Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe ny ramme, eller ikke?

Kjøpe ny ramme, eller ikke? #1812618 25/06/2014 21:00
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Pga. slitasje skal jeg nå skifte ut hele drivverket på min Giant TCX, og
benytter i samme slengen anledningen til å oppgradere girssystemet fra
8-delt til 10-delt. I tillegg synger kranklageret på siste verset,
så det må også byttes.

Det jeg lurer på, er om jeg også skulle byttet ramma i samme slengen?
Grunnen til at jeg vil gjøre det er at den er bittelitte grann for stor for meg,
pluss at jeg ikke har lyst til å slite med å bytte press-fit kranklager.

Spørsmålet er hvor stor sjans jeg har for å få solgt den gamle ramma+gaffel?
Det er en Giant TCX modell 2011, aluminium. Dette skal visstnok
(i følge internett) være noe av det beste man kan få tak i
innen aluminiumsrammer for cyclocross.

Jeg vil tro at 1500-2000 kanskje er en grei pris, men hvor stor
sjans er det for at det finnes en kjøper? Jeg har ikke lyst å sende
den i posten, siden det høres slitsomt ut.

Vurderer forøvrig å bestille kina-ramme. Jeg vet at den jeg
allerede har nok er vel så bra som en hvilken som helst carbon-ramme,
men som sagt er den litt for stor for meg. (det var et godt tilbud :-)

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1812661 25/06/2014 21:58
Rene Offline
Besatt
Besatt
Hvis den ramma du har ikke er rett størrelse, skal du selge den og kjøpe deg en ny.

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1812702 26/06/2014 06:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvordan er den for stor? Er den for høy, bytt. Er den for lang, kan andre ting hjelpe. Har du relativt lang stem, vil det kunne være fordelaktig å forkorte innenfor rimelighetens grenser. Det er også billig og vil også kunne gi sykkelen litt mer snert i styringen. Men det er veldig avhengig av utgangspunktet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1812850 26/06/2014 09:54
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Godt spørsmål. Jeg roter mye, og kan hende gjør jeg noe galt.

Men jeg tror ramma er både for lang og for høy.
Med stemmet som fulgte med, så var det ganske behagelig, men jeg satt litt for mye oppreist.
Dette løste jeg ved å kjøpe et 90mm stem som peker 35 grader nedover.

Styret føles nå som om det er i ca. rett høyde, men litt for langt unna.
Men det er ikke mulig å få flytte det nærmere på noen måte.

Problemet med at styret er for langt unna har jeg delvis løst
ved å flytte setet lenger fram. Men jeg får det ikke langt nok,
og i tillegg kjennes det litt rart at pedalene står såpass langt bak
Ved å flytte setet lenger fram, har jeg også fått mer slitasje på handleddene.
Men dette har jeg delvis løst ved å bruke mer polstrede sykkelhansker.

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1812889 26/06/2014 10:47
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det høres ut som om du bør ha en ramme med en annen geometri. Jeg har ikke sett på ramma du isåfall skal selge, men prisen du ser for deg virker fornuftig og det burde ikke være vanskelig å finne noen som trenger en ramme f.eks. til en rullesykkel.

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1812901 26/06/2014 11:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: kjetilsm
Godt spørsmål. Jeg roter mye, og kan hende gjør jeg noe galt.

Men jeg tror ramma er både for lang og for høy.
Med stemmet som fulgte med, så var det ganske behagelig, men jeg satt litt for mye oppreist.
Dette løste jeg ved å kjøpe et 90mm stem som peker 35 grader nedover.

Styret føles nå som om det er i ca. rett høyde, men litt for langt unna.
Men det er ikke mulig å få flytte det nærmere på noen måte.

Problemet med at styret er for langt unna har jeg delvis løst
ved å flytte setet lenger fram. Men jeg får det ikke langt nok,
og i tillegg kjennes det litt rart at pedalene står såpass langt bak
Ved å flytte setet lenger fram, har jeg også fått mer slitasje på handleddene.
Men dette har jeg delvis løst ved å bruke mer polstrede sykkelhansker.

Her er geometrien for 2010 modellen:
http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.2/3889/36630/#geometry

Høres litt ut som sykkelen i alle fall er litt lang. Hvordan føles den om du stiller inn setehøyde og posisjonen på sete frem/bak (kne sånn ca over pedalaksling når krank står i vannrett posisjon). Rekker du da frem til styret med 90 styrefremspring uten at du strekker deg veldig?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1813098 26/06/2014 17:21
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Om den er både for lang og for høy, vil jeg tro det letteste er å bytte, og skal du bytte drivverk og ramme og gaffel, så er det jo ikke stort igjen å beholde - da kan det kanskje være lettere å få solgt en komplett sykkel og heller bygge opp en ny.

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: RoyK] #1813185 26/06/2014 19:20
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Støtter siste forslag.

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: sveinaa] #1813791 27/06/2014 15:14
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: sveinaa

Høres litt ut som sykkelen i alle fall er litt lang. Hvordan føles den om du stiller inn setehøyde og posisjonen på sete frem/bak (kne sånn ca over pedalaksling når krank står i vannrett posisjon). Rekker du da frem til styret med 90 styrefremspring uten at du strekker deg veldig?

Det er litt vel mye styr å bytte stem, pga. diverse ting som er stripset til styret (refleks/ringeklokke/lykt/computer [1]). Men jeg mener å huske at jeg ikke hadde noe problem med å nå frem til styret uten å strekke meg, da jeg brukte originalstemmet.

[1] Giant TCX har ekstra bremsehendler på styrefremspringet, som gjør at det er ekstra dårlig plass. De bremsehendlene er forøvrig helt unyttige, for den som måtte lure. :-)

Redigert av kjetilsm; 27/06/2014 15:36.
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: RoyK] #1813792 27/06/2014 15:19
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: RoyK
Om den er både for lang og for høy, vil jeg tro det letteste er å bytte, og skal du bytte drivverk og ramme og gaffel, så er det jo ikke stort igjen å beholde - da kan det kanskje være lettere å få solgt en komplett sykkel og heller bygge opp en ny.

Jo, men ramme+gaffel vil i tilfelle bli det eneste som ikke er utslitt og som jeg ikke har bruk for [1], og da er det ikke mye å bygge videre på. Tviler på at noen vil kjøpe en sykkel med mystiske lyder og skurring fra kranken og en kassett og et kranksett som hopper om du tråkker for hardt på pedalene. Så noe må gjøres, og jeg er ikke sykkelinteressert/kompetent at det vil være en fornuftig bibeskjeftigelse for meg å bygge opp sykler fra bunn av for å selge til andre. :-)

[1] Dvs. om det går an å få tak i 3-delt kranksett for 8-girs systemer som går an å putte i et bb86-krankhus, så kan gir/bremse-hendlene fortsatt brukes i en oppshining av den gamle sykkelen. Har faktisk ikke funnet et slikt kranksett, men det finnes sikkert om man leter lenge nok på ebay f.eks.

Redigert av kjetilsm; 27/06/2014 16:02.
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1813861 27/06/2014 18:34
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: sveinaa

Det er litt vel mye styr å bytte stem, pga. diverse ting som er stripset til styret (refleks/ringeklokke/lykt/computer [1]). Men jeg mener å huske at jeg ikke hadde noe problem med å nå frem til styret uten å strekke meg, da jeg brukte originalstemmet.

Nei, nå tror jeg kanskje jeg misforsto hva du spurte om. Med "90 styrefremspring", mener du da stemmet jeg har nå, originalstemmet, eller kanskje noe helt annet? (90 kan jo bety enten grader (det gamle stemmet), eller millimeter (det nye stemmet)...)

Men jeg må strekke meg noe nå med det "nye" stemmet, for å nå fram til oversiden av bremsehendlene (hvor jeg vanligvis holder), og jeg sitter ofte litt på tuppen av setet. Men det er bedre det, enn å sitte for mye oppreist, slik det var med originalstemmet. Tror ikke jeg strekker meg så mye for å nå frem til styrefremspringet.

EDIT: Og ja, setet er nå stilt inn slik at kneet er over pedalakslingen. Jeg må ha rotet noe skrekkelig da jeg byttet setepinne for rundt en måned siden, for jeg hadde stilt setet ca. 2-3 centimeter for langt bak, mens jeg egentlig trodde den var for langt fram. Men nå er den standard-innstilt, og nå er det faktisk ikke mulig å stille setet lenger fram heller. Muligens en god indikasjon på at ramma er for lang...

Redigert av kjetilsm; 27/06/2014 19:15.
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1813893 27/06/2014 19:34
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jo, men ramme+gaffel vil i tilfelle bli det eneste som ikke er utslitt og som jeg ikke har bruk for [1], og da er det ikke mye å bygge videre på. Tviler på at noen vil kjøpe en sykkel med mystiske lyder og skurring fra kranken og en kassett og et kranksett som hopper om du tråkker for hardt på pedalene. Så noe må gjøres, og jeg er ikke sykkelinteressert/kompetent at det vil være en fornuftig bibeskjeftigelse for meg å bygge opp sykler fra bunn av for å selge til andre. :-)

Tenkte mer på å selge skiten som den var og så bygge opp noe nytt du kunne bruke selv…

Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1813914 27/06/2014 20:14
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Men jeg har litt vanskelig for å tro at noen vil kjøpe en sykkel som trenger såpass mye reparasjon... Denne har vært i bruk på alle årstider, og det er 2 år siden sist jeg byttet ut noen drev-komponenter. I tillegg kommer krankproblematikken. Jeg finner ikke noen som selger 8-delt kranksett som går an å montere på ramma. FSA-kranksettet som følger med sykkelen er det ingen som selger lenger. Å bruke noe annet enn 10-delt-kompatibelt system til BB86 ser ut til å være vanskelig, så hele girsystemet må kanskje byttes ut uansett, for den som eventuelt ville overta sykkelen. (shimanos claris-system ser ut til å være det eneste 8-delte systemet i salg, og det ser ikke ut til at det kan monteres på bb86). Dessuten er det en del arbeid å finne fram til komponenter som skal kjøpes inn til den nye sykkelen, og nytt sete+styre+hjul vil også begynne å koste noe i nærheten av hva jeg tror noen vil finne på å betale for sykkelen.

Redigert av kjetilsm; 27/06/2014 20:17.
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1813989 27/06/2014 23:41
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: RoyK

[1] Dvs. om det går an å få tak i 3-delt kranksett for 8-girs systemer som går an å putte i et bb86-krankhus, så kan gir/bremse-hendlene fortsatt brukes i en oppshining av den gamle sykkelen. Har faktisk ikke funnet et slikt kranksett, men det finnes sikkert om man leter lenge nok på ebay f.eks.

Finner du 9-delt, så er ikke det noe problem. 10 har jeg aldri prøvd, men går sikkert ganske bra også.

Bruktmarkedet er snålt. Enten-eller. De som bare ser på pris og som ikke aner hva slitasje på en sykkel er, og de som prøver å gjøre noen scoop eller skal ha f.eks primært bare ei ny ramme. Den første gruppen, er også de som innbiller seg at "handle i butikk er trygt, fordi butikker er bare interessert i å hjelpe meg og ikke seg selv". De innbiller seg det, etter å bare ha sett på pris noen ganger, handlet x-antall "tilnærmet vrak", og gått lei av det. Prosessen er som følger:
"Hm...skal jeg lære meg litt mer om sykler. Neh....Butikkene er så snille, så jeg handler heller bare i en butikk". ICON_SMILE Kanskje....
I hvert fall ikke mye vits å pusse opp brukte sykler. De nye delenes pris overgår fort målgruppens betalingsvilje. Dessverre. Jeg spekulerer faktisk i om det mest lønnsomme ikke er å sette nesten-utslitte komponenter på en ny, eller en tilsynelatende ny, ramme.

La sykkelen stå, sett på det nesten utslitte drivverket på din kommende nye sykkel, og selg den gamle da. Du har sikkert lyst til å oppgradere hele komponentgruppen på den nye, innen den tid, om det ikke også var noe galt da med det nye rammesettet. (merkelig, men er ofte lett å finne noe, etterhvert)

Redigert av Abit; 27/06/2014 23:53.
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1814483 29/06/2014 13:29
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K

EDIT: Og ja, setet er nå stilt inn slik at kneet er over pedalakslingen. Jeg må ha rotet noe skrekkelig da jeg byttet setepinne for rundt en måned siden, for jeg hadde stilt setet ca. 2-3 centimeter for langt bak, mens jeg egentlig trodde den var for langt fram. Men nå er den standard-innstilt, og nå er det faktisk ikke mulig å stille setet lenger fram heller. Muligens en god indikasjon på at ramma er for lang...

Nei, det ble visst feil. Rammelengde har ikke noe å si når det kommer til plassering av sete i forhold til pedal. Det er heller en indikasjon på at jeg bør ha kortere krankarmer, lengre lår, eller en ramme med større "seat angle" (tror jeg det heter).

Redigert av kjetilsm; 29/06/2014 13:34.
Re: Kjøpe ny ramme, eller ikke? [Re: kjetilsm] #1815460 30/06/2014 21:49
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Resultatene fra bike-fit-kalkultoren til competitivecyclist (http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp), og googling av hvilke mål andre syklister har, kan tyde på at jeg har over gjennomsnittet lange bein og under gjennomsnittet lange underarmer. Jeg har fått hjelp til å måle ganske nøyaktig.

Selv om jeg er 177cm høy, så foreslår kalulatoren en rammelengde (altså ETT) på 52.5 - 52.9 for "eddie"-fit. Utifra gammel visdom høres det helt feil ut, men når jeg sitter på min 56-cm lange sykkel og tenker meg hvor lang sykkelen egentlig burde vært, så kan kanskje en avkortning på 3-4 cm virke riktig.

Her er geometrien på ramma jeg vurderer å kjøpe: http://dengfubikes.com/uploadfile/product/b/1/116_1398752341_6.jpg

For ikke å risikere å kjøpe for stor ramme må jeg faktisk velge størrelse 500, men det høres egentlig helt på viddene ut i forhold til min høyde... Kanskje safest å kjøpe størrelse 520 istedenfor?

Eddie fit: 52.5 - 52.9 Cm
Competitive fit: 52.5 - 52.9 Cm
French fit: 53.7 - 54.1 Cm

Actual Inseam 84 Cm
Trunk 63.5 Cm
Forearm 33.4 Cm
Arm 61 Cm
Thigh 60 Cm
Lower Leg 53 Cm
Sternal Notch 146 Cm
Total Height 177 Cm

Edit: Ramma er FM058 fra Dengfu: http://dengfubikes.com/product/detail.php?id=116

Redigert av kjetilsm; 30/06/2014 22:07.

Moderator  support