Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan skal FSA Comet-krank monteres?

Hvordan skal FSA Comet-krank monteres? #1814422 29/06/2014 09:58
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Trenger installasjonsveiledning/prosedyre for FSA Comet Compact 27/42T BB30 krank.

Har sjekket under downloads hos FSA, men der er det tomt: http://www.fullspeedahead.com/products_media/698/COMET-COMPACT-386-3927T

Viktig at jeg vet 100% sikkert hvordan senterbolten, ytterring og settskrue skal være montert og dras til, på non-drive end.

Noen som kan hjelpe?

Redigert av grr; 29/06/2014 09:59.
Re: Hvordan skal FSA Comet-krank monteres? [Re: grr] #1814520 29/06/2014 16:27
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
A
Archon 07 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
Du løsner setskruen og skrur ytteringen helt i retur (altså du strammer den inn mot armen), så setter du venstre krankarm på akslingen og strammer til med 40-42 nm, deretter skal du skru ytteringen med hendene innover til den stopper for så og stramme til setskruen ICON_SMILE

Re: Hvordan skal FSA Comet-krank monteres? [Re: grr] #1814710 29/06/2014 21:54
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Fantastisk, takker. Hva med denne ringen med seks tapphull i, rundt akslingen?

Fikk flett ny sykkel for noen dager siden, etter tre måneders mareritt med kranktrøbbel på forrige (ulyder om og om igjen, mistet krankarmen under ritt rett etter første rep. av ulyd, osv.), og jeg er rimelig sikker på at alt handler om monteringsfeil. Butikken sa de skulle ta opp kranken før jeg fikk denne nye sykkelen, for å være sikre på at det ble bra denne gangen, og etter 10km hjem fra butikken, så ser jeg at ytterringen er helt løs, settskrua er ikke skrudd til, og bestemmer meg for å finne frem momentnøkkelen og sjekke krankbolten/akslingen. Stiller 1/2" momentnøkkelen på det laveste den har (~14Nm), tenker at det kan jo ikke være nødvendig å finne 3/8"-nøkkelen og masse overganger for å få lavere spenn, men selv på 14Nm går nøkkelen rett i gulvet med et lite fingerdytt i enden, ikke i nærheten av å klikke. Drar til igjen med 14Nm og må dra 1/8 runde lenger enn der den løsna før den klikker. Og den er altså tydelig merket med 38-41Nm rett på bolten. Jeg dro ca. en halv runde til for å oppnå 41Nm. Og dette var altså en dobbelsjekket krank. Enten så skrur disse krankene seg opp, eller så vet ikke verkstedet hvordan de bruker en momentnøkkel. :-(

Styret vridde seg også, bremsehendlene er løse på styret og jeg er rimelig sikker på at bremsene trenger lufting, de er ikke i nærheten av den forrige sykkelen. Liker veldig godt sykkelen (den gamle iallfall), men nå tror jeg at jeg gir opp hele butikken, får krype inn til spesialbutikkene med halen mellom beina, eller gjøre alt selv...

Re: Hvordan skal FSA Comet-krank monteres? [Re: grr] #1815467 30/06/2014 22:03
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
A
Archon 07 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
Det variere veldig hva de forskjellige butikkene vet, du kan finne Gresvig butikker har god kunnskap om sykler. Det bør være et minimum at klare å gjøre en sykkel 100 % klar til bruk.
Det å stramme styret et temmelig vesentlig!

Vet Diamant hadde problemer fra fabrikk med montering av sine BB30 press fit lagrer, og alle disse måtte justeres på nytt! Kan det være en diamant du har?

Re: Hvordan skal FSA Comet-krank monteres? [Re: Archon 07] #1817992 04/07/2014 16:22
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Sitat: Archon 07
Vet Diamant hadde problemer fra fabrikk med montering av sine BB30 press fit lagrer, og alle disse måtte justeres på nytt! Kan det være en diamant du har?

Skal ikke blånekte for det..


Moderator  support