|
Sykehus-IT, bare amatører?
|
Sykehus-IT, bare amatører?
27/06/2014 10:58
|
Brumm
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei, Må lufte litt frust.. Skulle finne et direktenummer på weben, men så ser jeg at hele www.oslo-universitetssykehus.no er nede for vedlikehold(!!) Trodde ikke det var mulig å ta ned et stort nettsted for en lengre periode midt på dagen i 2014.. Skjønt jeg forstod aldri hvorfor de tidvis brukte flere minutter på å servere statisk innhold heller.. Er blitt skremt over hvor dårlig it systemene fungerer i Oslo (antar det ikke nødvendigvis er bedre andre steder..) mot meg som kunde/pasient. Både web, timebestilling og elektronisk journal har hatt svært store mangler eller ikke fungert i det hele tatt.. Godt forumet sjelden streiker 
|
|
|
Re: Sykehus-IT, bare amatører?
[Re: Brumm]
27/06/2014 12:09
|
hamort
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Styres jo av sykehuspartner eller sykehusplagere som vi gjerne kaller de.!
|
|
|
27/06/2014 14:39
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykehuspartner har en formidabel oppgave ved å prøve å standardisere it-systemene i sykehus-Norge fra 3000 til 200 (noe i den størrelsen) mens sykehusene er i drift. Sånn helt fra sidelinjen...
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
27/06/2014 14:45
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Sykehuspartner har en formidabel oppgave ved å prøve å standardisere it-systemene i sykehus-Norge fra 3000 til 200 (noe i den størrelsen) mens sykehusene er i drift. Sånn helt fra sidelinjen... O ja, det er strengt regulert også, så der får man ikke være innovativ og fremtidsrettet ut fra egne vyer og perspektiv.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
27/06/2014 14:55
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjenner litt til det, ja... Men tror nok det er nødvendig for å få kontroll. Vi får se hvordan det går med standardiseringen. Å beholde kontroll krever rutiner for godkjenning, men det kan bikke over i kontrollmani.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
27/06/2014 15:34
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Web-sider til side, "legacy" er forøvrig stikkordet her. Årsaken til dagens kompleksitet er at man tidligere satt på hver sin tue (ikke bare sykehus, men avdelinger/poster) og lagde egne løsninger. Konsolideringsjobben er formidabel. O ja, det er strengt regulert også, så der får man ikke være innovativ og fremtidsrettet ut fra egne vyer og perspektiv. Og takk og pris for det, jeg har sett mye ufine "pragmatiske" løsninger. Ny pasientjournallov og ny helseregisterlov er på vei, som vil gjøre det langt enklere å samarbeide og dele pasientinformasjon.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: simenf]
27/06/2014 18:21
|
hamort
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sykehuspartner har en formidabel oppgave ved å prøve å standardisere it-systemene i sykehus-Norge fra 3000 til 200 (noe i den størrelsen) mens sykehusene er i drift. Sånn helt fra sidelinjen... Det er alt for mange systemer men det er nok ikke hovedutfordringen til sykehuspartereren. Problemet er vel at det har blitt enda flere, mener sist tall var nærmere 3800 systemer. https://m.youtube.com/watch?v=Z5FsFIkCOyA
|
|
|
[Re: hamort]
27/06/2014 19:55
|
Glenn_M
Avhengig
|
Avhengig
Til info så er det Norsk helsenett SF som drifter webløsningen til Oslo universitetssykehus (og alle de andre nettløsningene i Helse Sør-Øst) Det er nå i gang prosjekter for å få disse nettløsningene over på ny og moderne plattform - fortsatt driftet av NHN, men på siste Sharepoint-versjon. Dette blir en nasjonal løsning for alle sykehusene i landet. Dette arbeidet koordineres av de fire regionale helseforetakene og Helsedirektoratet. Forøvrig er "Sykehus-IT" er svært sammensatt og komplekst område. I tillegg til systemheterogeniteten sm er påpekt, spiller også forhold som ulike teknoloigiplattformer, virksomhetsarkitekturer, helseregisterlovverk og personvernkrav tungt inn. Å standardisere dette vil kreve laaaang tid og store ressurser. For informasjon om hva som skjer rundt utvikling av pasientrettede IT-systemer i sektoren, se www.helsenorgebeta.net /Glenn
Redigert av Glenn_M; 27/06/2014 20:01.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
[Re: rockphotog]
27/06/2014 20:06
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Web-sider til side, "legacy" er forøvrig stikkordet her. Årsaken til dagens kompleksitet er at man tidligere satt på hver sin tue (ikke bare sykehus, men avdelinger/poster) og lagde egne løsninger. Konsolideringsjobben er formidabel. O ja, det er strengt regulert også, så der får man ikke være innovativ og fremtidsrettet ut fra egne vyer og perspektiv. Og takk og pris for det, jeg har sett mye ufine "pragmatiske" løsninger. Ny pasientjournallov og ny helseregisterlov er på vei, som vil gjøre det langt enklere å samarbeide og dele pasientinformasjon. Vil bare understreke at jeg synes dette er helt greit.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
|
|