men så er det noen som bare oser av hat og negativitet. Selv om man gjør alt etter boka, skal de likevel vise fram at turgåere er "the chosen ones" og at alle andre kan ha seg vekk. En typisk reaksjon kan være å overse syklisten, og derfor demonstrativt fortsette å gå midt i stien i rolig tempo. En annen er å hoppe ut av stien, og si til turfølget sitt: "Ja her er det bare å flytte seg før man blir kjørt ned!". Slike ting skjer sjelden, langt i fra på hver tur. Likevel ødelegger det litt av godfølelsen ved å være ute på tur for min del. Jeg føler meg litt urettferdig behandlet når jeg roer ned til gangfart, venter tålmodig og gir meg forsiktig til kjenne, og deretter blir omtalt som en råkjører.
Er det noen som har prøvd å stoppe og prate med slike turgåere? Og da mener jeg ikke å stoppe og konfrontere dem, bare vise frem at man er en vanlig snill person som slettes ikke har det travelt og som heller ikke ønsker noen noe vondt?
|
|
|
Re: Hvordan bli akseptert av turgåere?
[Re: EHAa]
03/07/2014 11:02
|
29" mannen.
Entusiast
|
Entusiast
Du har nok da truffet noen medlemmer fra dette kartellet. Man vet jo hvordan de "prater"
"Det handler altså om det jeg vil kalle turgåer-mafiaen (som regel eldre folk som går på langrenn eller til fots i naturen) som vil forby alle aktiviteter som trekker yngre folk ut i naturen. Først klager de over at unge folk ikke er ute i naturen også forbyr de og kjefter på unge folk når de faktisk oppsøker naturen med de aktivitetene unge folk liker å gjøre"
Redigert av 29" mannen.; 03/07/2014 11:03.
|
|
|
03/07/2014 11:09
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hehe, ja. Eldre damer (50-70) er kanskje de verste. Det er den samme aldersgruppen som synes det er helt greit å snike i køen på butikken, uten at jeg kan bevise at det er de samme personene.
Jeg opplever imidlertid at det å ha med seg samboer (kvinne) og/eller barn på sykkeltur gjør at disse endrer oppførsel ganske markant. Selv om min opptreden er omtrent den samme..
|
|
|
03/07/2014 11:14
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Var og syklet Våttakammen på søndag (ja søndager er det mye folk i marka). Jeg sykler på FR sykkel, så det kan tidvis gå ganske fort. Men jeg bremser bestandig ned foran svinger hvor jeg ikke ser om det er folk, stopper nermest opp når jeg passerer folk og gjør ting slik som de skal gjøres. Ofte ender det opp med hyggelige samtaler om sporten jeg bedriver, og folk er snille og greie tilbake. Men på søndag møtte vi en voksen dame med gåstaver. Jeg bremset ned til gangfart og skulle til og si "hei" i det jeg nermet meg. Men da kom stavene ut, hun skulle stoppe meg, og gi meg den skjennepreken for at jeg på to hjul, hadde ingen ting i marka og gjøre. Jeg stod der og fikk regelrett kjeft i noen minutter, før jeg svarte noe med at marken er heldigivis for alle, og at jeg har full rett til og være der (på en høflig måte vel og merke). Men selv om jeg hadde 20 hilsninger og smil fra andre i marka den dagen, er det den sure dama jeg husker. Det ødelegger litt for stemningen på tur. Men, det vil bestandig være slike i skogen, så man må bare la være og ta det inn over seg 
|
|
|
[Re: MAN]
03/07/2014 11:21
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Akkurat det jeg mener. Man gjør sitt beste, og synes egentlig selv at man burde hatt diplom for forsvarlig og hyggelig opptreden.
Likevel sitter man av og til igjen med en uggen følelse av at mange andre ønsker deg dit peppern gror. I enkelte situasjoner kan jeg være i stand til å gi beng i hva andre synes om meg. Men når jeg er på tur i marka ønsker jeg fred, ro, smil, litt fart når det forsvarlig, litt melkesyre når jeg føler meg bra. Jeg ønsker ikke å måtte legitimere min rett til å være der, ei heller å ta ansvar for han ene som kjørte alt for fort forrige søndag.
De aller fleste er hyggelige. Men jeg lurer fortsatt på hva som skjer hvis man er først ute med å sette i gang en hyggelig samtale, før hun dama får anledning til å gi deg en skjennepreken..
|
|
|
03/07/2014 11:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har og fundert på hvorfor de eldre damene ofte er "biske". Har mer eller mindre konkludert med at de er det fordi de har blitt skikkelig skremt av en syklist, kanskje til og med bare en gang, som suste forbi i hundre og ti. Og fordi det ikke finnes "så" mange syklister i skogen ; skjærer de alle over en kam. Man kan faktisk "teste" dette ut om man vil. Neste gang situasjonen oppstår kjører man sakte (enda saktere enn gå fart), i nesten alle tilfeller "skvetter" de eldre biske damene når de oppdager deg og intuitivt spytter ut noen gloser.
Egentlig et klassisk eksempel på at man blir dømt på bakgrunn av andres oppførsel.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/07/2014 11:39
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Enig i at det ser ut til å være instinktiv oppførsel, Sveinaa. Tror du de endrer oppførsel dersom man tar en hyggelig prat? Vil de se det urimelige i "spytting av gloser"? Eller er det best å overse dem, eller konfrontere (hva har jeg gjort galt?).
|
|
|
03/07/2014 11:43
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Skal forsøke og starte en hyggelig samtale før den sure dama får sagt ett ord, å se hvordan det går. Det sveinaa sier om at det kan være de har blitt skremt tidligere, kan stemme det. Jeg mener og huske hun nevnte noe om at hun var vitne til en nestenulykke for noen dager siden, og avrundet setningen med "jeg vet ikke om det var deg i forrigårs, men det kunne like godt vært det".
Så med andre ord, får jeg kjeft for at hun har sett en annen syklist skape en nestenulykke noen dager før. Skremmende hvor trangsynte enkelte er...
Redigert av MAN; 03/07/2014 11:43.
|
|
|
03/07/2014 11:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror inte att jag har varit med om någon liknande situation i marka. Tycker väl inte heller att jag möter så väldigt många när jag är på tur. Hvor och når syklar dere?
Synd att det sker men jag har tillvissdel förståelse för att en del är negativa till syklister i marka. Jag tycker inte att syklister och gående passar spesiellt bra ihop på smala stier och det ska inte mycket till för att någon som haft en dårlig upplevelse är på helspänn neste gång de möter en syklist.
|
|
|
03/07/2014 11:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Enig i at det ser ut til å være instinktiv oppførsel, Sveinaa. Tror du de endrer oppførsel dersom man tar en hyggelig prat? Vil de se det urimelige i "spytting av gloser"? Eller er det best å overse dem, eller konfrontere (hva har jeg gjort galt?). Jeg leker med en hypotese som setter de gamle damene litt i samme bås som de som er redde for hunder. Det er på en side en mental greie, men på en annen side så har de over tid bare bestemt seg for at sånn er det. På en måte så er det bare ferdig snakka for dem. Jeg bare smiler og kjører forbi. Orker sjelden å ta noen diskusjon, og det med bakgrunn i at jeg oppfatter de som irrasjonelle i øyeblikket.
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/07/2014 11:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har og fundert på hvorfor de eldre damene ofte er "biske". Har mer eller mindre konkludert med at de er det fordi de har blitt skikkelig skremt av en syklist, kanskje til og med bare en gang, som suste forbi i hundre og ti. Tror ikke man trenger å suse forbi engang for å skremme folk; det kan være mer enn nok å komme dundrende mot folk. De vet jo ikke hvor god kontroll man har, og om man har tenkt å stoppe eller blåse forbi. En rytter på sykkel ned en sti i 15 km/t kan sikkert virke skremmende for folk som ikke vet hva vi holder på med. En gammel dame vet antakelig ikke hvor effektive skivebremsene er. Å blåse ned populære turstier en søndag formiddag synes jeg er unødvendig; skal man kjøre på en måte som virker trygt for de gående, kan det umulig bli særlig givende sykling ut av det. Jeg synes mange syklister kunne blitt langt flinkere til å ta hensyn i marka. Er ofte på tur med ungene, og opplever støtt og stadig folk som kjører i overkant fort med tanke på det ikke alltid like forutsigbare veivalget til en to-åring. De gangene vi møter "ekte" (hva er nå det...) stisyklister er det smil, vink, "hei", lav fart og svært forutsigbar oppførsel, men så hender det at man møter posører og nyfrelste som er ute for å vise frem nysykkelen og som ikke helt vet hvordan man bør oppføre seg.
|
|
|
03/07/2014 11:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skal forsøke og starte en hyggelig samtale før den sure dama får sagt ett ord, å se hvordan det går. Det sveinaa sier om at det kan være de har blitt skremt tidligere, kan stemme det. Jeg mener og huske hun nevnte noe om at hun var vitne til en nestenulykke for noen dager siden, og avrundet setningen med "jeg vet ikke om det var deg i forrigårs, men det kunne like godt vært det".
Så med andre ord, får jeg kjeft for at hun har sett en annen syklist skape en nestenulykke noen dager før. Skremmende hvor trangsynte enkelte er... Tror bare man må innse (ikke nødvendigvis akseptere) at man blir sett på som syklist og ikke individ når man sykler av bortimot alle som ikke sykler selv. Det er drit trist, men jeg forstår det i alle fall ikke på noen annen måte. Er jo f...n meg folk som åpenlyst skriver at det hater syklister på medier på nett.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/07/2014 11:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har og fundert på hvorfor de eldre damene ofte er "biske". Har mer eller mindre konkludert med at de er det fordi de har blitt skikkelig skremt av en syklist, kanskje til og med bare en gang, som suste forbi i hundre og ti. Tror ikke man trenger å suse forbi engang for å skremme folk; det kan være mer enn nok å komme dundrende mot folk. De vet jo ikke hvor god kontroll man har, og om man har tenkt å stoppe eller blåse forbi. En rytter på sykkel ned en sti i 15 km/t kan sikkert virke skremmende for folk som ikke vet hva vi holder på med. En gammel dame vet antakelig ikke hvor effektive skivebremsene er. Å blåse ned populære turstier en søndag formiddag synes jeg er unødvendig; skal man kjøre på en måte som virker trygt for de gående, kan det umulig bli særlig givende sykling ut av det. Jeg synes mange syklister kunne blitt langt flinkere til å ta hensyn i marka. Er ofte på tur med ungene, og opplever støtt og stadig folk som kjører i overkant fort med tanke på det ikke alltid like forutsigbare veivalget til en to-åring. De gangene vi møter "ekte" (hva er nå det...) stisyklister er det smil, vink, "hei", lav fart og svært forutsigbar oppførsel, men så hender det at man møter posører og nyfrelste som er ute for å vise frem nysykkelen og som ikke helt vet hvordan man bør oppføre seg. Enig. Skal man sykle #enduro så må man vite at det ikke står noen bak neste sving. Jeg møter egentlig ikke så mange eldre damer på sti. Det er mer i type lysløype der det er god plass og nært til beboelse. Kjører uansett aldri fort der. Men jeg har fekst kjørt på letteste gir oppover, og da går det ikke fort, og passert med en god meter klaring. Selv da skvetter det og kan komme med noen gloser. Opplever og at mange eldre som går i litt ulent terreng ser veldig mye ned, og kan jo hende at de i sammenheng med dårlig hørsel gjør at man kommer veldig nær før de oppdager deg.
|
|
|
03/07/2014 12:18
|
Dan
More than words
|
More than words
To tips: 1. Brems ned overtydelig tidlig. Den som står 30 meter lengre ned på stien vet ikke at du har så god kontroll at du fint kunne ha begynt å bremse 20 meter nærmere. 2. Hvis det er trangt og fotgjengeren ikke gir veldig tydelige tegn til å gå ut av stien, stopp selv noen meter unna, løft sykkelen ut av stien og si "værsågod". Da tvinger du vandreren til å være den aktive, "fartsbøllen", relativt sett.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/07/2014 12:25
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg sykler i hele Bymarka, til alle døgnets og ukas tider. Det er først og fremst på de mest brukte turstiene at enkelte oppfører seg slik, føler jeg. Da er de liksom på hjemmebane.
ØyvindV: Dersom jeg kom i 15 km/t mot noen og bråstoppet (for å vise hvor effektive skivebremser er), er jeg enig i det. Jeg har også barn (1 og 4 år) og vet at de ikke er rasjonelle. Derfor bremser jeg ned, og opptrer omtrent som en fotgjenger/jogger. Som sagt tidligere, de aller fleste virker å sette pris på dette.
I går var jeg på 6-timers sone 1 tur i Bymarka (var innom blant annet Geitfjellet, Gråkallen, Bergskaret, Elgsethytta, Herbernheia, Rundheia, Revåsen, Henriksåsen, Marken og det meste annet i Bymarka). Vi var 3 stk, som på ingen måte jagde Strava-segmenter. På vegen inn mot Elgsethytta (vi skulle spise middag) møtte jeg ei nabodame. Jeg syklet (i følge Garmin) i mellom 7 og 9 km/t på en bred og oversiktlig veg, i en oppoverbakke. De var tre stk med barnevogner. Jeg smilte, vinket og sa hei, og la meg tidlig ut til siden. Likevel, når vi kommer hjem og jeg møter naboen kommer følgende, lett oppgitte utsagn: "Dere virker jo så farlige når dere kommer sånn fort, med det utstyret og greier". Der og da føler jeg at det er vanskelig å "forsvare meg" overfor de andre naboene som hører på. Så jeg sier bare "ja, vi prøver jo å vise hensyn"..
Det å "komme sånn fort" er altså omtrent 7-9 km/t i oppoverbakke, med en hånd på styret og den andre til å hilse pent med. "Med det utstyret og greier" var i dette tilfellet halvdemper, lycra og camelback-sekk.
Vi opplevde absolutt ingen andre negative tilbakemeldinger, selv om det var mange folk ute. Problemet mitt er altså ikke at det finnes så mange som er negative. Da måtte jeg i så fall ha gjort noe med egen oppførsel. Jeg lurer bare på hva det er som driver de få..
|
|
|
[Re: Dan]
03/07/2014 12:26
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
To tips: 1. Brems ned overtydelig tidlig. Den som står 30 meter lengre ned på stien vet ikke at du har så god kontroll at du fint kunne ha begynt å bremse 20 meter nærmere. 2. Hvis det er trangt og fotgjengeren ikke gir veldig tydelige tegn til å gå ut av stien, stopp selv noen meter unna, løft sykkelen ut av stien og si "værsågod". Da tvinger du vandreren til å være den aktive, "fartsbøllen", relativt sett. To geniale tips for å totalt unngå fotgjengere som går med ryggen til ihvertfall.. 
|
|
|
03/07/2014 12:47
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, det går nok an å være enda tydeligere. En ting er å bremse ned, en annen ting er å vise tydelig at man bremser ned. Prøver, men kan sikkert bli bedre.
|
|
|
[Re: ML1]
03/07/2014 13:01
|
Dan
More than words
|
More than words
To geniale tips for å totalt unngå fotgjengere som går med ryggen til ihvertfall.. Jepp. Stopp og vent til de har gått sin vei.
|
|
|
03/07/2014 13:09
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Jepp. Stopp og vent til de har gått sin vei.
Praktiserer den jeg. På søndag kom jeg i gangfart mot et ektepar, der mannen hoppet i grøfta. Da stoppet jeg ved siden av han og sa med ett smil at han trenger ikke hoppe i grøfta for jeg hadde tenkt og stoppe og slippe de forbi. Virket som han ble overrasket, og svarte hyggelig at det var bra. Men med tanke på hvor overrasket han ble når jeg gjorde/sa det, så virket det ikke som dette var vanlig praksis for han og oppleve. Er nok noen som ødelegger for alle, og turgåere som tar alle under en kam.
|
|
|
03/07/2014 18:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var og syklet Våttakammen på søndag (ja søndager er det mye folk i marka). Jeg sykler på FR sykkel, så det kan tidvis gå ganske fort. Men jeg bremser bestandig ned foran svinger hvor jeg ikke ser om det er folk, stopper nermest opp når jeg passerer folk og gjør ting slik som de skal gjøres Våttåkammen på søndager med fr sykkel på formiddagen synes jeg er å be om trøbbel. Det er vel vanskelig å gjøre noe mer aktivt for å irritere og skremme mest mulig folk på kortest mulig tid? Er det kun på den tiden du kan sykle eller? Og er det bare våttåkammen som duger? Det finnes da så utrolig mange stier der du omtrentlig aldri møter folk og så velger du den mest brukte stien på det tidspunktet det er mest folk der? Som det er poengtert så skjønner da vel ikke alle hvor god kontroll vi har og hvor raskt vi stopper. Når det er sagt så kan jeg telle antall konfrontasjoner på en hånd i løpet av fem noenlunde aktive år i bymarka, men jeg innså også tidlig hvor lett det er å unngå folk.
|
|
|
03/07/2014 18:37
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Et tips til passering av turgåer/joggere mot slutten av denne http://www.fftv.no/forbikjoring-episode-7
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
03/07/2014 19:02
|
mogens
Besatt
|
Besatt
For enkelte grinebitere (Helst eldre menn, etter min erfaring) handler det ikke om å bli skremt, de har bare bestemt seg for at sykler ikke har noe å gjøre på fjellet, og kommer med lange tirader om at sykler ødelegger stiene. Kan gjerne komme skyvende på sykkelen oppover og bli tilsnakket, så det handler ikke bare om fart. Nytter ikke å argumentere rasjonelt med disse, det er bare å ønske god tur videre og ikke bruke mer tid på dem. Heldigvis er det bare en veldig liten del av turgåerne det gjelder, de fleste er hyggelige. Så forresten en gruppe på 10-15 sprekke herremenn i pensjonsalder som syklet terrengsykkel på Fløyen her for en stund siden, moro å se at det ikke bare er "ungdom" som meg i førtiårene som er ute og nyter Byfjellene på to hjul 
|
|
|
[Re: ]
03/07/2014 20:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Til de som hopper ut i grøfta, sier jeg "Beklager, det var ikke meningen å skremme deg. Dette her går veldig bra!" uansett om jeg har kommet litt brått på eller ikke.
Overfor de som mener jeg ikke har noe i marka å gjøre, stopper jeg, tar av meg hjelm og briller (slik at jeg blir en mann på nesten 50 og ikke en drittsekk på sykkel ) og spør dem om de vet hva friluftsloven mener om den saken. Noen sier at de gir f i friluftsloven og da bare svarer jeg at "Jeg skjønner det, men det gjør ikke jeg og siden den gir meg rett til å sykle her like mye som den gir deg rett til å gå, så kommer jeg ikke til å rette meg etter det". Noen svarer "det vet jeg ikke", men i alle tilfeller så får jeg samtalen inn på at jeg egentlig er ute etter det samme som de, frisk luft, mosjon og naturopplevelse og at det fint er plass til flere måter å gjøre det på. Som regel ender det med at ønsker god tur videre til hverandre.
Her en dag kom jeg ned den brede traktorvegen fra Tikneppen til Geitfjellstien fra Tempervollen - i godt driv med små hopp på svabergene og en del vannsprut. Jeg bremset ned foran to pene jenter i godt driv til fots oppover og hilste pent. Da sa hun ene: "Du er en skikkelig tøffing, altså!" - uten å være ironisk. Den tok jeg med meg hele veien ned Bærstiene til Ilsvika ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: erikskon]
04/07/2014 06:24
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Våttåkammen på søndager med fr sykkel på formiddagen synes jeg er å be om trøbbel. Det er vel vanskelig å gjøre noe mer aktivt for å irritere og skremme mest mulig folk på kortest mulig tid? Er det kun på den tiden du kan sykle eller? Og er det bare våttåkammen som duger? Det finnes da så utrolig mange stier der du omtrentlig aldri møter folk og så velger du den mest brukte stien på det tidspunktet det er mest folk der? Som det er poengtert så skjønner da vel ikke alle hvor god kontroll vi har og hvor raskt vi stopper.
Nå har det seg slik at det ofte er kun søndager buss nr 10 til skistua går, og når man jobber 40-60 timers uker, så er det vanskelig og få til sykling på andre dager. Om jeg bruker FR sykkel har da ingen ting og si, like mye lov det som en HT i skogen. Jeg kjører fort enkelte plasser, der man har god sikt framover. Er det den minste mulighet for at det er noen i terrenget jeg ikke har sett, kjører jeg etter de forholdene. (Og slik skal du kjøre i skogen uansett dag mener jeg)! Det blir for dumt og si at det er og be om problemer. På en søndag med rikelig med folk, med to turer fra Skistua og helt ned til Ila møtte vi på 1 person som hadde noe i mot det vi drev med (og den personen kjeftet da jeg kom trillende i gangfart på siden av hun etter og ha sett henne i foran meg i 30 sekunder) . Alle andre synes det var artig og se oss komme forbi, og hilste pent!
|
|
|
04/07/2014 07:07
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vi er på bølgelengde, Man. Jeg synes også man bør få velge sitt våpen, sitt tidspunkt og trasé helt fritt. Så lenge man viser hensyn, hilser og takker, smiler og ellers er grei, synes jeg ikke det bør provosere noen. OK, kanskje ikke motstrøms under topp7, men i hvert fall stort sett...
Heldigvis er også noenognitti prosent av turgåere enige i det. Jeg blir bare litt oppgitt av de få som sprer eder og galle uansett, antakeligvis til skrekk og advarsel. Man kan sikkert konfrontere dem, som GeirK foreslår. Antakeligvis har de ikke noe godt svar, utover at de driter i friluftsloven (og dermed beviser at det er de selv som er problemet). Men jeg er ikke i marka for å krangle, heller ikke diskutere med eller oppdra voksne folk.
Jeg ser at barn/ungdom synes det ser tøft ut når man kommer nedover røde løyper, og kontrollert bremser ned og møter folk på en OK måte. Det samme gjelder stort sett unge voksne. "Går det an å sykle her?" spør de med et smil.
Kanskje de få som reagerer uansett er de samme som slår med stavene etter røde kors sine snøscootere på vinteren? Mitt tips er at heller ikke dette er folk under 50.
|
|
|
04/07/2014 07:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vi er på bølgelengde, Man. Jeg synes også man bør få velge sitt våpen, sitt tidspunkt og trasé helt fritt. Så lenge man viser hensyn, hilser og takker, smiler og ellers er grei, synes jeg ikke det bør provosere noen. OK, kanskje ikke motstrøms under topp7, men i hvert fall stort sett... På sett og vis enig, men likevel uenig... Det finnes tidspunkt og steder i marka man rett og slett bør holde seg unna. Og så må jo syklinga bli ulidelig kjedelig om man skal stoppe, smile og si "hei hei" hele tida?
|
|
|
04/07/2014 07:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå har det seg slik at det ofte er kun søndager buss nr 10 til skistua går,
Du har ikke vurdert å tråkke opp selv?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/07/2014 08:15
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Du har ikke vurdert å tråkke opp selv?
Det har jeg gjort en gang, og tråkke på en 17kg freeride-sykkel med 180mm vandring og grove dekk tok meg godt over 1 time, og gjorde meg såpass sliten at jeg hadde problemer med konsentrasjonen nedover. Så det utgår faktisk. Jeg mener det skal være unødvendig og legge mine aktiviteter til tidspunkt hvor andre aktiviteter er lave. Om de som er i marka til fots er like åpne til sinns som jeg er på hjul, burde vi klare og gjøre begge tingene samtidig. Ingen av oss gjør noe feil eller ulovlig, og da burde det heller ikke være noe problem.
|
|
|
04/07/2014 08:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det har jeg gjort en gang, og tråkke på en 17kg freeride-sykkel med 180mm vandring og grove dekk tok meg godt over 1 time, og gjorde meg såpass sliten at jeg hadde problemer med konsentrasjonen nedover. Så det utgår faktisk.
Vel - jeg tråkker opp der jevnlig på en 16 kg freeride-sykkel med 160mm vandring og tror ikke det er så mye verre. Ja - det tar litt tid, men det er en fin tur, og ikke minst - den er tilgjengelig 24/7. Du må bare komme deg i form.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/07/2014 08:41
|
EHAa
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vi er vel egentlig enige. Det gjelder kanskje 1 % av marka i 5 % av tiden. Det jeg egentlig mente var at jeg ikke bør behøve å minimere sjansen for å møte folk på hver tur. Jeg synes ikke at sykling bør begrenses til fredagskveld på Herbernheia, for å dra det litt (altfor?) langt motsatt vei.
Jeg gidder ikke Geitfjellet på søndag med sol. Men jeg gidder å sykle inn til Elgsethytta for å spise middag. Da synes jeg at jeg bør få lov til det, så lenge jeg tilpasser meg annen trafikk. Og heldigvis er det ytterst sjelden at noen mener noe annet:)
|
|
|
|
|