Fantastisk, takker. Hva med denne ringen med seks tapphull i, rundt akslingen?
Fikk flett ny sykkel for noen dager siden, etter tre måneders mareritt med kranktrøbbel på forrige (ulyder om og om igjen, mistet krankarmen under ritt rett etter første rep. av ulyd, osv.), og jeg er rimelig sikker på at alt handler om monteringsfeil. Butikken sa de skulle ta opp kranken før jeg fikk denne nye sykkelen, for å være sikre på at det ble bra denne gangen, og etter 10km hjem fra butikken, så ser jeg at ytterringen er helt løs, settskrua er ikke skrudd til, og bestemmer meg for å finne frem momentnøkkelen og sjekke krankbolten/akslingen. Stiller 1/2" momentnøkkelen på det laveste den har (~14Nm), tenker at det kan jo ikke være nødvendig å finne 3/8"-nøkkelen og masse overganger for å få lavere spenn, men selv på 14Nm går nøkkelen rett i gulvet med et lite fingerdytt i enden, ikke i nærheten av å klikke. Drar til igjen med 14Nm og må dra 1/8 runde lenger enn der den løsna før den klikker. Og den er altså tydelig merket med 38-41Nm rett på bolten. Jeg dro ca. en halv runde til for å oppnå 41Nm. Og dette var altså en dobbelsjekket krank. Enten så skrur disse krankene seg opp, eller så vet ikke verkstedet hvordan de bruker en momentnøkkel. :-(
Styret vridde seg også, bremsehendlene er løse på styret og jeg er rimelig sikker på at bremsene trenger lufting, de er ikke i nærheten av den forrige sykkelen. Liker veldig godt sykkelen (den gamle iallfall), men nå tror jeg at jeg gir opp hele butikken, får krype inn til spesialbutikkene med halen mellom beina, eller gjøre alt selv...