|
Bruke landeveissykkel om vinteren
|
Bruke landeveissykkel om vinteren
29/06/2014 19:42
|
kjetilsm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er på god vei til å bestille en kina-ramme, siden jeg uansett må gjøre mye reparasjoner på min CX, pluss at ramma er litt for stor. (egen tråd på "deler" om dette)
Jeg har utforsket litt, og valget ser ut til å stå mellom FM058 og FM098 fra Dengfu. Disse ser ut til å passe min geometri. FM058 er cyclocross-ramme, så den er helt safe å kjøpe, mens FM098 er en landeveis-ramme.
Tingen er at jeg har brukt landeveisdekk (23mm) ganske mye på min cyclocross, også om vinteren. Og det har gått helt fint. Faktisk er det bedre å ha landeveisdekk om vinteren enn cyclocross-dekk, siden landeveisdekkene brøyter seg gjennom snøen mye enklere enn cycocross-dekk.
Men spørsmålet er hvordan bremsene på landeveissykler takler snø og kulde? Er det noen som har erfaring med dette? Jeg regner med at det går greit, men det ville vært litt dumt å finne ut at det ikke funker når vinteren kommer.
En annen ting jeg lurer på er hvordan det er å kjøre på grusveier med 23mm-dekk? Det har jeg faktisk ikke prøvd noe særlig. Har lyst til å ta noen langturer i nordmarka, men er redd for at det kan bli en smule ubehagelig opplevelse med 23mm-dekk. Cyclocross med 32mm-dekk går helt fint, særlig med dempet setepinne.
EDIT: Jeg tenker på hvordan "caliper"-bremser virker om vinteren, ikke skive-bremser.
Redigert av kjetilsm; 29/06/2014 19:52.
|
|
|
Re: Bruke landeveissykkel om vinteren
[Re: kjetilsm]
29/06/2014 21:33
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg gjetter at du mener "felgbrems" når du skriver "caliperbrems". I så fall tror jeg det vil fungere utrolig dårlig om vinteren.
Hvilken type 23mm-dekk tenker du å kjøre på grus med?
|
|
|
30/06/2014 06:18
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Altså, bremsen i seg selv fungerer ikke noe dårligere i vinterhalvåret enn om sommeren. Dog, masse grums fra veien, veisalt, grus, vann og annet dritt som spruter opp fra bakken for så å fryse fast på alle mulige steder pleier gjerne å gjøre sitt til at bremsen går svært tregt. Er du flink med vask og stell, null problem.
|
|
|
[Re: VegardSkedsmo]
30/06/2014 11:03
|
kjetilsm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg gjetter at du mener "felgbrems" når du skriver "caliperbrems". I så fall tror jeg det vil fungere utrolig dårlig om vinteren.
Hvilken type 23mm-dekk tenker du å kjøre på grus med? Ja, nettopp. Skivebremser har vel også calipers... Jeg tror det er vittoria-dekk jeg har, max psi 140, med ganske tjukk punkteringsbeskyttelse. Ikke akkurat verdens mest behagelige dekk. :-) Men det finnes sikkert mer behagelige dekk, som ikke blir for brede for landeveissykler? Som sagt har jeg dempesetepinne (thudbuster), og i tillegg har jeg også tjukk styretape med ekstra puter under, pluss sykkelhansker med puter.
|
|
|
[Re: Alpers]
30/06/2014 11:10
|
kjetilsm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Altså, bremsen i seg selv fungerer ikke noe dårligere i vinterhalvåret enn om sommeren. Dog, masse grums fra veien, veisalt, grus, vann og annet dritt som spruter opp fra bakken for så å fryse fast på alle mulige steder pleier gjerne å gjøre sitt til at bremsen går svært tregt. Er du flink med vask og stell, null problem. Tusen takk, da regner jeg med at det er et mindre problem. Jeg har mange års vintererfaring med v-bremser, og cantilever før det igjen. Men er det egentlig noe vits i å kjøpe landeviesramme? Grunnen til at jeg vurderer det er at landeveissykler, i følge folk på internett, både er mer snappy og littegrann raskere, enn cyclocross. Men den CX-ramma jeg tenker på ser jo ut til å ha omtrent samme geometri som typiske landeveissykler (?), så da er det kanskje bare en minimal forskjell (plass til bredere dekk)? Altså denne: http://dengfubikes.com/product/detail.php?id=116 EDIT: Størrelse 520 burde passe meg.
Redigert av kjetilsm; 30/06/2014 14:05.
|
|
|
30/06/2014 12:51
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Landeveissykkel på vinteren i Oslo, hvordan går det? Mulig den skjærer seg igjennom sneen, men hva med is som ligger under?
|
|
|
[Re: Panda]
30/06/2014 14:10
|
kjetilsm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Landeveissykkel på vinteren i Oslo, hvordan går det? Mulig den skjærer seg igjennom sneen, men hva med is som ligger under? Joda, men det er ikke noe problem å sykle på is med landeveisdekk. Det virker ikke som om du har noe særlig dårligere grep enn med terrengsykkeldekk. Enten så glipper det, eller så glipper det ikke, og det virker ikke som om glipphetsgraden er så forskjellig, uten at jeg har gjort noen vitenskapelige sammenligninger. Jeg trodde også at det ville bli vanskelig med tynne dekk, men det viste seg å gå såpass bra for 2 sesonger siden at jeg ikke gadd skifte til vinterdekk før vinteren var nesten over. Da skiftet jeg pga. at det var litt ubehagelig å sykle med (hadde ikke dempesetepinne den gang), ikke pga. at det var glatt.
Redigert av kjetilsm; 30/06/2014 15:09.
|
|
|
[Re: Panda]
30/06/2014 15:15
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Landeveissykkel på vinteren i Oslo, hvordan går det? Mulig den skjærer seg igjennom sneen, men hva med is som ligger under? Som sykkelbud brukte jeg ofte racer, dog kun i sentrum, når det var tørt. Hvordan noen får en landeveissykkel til å ha godt grep på is er meg en gåte. Men for all del.
|
|
|
|
|