Der hvor trafikken er liten trur jeg selv det er bedre å bygge sykkelveier og la fotgjengere bruke den på syklistenes premisser, akkurat slik de kan bruke veibanen på kjørendes premisser ellers.
Den möjligheten hade jag inte tänkt på. Det kan vara bra någonstans men jag tror ändå att g/s veier skulle vara bättre där man inte vill laga sykkel vei med fortau.
Min erfarenhet är att g/s veier på många ställen fungerar bra trots att de brukas endel. Om de istället skulle vara sykkelveier så skulle jag tro att en del syklister skulle sykla raskare och mer hänsynslöst eftersom det är deras vei och de gående ska ändå gå till sidan.
Jag tror inte jag skulle vilja släppa ut mina barn på en sykkelvei men jag vågar släppa ut dem på en g/s vei. Att jag som syklist riskerar att behöva bremsa någon gång ibland på en g/s vei ser jag inte som något stort problem.
Re: Burde sykkelen fjernes fra gang/sykkelveg skilt?
[Re: GeirK]
#181183224/06/201418:22
Det tror jeg ingen ting på da det ikke er lov å føre motorvogn på gang- og sykkelveg.
Vegtrafikkloven §1: "Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn"
Loven er dårlig, men det er heller ingen grunn til å tro at noen lover som ikke omtaler gang- og sykkelveg skal gjelde gang- og sykkelveg.
Nå er jeg litt forvirret. Først sier du at Vegtrafikkloven gjelder gang- og sykkelveg og så sier du at det ikke er noen grunn til å tro det.
Nei det sier jeg ikke. Tror ikke noe på at du er forvirret.
[Re: fredriks]
#181188824/06/201419:45
Der hvor trafikken er liten trur jeg selv det er bedre å bygge sykkelveier og la fotgjengere bruke den på syklistenes premisser, akkurat slik de kan bruke veibanen på kjørendes premisser ellers.
Den möjligheten hade jag inte tänkt på. Det kan vara bra någonstans men jag tror ändå att g/s veier skulle vara bättre där man inte vill laga sykkel vei med fortau.
Min erfarenhet är att g/s veier på många ställen fungerar bra trots att de brukas endel. Om de istället skulle vara sykkelveier så skulle jag tro att en del syklister skulle sykla raskare och mer hänsynslöst eftersom det är deras vei och de gående ska ändå gå till sidan.
Jag tror inte jag skulle vilja släppa ut mina barn på en sykkelvei men jag vågar släppa ut dem på en g/s vei. Att jag som syklist riskerar att behöva bremsa någon gång ibland på en g/s vei ser jag inte som något stort problem.
Skjønner 'bekymringen' men dette fungerer bra i utlandet og gjør etter min mening reglene enklere.
Som du kan se på linken mangler det fortau her. Til tross for at det er busholdeplasser på hver side av veien. Det er tilrettelagt for sykling med sykkelparkering men det er fult ut mulig å gå langs sykkelveien. Det gjør man på samme måte som langs en vanlig vei. Man går ytterst til venstre. Da blir det at fortau er for forgjengere og her kan man virre rundt så mye man vil. Beveger man seg inn i området til kjørende så holder man ytterst til venstre. Da ser man trafikken komme imot (letttere å få øyekontakt) og er ikke i veien for annen trafikk.
[Re: GeirW]
#181190124/06/201420:03
Beste sykkelfeltet jeg noensinne har syklet på er i Monaco. Ingen dørsoner, ingen uthoppende busspassasjerer, ingen biler som skal svinge inn rett foran deg og parkere. Det eneste cruxet var avslutningen i en rundkjøring, hvor man plutselig følte at man var på feil side.
#181191224/06/201420:16
Hvordan kan vi best tvinge myndighetene til å definere et regelverk for gang- og sykkelveg?
Syklistenes Landsforening burde ta tak i dommen fra Gulating, og forlange en avklaring fra Vegdirektoratet der dommen slapp. Hvilke regler gjelder? Finnes det en regel om at gående skal passeres i gangfart på GS-vei, eller gjør det ikke?
[Re: Tor Arne]
#181194524/06/201421:03
Nei det sier jeg ikke. Tror ikke noe på at du er forvirret.
Jeg er nok det, fordi det ser ut som du motsier deg selv.
Det er nok denne setningen her jeg misforstår: "Loven er dårlig, men det er heller ingen grunn til å tro at noen lover som ikke omtaler gang- og sykkelveg skal gjelde gang- og sykkelveg."
Gidder du forklare?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#181195124/06/201421:12
Det har du allerede sagt og når jeg spør deg om hvilke lover som gjelder, så svarer du "generelle veitrafikklover". Problemet er at veitrafikkloven selv sier at den ikke gjelder gang og sykkelveg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#181199724/06/201422:29
Beste sykkelfeltet jeg noensinne har syklet på er i Monaco. Ingen dørsoner, ingen uthoppende busspassasjerer, ingen biler som skal svinge inn rett foran deg og parkere. Det eneste cruxet var avslutningen i en rundkjøring, hvor man plutselig følte at man var på feil side.
Var det vikeplikt for fotgjengere som kom tøfflende over fotgjengerfeltet?
[Re: anonym]
#181202325/06/201405:29
Var det vikeplikt for fotgjengere som kom tøfflende over fotgjengerfeltet?
Tipper reglene for fotgjengerfelt er ganske like rundt om i Europa så det var det helt sikkert, men det ville det jo ha vært uansett plassering av sykkelfeltet eller fravær av sykkelfelt. Men fordelen er selvfølgelig at de må tøfle over nesten hele gaten før de kommer til sykkelfeltet, så det er liten risiko for at du ikke rekker å se at noen har tenkt seg over.
[Re: GeirW]
#181203325/06/201406:17