Hei,
Mitt første innlegg på forumet.
Jeg syklet noen asfaltløp i '85-86 og kjøpte Miyata med Deore XT for konfirmasjonspengene i '87

Haro BMX fra tenårene står i kjelleren og venter på lakk og nye dekk forresten, siden det ble litt nostalgi her i begynnelsen. Så var det en lang periode med egenbygde sykler type MTB med asfaltdekk og kun ett, stort drev foran. Og tilslutt var det en enda lengre periode uten sykkel

De siste årene har jeg slitt ut noen knastedekk på MTB'en fordi jeg bare sykler asfalt, noe som ikke var planen da sykkelen ble kjøpt inn. I og med at felgene, diverse drev og andre deler snart er utslitte, og dempegaffelen har samme stivhet som en vannseng, er det på tide med ny sykkel. Men, jeg klarer ikke bestemme meg for type sykkel og ønsker derfor innspill.
Det siste året har jeg vært helt sikker på at Cyclocross måtte være tingen, men enda en runde i byens sykkelbutikker har gjort meg usikker: Passer en racer bedre til mitt bruk? I hovedsak er det slik:
- Treningstur alene på asfalt en til to ganger i uka, 1 time av gangen, så høyt tempo jeg orker. Siden jeg sykler alene og ikke konkurrerer så kan sykkelen egentlig veie 100KG, det er kun treningseffekten jeg er ute etter.
- Sykle til jobben en sjelden gang, rundt 30 minutter til og 20 fra (nedoverbakke hjem

). Dette har kun vært på dager med opphold, men nå som ungene klarer mer selv så tenkte jeg å sette lange sks raceblade på en ny sykkel og sykle som en regel og ikke et unntak. Planene er å bruke sykkelen som et transportmiddel selv om det er dusj på jobben... Det krever en viss mengde selvbeherskelse å holde tempoet nede

Det er endel fortauskanter som skal forseres, men en racer klarer det kanskje like godt som en CX? En buksebeskytter på fremdrevet trengs, så også refleks foran og bak.
Det ser ut som om de nevnte skjermene krever felgbrems istedenfor skivebrems, slik at festene til bremsene også kan brukes som fester til forskjermen?
Jeg ser for meg 105 / Ultegra som aktuelle utstyrsgrupper. Det er Deore XT på dagens MTB også, noe som vel tilsvarer Ultegra, men jeg har ingen målstrek som skal krysses på tid så det viktigste er at giringen er presis og at utstyret holder lenge.
Uansett CX eller racer så tenkte jeg å montere Look red pedaler/cleats siden de tillater mye sideveis bevegelse, noe som er bra for mine knær.
Karbon eller aluminium i rammen spiller mindre rolle, men en karbongaffel absorberer flere vibrasjoner og gir derfor mer komfort har jeg skjønt.
Dekkvalg er jeg også usikker på: Er det 21 og 23mm det går i til Racer? Hva med en Cyclocross til landeveisbruk?
Vet ikke om dette er relevant, men jeg er 185cm, 67 kilo, klarer «hele» 1200 watt

(er det ikke rundt 2000 på proffene?), og er fortiden skadefri!

(for å fortsette med det tenkte jeg å være med på en Retül Bikefit når ny sykkel kommer).
Så, CX eller Racer?