Autobahn og veiarbeid - trøbbel?
|
Autobahn og veiarbeid - trøbbel?
24/06/2014 18:47
|
Ola R.
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Skal kjøre Tyskland på langs snart. Iflg. Google Maps så er det en del veiarbeid: Mulig rute Vil dette ha stor betydning for tidsforbruket? Bør man velge andre ruter? Og er Google Maps oppdatert med slik info?
Redigert av Ola R.; 24/06/2014 18:48.
|
|
|
Re: Autobahn og veiarbeid - trøbbel?
[Re: Ola R.]
24/06/2014 18:59
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Det er alltid mye vegarbeid på Autobahn og "småveier" er sjelden raskere. Det som er viktig er å sjekke i hvilke delstater det er ferie. De har klokelig lagt ferien til litt forskjellige tider i de forskjellige delene av landet. Sjekk opp her: http://www.schulferien.org/Schulferien_nach_Jahren/2014/schulferien_2014.htmlog hold deg unna delstatene der ferien begynner eller slutter. Lytt til radio. "Drei km Stau bei A Einz Richtung Bremen" betyr 3 km kø på A1 retning Bremen. God tur! Å kjøre gjennom Tyskland er noe av det flotteste man kan gjøre! Ps: ikke se på Tyskland bare som en transportetappe. Det er utrolig mange flotte små "Dorf"-er litt vekk fra Autobahn som er verd et besøk 
|
|
|
24/06/2014 19:02
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Kjørte fra Bayreuth til Berlin i går. Noe veiarbeid der også ifølge google maps og det jeg så med egne øyne. Veiarbeid betyr som regel at en kjøreretning er stengt og at all trafikk ledes over på den andre med to e eller flere disponible felt i hver retning. Trafikken flyter forbi i 80 på aktuelle steder. Ikke noe problem i praksis.
Det er dog litt større sannsynlighet for skikkelig kø på disse stedene hvis andre trafikanter har uhell siden veiskulderen blir brukt som kjørefelt. Ellers må du bare følge med på radio (bruk TP- funksjonen) for informasjon om blitzere og kø. Forøvrig opplever jeg google maps som svært oppdatert på trafikk langs tyske veier, så om du kan bruke litt data så ville jeg navigert etter den.
Ut på tur!
|
|
|
24/06/2014 22:13
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Hvis du kan, legg kjøredagen på en søndag eller lørdag, for da får ikke lastebiler kjøre på autobahn om sommeren. Det gjør noe med flyten.
Regn med en orntli kø ved Hamburg, de holder på med veiarbeid i Elb-tunnelen og det betyr en fil mindre å kjøre på. Snakk om flaskehals ...
Martin
|
|
|
25/06/2014 05:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Og ikke stol på gps-en hvis den foreslår å legge om ruten grunnet trafikkmelding om kø. Det gjorde vi en gang utenfor Hamburg. Gps-en ledet oss dermed rett gjennom sentrum isteden. Der var det nemlig ikke trafikkmelding om kø som gps-en kunne ta hensyn til. Det var bare det daglige ettermiddagsrushet med kø i gangfart. Tok oss to timer ekstra.
En annen gang var det en trafikkmelding som sa at det var veiarbeid ved alpepasset vi skulle over og at veien var stengt. Gps-en foreslo 12 mils omkjøring. Men siden det ikke sto noe skiltet tok jeg sjansen på å fortsette mot veiarbeidet. Joda, veien var stengt, men de hadde laget en omkjøring over et jorde hundre meter unna. Den omkjøringen visste selvfølgelig ikke gps-en om.
|
|
|
25/06/2014 05:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjør den planlagte ruten, er nok raskeste vei. GPS'n i bilen min er også slik at den viser arbeid og omkjøringer (og gjerne omveier). Har vel funnet ut at det er best bare å holde seg på den planlagte.
Noen plasser er det mer kø en andre, mellom Hamburg og Hannover har jeg alltid måtte stått litt. Stort sett hatt flyt i Elbetunnelen. Skal selv nedover om 10 dager (kanskje også Livigno etter en stund, nydelig sted). Kjører vel ca halve ruten du har her, da vi skal lenger øst i starten.
|
|
|
25/06/2014 06:58
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Beregn litt mer/god tid. Hadde 5000km ukes roundtrip via UK/Nurburgring med Lotusen med cruisehastighet på 200kmt+/- for et par måneder siden uten en eneste kø. Ferietid er helt annen tur. Hatt et par turer, men den var helrå og knirkefri, jeg sto ikke i kø en eneste gang. Møtte dog mange køer. Har benyttet mange integrete gpser. Siste roundtrip brukte tomtom på ipad (ferske kart), med spotify og kjøreheadset der kart instruksjonene kom uten å se på kartet og kan ha 100% fokus på veien alene. Men slik tur og oppsett (og bil) er ikke forenlig med familie og ferie.
Tiden du bruker er veldig avhengig av tidspunkt du kjører på, og når du passerer de store byene. Helger er mye mer trafikert. Samt uhell, blir fort lange stillestående propper når det først er noe. Men løser seg utrolig opp etterpå.
Vegarbaidet er som regel innsnevringer på veien som det skrives over, 4felt går på 2felt med (uhyggelig) smale felt og det kan skape propper, og hastigheten er redusert.
Søndager er lastebilfrie dager, men det er ofte så mange biler at den gevinsten forsvinner ganske tidlig utpå ettermiddagen når folk flest våkner og skal forflytte seg.
Beregn god tid. Kjør transportetapper på ugunstige tidspunkter.
Men herregud for noen transport veier. Oslo-Trondheim skulle tatt 3,5timer.
|
|
|
[Re: silverwrx]
25/06/2014 09:06
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Søndager er lastebilfrie dager, men det er ofte så mange biler at den gevinsten forsvinner ganske tidlig utpå ettermiddagen når folk flest våkner og skal forflytte seg.
Beregn god tid. Kjør transportetapper på ugunstige tidspunkter.
Enig. Start tidlig (eventuelt plusspoeng: ungene snorker en stund til i baksetet). Lørdager er også lastebilfrie dager på mange Autobahn-strekninger fom 1. juli tom 31. august: kilde
|
|
|
25/06/2014 10:47
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Men er fortsatt imponert over tyskernes hastighet på natterstid på nærlys. TomTom IQ routes gir deg kjøretid basert på tidspunktet du kjører på. Tar jeg Kiel-Livignio på mobilen nå gir den raskeste 1062km og 10.45timer. Får ikke beregnet starttid. Det er jaggu ikke ille strekning. Trondheim-oslo er mer slitsom. IQ routes planlegging. Tomtom kan bilnavi, det er det de driver med. http://www.tomtom.com/whytomtom/topic.php?topic=5&subject=3 Dyreste Appen jeg har kjøpt er TomTom appen, men kanskje den beste. Den er lagt inn på 2padder og 1 telefon så jeg har fått valuta for pengene. Og den er alltid oppdatert. Deilig å kunne ruteplanlegge med telefonen i lomma, før du er i bilen, bedre enn bilens integrete, dyrt oppdaterte og har klar og fin filvalgsvisning.
|
|
|
25/06/2014 12:04
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Dyreste Appen jeg har kjøpt er TomTom appen, men kanskje den beste. Den er lagt inn på 2padder og 1 telefon så jeg har fått valuta for pengene. Og den er alltid oppdatert. Deilig å kunne ruteplanlegge med telefonen i lomma, før du er i bilen, bedre enn bilens integrete, dyrt oppdaterte og har klar og fin filvalgsvisning. +1 for TomTom på telefonen! Kjørte sikk-sakk gjennom Europa Kristiansand - Pula (Kroatia) med den i fjor sommer uten noe krøll! Eneste krøllet var at med skjermen på hele tiden ved bruk av GPS, så sugde xperia Z telefonen min mere strøm ut av batteriet enn billaderen klarte å putte inn på det 
|
|
|
25/06/2014 12:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Dyreste Appen jeg har kjøpt er TomTom appen, men kanskje den beste. Den er lagt inn på 2padder og 1 telefon så jeg har fått valuta for pengene. Og den er alltid oppdatert. Deilig å kunne ruteplanlegge med telefonen i lomma, før du er i bilen, bedre enn bilens integrete, dyrt oppdaterte og har klar og fin filvalgsvisning. Helt enig. Gull-app. Godt å slippe betale mange hundre hvert år for å oppdatere kart fra Garmin. (Vet ikke om de fortsatt tar betalt på den måten. Har ikke oppdatert et Garmin-kart på mange år nå.)
|
|
|
25/06/2014 12:09
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Er det Sygic dere tenker på når dere sier Tom Tom appen?
|
|
|
26/06/2014 06:10
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Tomtom funker på mobil. Har ikke problemer av lading på ipad eller ip5 telefon, jeg kjørte jo 15timer strekk, men kjørte doble ladere. Se til at 12v laderen leverer nok strøm. Ser man kan kjøpe til "Live traffic" på månedsbasis på tomtom appen for ca 20 kroner for en måned. Denne viser nå (kl08.05) kø fra sandvika til blommenholm..det stemmer vel på millimeteren. Ikke testet det i utlandet eller Norge. For 20.- for en måned ville jeg sjekket den ut på en europaferie. Her kan man jo se "live" hvor det er kø.. http://www.tomtom.com/livetraffic/?WT.Click_Link=top_nav
|
|
|
26/06/2014 07:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Tomtom funker på mobil. Har ikke problemer av lading på ipad eller ip5 telefon, jeg kjørte jo 15timer strekk, men kjørte doble ladere. Se til at 12v laderen leverer nok strøm. Husker ikke hva min lighterlader heter, men den holder i hvert fall telefonen (iP4S) på 100% hele tiden.
|
|
|
27/06/2014 16:33
|
Fagerli
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er reiseveien min når jeg besøker mine hjemmedrakter. Det er ingen ide å prøve omveier, dersom du ikke er lommekjent. GPS kan føre deg av og til på steder du vil fortvile. Det som er viktig er å utnytte de riktige tider for å passere de viktigste punktene. Som skrevet før er det en fordel å reise på lørdag eller søndag. Jeg gjør alltid et poeng av å passere de store byene ikke ved middagstiden. En god del tyskere reiser hjem for å spise middag. Dette er mellom 12 og 13. Dette gjelder spesiell Hamburg med Elbtunnellen og Hannover. Så er det selvfølgelig slik at du merker når folk drar til jobben eller slutter og skal hjemover igjen. Så er det enkelte veiavsnitt som er sterkere traffikkert enn andere. Den verste strekningen er mellom Hamburg og Veikrysset der A5 og A7 skilles igjen. Å prøve å omkjøre byggeplassene er bare å anbefale når det meldes om det på radiostasjonene, som er ganske flink til å informere om trafikksituasjonen. Dersom du vurderer om omkjøre gjennom andere Autobahnavsnitt må du være obs på at det også der finnes byggeplasser. Ikke er det å anbefale å kjøre om Frankfurt. Dette er en av de mest trafikkerte avsnitt i hele Tyskland. A7 passer ikke så mange store byer en de andere alternativene. Ellers vil du merke at A7 er tålelig greit å kjøre på. Du kan også tenke på å legge inn pauser til strategisk riktige tider. Bakkedrops er også godt å ha med seg. Nærmer du deg Baden-Württemberg (min hjemmedelstad) flyter trafikken ganske så bra. God tur til Livignio.Husk at hvile også er et våpen (Jason Bourne).
|
|
|
27/06/2014 19:05
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Var på bedriftsbesøk i Tyskland hvor vertene foreslo en kortere returvei til flyplassen, da vi hadde plottet kursen inn på GPSen fikk vi trafikkmeldinger om at det var veiarbeid på strekningen og den anbefalte oss å kjøre en annen vei. Vi ignorerte meldingene og endte opp med å ikke nå flyet....
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
01/07/2014 13:12
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Har kjørt en del autobahn med MC, og det er alltid veiarbeid flere steder, det er en kontinuerlig prosess. Psycho!
Om du kjører MC så husk også at i Tyskland er det forbudt for MC-er å lanesplitte, så om det er ferie eller rush så må du pent stå i kø sammen med alle andre, uansett om det er masse plass på veiskulderne...!
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
01/07/2014 13:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Om du kjører MC så husk også at i Tyskland er det forbudt for MC-er å lanesplitte, så om det er ferie eller rush så må du pent stå i kø sammen med alle andre, uansett om det er masse plass på veiskulderne...! Dog, hvis du og dermed sannsynligvis de bak deg blir overrasket av stau så kan det være en god idé å smette inn og gjemme seg mellom bilkøene til du har sett at bilene bak deg også klarte å stoppe.
|
|
|
01/07/2014 13:37
|
tron
Besatt
|
Besatt
Sjekk på maps.tomtom.com. Til en slik tur ville jeg også ha hatt en TomTom med Live-oppdateringer av trafikkdata. Appen har vel fått det nå. TomToms Live-tjenester navigerer på bakgrunn av andre TomTom-enheter i bevegelse akkurat nå, offentlige TMC-meldinger, egen trafikkovervåkning og historiske data om faktisk tidsbruk på ulike veier til alle døgnets tider. Og det funker.
|
|
|
07/07/2014 20:48
|
Ola R.
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takk for mange tips! Turen ned gikk bra uten køer av betydning. I motgående kjøreretning derimot hadde det skjedd en ulykke, og jeg målte den stillestående køa til 8 km. Tipper det tar tid å løse opp en slik kø  Og forresten: Livigno er et eldorado for stisykling!
|
|
|
|
|