|
|
Rørlegger doblet prisen på fakturaen
|
Re: Rørlegger doblet prisen på fakturaen
[Re: oyvinsr]
02/07/2014 11:31
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Er ikke det en jobb kunde kan gjøre selv? Jeg er iallefall ikke interessert i å betale for sånt.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
02/07/2014 11:37
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke det en jobb kunde kan gjøre selv? Jeg er iallefall ikke interessert i å betale for sånt. ja helt enig kunden kan gjøre det selv,,,men borkjøring er en sevice rørleggern yter da de fleste ikke har mulighet,eldre,blinde,svake,leietagere,gidder ikke ha kloakk i bilen,,,men du klarer nok ,,,vi har ingen like kunder folk er forskjellige,,
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
02/07/2014 12:01
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Den skjønner jeg godt 
|
|
|
[Re: BeefCake]
02/07/2014 13:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Polakkene [...] hadde en detaljert liste som de fulgte slavisk Var det så rart? 
|
|
|
[Re: allesammen]
02/07/2014 13:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok ..geirk jeg har sett at du er ivrig her på forumet,du skriver mye klokt mange bra innspill all ære for det,,,men å overse det jeg skriver med din erfaring fra en annen bransje overrasker meg,, Men ok da kan jeg utfordre deg send meg en pm,så kan vi møtes på en rørgrossist tilfeldig utvalgt av deg i oslo ,, Da kan du feks spørre tilfeldige rørleggere : Hvis du har 10 forskjellige jobber hvor mange av de kan du ta med deler til med kunn en tur til grossisten? hva tror du over eller under 5,,jeg kan møte deg alle dager fra august til jul ,,ikke lørdag/søndager da er det stengt,, Vi kan poste utfallet her ,,en av oss med buksa nede,, Det hjelper nok ikke å spørre rørleggerne om dette, siden de antakelig, som du, har bestemt seg for at dette er umulig og ikke evner til å tenke utradisjonelt. Jeg sier ikke at jeg vet nøyaktig hva løsningen er - til det har jeg ikke nok innblikk i problemstillingen, men jeg er sikker på at jeg skulle klart å innarbeide betydelig forbedring av i logistikken til rørleggere. Nå ble jeg ikke rørlegger, så de evnene bruker jeg andre steder. I mellomtiden får dere holde på med deres daglige turer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/07/2014 13:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur många grossister finns det runt om i landet? Känns som att det att köra fram och tillbake till en grossist i en storby eller på landet för den delen borde ta rätt lång tid om det inte finns en massa grossister.
|
|
|
[Re: GeirK]
02/07/2014 14:00
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
To ting etter å ha fulgt med i denne tråden: 1. Jeg tror det er mulig å effektivisere, men det vil ikke skje før det er overflod av rørleggere som må konkurrere på pris og effektivitet. 2. Hva gjør en rørlegger som virker langt ut på bygda eller i hytter langt oppå fjellet? Jeg antar at "grossister" er sjeldnere enn dagligvarebutikker. Er det to timer til nærmeste "grossist" vil man jo bruke over hver halve arbeidsdag i bil?!? Kanskje de løser det annerledes?
|
|
|
[Re: Boas]
02/07/2014 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
To ting etter å ha fulgt med i denne tråden: 1. Jeg tror det er mulig å effektivisere, men det vil ikke skje før det er overflod av rørleggere som må konkurrere på pris og effektivitet. 2. Hva gjør en rørlegger som virker langt ut på bygda eller i hytter langt oppå fjellet? Jeg antar at "grossister" er sjeldnere enn dagligvarebutikker. Er det to timer til nærmeste "grossist" vil man jo bruke over hver halve arbeidsdag i bil?!? Kanskje de løser det annerledes? Jeg tror rørleggerne konkurrerer, men hvis ingen av dem evner å kutte kost her, er det ingen som får det fortrinnet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Boas]
02/07/2014 14:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
To ting etter å ha fulgt med i denne tråden: 1. Jeg tror det er mulig å effektivisere, men det vil ikke skje før det er overflod av rørleggere som må konkurrere på pris og effektivitet. 2. Hva gjør en rørlegger som virker langt ut på bygda eller i hytter langt oppå fjellet? Jeg antar at "grossister" er sjeldnere enn dagligvarebutikker. Er det to timer til nærmeste "grossist" vil man jo bruke over hver halve arbeidsdag i bil?!? Kanskje de løser det annerledes? De som ikke har grossist i umiddelbar nærhet har ofte litt større varelager. Eller så er de på befaring først også bestiller de delene hos grossist for levering også er oppstart på jobben når de får delene (jobbene tar litt lengre tid.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/07/2014 14:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
La oss si at en rørlegger skal til hus A, B, C, D i løpet av dagen.
Følgende distanser gjelder i km: A til grossist 5 A til B 2 B til grossist 4 B til C 8 C til grossist 7 C til D 7 D til grossist 4
Ved å ta en inspeksjonsrunde innom A, B, C, D kjøre til grossisten og hente alt og så ta en jobberundre A, B, C, D, må rørleggeren kjøre 43 km fra han starter hos A første gang til han er ferdig hos D. Med dagens metode må han kjøre 57 km. Dersom avstanden mellom to jobber øker, øker avstanden til grossisten tilsvarende så det er vanskelig å finne eksempler der dagens metode vinner. I tillegg trenger han ikke å stå i kø hos grossisten fire ganger.
|
|
|
02/07/2014 14:24
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Ok ..geirk jeg har sett at du er ivrig her på forumet,du skriver mye klokt mange bra innspill all ære for det,,,men å overse det jeg skriver med din erfaring fra en annen bransje overrasker meg,, Men ok da kan jeg utfordre deg send meg en pm,så kan vi møtes på en rørgrossist tilfeldig utvalgt av deg i oslo ,, Da kan du feks spørre tilfeldige rørleggere : Hvis du har 10 forskjellige jobber hvor mange av de kan du ta med deler til med kunn en tur til grossisten? hva tror du over eller under 5,,jeg kan møte deg alle dager fra august til jul ,,ikke lørdag/søndager da er det stengt,, Vi kan poste utfallet her ,,en av oss med buksa nede,, Det hjelper nok ikke å spørre rørleggerne om dette, siden de antakelig, som du, har bestemt seg for at dette er umulig og ikke evner til å tenke utradisjonelt. Jeg sier ikke at jeg vet nøyaktig hva løsningen er - til det har jeg ikke nok innblikk i problemstillingen, men jeg er sikker på at jeg skulle klart å innarbeide betydelig forbedring av i logistikken til rørleggere. Nå ble jeg ikke rørlegger, så de evnene bruker jeg andre steder. I mellomtiden får dere holde på med deres daglige turer. ok..du bestemmer hvem spør vi da ..jeg stiller opp nevn tid sted.. bør nok være noen med innblikk da,,,siden det har du ikke,,
|
|
|
02/07/2014 14:26
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
La oss si at en rørlegger skal til hus A, B, C, D i løpet av dagen.
Følgende distanser gjelder i km: A til grossist 5 A til B 2 B til grossist 4 B til C 8 C til grossist 7 C til D 7 D til grossist 4
Ved å ta en inspeksjonsrunde innom A, B, C, D kjøre til grossisten og hente alt og så ta en jobberundre A, B, C, D, må rørleggeren kjøre 43 km fra han starter hos A første gang til han er ferdig hos D. Med dagens metode må han kjøre 57 km. Dersom avstanden mellom to jobber øker, øker avstanden til grossisten tilsvarende så det er vanskelig å finne eksempler der dagens metode vinner. I tillegg trenger han ikke å stå i kø hos grossisten fire ganger. ja alt kan virke bra på papiret ,,,kom med flere fordi jeg har ikke prøvd dette i praksis 34 år,,det kan jo muligens geirk være andre enn deg som kan jobben sin,,
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/07/2014 14:28
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
To ting etter å ha fulgt med i denne tråden: 1. Jeg tror det er mulig å effektivisere, men det vil ikke skje før det er overflod av rørleggere som må konkurrere på pris og effektivitet. 2. Hva gjør en rørlegger som virker langt ut på bygda eller i hytter langt oppå fjellet? Jeg antar at "grossister" er sjeldnere enn dagligvarebutikker. Er det to timer til nærmeste "grossist" vil man jo bruke over hver halve arbeidsdag i bil?!? Kanskje de løser det annerledes? De som ikke har grossist i umiddelbar nærhet har ofte litt større varelager. Eller så er de på befaring først også bestiller de delene hos grossist for levering også er oppstart på jobben når de får delene (jobbene tar litt lengre tid.). Ok, takk!
|
|
|
02/07/2014 14:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
ja alt kan virke bra på papiret ,,,kom med flere fordi jeg har ikke prøvd dette i praksis 34 år,,det kan jo muligens geirk være andre enn deg som kan jobben sin,,
Jeg er klar over at dette er en teori og at den kanskje ikke funker i praksis. Hva er hovedargumentet for at den ikke gjør det?
|
|
|
[Re: Dan]
02/07/2014 14:30
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Polakkene [...] hadde en detaljert liste som de fulgte slavisk Var det så rart?  slavisk eller polsk?(.:-
|
|
|
02/07/2014 14:33
|
060587
Fersking
|
Fersking
Det som er litt spesielt med rørleggerbransjen i forhold til andre håndverk er at man kommer borti utrolig mye forskjellig rart, mye gammelt nedtært drit som er i ukurante dimensjoner, så det er ikke alltid like lett å planlegge en jobb utifra kundens beskrivelser eller et bilde. Det er også begrenset hva man får plass til i en service bil. I større bedrifter så skal gjerne en bestilling innom flere ledd, dette kan også være en utfordiring. Alt kan selvfølgelig bli bedre men når hver arbeidsdag er forskjellig så finnes det ikke en fasit på hvordan alt skal planlegges, blir feil å sammenligne det med industrien.
Mvh Kristian
|
|
|
[Re: ]
02/07/2014 14:38
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Men sånn i bunn og grunn må vi heve blikket litt og komme oss bort i fra at håndverkere er så vanvittig dyre. Nei, jeg synes ikke man skal komme bort fra den diskusjonen. Det er noe så hinsides riv ruskende gæærnt med forbrukerens kostnad ved håndtverkertjenester, at man virkelig bør kunne diskutere problemstillingen. 100% enig. Synes det er forjævlig at en person som tjener 200 kroner timen etter skatt skal betale 650 kroner timen + moms + påslag + kaffepauser + unødvendige jallaturer til grossist for materialer / bensinstasjon for pølsemeny når noen skal arbeide for dem. Det ryker fort med en hel månedslønn på en jobb som tar en håndverker 3-4 dager. Skylder ikke bare på bransjen men det er jo tydeligvis noe som er helt kuk med hele systemet. Og når tusenlappene flyr, så er det ekstra irriterende å måtte betale for en hel del unødvendig piss siden av.
|
|
|
02/07/2014 14:48
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
ja alt kan virke bra på papiret ,,,kom med flere fordi jeg har ikke prøvd dette i praksis 34 år,,det kan jo muligens geirk være andre enn deg som kan jobben sin,,
Jeg er klar over at dette er en teori og at den kanskje ikke funker i praksis. Hva er hovedargumentet for at den ikke gjør det? Demontert/gammelt utstyr legges i bilen etc ; bereder ,toaletter,servanter,gamle soilrør med div grisete innhold...en vw transporter med innredning har begrenset plass til lagerplass,,det er ikke praktisk mulig da å ha liggende nytt utstyr til kunder under dette,,,tenk når du skal til kunde nr 2 ,,skal du da tømme bilen på gata for å hente fram det du har griset til og muligens har ødelagt, Kan du ikke bare tro på en som har dette som jobb, Du kan mye geirk ,,,det har jeg sett her på forumet,,men muligens jeg kan min jobb litt bedre enn deg,,,ikke kom med den att du kunne innarbeidet betydelige forbedringer i logistikken hvor tar du det ifra,,Mitt tilbud står fortsatt nevn tid sted jeg møter opp der du måtte ønske ,,send meg pm,,,
|
|
|
02/07/2014 15:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du kan mye geirk ,,,det har jeg sett her på forumet,,men muligens jeg kan min jobb litt bedre enn deg,,,ikke kom med den att du kunne innarbeidet betydelige forbedringer i logistikken hvor tar du det ifra,,Mitt tilbud står fortsatt nevn tid sted jeg møter opp der du måtte ønske ,,send meg pm,,,
Gode argumenter. Du kan din jobb bedre enn meg. Jeg er ganske rå på å finne løsninger. Jeg måtte ha jobbet sammen med en rørlegger for å finne løsningen, men jeg er overbevist på at jeg hadde funnet den. Vi avslutter med det.
|
|
|
02/07/2014 15:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Polsk er slavisk. 
|
|
|
02/07/2014 15:04
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Du kan mye geirk ,,,det har jeg sett her på forumet,,men muligens jeg kan min jobb litt bedre enn deg,,,ikke kom med den att du kunne innarbeidet betydelige forbedringer i logistikken hvor tar du det ifra,,Mitt tilbud står fortsatt nevn tid sted jeg møter opp der du måtte ønske ,,send meg pm,,,
Gode argumenter. Du kan din jobb bedre enn meg. Jeg er ganske rå på å finne løsninger. Jeg måtte ha jobbet sammen med en rørlegger for å finne løsningen, men jeg er overbevist på at jeg hadde funnet den. Vi avslutter med det. feks kjøpe en henger?
|
|
|
02/07/2014 15:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå må ikke du komme her og tenke praktisk. Det er sikkert ett eller annet som er vanskelig med henger også. =)
|
|
|
02/07/2014 15:17
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Gode argumenter. Du kan din jobb bedre enn meg. Jeg er ganske rå på å finne løsninger. Jeg måtte ha jobbet sammen med en rørlegger for å finne løsningen, men jeg er overbevist på at jeg hadde funnet den. Vi avslutter med det. feks kjøpe en henger? Kjøre som service rørlegger rundt med henger i oslo,,tror ikke det nei,,(:- Men henger brukes jo selvfølgelig da vi demonterer mye utstyr som skal kastes. eller frakte utstyr til kunder store badekar feks..
|
|
|
02/07/2014 15:19
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Nå må ikke du komme her og tenke praktisk. Det er sikkert ett eller annet som er vanskelig med henger også. =) Du klarte ikke å avslutte ,,((:-
|
|
|
02/07/2014 15:25
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Det ryker fort med en hel månedslønn på en jobb som tar en håndverker 3-4 dager.
Ja, det er noe som ikke er riktig her. Når jeg står og ser på naboen, overlegen, og hans far, også overlege, stå å maler panel, lemper skifer og bytter garasjeport, mens de klager over hvor grusom kjedelig det er, skjønner man jo at noe ikke er på stell. En ting er jo skatte og avgiftkilen som gjør at det er mye penger som går til felleskapet gjennom transaksjoner som går via personbeskatning. Det andre er jo at folk er helt idiot og tror på alt en håndtverker sier når det kommer til tidsbruk og materialkost. En sånn idiot er jo helt gull for en håndtverker; han slipper å jobb fort, han kan smøre godt på materialprisene, og han kan få dekket opp både pauser og litt grossistkjøring på de fastprisjobbene han har. Og hva ender man opp med? Jo at håndtverker ikke gidder å ta i småjobber på fastpris uten å smøre tjukt på. Det ringer jo sikkert en idiot snart, så da har man jo sjansen til å bedre bunnlinja på en måte som ikke er mulig på de større fastprisprosjektene. Nok av jobb, nok av idioter. Derfor har jeg eget Sanipex-verktøy. Vi har slutta med sanipextang,,for treigt,,
|
|
|
[Re: rørleggern]
02/07/2014 15:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hehe. smarting du. Hvor står det forresten at man må benytte rørlegger? Si akkurat det til forsikringselskapet, når underetg er full av vann. Etter pettersmart løsninger. Haha, rørleggererfaringene mine er 100% fail. Har lagt opp alt selv utenom vannmåleren. Den ble montert av en sertifisert rørlegger. Godt at jeg har for vane til å sjekke om håntverkeren har gjort en år'ntlig jobb............ ellers så hadde jeg hatt underetasjen full av vann. Når 20 år med bilder er ødelagt hjelper det lite at forsikringsselskapet jubler fordi den lekkende vannmåleren er montert av en rørlegger med fagbrev. Det var det anekdotiske beviset for denne gangen.
|
|
|
[Re: rørleggern]
02/07/2014 15:42
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Gjetter at det er planlagt og tegnet av en ingeniør ;-) Det er riktig. Vet du hva jeg gjør med de tegningene. Søpla. Hvert eneste bygg. Ingeniørene har null peil på praksis. Ser veldig bra ut på tegning. En gang i blant har de vært flinke. Kanskje 1 av 10. Dette gjelder teknisk rom. Ellers funker det bedre. Jaggu, hva slags verktøy bruker dere for erfaringsutveksling? Høres jo ganske nitrist ut hvis 9 av 10 tegninger havner i søpla.
|
|
|
[Re: Dan]
02/07/2014 15:46
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Polakkene [...] hadde en detaljert liste som de fulgte slavisk Var det så rart? God observert!
|
|
|
[Re: Tange]
02/07/2014 15:52
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Hehe. smarting du. Hvor står det forresten at man må benytte rørlegger? Si akkurat det til forsikringselskapet, når underetg er full av vann. Etter pettersmart løsninger. Haha, rørleggererfaringene mine er 100% fail. Har lagt opp alt selv utenom vannmåleren. Den ble montert av en sertifisert rørlegger. Godt at jeg har for vane til å sjekke om håntverkeren har gjort en år'ntlig jobb............ ellers så hadde jeg hatt underetasjen full av vann. Når 20 år med bilder er ødelagt hjelper det lite at forsikringsselskapet jubler fordi den lekkende vannmåleren er montert av en rørlegger med fagbrev. Det var det anekdotiske beviset for denne gangen. Bra du har en god rørtange
|
|
|
02/07/2014 16:57
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Jaggu, hva slags verktøy bruker dere for erfaringsutveksling? Høres jo ganske nitrist ut hvis 9 av 10 tegninger havner i søpla.
Dette har jeg løsningen på! Ikke legg tegningen på byggeplassen, men hos grossisten. Da får rørleggerene mer tid sammen med tegningen og lærer seg kanskje å like den bedre mellom hver kaffe&røykepause tur til grossisten. Den var dagens beste,,,,(:-
|
|
|
|
|