Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lisensgalskap

Lisensgalskap #1816955 02/07/2014 20:23
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har et sykkelfritt år i år, det betyr at jeg har tatt pause fra klubben og har dermed ikke helårslisens. Tenkte likevel å delta på et par ritt. Birkebeinerrittet og Viking Tour. Regnet faktisk med at det burde være mulig for en helt vanlig mann som ikke er med i en klubb og ikke har helårslisens å delta på sykkelritt. Men langt i fra. På Birkebeinerrittet er det ikke noe problem. Har kjøpt startnummer med engangslins. Men for etapperittet Viking Tour har NCF kommet opp med nye regler i år. Her må en kjøpe engangslisens for hver etappe. Dvs 7 ganger 200kr, altså 1400 kr. Er det ingen grense for grådigheten i dette forbundet? Er målet deres å få flest mulig til å slutte å sykle? Kanskje ikke så rart at det blir færre deltagere på sykkelritt.

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1816975 02/07/2014 20:47
olechr Offline
More than words
More than words
Trur nok ikke de i forbundet har sittet der og tenkt nå skal vi loppe de som er med i Viking Tour.

Uten at jeg vet så tipper jeg kanskje forsikringsvilkåerne som er med i engangslisens gjelder for en rittstart/dag? Hvis ikke det så er det bare å stå på ditt. Et ritt=en lisens

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lisensgalskap [Re: olechr] #1818373 06/07/2014 09:40
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det er nok ikke bare for meg å stå på. Rittledelsen har sjekket det opp nærmere og slik er regelen. Sykkelforbundet skal ha 1400 kr hvis en vanlig mann ønsker å bruke ei uke av ferien til å være med på et lite sykkelritt. Jeg synes at hele dritten er ganske absurd.

Etterhvert har jo skiforbundet og friidirettsforbundet kastet seg på dette. Loppe vanlige mosjonister for penger hvis de ønsker å delta på et løp.

Jeg velger å droppe Viking Tour i år.

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1818392 06/07/2014 11:24
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvordan har dette fungert i andre etapperitt på landevei og mtb i år?

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1818412 06/07/2014 12:45
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Huff over dobbelt av helårslisens..
Da er man dekket på trening og resten av året også. Synes det slår urimelig ut for den vanlige mosjonist som ikke er medlem av klubb.

Slik jeg ser det burde det ikke være noe stort problem, for det er jo kun noen få ritt dette er snakk om så sykkelforbundet burde jo hatt en ordning som balanserer mosjonisten og forsikringsselskapets behov ala 200+20kr per påfølgende dag etc..

Kanskje for kort tid å gjøre noe nå, men neste år burde jo dette være noe man kunne tatt tak i for jeg kan ikke se at dette burde være vanskelig iom at det gjelder svært få (men slår veldig urimelig ut for disse..)

Re: Lisensgalskap [Re: Tjuvtrener] #1818529 06/07/2014 19:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Tjuvtrener
Hvordan har dette fungert i andre etapperitt på landevei og mtb i år?

Nå har ikke jeg kjørt noe etappe ritt her hjemme og trengt engangslisens. Men det virker merkelig at man må løse pr dag.

Ambassadør for Scott.
Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1818538 06/07/2014 19:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det blir jo i praksis ett ritt om dagen, da.

Men hvorfor ikke bare betale kontingent i klubben og løse lisens? En av grunnene til engangslisensprisen mener jeg å huske er for å få folk til å bli med i klubber og løse helårslisens.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lisensgalskap [Re: baronKanon] #1818680 07/07/2014 07:28
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: baronKanon
En av grunnene til engangslisensprisen mener jeg å huske er for å få folk til å bli med i klubber og løse helårslisens.

Det har jeg også hørt. Men hvorfor skal de tvinge folk over til klubber? Er mange som verken har ønske om å være med i klubb, eller tiden til det, men som likevel ønsker å slenge seg på noen ritt i ny og ne. Hele lisensstukturen stinker lang vei og virker mer som et myggmiddel mot mosjonister.

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1818685 07/07/2014 07:36
HNK Offline
Besatt
Besatt
Har ingen problemer med at det må betales en lisens for å delta i ritt. Det går tross alt på at man skal være forsikret hvis skade inntreffer. Syns ikke 200,- per ritt er ille.

Men når man i et ritt som går over flere dager plutselig kreves for 200,- per dag, blir ting annerledes. Dette er vel en situasjon jeg tenker havner litt i gråsonen i forhold til lisensreglementet og forsikringsaspektet - men det bør være mulig å løse dette med en høyere engangslisens som gjelder for hele rittet, f.eks 500,- for lisensen?

Å skulle bruke engangslisens som insentiv til å melde seg inn i en klubb blir tullball. Er selv ikke medlem i en klubb, ser ikke poenget. Medlemskap koster meg ca.500,-, og så kommer helårslisensen i tillegg. Legg til at jeg sykler 4-5 ritt i året med 200,- i lisens til hvert..

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1818688 07/07/2014 07:39
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Klubber vil jo gjerne ha mange medlemmer, da får de inn litt kontigentpenger samt at det er enklere å få tak i frivilige for å arrangere f.eks. ritt.
Er det virkelig så ille å være medlem i en klubb? er da flere sånne "ingen dugnad" klubber om man ikke ønsker slik...

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Lisensgalskap [Re: HNK] #1818704 07/07/2014 07:57
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HNK

...Medlemskap koster meg ca.500,-, og så kommer helårslisensen i tillegg. Legg til at jeg sykler 4-5 ritt i året med 200,- i lisens til hvert..

Med 5 ritt i året er du jo omtrent i null (spesielt om du tar i betraktning at mange klubber har noe lavere kontingent enn 500,-), og har i tillegg ulykkesforsikring som gjelder hele året i steden for fra start til mål i det enkelte ritt.

Re: Lisensgalskap [Re: Oystein L] #1818949 07/07/2014 17:10
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Som jeg skriver i innledningen så har jeg vært med i en klubb og hatt helårslisens i mange år. Men tenkte å ta et sykkelfritt år i år. Har ikke vært på en eneste trening med klubben og tenkte å sykle bare to ritt. Birken og Viking Tour. I følge arrangøren av Viking Tour var det nok å løse engangslisens i fjor. Dette med en engangslisens for hver etappe er nytt i år. Jeg har svært liten sans for denne måten å tenke på fra NCF. Eller er det noen som ikke har tenkt her?

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1819044 07/07/2014 20:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Leif_H
Som jeg skriver i innledningen så har jeg vært med i en klubb og hatt helårslisens i mange år. Men tenkte å ta et sykkelfritt år i år. Har ikke vært på en eneste trening med klubben og tenkte å sykle bare to ritt. Birken og Viking Tour. I følge arrangøren av Viking Tour var det nok å løse engangslisens i fjor. Dette med en engangslisens for hver etappe er nytt i år. Jeg har svært liten sans for denne måten å tenke på fra NCF. Eller er det noen som ikke har tenkt her?

Jeg trur det er noen som ikke har tenkt. I mangel på noe bedre å gjøre har jeg lest i diverse regler på sykling.no. Og jeg kan ikke finne noe som tilsier at du skal betale pr dag. For viking tour er jo et ritt hvor du betaler en kontigent for alle dagene. Eneste det blir skilt på i engangslisens er ritt over og under 400 kroner i startkontigent.

En ting er jo at det hadde uansett kostet deg det samme å løse vanlig lisens. Men jeg skjønner ikke at du skal betale pr dag.

Ambassadør for Scott.
Re: Lisensgalskap [Re: ] #1819142 08/07/2014 04:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp

#2 er delvis basert på medlemsantall. Så når NIF deler ut midler, ser de på medlemsantallet. Særforbundene har derfor insitament for å lage regler, som med pisk eller gulrot øker medlemsantallet. NCF har dratt strikken godt og langt for å få mer penger.

Stemmer ikke helt
Fra NIF går det meste direkte til klubbene basert på aktivitetstall (idrettsregistreringen)
NCF får stort sett fra Olympiatoppen (har lite med medlemsantall å gjøre) og aktivitetsmidler (som kanaliseres direkte til de som lager aktiviteten, dvs. klubbene)

Ole Chr: Regelverket rundt av engangslisens har så lenge jeg har holdt på med ritt vært stort sett uendret (sakset fra sykling.no/lisens, min uthevelse);

ENGANGSLISENS
Vi har tre typer engangslisenser. Disse lisensene kjøpes hos arrangøren rittdagen og gjelder kun for dette rittet.

At det er noen arrangører som tidligere har valgt å tolke cup eller etapperitt som ETT ritt er en annen sak, deltakere har her syklet uforsikret i de etterfølgende ritt/etapper (og ja, det har vært tilfeller hvor frorsikringsselskapet har avslått erstatning).

(For ordens skyld; det at jeg forsøker å forklare en del av NCF's regelverk betyr ikke nødvendigvis at jeg er like enig i alt...)

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1819601 08/07/2014 20:15
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Noen må være med i klubber for at det faktisk skal være personell tilgjengelig for å arrangere ritt, men jeg tror også at dagens system heller fungerer mot sin hensikt. Det er færre som deltar i rittene, med unntak av de to som ofte sponses av bedrifter, og da også færre som ser poenget i å være medlem i en klubb. Terskelen må være veldig lav for at mange skal komme i gang. NCF burde heller sponset noen ritt fordelt over hele landet, slik at alle ferske syklister kunne deltatt gratis en gang eller tre, og på en måte fått "smaken" på rittsykling.

Re: Lisensgalskap [Re: grr] #1819726 09/07/2014 05:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: grr
NCF burde heller sponset noen ritt fordelt over hele landet, slik at alle ferske syklister kunne deltatt gratis en gang eller tre, og på en måte fått "smaken" på rittsykling.

Litt som å dele ut gratis heroin, for så a ta godt betalt etter de første 2-3 gratisturene........

devilsmile

Re: Lisensgalskap [Re: Tange] #1819758 09/07/2014 06:57
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
NCF burde heller sponset noen ritt fordelt over hele landet, slik at alle ferske syklister kunne deltatt gratis en gang eller tre, og på en måte fått "smaken" på rittsykling.

Litt som å dele ut gratis heroin, for så a ta godt betalt etter de første 2-3 gratisturene........

devilsmile

Mange av oss rittarrangører har forsøkt med lavpris trimklasser (en hundrings eller to inklusive lisens), men der får vi knapt deltakere....

Re: Lisensgalskap [Re: ] #1819759 09/07/2014 07:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda anonymous13, klubbene får tilskudd basert på medlemmer, men bare for de under 19.

Tror nok årsaken til lav deltakelse blandt mosjonister 18-30 er langt mer sammensatt enn det du skisserer

Re: Lisensgalskap [Re: Oystein L] #1820057 09/07/2014 19:07
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Oystein L

At det er noen arrangører som tidligere har valgt å tolke cup eller etapperitt som ETT ritt er en annen sak, deltakere har her syklet uforsikret i de etterfølgende ritt/etapper (og ja, det har vært tilfeller hvor frorsikringsselskapet har avslått erstatning).

Skjønner ikke denne argumentasjonen. De årene jeg har att helårslisens har antall ritt ofte vært ti eller flere, pluss Viking Tour. Dvs forsikring for 15-20 ritt/etapper dekket med en lisens til 600kr. Er forsikringsdelen av engangslisensen spesielt lav eller har forbundet gjort en dårlig avtale med forsikringsselskapet?

Sitter med en følelse av at noe må gjøres med engangslisensen. Dette er første gang på mange år at jeg ikke har helårslisens og jeg sitter med et veldig dårlig inntrykk av sykkelforbundets lisenspolitikk. Blir det god rekrutering til syklingen av dette?

Re: Lisensgalskap [Re: Oystein L] #1820076 09/07/2014 19:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Oystein L

devilsmile

Mange av oss rittarrangører har forsøkt med lavpris trimklasser (en hundrings eller to inklusive lisens), men der får vi knapt deltakere....

Vet det Øystein, men kunne ikke la være.
Men jeg blir allikevel fortsatt fasinert av at turrit uten tidtaking er så populære i utlandet. Og begynner å lure på at 'løsningen' er å ikke gi muligheter for tidtaking i det hele tatt.
Uansett så ser det ut til at city ride-konseptet har hatt brukbart med deltakere, i hvertfall her i distriktet. Trur det var ca. 100 deltakere per ritt, såpass lavterskel at det var med en god del barn. Litt for kort og for enkelt for min del, men allikevel en bra.

Re: Lisensgalskap [Re: Tange] #1820472 10/07/2014 19:31
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Når det gjelder løping har det vært noe mer støy etter innføring av lisens for å være med på løp. Kondis har vært veldig skeptisk. Det har også blitt mer populært med løp arrangert av private eller organisasjoner ikke tilknyttet friidrettsforbundet. Tror neppe at dette er målsetningen til idrettsforbundene. Ser på kondis sine sider at de nå sanksjonerer mot aktive som løper Skåla Opp. Kjedelig utvikling. Kan det gå i den retning på sykkel også, at flere ritt blir arrangert av organisasjoner som ikke er med i NCF?

Jeg tror ikke at folk er uvillig til å bidra til at idrettsorganisasjonene skal ha en bra økonomi for å kunne gjøre en god jobb for idretten. Men da må folk føle at organisasjonen er til for de aktive og ikke omvendt, at de aktive er til for organisasjonen.

Re: Lisensgalskap [Re: Tange] #1820633 11/07/2014 08:20
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Vet det Øystein, men kunne ikke la være.
Men jeg blir allikevel fortsatt fasinert av at turrit uten tidtaking er så populære i utlandet. Og begynner å lure på at 'løsningen' er å ikke gi muligheter for tidtaking i det hele tatt.
Uansett så ser det ut til at city ride-konseptet har hatt brukbart med deltakere, i hvertfall her i distriktet. Trur det var ca. 100 deltakere per ritt, såpass lavterskel at det var med en god del barn. Litt for kort og for enkelt for min del, men allikevel en bra.

Ritt uten tidtaking er for meg litt meningsløst. Da kan jeg heller sykle 364 dager ellers i året uten å betale en krone.

Re: Lisensgalskap [Re: Leif_H] #1820720 11/07/2014 10:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg betaler gjerne en noen tiere eller 50-lapp for å sykle en fin rute som jeg ikke hadde klart oppdage/sette sammen uten å ha spendert mange uker eller måneder i området.
Det ville gitt meg muligheten til å sykle 10-12 fine turer på 6-8-10 mil for mindre penger enn det koster å delta i ett av dagens store turritt.

Men vi har muligens forskjellige utgangspunkter. Jeg sykler for å se og fordi jeg er fascinert av 'sykkelen'. Trener ikke og prøver å unngå å sykle samme løypen/ruten to ganger.

Re: Lisensgalskap [Re: Tange] #1820749 11/07/2014 11:36
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg betaler gjerne en noen tiere eller 50-lapp for å sykle en fin rute som jeg ikke hadde klart oppdage/sette sammen uten å ha spendert mange uker eller måneder i området.
Det ville gitt meg muligheten til å sykle 10-12 fine turer på 6-8-10 mil for mindre penger enn det koster å delta i ett av dagens store turritt.

Men vi har muligens forskjellige utgangspunkter. Jeg sykler for å se og fordi jeg er fascinert av 'sykkelen'. Trener ikke og prøver å unngå å sykle samme løypen/ruten to ganger.

Tror ingen har problemer med å betale < 200 kr for et morsomt ritt, uten tidtagning. For å oppdage noen nye løyper. Men nå koster de fleste ritt ganske mye mer enn det + evt lisens.

Re: Lisensgalskap [Re: Dexter] #1820797 11/07/2014 13:17
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Måtte sjekke med NCF hvordan reglene er og dette er svaret fra dem:

Hei

Engangslisens betales pr. start/ritt dag. 7 etapper = 7 ritt. Dette er en risikovurdering basert på skadefrekvens gjort med forsikringsbransjen. Om du skal kjøre et etapperitt anbefales en helårslisens av kr 600.-

Ønsker deg en fortsatt fin sommerdag.

Norges Cykleforbund

Er ikke særlig overbevist. For å ha helårslisens må en være med i en klubb. Det betyr 600 kr i klubbavgift pluss helårslisens kr 600. Bare for å bruke en ferieuke på et lite sykkelritt. Det er ikke først og fremst pengene som er problemet, men det er et prinsipp som jeg misliker sterkt. Sykkelforbundet har jo fått mye bedre råd etter at engangslisensen ble innført. Er det noen som vet hvordan den nye rikdommen er brukt. Er det noen som ar merket NCF sin innsats i turrittene?

Re: Lisensgalskap [Re: Dexter] #1820826 11/07/2014 15:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter

Tror ingen har problemer med å betale < 200 kr for et morsomt ritt, uten tidtagning. For å oppdage noen nye løyper. Men nå koster de fleste ritt ganske mye mer enn det + evt lisens.

Nettopp, og det er 'problemet'. Vi har diskutert dette tidligere, og i utlandet får man dette til for 25-30 kroner. Start mellom 8 og 9.30, løypa er markert med 'sperrebånd', avhenging av distanse (som regel kan man velge flere distanser) en eller to matstasjoner; ingen medaljer, ingen tidtaking, ingen lisens, kun en morsom løype.
Ja, visse kostnader er lavere i utlandet, men dette bør ikke koste mer enn en hundrelapp. Jeg blir mer og mer sikker på at dette kun er gjennomførbart uten å samtidig ha et rittopplegg med tidtaking ved siden av.
Og, om det er mulig så vil det ta tid til å innarbeide en annen holdning ovenfor 'rittsyklng'.

Re: Lisensgalskap [Re: ] #1820834 11/07/2014 16:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: pedaIglipp
Og, om det er mulig så vil det ta tid til å innarbeide en annen holdning ovenfor 'rittsyklng'.

Ja, det og været. Å rigge seg for en kosetur er bare interessant hvis det er penvær. Ritt med tidtakning kjører man jo nesten uansett.

I mellomeuropa (B/NL/D osv.) er det ikke uavanlig at slike turritt organiseres i 'vinterhalvåret'. I Nederland f.eks. er det omtrent ingenting ågjøre om sommeren. Dette henger nok sammen med at slike ritt har sin opprinnelse i cyclosesongen (som er en typisk vinteridrett ICON_WINK ). Været i Norge i sommerhalvåret er generelt mye bedre enn det er i vinterhalvåret i mellom-europa.
Men ja, det er mulig at det øsipøsiregner på rittdagen og hvis jeg tenker tilbake til min første UB hvor hver tredje kvann avsto pga. et dårlig værvarsel så er det nok risiko for at det blir få som stiller. Men siden det er lite kostnader i å organisere et slikt uhøytidelig ritt så er det heller ikke fare for en økonomisk katastrofe.

Re: Lisensgalskap [Re: Tange] #1820894 11/07/2014 20:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Én ting å tenke på når man sammenligner med land lenger sør i Europa er at befolkningstetthenten fort er tigangen den vi har i Norge. I tillegg er sykling atskillig mer populært som aktivitet.

Grunnlaget for slike ritt er nok derfor atskillig mye større.

Re: Lisensgalskap [Re: EgilS] #1820986 12/07/2014 10:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS
Én ting å tenke på når man sammenligner med land lenger sør i Europa er at befolkningstetthenten fort er tigangen den vi har i Norge. I tillegg er sykling atskillig mer populært som aktivitet.

Grunnlaget for slike ritt er nok derfor atskillig mye større.

Tok en kjapp titt på de tre nordligste fylkene i Nederland. De har en befolkning på 5-600.000 innbyggere per fylke og de er på størrelse på ca. 3-5000 km2. Det organiseres et sted mellom 80-100 turritt per år i disse tre fylkene. Størrelsesmessig ganske likt f.eks Akershus og Østfold. Oslo har flere innbyggere på et mindre område. Jeg tipper at det går fint an å finne lignende tall for f.eks en del av Tyskland og f.eks Belgia.
Ingen som påstår at det er flust av muligheter i Sulitjelma, men det sentrale østlandet har et nedslagsområde som etter mitt syn godt kan sammenlignes med områder/distrikter i en god del mellom-europeiske land. Og jeg trur det finnes andre områder i Norge rundt storbyene som burde ha lignende muligheter.

Har du tall som viser at sykling som fritidsaktivitet er vesentlig mer populær i Mellom-Europa enn hos oss?

Re: Lisensgalskap [Re: Tange] #1820992 12/07/2014 10:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Nope, og jeg gidder ikke sjekke heller. Dette er kun antakelser fra min side, og om man ser generelt på det så tipper jeg de stemmer relatvit greit.

Virkeligheten i Norge per i dag er at det er de rittene som koster mest å delta i som også har flest deltakere. Årsaken er vel som med så mye annet her til lands; folk flest har penger nok, og om man ikke deltar i mer enn et par-tre ritt i året så er det ikke pengene som avgjør om man stiller eller ikke.

Surt for de som ikke har disse pengene naturligvis, og også for mange arrangører som ikke ser seg tjente med å danne aksjeselskaper eller stiftelser med store markedsføringsbudsjetter for å arrangere det som i mange tilfeller er ypperlige ritt.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå