Mye av frustrasjonen til "ignorante om syklister som sykler aktivt" bilister bunner vel i at de mener man skal sykle på gang og sykkelvei. Det de ikke innnser er jo at all trafikk der er jo basert på de gåendes premisser.
Jeg mener at ved å fjerne sykkelen fra skiltet og heller ha at transport på gangvei må tilpasses de gående, så fjerner man en av de grunnleggende feilkildene på irritasjon mellom bilister og syklister.
Sykkelskilt kun der det er eget spor for syklister er vel en meget bedre løsning?
Re: Burde sykkelen fjernes fra gang/sykkelveg skilt?
[Re: GeirW]
#181136824/06/201407:41
Jeg har ikke lyst å bli kjeftet på av fotgjengere når jeg bruker min lovlige rett til å sykle på gang- og sykkelveien, så jeg vil gjerne beholde sykkelen på skiltet.
#181139124/06/201408:01
Jeg har ikke lyst å bli kjeftet på av fotgjengere når jeg bruker min lovlige rett til å sykle på gang- og sykkelveien, så jeg vil gjerne beholde sykkelen på skiltet.
Jeg leser det ikke slik at GeirW vil fjerne din lovlige rett. Han vil ikke fjerne syklisten fra fortauet, men bare fjerne den fra skiltet. Da blir det muligens mindre opplagt for bilister å tute og vinke og vise mot gang/sykkelsti når man som syklist hat valgt å benytte seg av veibanen. Men muligens du svarte ut fra samme premissene. Da er det bare å kjefte tilbake og si at det er lov (fortsatt) å sykle på fortauet.
[Re: P_Dalen]
#181140224/06/201408:16
Ideen er ikke så gæærn. Pr. i dag er det høyst uklart om sykling på gangvei er underlagt andre regler enn sykling på gang- og sykkelvei.
Personlig så mener jeg at ordningen fra 1978 er en sovepute for regjeringen/myndighetene. Det bør være forbudt å sykle på fortau. Og så burde man begynne med å fase ut gang- og sykkelveier; eksisterende må evalueres og nybygging må bli forbudt.
[Re: Tange]
#181140324/06/201408:17
Men muligens du svarte ut fra samme premissene. Da er det bare å kjefte tilbake og si at det er lov (fortsatt) å sykle på fortauet.
Nettopp. Jeg skjønner at de som sykler mest i veien har lyst å ikke bli kjeftet på av bilister. Jeg sykler mest på gang- og sykkelvei, gangvei og fortau og har lyst å ikke bli kjeftet på av fotgjengerne.
[Re: Tange]
#181141124/06/201408:27
Personlig så mener jeg at ordningen fra 1978 er en sovepute for regjeringen/myndighetene. Det bør være forbudt å sykle på fortau. Og så burde man begynne med å fase ut gang- og sykkelveier; eksisterende må evalueres og nybygging må bli forbudt.
Är enig med det med fortau men inte helt angående g/s veier. På många ställen borde man istället bygge sykkelveier med fortau men g/s veier tycker jag framdeles är ett bra alternativ där sykkel och gång trafikken inte är väldigt stor.
I trondheim gör man redan det du föreslår tillvissdel.Vad jag sett så är all nybyggd sykkel infrastruktur sykkelveier med fortau eller sykkel felt. g/s veier tror jag inte de bygger längre.
[Re: Dan]
#181142024/06/201408:34
Men muligens du svarte ut fra samme premissene. Da er det bare å kjefte tilbake og si at det er lov (fortsatt) å sykle på fortauet.
Nettopp. Jeg skjønner at de som sykler mest i veien har lyst å ikke bli kjeftet på av bilister. Jeg sykler mest på gang- og sykkelvei, gangvei og fortau og har lyst å ikke bli kjeftet på av fotgjengerne.
Mine veier er stortsett frie for sykkel- og gangveier, så jeg slipper det 'problemet' uansett. Men som sagt så mener jeg at denne regelen er til hindring for en raskere utvikling av gode sykkelløsninger i Norge.
[Re: fredriks]
#181143924/06/201408:53
Är enig med det med fortau men inte helt angående g/s veier. På många ställen borde man istället bygge sykkelveier med fortau men g/s veier tycker jag framdeles är ett bra alternativ där sykkel och gång trafikken inte är väldigt stor.
Der hvor trafikken er liten trur jeg selv det er bedre å bygge sykkelveier og la fotgjengere bruke den på syklistenes premisser, akkurat slik de kan bruke veibanen på kjørendes premisser ellers.
Quote:
I trondheim gör man redan det du föreslår tillvissdel.Vad jag sett så är all nybyggd sykkel infrastruktur sykkelveier med fortau eller sykkel felt. g/s veier tror jag inte de bygger längre.
#181144524/06/201408:56
I Oslos nye sykkelstrategi foreslås en helt ny konstruksjon, "sykkelsti", etter mønster av dansk "cykelsti". Den omtales som enveiskjørt sykkelvei, og forstås å være skilt fra både kjørebane og fortau med kantstein. Det er uklart for meg hvordan kryssløsninger og vikeplikt er tenkt. Statens Vegvesen har også foreslått noe liknende som prøveprosjekt i Oslos hovedsykkelveinett på Ryen (Enebakkvn). Det kan kanskje tyde på at det finnes planer om å innarbeide "sykkelsti" i veinormaler og håndbøker.
Det er ikke usannsynlig at det vil oppstå forvirring og ytterligere uklarhet om vikeplikt, kjøreretninger osv. med enda en ny systemløsning. Samtidig ser jeg klart behovet for noe tryggere enn de famøse sykkelfelt-løsningene som er standard i dag, særlig når hensikten er å få nye grupper ut på sykkel. Men om syklende på "sykkelstien" får vikeplikt for alle i alle kryss, slik som på dagens sykkelveier, er jeg redd den blir lite attraktiv.
#181151724/06/201410:25
§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.
Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende vigepligt for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.
Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra parkeringsplads, ejendom eller grundstykke, tankstation eller andet lignende område uden for vej, fra sti, gågade, markvej eller lignende og ved enhver udkørsel fra vej, der sker over fortov, cykelsti eller rabat, som er hævet over kørebanen på den vej, der køres ind på. Cyklist eller knallertkører, som fra en cykelsti, der ikke er anlagt i forbindelse med en vej, kører ind på eller over en vej, samt cyklist eller knallertkører, der svinger fra en cykelsti ud på kørebanen, har ligeledes ubetinget vigepligt.
Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højrevigepligt), medmindre andet følger af § 18.
Stk. 5. Kørende, som har vigepligt, skal på tydelig måde ved i god tid at nedsætte hastigheden eller standse, tilkendegive, at de vil opfylde vigepligten. Kørslen må kun fortsættes, når det under hensyn til andre køretøjers placering på vejen, afstanden til dem og deres hastighed kan ske uden fare eller ulempe.
Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Er der i forbindelse med vejen anlagt cykelsti, hvor færdsel i begge retninger er tilladt (dobbeltrettet cykelsti), må kørende ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Det samme gælder ved svingning til højre over for modkørende cyklister og knallertkørere. Tilsvarende regler gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds. Stk. 7. Kørende, som nærmer sig eller kører ind i vejkryds, skal køre således, at der ikke opstår unødig ulempe for færdslen på den krydsende vej, såfremt vedkommende tvinges til at standse i krydset. I kryds, hvor færdslen reguleres ved signalanlæg, må den kørende, selv om signalet viser grønt lys, ikke køre ind i krydset, hvis den pågældende på grund af færdselsforholdene på stedet må indse, at krydset ikke vil kunne forlades, inden signalet har skiftet til grønt lys for krydsende færdsel.
[Re: P_Dalen]
#181153224/06/201410:36
I Oslos nye sykkelstrategi foreslås en helt ny konstruksjon, "sykkelsti", etter mønster av dansk "cykelsti". Den omtales som enveiskjørt sykkelvei, og forstås å være skilt fra både kjørebane og fortau med kantstein. Det er uklart for meg hvordan kryssløsninger og vikeplikt er tenkt. Statens Vegvesen har også foreslått noe liknende som prøveprosjekt i Oslos hovedsykkelveinett på Ryen (Enebakkvn). Det kan kanskje tyde på at det finnes planer om å innarbeide "sykkelsti" i veinormaler og håndbøker.
Det er ikke usannsynlig at det vil oppstå forvirring og ytterligere uklarhet om vikeplikt, kjøreretninger osv. med enda en ny systemløsning. Samtidig ser jeg klart behovet for noe tryggere enn de famøse sykkelfelt-løsningene som er standard i dag, særlig når hensikten er å få nye grupper ut på sykkel. Men om syklende på "sykkelstien" får vikeplikt for alle i alle kryss, slik som på dagens sykkelveier, er jeg redd den blir lite attraktiv.
At reglene må bli enklere og mer myntet på fotgjengere og syklister er en forutsetning. Jeg trur selv at man må begynne å se på vei+sykkelvei/felt+fortau som en enhet. Som om det er en slags fire- eller seksfeltsvei. All skifte av kjørefelt utløser vikeplikt ovenrfor trafikk i andre kjørefelt. En bilist (eller andre kjørende) som svinger til høyre eller venstre har da vikeplikt for fotgjengere som kommer fra fortau og skal krysse veien. Det samme for en syklist som skal rett frem på sykkelvei; bilisten må vike for syklisten. Hører sykkelveien og fortauet til et veianlegg med særskilt forkjørsrett så gjelder den også for syklende og gående.
#181153624/06/201410:38
I Teisenkrysset har de siden i vinter jobbet med en ny gang- og sykkelvei under E6. På denne har de laget et lite fortau for gående og en egen vegbane for syklende - en løsning man finner mye av i for eksempel Danmark.
Mitt inntrykk er at denne adskillelsen mellom fotgjengere og syklende gir større trygghet og flere smil for begge parter.
Håper derfor det er den nye modellen som blir nevnt over her
De bruker å komme på en løsning som er idiotsikker, uten å ta rom for hvor store idioter som finnes... (no offence). Å gi syklister samme plikter som traktorer, kan være en løsning.
#181159024/06/201411:27
Jeg ser absolutt ingen forskjell i loven på vei skiltet med gang og sykkelveg og vei skiltet som gangveg.Abominasjonen gang- og sykkelveg bør absolutt fjernes som sovepute for veiplanleggerne.
Den danske/nederlandske løsningen med enveis sykkelvei på hver side av veien er nok den beste for å kombinere tilgjengelighet med fremkommelighet, men understreker i enda større grad at man fatisk må tenke over hvordan man fører veiene gjennom kryss. Løsningene er greie nok men krever at vegvesnet dropper enda mer vanetenking. Denne konstruksjonen krever separate lys og separate faser for syklende. (Grønt for for alle syklende samtidig og rødt for alle biler, da blir krysset en rundkjøring for de syklende og man må ikke vente to faser på å gjøre en venstresving)
Se:
[Re: sverreb]
#181167824/06/201413:31
Jeg ser absolutt ingen forskjell i loven på vei skiltet med gang og sykkelveg og vei skiltet som gangveg.Abominasjonen gang- og sykkelveg bør absolutt fjernes som sovepute for
For meg er det nærliggende å tolke det som at det loven sier om gangveg gjelger gangveg, og ikke gang- og sykkelveg. Det er to forskjellige typer veg i loven, akkurat som at gangveg ikke er fortau, gågate eller sykkelveg.
[Re: Tor Arne]
#181168424/06/201413:34
Det tror jeg ingen ting på da det ikke er lov å føre motorvogn på gang- og sykkelveg.
Vegtrafikkloven §1: "Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#181169324/06/201413:49
Jeg minner om at Gulating lagmannrett streifet spørsmålet om den eventuelle forskjellen mellom G-vei og GS-vei for et par-tre år siden, og uttalte:
Sitat: Gulating lagmannsrett (min utheving)
I forhold til innholdet i den objektive aktsomhetsnorm, pekes det videre på at det i henhold til trafikkreglene § 18 om sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt, må sykling ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Forsvarer har fremholdt at denne bestemmelse kun gjelder for gangveg, fortau eller i gangfelt, og ikke på slike kombinerte gang- og sykkelveier som det er tale om i denne sak.
Umiddelbart er det vanskelig å se hvilke hensyn som begrunner at fotgjengere skal ha svakere vern på slike kombinerte gang- og sykkelveier enn ved rene gangveier.
For avgjørelsen i denne sak er det ikke påkrevd og uttrykkelig ta stilling til regelens anvendelsesområdet på slike kombinerte gang- og sykkelveier. Det er tilstrekkelig å slå fast at regelen underbygger at syklister plikter å ha oppmerksomheten rettet mot og ta tilbørlig hensyn til fotgjengere.
Skal man stole på denne veiledningen man finner hos Vegvesenet, så er sykkelvei og gang- og sykkelvei i praksis det samme hva gjelder syklisters retter, og det er lov å gå på begge. Gangvei blir derimot sammenlignet med fortau, og er kun lov å sykle på når det ikke er til hinder for de gående.
Hvordan kan vi best tvinge myndighetene til å definere et regelverk for gang- og sykkelveg?
Jeg har en idé som jeg dessverre ikke får vært med på selv siden jeg ikke sykler gjennom Oslo på vei til jobben. Mitt forslag er at man hver dag frem mot halvtimesslaget, 07.30, 08.00 og 08.30, samles utenfor Stortinget eller Rådhuset og så har man en liten critical mass videre mot jobben. Hver dag, tre ganger hver morgen. Det burde være mulig for engasjerte syklister å synke sin jobbtur og i verste fall kaste bort fem minutter på venting (og hyggelig prat) slik at alle kan dra videre på sin jobbtur i samlet tropp og fått vist at det faktisk er ganske mange som sykler til jobben, hver eneste dag, og at festtaler ikke hjelper oss.
[Re: GeirK]
#181170224/06/201414:00
Det tror jeg ingen ting på da det ikke er lov å føre motorvogn på gang- og sykkelveg.
Vegtrafikkloven §1: "Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn"
Loven er dårlig, men det er heller ingen grunn til å tro at noen lover som ikke omtaler gang- og sykkelveg skal gjelde gang- og sykkelveg.
#181170424/06/201414:02
Hvordan kan vi best tvinge myndighetene til å definere et regelverk for gang- og sykkelveg?
Jeg klagde til kommunen forrige helg pga de dårlige forholdene for syklister, og de dårlige gang- og sykkelvegløsningene her. To dager senere ble jeg oppringt av en lokal avis som ville lage en artikkel om det jeg hadde skrevet.
Jeg klagde også til Samferdselsdepartementet.
Klag.
#181170624/06/201414:03
En skulle tro at en fant en beskrivelse i Trafikkreglene, men heller ikke der beskrives hva som er korrekt adferd på kombinert gang/sykkelvei, lovteksten nøyer seg med å konstatere at en slik konstruksjon finnes. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
#181172824/06/201414:39
Loven er dårlig, men det er heller ingen grunn til å tro at noen lover som ikke omtaler gang- og sykkelveg skal gjelde gang- og sykkelveg.
Nå er jeg litt forvirret. Først sier du at Vegtrafikkloven gjelder gang- og sykkelveg og så sier du at det ikke er noen grunn til å tro det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#181176224/06/201416:08
Jag tror han kommenterar dem som säger att paragraf 18.3 också gäller g/s vei trots att g/s vei inte finns med i texten.
"3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."