Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cyclocross eller racer

Cyclocross eller racer #1815027 30/06/2014 12:09
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hei,

Mitt første innlegg på forumet.

Jeg syklet noen asfaltløp i '85-86 og kjøpte Miyata med Deore XT for konfirmasjonspengene i '87 ICON_SMILE Haro BMX fra tenårene står i kjelleren og venter på lakk og nye dekk forresten, siden det ble litt nostalgi her i begynnelsen. Så var det en lang periode med egenbygde sykler type MTB med asfaltdekk og kun ett, stort drev foran. Og tilslutt var det en enda lengre periode uten sykkel ICON_BLUSH De siste årene har jeg slitt ut noen knastedekk på MTB'en fordi jeg bare sykler asfalt, noe som ikke var planen da sykkelen ble kjøpt inn. I og med at felgene, diverse drev og andre deler snart er utslitte, og dempegaffelen har samme stivhet som en vannseng, er det på tide med ny sykkel. Men, jeg klarer ikke bestemme meg for type sykkel og ønsker derfor innspill.

Det siste året har jeg vært helt sikker på at Cyclocross måtte være tingen, men enda en runde i byens sykkelbutikker har gjort meg usikker: Passer en racer bedre til mitt bruk? I hovedsak er det slik:

- Treningstur alene på asfalt en til to ganger i uka, 1 time av gangen, så høyt tempo jeg orker. Siden jeg sykler alene og ikke konkurrerer så kan sykkelen egentlig veie 100KG, det er kun treningseffekten jeg er ute etter.

- Sykle til jobben en sjelden gang, rundt 30 minutter til og 20 fra (nedoverbakke hjem ICON_SMILE ). Dette har kun vært på dager med opphold, men nå som ungene klarer mer selv så tenkte jeg å sette lange sks raceblade på en ny sykkel og sykle som en regel og ikke et unntak. Planene er å bruke sykkelen som et transportmiddel selv om det er dusj på jobben... Det krever en viss mengde selvbeherskelse å holde tempoet nede ICON_SMILE Det er endel fortauskanter som skal forseres, men en racer klarer det kanskje like godt som en CX? En buksebeskytter på fremdrevet trengs, så også refleks foran og bak.

Det ser ut som om de nevnte skjermene krever felgbrems istedenfor skivebrems, slik at festene til bremsene også kan brukes som fester til forskjermen?

Jeg ser for meg 105 / Ultegra som aktuelle utstyrsgrupper. Det er Deore XT på dagens MTB også, noe som vel tilsvarer Ultegra, men jeg har ingen målstrek som skal krysses på tid så det viktigste er at giringen er presis og at utstyret holder lenge.

Uansett CX eller racer så tenkte jeg å montere Look red pedaler/cleats siden de tillater mye sideveis bevegelse, noe som er bra for mine knær.

Karbon eller aluminium i rammen spiller mindre rolle, men en karbongaffel absorberer flere vibrasjoner og gir derfor mer komfort har jeg skjønt.

Dekkvalg er jeg også usikker på: Er det 21 og 23mm det går i til Racer? Hva med en Cyclocross til landeveisbruk?

Vet ikke om dette er relevant, men jeg er 185cm, 67 kilo, klarer «hele» 1200 watt ICON_BLUSH (er det ikke rundt 2000 på proffene?), og er fortiden skadefri! bigsmile (for å fortsette med det tenkte jeg å være med på en Retül Bikefit når ny sykkel kommer).

Så, CX eller Racer? ICON_SMILE

Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1815033 30/06/2014 12:16
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
cx helt klart. ta med skivebrems. helårs

Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1815088 30/06/2014 13:08
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Siden vekt ikke er så viktig hadde jeg gått for CX med skive for å maksimere sesongen (og til og med sykle hele året hvis du er glad i å mekke litt).

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1815422 30/06/2014 21:04
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Har akkurat vært gjennom samme vurdering - komfort-racer eller cx. Jeg landet på cx fordi jeg ønsker å ta den med i skogen innimellom og ønsket skivebrems og mulighet for piggdekk. Hvis jeg kun skulle brukt den på asfalt hadde jeg blitt veldig i tvil, og ikke usannsynlig at det hadde blitt ren racer. De nye endurance/komfort racerne tar 25-28mm dekk, og for neste sesong kommer flere med skivebrems også ser det ut for. Ikke opplagt at det må bli cx for din del mener nå jeg.

Re: Cyclocross eller racer [Re: jørgm] #1815463 30/06/2014 21:56
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Quote:
Det ser ut som om de nevnte skjermene krever felgbrems istedenfor skivebrems, slik at festene til bremsene også kan brukes som fester til forskjermen?
Klikk på bildet!

Redigert av loik; 30/06/2014 21:58.
Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1817527 03/07/2014 19:43
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takk for hjelp og innspill! ICON_SMILE

Jeg har kikket på bl.a. en Bianchi Vertigo i dag. Pen sykkel med litt kortere overrør og ganske høy "head tube" (i mangel på et norsk ord). Regner derfor med at den er komfortabel uten å være en sofa. 105 utstyrsgruppe på gir, bremsene er noe Bianchi har kommet opp med. Shimano hjul som er tunge og solide.

Tenkte å sette på refleks foran og bak samt lange SKS Raceblade. Felgene er 19mm brede og dekkene som står på er 23mm. Skal prøve å få på 25mm og helst 28 hvis det går.

Jeg er takknemlig for all synsing ICON_SMILE

Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1817657 04/07/2014 07:13
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når man følger med på sider som bikerumor så ser det ut til at den nye store trenden nå blir det de kaller "gravel bikes", grussykkel.

http://www.bikerumor.com/?s=gravel+bike

Litt på slump endte jeg op med en Kona Rove som vel er en representant for denne, i mine øyne, nye trenden. Fantastisk fornøyd og ser frem til å utforske flere av de uendelig mange grusveiene og traktorveien vi har i dette landet.

Dette er vel sykler som virkelig visker ut skillet mellom landeveissyskkel og CX. Noe man skal tenke nøye over før man velger en CX er at dersom den er designet for CX konkuranser så er det ikke nødvendigvis et design som er optimalt for en som egentlig vil ha en komfortabel racer for lengre strekk. En CX konkurranse er vel preget av svinger og akselerasjoner jeg heldigvis sjelden møter på tur... Disse nye grussyklene driter også i CX konkurranseregler for dekkbredde og åpner for å sette på enda feitere gummi om man skulle ha slike behov.

Har lagt merke til at både niner, specialized og GT kommer med grussykler nå. Og Stans har allerede lansert en egen grus versjon av alpha 340.

Re: Cyclocross eller racer [Re: erikskon] #1817792 04/07/2014 09:58
Fidelio Offline
Entusiast
Entusiast
Dette kan være en super løsning ut ifra det du skriver. Strengt tatt en racer, men den tar 32mm dekk, har monteringshull for skjermer, og gir mye for pengene.

http://www.wiggle.co.uk/de-rosa-milanino-training-veloce-2014/

Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1817886 04/07/2014 12:11
chilligringo Offline
Fersking
Fersking
Jeg syklet Lillehammer-Oslo på en All-city Macho Man sykkelkross, gikk fint det, satt bare på racinghjula. Det jeg mener er riktig for deg er sykkelkross ramme med kompaktkrank (50-34). Mange sykkelkrossere selges med kranksett med færre tenner på storeklinga. Det blir for lett siden du skal sykle mest på asfalt. Canyonen og De Rosaen loik og Fidelio har lenket til ser brillefine ut, siden de også har plass til feitere dekk. Kjøper du deg et hjulsett ekstra, trenger ikke koste så mye, kan du enkelt bytte mellom sti og asfalt.

Sorte sko, hvite sokker.
Re: Cyclocross eller racer [Re: PekkaB] #1831117 05/08/2014 17:09
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takker igjen for svar! ICON_SMILE

Siden fruen fikk snusen i at jeg hadde penger til ny sykkel så ble det et par byggeprosjekter i stedet ICON_WINK

Jeg har satt på noen (utrolig stygge) skjermer og syklet til jobben i det siste. Lys foran og bak er det også blitt. Og ringeklokke! Heldigvis er alt avtakbart i løpet av 30 sekunder ICON_SMILE

Det snur ting litt på hodet, og jeg har sett masse på racersykler i det siste. Faktisk var jeg innom (nesten) alle Bianchi-forhandlerne i Toscana, men fant ikke noe som både passet i smak og til lommeboken. Det er i alle fall skikkelig gøy å se på sykler og å følge med på finn.no. Jeg regner med at det kommer endel knakende gode tilbud nå utover, så da kan det jo hende at jeg slår til på en ny eller brukt sykkel. Innimellom ser jeg meg litt blind på utstyr og rammer som er vesentlig bedre enn jeg trenger på mitt nivå, noen som kjenner seg igjen? ICON_SMILE

Jeg trenger jo ikke en komfortracer på min 1-times treningsøkt. Samtidig så blir det kanskje litt strevsomt med en temposykkel. Det er nok en mellomting som er løsningen. Uten skjermer. Som kan bli med på jobben på oppholdsdager. Eller regndager hvis jeg dusjer når jeg kommer frem...

I mellomtiden er det morsomt å lese innlegg på dette forumet, mye gode diskusjoner som hjelper meg i riktig retning ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino