Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller?

DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? #1816541 02/07/2014 09:02
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg vurdere å opgradere til ny spiller og da med DAB radio i bilen.

Har bestilt en sony spiller til 699 hos expert, men det viser seg at den kommer uten antenne. Antenne for vindusmontering selger de for 199 hos bilradiospesialisten, men når jeg prater med dem sier de at disse antenne er "sjit" sammenlignet med de som kommer med Pioneer og Kenwood. De vil at jeg skal kjøpe en spiller som kommer med antenne til 1290 (Pioneer DEH-X6600DAB)

Det er mange med teknisk kompetanse her: Er det noe hold i denne påstanden, er det rimelig å tro at det er betydelig forskjell i ytelse mellom to på utsiden like DAB antenner? Og ytelse verdt 400 kr ekstra? Vi tar utgangspunkt i at spillerne i seg selv er sammenlignbare i ytelse.

Spilleren jeg har bestilt: http://www.expert.no/bilstereoogbiladaptere/sonycdxdab500ucddab+bilstereo/p/23957/

Antenna jeg vurderte:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16348&katid=1453&id=

Spilleren jeg ble anbefalt (med antenn inkludert i pakken):
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14957&katid=1204&id=

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816551 02/07/2014 09:13
H
Holmes Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg kan dessverre ikke uttale meg om det er store kvalitetsforskjeller mellom antenner, men kjøpte selv Pioneer X6500DAB(forgjengeren) for et års tid siden.

Er utrolig fornøyd med den, spesielt med tanke på brukervennlighet. Har hatt Sony tidligere, og synes de er kronglete menymessig( mulig det er bedre nå)

Pioneer er vel av de som er best på bilspillere i den grad det er noe særlig marked for dette lengre siden de fleste biler har integrert stereo, så jeg valgte å gå for det og angrer ikke et sekund på. 400,- er vel ikke akkurat noe som sprenger familiebudsjettet heller :-)

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816585 02/07/2014 09:56
tron Offline
Besatt
Besatt
Gå for den beste antennen du finner. Noen steder er DAB-dekningen så god at du greier deg med en antenne som legges på solskjermen inne i bilen. Andre steder trenger du all hjelp du kan få fra antennen. Sikkert en ide å sjekke noen dekningskart.

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816609 02/07/2014 10:24
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg vil gå for best mulig antenne, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter for å vurdere ytelsen til antenna. Så langt jeg kan se er de ikke spesifisert på noen måte som gjør det mulig å rangere dem. Det er uansett snakk om en antenne som monteres i frontruten på bilen og som skal jordes mot bilens karosseri.

Grunnen til at jeg er så grådig på dett er at det skal inn i en bil som jeg ikke regner med å ha så lenge og man vet jo ikke om den er brukbar i neste bil. Uansett så er vel en slik spiller fin å bruke på solcella på hytta eller montere i kjellerboden med 12v adapter.

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816767 02/07/2014 13:20
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Tipper du må montere begge antennene kjøre mye rundt og gjerne oppleve en vinter og vår før du ev. finner ut om det er betydelig fprskjell på dem. Dvs. om det er foreskjeller i følsomhet eller om limet løsner etter en tid. Alternativt finner du det ut når du skal montere dem i bilen og du står der med litt utilsikdede smådeler.

Den antenna de kaller drit (Connects2 CT27UV62L) selges jo div. steder så du kan jo sjekke med andre om de har samme intrykk av den.

Jeg har montert Kenwood spiller & antenne i bilen min og antenna der ser hvertfall bedre ut en den connects antenna. Men det er ikke alltid at det som ser ut som dritt er dritt. Antenna får du jo ikke tatt med deg videre så du får samme dilemma om en stund, og da har du hvertfall erfaring med én av dem.

Personlig ville jeg valgt Pioneer spilleren fordi den ser finere ut...og fordi en liten glatt volumknott ikke er noe god å betjene.

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816792 02/07/2014 14:10
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå sjekket jeg med en annen forhandler og de kjente ikke til at det var forskjeller i ytelsen for Connects2 CT27UV62L antenna og pioneer sin antenne.

Akkurat nå tror jeg at jeg satser på å spare 400 kronene.

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816853 02/07/2014 16:22
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Det er alltid forskjeller på antenner.. Selv på like antenner måler man innimellom store forskjeller. Å måle refleksjonsdemping i det aktuelle frekvensområdet vil gi en indikasjon..

Take Care!
Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1816873 02/07/2014 17:13
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, men er det et tall jeg kan spørre etter? Det er jo ikke aktuelt å montere begge antennene og gjennomføre målinger :-)

Re: DAB antenne for bil. Kvalitetsforskjeller? [Re: erikskon] #1819345 08/07/2014 11:57
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Disse antennen har dessverre ikke noe rating system, men siden jeg har solgt min andel av disse, både sjait og andre, så vet jeg litt om hva som fungerer.

CT27UV62L fungerer ok, men å kalle det sjait er bare dumt for så stor forskjell er det ikke.

Beste jeg har testet selv er denne: http://www.bilkomponenter.no/products/dab-antenne-smb
NB! Link til egen nettbutikk

Kenwood av samme type fungerer like bra, og koster vel det samme.

Med det sagt. Skal du ha best mulig dekning må antennen utenfor karroseriet = antennepisk. Min erfaring er at nesten ingen vil ha det på nyere biler så vi gidder ikke en gang å ta de inn i sortimentet.

Monteringstips. DAB-antenner må monteres vertikalt. Legger du de slik at de blir horisontale blir mottaket betydelig dårligere.

En liten EDIT: Kenwood og Pioneer-antenne jeg tenkte på er identiske.

Redigert av prøver; 08/07/2014 12:00.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30

Moderator  support