Jeg har i en lengere periode vært plaget med at kjedet på sykkelen min hopper av, og da spesielt i hektiske situasjoner der det går fort og jeg legger mye kraft på pedalene, typisk i rittsituasjoner. Et typisk eksempel er på vei inn i motbakker med mye stein og røtter der det går fort og jeg har et ønske om virkelig og opprettholde farten opp bakken. Her blir kjede og bakgir utsatt for stor belastning og masse slag, som veldig ofte medfører at kjedet faller av. Når det faller av på innsiden av minste skiva foran hender det også at det kiler seg fast, noe som har medført tap på mange minutter i ritt og også et ritt der jeg måtte bryte.
Syklen er en 29'er med XX bakgir / XO forgir (2x10) og XX girskiftere. Jeg har hatt den på justering gjentatte ganger og er blitt fortalt at det kan ha noe med at "åpningen" på kjedefører på giret foran er for vid, slik at kjedet smetter av. Jeg har også hørt at det å bytte forgir alene antageligvis ikke vil løse problemet, men at det sammen med å bytte til bakgear med clutch vil gjøre ting bedre. Jeg har også prøvd å korte inn kjedet, men det er ikke mer å gå på, og det blir ikke bedre av dette.
Er det noen som har noen tips og ideer? Hvis jeg skal bytte gir, kan jeg da beholde XX-skifterne og sette på XTR eller XT gir foran og bak? Jeg ønsker å beholde så mye som mulig av eksisterende drivlinje med tanke på kasett, kjede osv.
Jeg må gjøre noe, har nå latt dette gå utover 5 ritt og tips hvordan jeg kan komme ut av dette tas derfor i mot med takk