Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

1997 Diamondback Apex - Nytt liv

1997 Diamondback Apex - Nytt liv #1807808 17/06/2014 19:04
M
Magnus2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Hei!

Har funnet frem en gammel skatt, Diamondback Apex. Har lest litt rundt omkring på forumet, ser at det er mange flinke sykkeleksperter og hjemmeeksperter på forumet her som kan være hjelpsomme ICON_SMILE

Det slo meg nemlig her om dagen at sykkelen kanskje kunne trengt ett nytt og spennende liv som pendlersykkel. Vil gjerne at den skal være stilig og litt tøff men samtidig anonym, føler ikke for noe neonfarger som lyser opp midt på dagen. Dette er da problemet med sykkelen, den er gammel, slitt og lite kjøreglede slik den står nå.

camera Bilde galleri camera

Informasjon om sykkelen:
Merke: Diamondback Apex
Årsmodell: 1997 (litt usikker) BikePedia 1997 Apex SE
Ramme str: 20" 51cm
Gir bak: Shimano Deore LX
Gir forran: Shimano STX RC
Nav: Shimano STX RC
Bremser: V-brems Tektro

Ikke originalt: Sete, bremseklosser, pedaler, kjede, holker, kranklager (mulig det også ble kjøpt kranksett?), justerbart stem.
Tidligere eiere: Min far

Jeg har aldri restaurert en sykkel før, og trenger da litt hjelp fra dere ICON_SMILE
La oss starte med litt basis:
  1. Kommer ramme eller gaffel til å svikte meg i senere, knekke eller andre ting? Dette er vell en stålramme som jeg føler er ganske stiv, kan dette stemme?
  2. Burde jeg allerede nå kle den naken og sende inn deler til sandblåsing og lakkering? Hva med klistremerkene?
  3. Er det noe vits i å gjøre ren og finslipe krank og kasset, eller er dette noe jeg burde kjøpe nytt?
  4. Hjulene er originale, men det er en beskyttelses ring som har løsnet på navet bak (der det er sølv teip). Kan jeg gjøre ren nav og kjøpe inn nye eiker. Vet vell heller ikke hvor god stand felgene er, kanskje det er like greit å kjøpe inn helt nye hjul?
  5. Er det mulig å kjøpe ny stem som har ca. lik vinkel som den som står på og som ikke er alt for lang. Må ha styret litt opp slik det er nå, da sykkelen egentlig er litt lang for meg.
  6. Skjermer, burde kunne bruke sykkelen selv om det regner eller er vått. Uten at det spruter opp på sekk og bein. Det å kunne enkelt ta av og på skjermer er også en mulighet om skjermene ikke vil passe sykkel stilen.
  7. Sist men ikke minst, hvor mye tror du en totalpris kan komme på?

Kjapp estimering av deler som burde byttes ut av en uerfaren:
    Sete, sete pinne, sete pinne feste
    Wire, strømper
    Stem
    Holker, barends
    Bremseklosser, bremsehendler
    Kassett
    Krank sett
    Kjede
    Hjulsett
    Dekk, slange
    Pedaler

Andre kostnader:
    Sandblåsing + lakkering
    Verktøy
    Rustfjerning midler (skruer osv)
    Nye skruer

Re: 1997 Diamondback Apex - Nytt liv [Re: Magnus2] #1807809 17/06/2014 19:04
M
Magnus2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Holdt av for To Do List

Re: 1997 Diamondback Apex - Nytt liv [Re: Magnus2] #1808138 18/06/2014 09:16
A
aldursil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
1. Stålramme ja. Om den svikter kommer jo an på hvordan den er blitt lagret gjennom årene. Dersom det ikke ruster for mye innvendig vil jeg nå tro at den holder en god stund.

2. Hvis du har lyst på strøken sykkel, ja. Men det koster nok penger. Dekaler er det visst null problemer å få laget hos han her fyren, http://www.retrobike.co.uk/wiki/Sticker_and_Decal_suppliers
Har ikke fått laget noe selv av ham men ser det er flere på forumet som har. Forøvrig er www.retrobike.co.uk en bra nettside for gamle sykler.

3. For all del, puss og gnikk, det blir fint, spesielt krank! kassett og klinger fremme avhenger vel av om de er slitt eller ei, men det kan enkelt byttes, så lenge det ikke er ukurant diameter på klingene fremme. Ta gjerne en runde med autosol først, så ser du hvordan status er etter en lett polish.

4. Felgene må vurderes hvor slitt sidene er. Begynner det å bli igjen lite metall er det nok lurt å få nytt.

5. Null problem. Kan få stem med høy vinkel/lav vinkel i den lengden du ønsker. Om det blir "tidsriktig" får være et annet spørsmål, men poenget er jo at du skal trives med å bruke sykkelen mener jeg.

6. Bør heller ikke være noe problem, finnes i utallige varianter

7. Det må noen andre svare på som har fullrestaurert en sykkel.

Nå har jeg selv aldri tatt den helt ut og helrestaurert en sykkel så du får se om noen som har gjort det også kommer med noen tips. Min erfaring er at en grundig vask i første omgang, pluss polering med autosol, samt skifting av slitte deler, gjør veldig mye i å heve standarden.

Lykke til! Godt utgangspunkt for et fint prosjekt har du iallefall tror jeg.

Redigert av aldursil; 18/06/2014 09:16.

Re: 1997 Diamondback Apex - Nytt liv [Re: Magnus2] #1808163 18/06/2014 09:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg hadde en Diamondback Apex fra 1993 selv. Den hadde komplett LX utstyr og henger i garasjen hos min fra. Han overtok den og har brukt den ganske hyppig til knærne tok kvelden.

Det er en solid og fin mellomklassesykkel med en bra ramme. Det er ingen grunn til å tro at den skal svikte om den ikke er rustet som aldursil sier. Kjøremessig ligger den definitivt på den faste siden.

Hvor mye du vil bruke av tid og penger på den er avhengig av hva du vil gjøre. Er det for å skaffe en skinnende skryte-retro sykkel mener jeg det er bedre å gå for en i utgangspunktet mer påkostet modell. Som brukssykkel ville jeg kostet på meg å plukke den helt rein. Gi den en grundig vask, lakkrens og omgang med polering. Avslutt med Biltemas hulromsspray.

Delene vasker du HELT reine og gir en lett polering. Kjøp nytt kjede og nye dekk og vaiere og bremseklosser og sett sammen det hele. Så ser du hva som ikke fungerer til jobbsykling. Det er ikke til å tro hva en så enkel "oppussing" gjør med følelsen til en i utgangspunktet sliten sykkel.

Les også evilelvis tråd om oppussing av alpinestars her for inspirasjon:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1775100#Post1775100

Lykke til
LarsB

Re: 1997 Diamondback Apex - Nytt liv [Re: Magnus2] #1808202 18/06/2014 10:17
M
Magnus2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Har fått skikket litt rundt på andre sine prosjekter, satt langt ut på natt i går -.-" Ser nå at jeg må fokusere på komfort, og heller la være å bruke alt for mye penger på sykkelen. Men sluttresultatet skal nå bli fint til slutt =) CRC.com blir nok brukt til innkjøp av deler, billig og mange som har gode erfaringer.

Glassblåsing og lakkering vil jeg sette litt på hold, og heller ta det om jeg får tak i noe billig.

Så nå er det bare å få kjøpt seg noe verktøy så jeg får demontert sykkelen. For så å rense, pusse og polere det som kan brukes senere.

Moderator  support