Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul)

Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) #1815017 30/06/2014 11:57
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Kjøpte ny Bianchi Impulso 105 i april 2014 (fjorårets modell til halv pris) og har syklet en rundt 105 mil på den i romeriksområdet (målt i garmin). Blir som regel ruter på 7-12mil fra lillestrøm mot kløfta, jessheim, årnes, løken, trøgstad osv. så det er forholdsvis fine veier og greit underlag. Noen kortere turer innimellom.

Nå kan man hoppe til "lang historie kortere" ICON_TONGUE

På tur den 11. juni på en 7mils tur røk en eike i bakhjulet, smalt skikkelig på vei ned en bakke og fikk bra kast i felgen og gikk innpå bremsen. Var bare 10km igjen av ruta så det gikk greit.

Leverte kl. 10 der jeg hadde kjøpt og kunne hente samme dag til kun 100,- (veldig bra service).

Så søndag 22. juni på en 11mils tur mot trøgstad røk en eike igjen rett før trøgstad. Jeg hadde da ca. 6 mil igjen å sykle så denne gangen var det litt mindre hyggelig. Jeg lå dog bakerst i feltet resten av veien og vi holdt rundt 27 i gjennomsnitt. Jeg slapp meg bakover i unnabakkene og tok dem igjen på sletter og oppover. Men direkte hyggelig er det ikke å vite at hjulet kan kollapse når som helst.

Så... lang historie kortere:

Jeg vet ikke hvorfor dette skjer så ofte, jeg veier rett under 100kg (skal ned under 90) og jeg sykler ganske forsiktig ift. humper og hull etc. og får ikke særlig slag i hjulet. Men jeg har inntrykk av at det er noe fabrikasjonsfeil med hjulet som forårsaker dette, første gang oppstod rundt 70-80 mil og nå altså igjen rett før 100mil.

Jeg skulle egentlig syklet DLS (Lillehammer - Oslo) men pga. andre ting fikk jeg ikke deltatt, men å sykle slike lange ritt med slikt utstyr er jeg ikke særlig komfortabel med og derfor trenger jeg litt tips til hva jeg skal gjøre videre. Det blir nok flere ritt utover sesongen og da vil jeg ha utstyret i orden til både trening og ritt.

Hadde håpet sykkelen skulle holde godt minst 1 sesong før jeg måtte begynne med dyre utbytter.

Hvis jeg skal kjøpe meg et nytt hjul, noen som har gode tips om hvilket og hvor det lønner seg å kjøpe? Trenger det egentlig fortere enn kvikt for å ikke miste for mange treninger utover.

Alle tips og tilbakemeldinger verdsettes ICON_SMILE.

Redigert av Kvikken; 30/06/2014 12:05.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1815080 30/06/2014 13:00
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Første gangen... Smalt det i en hump eller smalt det som i at eiken bare røyk av seg selv?
Hva slags hjul er det?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1815436 30/06/2014 21:20
A
Asbjørn_K Offline
Medlem
Medlem
A
Hei.

Jeg hadde samme problem med forrige sykkelen min. Jeg synes det virker urimelig at du skulle betale noe som helst for å få det fikset, til tross for at det var en skarve 100-lapp. At det skjer igjen etter så kort tid, lover i alle fall ikke noe godt for hvordan det kan bli i fortsettelsen. Selv opplevde jeg 4 eikebrudd på 2 forskjellige hjulsett på 5 måneders bruk med forrige sykkelen, og enden på hele visa, inkludert noen andre feil jeg hadde på sykkelen, gjorde at jeg fikk hevet kjøpet.

Det er dessverre slik at selv om en eike ryker og man får fikset feilen og rettet hjulet, så er det ingen automatikk i at hjulet vil holde lenge før neste brudd. Det er mange faktorer som spiller inn, men de viktigste er kanskje samspillet mellom delene som er brukt da de ble bygget. Det hjelper for eksempel lite om man bruker gode nipler og eiker, dersom felgen er av for dårlig kvalitet De fleste hjul er maskinbygget, og kan være meeeget gode, men de aller beste hjulene er som regel håndbygget av folk som virkelig vet hva de driver med.

Jeg kjøpte ny sykkel i april selv, og er av samme tyngde som deg, og jeg har så langt rundt 1800km på den uten noe som helst trøbbel med hjulene (Bontrager Race). Alternativene dine er mange og gode, men skulle jeg ha brukt noen tusen på et nytt hjulsett til min sykkel, så ville jeg utvilsomt ha tatt kontakt med Frode Nilsen hos FN Sykkel. Gjennom en prat med deg om dine behov og hva du trenger hjulene til, så kan han bygge et sett med råsterke hjul spesielt til deg. Dette vil antakelig koste et sted mellom 6-8000 (på min forespørsel), men da får du et sett som langt overgår alt annet hva styrke angår i den prisklassen.

Just my 2-cents :-)

Mvh
A.K

Redigert av Asbjørn_K; 30/06/2014 21:21.
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1816396 02/07/2014 05:43
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Første gangen smalt det som at eiken røk av seg selv på helt glatt og fin asfalt i nedoverbakke. Også andre gangen. Hver gang røk også eiken i bøyen helt inne ved navet.

Takker for godt svar Asbjørn samt tilbudet. Jeg betalte 7990,- med 40-50% avslag på hele sykkelen (fjorårets modell) og vet ikke om jeg har lyst til å bruke så mye penger på et hjulsett nå men definitivt notert.

I første omgang tenker jeg nok mest å erstatte bakhjulet med noe som holder greit nok frem til jeg har lyst på ny sykkel. Tips?

Med mindre jeg kanskje selger hele sykkelen og kjøper meg en bedre sykkel på tilbud til høsten (i vinter blir det også kjøpt rulle). Derfor har jeg ikke lyst på noen store investeringer på denne akkurat nå.

Redigert av Kvikken; 02/07/2014 05:59.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1816401 02/07/2014 05:55
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hjulene heter såvidt jeg vet:
Maddux RX 5.1 (4-spoke pattern) CUSTOM logo reparto corse
http://www.bianchi.com/au/bikes/bikes_detail.aspx?ProductIDMaster=74486

Dette er min første landeveissykkel noen sinne og derfor ble det ikke lagt mer penger i den.

Mistet litt piffen etter sist "havari" samt at jeg ikke fikk kjørt DLS så jeg skal innom sykkelbutikken først i dag og er spent på hva de sier. Sist gang jeg var der fikk jeg en litt spøkefull kommentar om at hjul er forbruksvare, vel om så er tilfelle har jeg valgt feil mosjonsidrett og går tilbake til sykling på MTB og Hybrid.

EDIT:
Ellers tar jeg gjerne i mot tips om et bakhjul som ikke koster så veldig mye mer enn 1000-1500,- og da alu.

Redigert av Kvikken; 02/07/2014 06:03.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1816486 02/07/2014 08:00
L
lookkeo Offline
Entusiast
Entusiast
L
Vurder Shimano Ultegrahjulene, litt mer enn 1500 for settet men vet ikke hva du får kun bakhjulet for

- Canyon Ultimate CF SL 9.0 -
- Trek 2.1 -
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1816526 02/07/2014 08:38
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Det Asbjorn_K sier er riktig.
Så lenge du er innefor vektgrensa på hjulene og ikke selv har krasja de i et eller annet skal ikke dette skje med hjula nei.
Dessverre kommer det ikke til å bli bedre siden det tyder på at hjula er bygd med ujevn spenning. Det løser seg normalt ikke med å erstatte eiken som er røket, det er mer sånn at man bare venter på neste gang det skal skje.

Hadde du selv krasja de hadde du muligens ikke hatt en god sak mot selger, for et hardt støt kan framkalle de samme symptomene. Typisk feil som kan skje og da er det jo ditt problem. Dette mener jeg imidlertid er en klar reklamasjonssak, og en seriøs selger bør ordne opp i dette for deg. De bør ikke ta betalt for å bytte de eikene de har byttet engang. At de sier at hjul er forbruksvare er til en viss grad sant, men dette skjer ikke grunnet ditt "forbruk", dette skjer fordi hjulet er for dårlig bygd. Hvis de prøver å spøke det bort er det ikke bra nok, forlang et nytt hjul, evt få estimert verdien av det og bruk det som mellomlegg hvis du vil betale mer for et bedre hjul. At de har solgt sykkelen for halv pris betyr ikke at de har noe redusert ansvar for å følge opp dine forbrukerrettigheter.

Lykke til!

mvh OveR

Redigert av OveR; 02/07/2014 08:38.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1816984 02/07/2014 21:06
A
Asbjørn_K Offline
Medlem
Medlem
A
Tja, forbruksvare og forbruksvare, det er både riktig og feil på en gang egentlig. Dersom hjulene er skikkelig bygget, skal man egentlig aldri behøve å oppleve eikebrudd, eller i det minste utrolig sjeldent. At de er forbruksvare ville jeg personlig se i sammenheng med at man etterhvert kanskje satser på å ha flere forskjellige hjulsett tilpasset de forskjellige bruksområdene man vanligvis er gjennom, f.eks ett sett til tempo, ett sett til trening, ett til ritt, ett til klatrefest osv. Men da må man selvfølgelig ha en del penger å legge i, og man har vel med det kommet litt lenger enn startgropa i landeveissykling, hvor jeg oppfatter at du er :-)

Det faktum at eikene ryker inne ved navet er spesielt dårlig nytt. Det vil antakelig, hvis jeg har forstått riktig, bety at eikene ikke passer riktig i eikehullet i navet, ergo at man får en uønsket spenning der inne. Omstendighetene rundt bruddet er ellers ganske typisk, dvs at de plutselig smeller av når belastningen på hjulet er relativt liten. Alle mine eikebrudd skjedde under lav belastning på flatmark i cruiserspeed like i underkant av 40km/t, og samtlige gikk fløyten på det mest typiske stedet, dvs i "skulderen" av eiken, rundt 10-15mm fra felgen.

Ellers synes jeg OveR tar opp et par viktige punkt. Ikke gi deg på dette ovenfor forhandler. De skal etter kjøpsloven sørge for utbedring til problemet er fjernet, såfremt dette er innenfor det vi kan kalle normal garanti- og reklamasjonstid, og du skal da ikke være nødt til å betale for noen som helst utbedringer. Trenger feilen utbedring en tredje gang, bør du gå for delrefusjon, eller at de erstatter delen enten med en ny identisk del, eller at du får en annen ny del av annet fabrikat, men av minst samme kvalitet. En seriøs forhandler vil nok komme med slike forslag uten at du egentlig bør behøve å rasle med kjøpslovsabelen.

Foruten det nevnte Ultegra-hjulet til 1500kr, ville jeg også vurdert kraftig å legge til 800kr ekstra for å få et nytt hjulsett fra DT Swiss. Jeg tror kanskje du burde finne det du trenger i DT Swiss R28 Spline. Aluminiumsclinchere som bør holde til evigheten og tilbake igjen, kan kjøpes hos f.eks. Bikeshop for 2299,-. Foruten det, uten å vite hvor du holder til, sjekk med Sykkelboden hvor mye de skal ha for et Bontrager Race bakhjul, de har vært skuddsikre for meg så langt.

Lykke til videre :-)

;vh
Asbjørn K.

Redigert av Asbjørn_K; 02/07/2014 21:16.
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1817021 02/07/2014 22:02
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde et hjul (bakhjul) der det røyk flere eiker i tur og orden. Var innom forhandler og fikk byttet ut eikene vederlagsfritt etterhver som de røyk. Etter 2-3 runder innom verkstedet ble jeg lei og skiftet selv ut alle eiker på non-drive-side, som var der eikene røyk. Sannsynligvis var hjulet bygget med feil eikespenn som førte til overbelastning og eikekollaps.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1817071 03/07/2014 07:02
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takker Asbjørn.

Forhandleren virker greie, men når de ikke virket interessert gjøre dette på skikkelig måte i første omgang så vet jeg ikke om jeg orker å ta den diskusjonen. Jeg er heller slik at da kjøper jeg neste sykkel et helt annet sted og bruker vesentlig mer penger der.

Kommer til å dra dit i dag og betale en hundrings for å bytte eiken som sist gang bare så jeg får møtt på neste trening, men samtidig nevne at dette må være en feil med hjulet og burde være en byttesak. Tviler dog på at jeg får noen respons da jeg nevnte det sist og svaret ble "du trenger bare å betale for eiken". The feeling of getting screwed.

Vurderer også å sende en liten mail til importøren da slike ting skaper dårlig omdømme. Bytter som sagt butikk når jeg opplever slik og neste sykkel vil koste betraktelig mer enn denne.

Tittet på dette bakhjulet før du kom med forslag:
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hj...RCA-p0000034213

Men skal sjekke ut DT Swiss R28 Spline samt sjekke opp Sykkelboden og Bontrager Race bakhjul.

Takk for kjempetips ICON_SMILE

EDIT:
Det er forøvrig akkurat i "skulderleddet" inne ved navet eikene ryker.

Redigert av Kvikken; 03/07/2014 07:32.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1817073 03/07/2014 07:09
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
En kar snakket om at man kan oppleve forskjell på sykkelen med et bedre hjulsett. Hvis jeg vil oppgradere, hva bør jeg da gå for? Er DT Swiss R28 Spline en grei oppgradering også rent sykkelmessig?

Dette Bontrager bakhjulet du tenker på?
http://sykkelboden.no/Sykler/Sykkeldeler...208-p0000026070
Synd de ikke selger hjulsett til redusert pakkepris da jeg nå rett og slett fikk lyst til å oppgradere så jeg får skikkelige hjul (i slike lavere prisklasser vel å merke).

Kan jeg gjøre om et forhjul til et bakhjul for å ha som reserve? (føler jeg failer litt på dette noob spørsmålet). Kommer nok til å ha reparert bakhjul som reserve uansett.

Er det en enkel sak å bytte hjulet selv? Tenker da kassett og slange/dekk. Sjangse for at dekkene også bør byttes nå? De jeg har nå er helt "slicks" og vet ikke om de er å anbefale for regn.

EDIT:
Bor i Enebakk så Sykkelboden i Ski blir det nærmeste for meg.

Redigert av Kvikken; 03/07/2014 07:37.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1817166 03/07/2014 08:46
gare Offline
More than words
More than words
Du kan ikke gjøre om et forhjul til et bakhjul som reserve, forhjulet er smalere, og det er ikke mulig å feste et boss på det. Du kan evt. ta vare på felgen som en reservedel, men da betinger det at den er hel/uskadd og at det neste hjulet du vil bygge med den felgen som utgangspunkt har like mange eikehull i navet.

Det er en enkel sak å bytte hjul, du trenger spesialverktøy i form av kjedepisk og kassettavdrager, men det vil du jo få behov for før eller siden allerede.

Racerdekk har sjelden mønster og fungerer strålende i regn takket være gummiblandingen. De fleste dekk har en eller annen form for slitasjevarsel som gir deg indikasjon på når du bør bytte.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1817831 04/07/2014 11:00
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Fikk levert sykkelen og det var som jeg trodde, ikke så mye vilje til å høre på noe om feil spenning i hjulet, fabrikasjonsfeil osv.

Informerte om at det begge ganger hadde skjedd på flate/nedoverbakker uten humper, noe han stusset litt på.

Fikk beskjed om at på billige sykler (14-15000,- er vel ikke så billig?) var det hjulene man sparte mest på og måtte nesten regne med at slik kunne skje og at man kan ha vært nedi en hump eller på en kant en eller annen gang. Siden jeg er fersk på racer har jeg syklet mye mer forsiktig enn andre på laget i sykkelklubben.

Ellers at syklister veier forskjellig er også en faktor fikk jeg beskjed om men når jeg kjøpte sykkelen var jeg veldig påpasselig med å si at jeg trenger en solid sykkel fordi jeg veier 100kg.

Fikk også beskjed om at det nok vil ryke flere eiker men når den tredje ryker ville han heller at jeg kjøper nytt hjul for da vil det bare fortsette å ryke sa han. Hmm hvorfor akkurat på tredje? Tre utbedringer så reklamasjon?

Vel jeg vet når jeg blir snytt (og får det bekreftet her) og det er synd for selv om jeg fikk sykkelen med 40% avslag som fjorårets modell så la jeg også igjen nesten 10.000,- ekstra i utstyr, sko og bekledning samme dag som kjøpet av sykkel. Nærmere 20.000 totalt den dagen.

Så det blir å få det fikset og deretter finne meg en ny butikk som er mer seriøse på slikt fremfor på død og liv skulle "bullshit'e" ferskinger fremfor å få en kunde som ville brukt betraktelig flere tusenlapper når sykkelen skal oppgraderes neste år.

EDIT:
Må sies at jeg var litt smått irritert når jeg skrev innlegget haff, dårlig tid og forsinket fordi jeg må kjøre hit og dit med sykkel og styr hehe.

Redigert av Kvikken; 04/07/2014 17:40.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1819495 08/07/2014 16:52
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Haff å sitte uten racer var verre enn jeg trodde. Hadde håpet jeg skulle få eiken fikset rask men ingen eta ved telefon i dag. Han virker heller irritert bare for at jeg ringte og spurte om ståa og sa bare de hadde masse sykler stående.

Mistet treningspiffen 22. juni når eike 2 røk kun 11 dager etter første rep og ante allerede da at dette kom til å bli en kjedelig sak i butikken. Synd at det skal være slik.

Nå er jeg i gang med trening igjen på terrengsykkel men jeg trenger raceren for lange rolige asfalt turer. Burde ha levert den før men var litt fed up og kviet meg for å ta saken med butikken (lei av å bli skuffet av useriøs håndtering).

Redigert av Kvikken; 08/07/2014 16:58.

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1819599 08/07/2014 20:12
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Hmm, dette er skikkelig ergerlig. Jeg har et par hjulsett i kjelleren, du kunne gjerne fått prøvd ett av dem på litt ubestemt tid; det var dumt jeg ikke så dette før, for jeg er ikke hjemme igjen før i slutten av måneden. Send meg et pling hvis saken ikke har løst seg til da; tar du sykkelen i bilen og kjører til Tomter kunne vi raskt ha byttet over kassetten så du fikk prøvd noe annet enn det du har nå.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1819632 08/07/2014 20:42
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Wow, det må jeg si overgår all forventning Erlend hehe. Trodde i grunn jeg bare irriterte med min klagesang her.

Jeg skal uansett bestille meg et ekstra hjulsett og ser når det kommer. Kommer det før jeg hører noen fra butikken henter jeg bare sykkelen. Men skal definitivt ha ditt generøse tilbud i bakhodet. ICON_SMILE

Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1819710 08/07/2014 22:28
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Bare hyggelig. Jeg er omtrent like tung som deg og hadde liknende problemer helt i starten, men har klart meg fint med to hjulsett de siste årene, ett håndbygget sett basert på DT Swiss og ett (fabrikkbygget) sett Mavic Cosmic Carbone. Disse er helt urørt av menneskehender (mht eiker, stramming, retting osv) etter at jeg fikk dem, det er en sann glede å titte ned på et hjulsett som holder seg rett og fint år etter år, spesielt når man har hatt den motsatte erfaringen.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Tips til nytt bakhjul? (eiker ryker i bakhjul) [Re: Kvikken] #1819991 09/07/2014 15:06
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Veldig godt å høre ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino