|
|
Havnet ufortrødent i en inkassosak. What to do?
|
Havnet ufortrødent i en inkassosak. What to do?
16/06/2014 23:50
|
adr34s
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg fikk en purring på en regning jeg hadde glemt å betale for en tid tilbake. Regningen var på 571,- og dreide seg om avregning av varmtvann eller noe i den retning. Jeg har absolutt alle faste kostnader på avtalegiro og aldri får papirregninger lenger, men på et vis presterte jeg altså å glemme denne. Ja, latterlig teit, I know.
Jeg la inn betaling på dette + purregebyret i nettbanken med forfall på betalingsfristen (2. juni).
Til min overraskelse så fikk jeg i forrige uke en betalingsoppfordring (mao. inkassosak), med et nytt saftig gebyr og betalingsfrist 17. juni. Og her er det besynderlige: * På betalingsoppfordringen står summen jeg allerede har betalt inn -- det opprinnelige kravet + purregebyret. Dette rimer dårlig med at "kravet fortsatt står udekket", som det heter i brevet. * Jeg sendte derfor en epost til inkassobyrået med bestridelse av kravet og ba om en forklaring, men jeg har så langt ikke fått svar på dette. * Jeg ringte inkassobyrået i dag for å diskutere saken -- da leste saksbehandleren opp fra sakshistorikken at regningen i sin helhet inkludert purregebyr helt riktig ble betalt på fristen (2. juni), og at betalingsoppfordringen likevel ble sendt ut dagen etter (3. juni). * Saksbehandleren sa deretter at han ville notere at jeg hadde ringt, og at de skulle se på eposten og saken min, som han kunne bekrefte at de hadde fått. Saksbehandleren var forøvrig både imøtekommende og vennlig.
Jeg har etter dette ikke hørt noe fra dem.
Det jeg lurer på nå er følgende: bør jeg betale den gjenstående summen de har klasket på (330,-) selv om jeg har bestridt kravet? Fristen for dette er i dag, 17. juni.
|
|
|
Re: Havnet ufortrødent i en inkassosak. What to do?
[Re: adr34s]
17/06/2014 04:30
|
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Nei. Stå på telefonen og få de til å skette kravet. Du har betalt innen rimelighetens grense. Selv har jeg erfart at man må ikke stole på at banken levererntil satt dato, og har flyttet forfall fram 2 dager fra ffdato. Glemmer selv papirfakturaer, du er ikke aleine.
Ikke betal, ring.
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
17/06/2014 05:32
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har ditt på det tørre. Er seriøst og normalt inkassobyrå vil ikke bruke mer tid på dette enn nødvendig, så ring og etterspør fortgang i saksbehandlingen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
17/06/2014 05:48
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Om det du skriver om telefonsamtalen stemmer, så erkjenner jo saksbehandler at kravet er betalt innen fristen, 2.juni!
Da er det ikke mer å lure på i mine øyne. Kan hende betalingen din ikke vises hos inkassoselskapet før 3.juni
|
|
|
17/06/2014 06:34
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Uansett så har du bestridt kravet og inkassobyrået har plikt til å stille saken i bero. Dvs at de ikke kan legge på flere gebyrer før de har kommet med en tilbakemelding
|
|
|
17/06/2014 06:49
|
adr34s
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for råd folkens, jeg skal ringe dem igjen i dag og høre hvordan det ligger an. Skal oppdatere tråden når det skjer noe 
|
|
|
17/06/2014 07:49
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Høres soleklart ut som noe du ikke skal betale. Tipper at innbetalingen din ikke ble avregnet før de sendte ut kravet. Er vel en automatisk prosess, men den er nok ikke helt vanntett. Dog, skal ikke se bort fra at de spekulerer i at folk betaler inn dette "restkravet". Dette er en ikke-sak og de bør slette kravet omgående.
|
|
|
[Re: eirikbk]
17/06/2014 08:05
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Du skal ikke betale såfremt du betalte innen fristen på inkassovarselet. Inkassovarsel har noen formelle krav, bl.a. 14 dgr betalingsfrist. Hvis du ikke oversitter denne skal du heller ikke belastes med inkassogebyrer, selv om inkassobyrået er raske med å sende ut og dette krysser betalinga. Ring og sjekk for å sikre nattesøvnen, ikke gi deg om de ønsker at du skal betale gebyret.
Redigert av Boas; 17/06/2014 08:06.
|
|
|
[Re: Boas]
17/06/2014 08:08
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Sjekk forresten betydningen av ordet " ufortrødent ". Jeg mistenker at du legger en annen betydning i ordet enn ordboka.
|
|
|
Re:
17/06/2014 08:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Slik dette er fremstilt ville ikke jeg gjort noe mer. Kravet er betalt innen tiden, og purringen har krysset betalingen.
Redigert av Tex; 17/06/2014 08:18.
|
|
|
Re:
17/06/2014 08:51
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Vedder et inkasso gebyr på at saken er slettet, og de har bare glemt å gi deg beskjed.
Opplevde noe av det samme selv. Begynte å få inkasso vdr internett fra et sted jeg flyttet fra for 10 år siden. Jeg ringte opp forklarte situasjonen, og de skulle undersøke. Hørte aldri noe mer, og det begynner å bli mange måneder siden.
|
|
|
Re:
[Re: ]
17/06/2014 10:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er også verd å merke seg at et inkassokrav skal opplyse om følgende:
Fordringshavers navn Hva kravet gjelder Kravets størrelse og spesifkasjon av hovedkrav og tilleggskrav (renter, gebyrer, o.l.) Sats på eventuell forsinkelsesrente og beregningstidspunkt Konsekvenser ved ikke å betale Retten til å kreve nemdsbehandling
Hvis ikke disse punktene er med, er det bare å si at kravet ikke tas til følge da det ikke oppfyller inkassoloven.
NB! Husk også at purregebyr før det har gått 14 dager, ikke er noe å bry seg om. Man må gjerne purre før 14 dager, men man kan ikke ilegge noen purregebyr.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re:
17/06/2014 12:06
|
adr34s
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei igjen! Det viktigste først: bruken av ordet "ufortrødent" er som påpekt helt feil i denne konteksten. Ordet jeg lette etter var nok "uforvarende" eller noe i den retningen  Ellers fikk jeg omsider svar på telefon hos inkassoselskapet i dag, og etter mye om og men og krafsing i papirer så viste det seg at de hadde avsluttet saken igår men glemt å svare meg (igjen). Fnis  Tusen takk folkens! ;*
|
|
|
Re:
17/06/2014 14:18
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
...så viste det seg at de hadde avsluttet saken igår men glemt å svare meg (igjen). Fnis  Igjen, du har en plikt om å gi de merarbeid når de er skjødesløse og finansierere deler av virksomheten på folk som blir livredde og bare betaler. Spør om å få tilsende saksdokumentasjon skriftlig, sånn for fremtidig referanse. Så tenker de seg kanskje litt bedre om neste gang. De kan sikkert kritiseres for manglende tilbakemelding, men jeg synes din negativitet mot bransjen er noe overdrevet. Inkassobransjen i Norge er, etter min oppfatning, sterkt regulert og bransje og lovgiving bidrar til at fordringshavere får drevet inn sine krav uten å ty til knuste kneskåler. De kan dermed i større grad overleve, gi arbeidsplasser og skatteinntekter uten å bli kriminelle. Er ikke det ganske ålreit? Ubetalte fordringer kan koste fordringshaver mye! Dessverre er det mange krav som går mot dårligere stilte personer oftere havner i en skvis fordi de ikke har penger til å betale nødvendigheter som husleie, strømregninger og bilreperasjoner og de må også, som andre som ikke betaler, være med å dekke drift og fortjeneste til inkassoselskapet. Disclaimer: Jeg har jobbet i bransjen. For over ti år siden.
|
|
|
Re:
17/06/2014 15:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes det er en drittbransje som får sine marginer fra å drive med møkk mot folk som ikke makter eller evner ta til motmæle.
Reguleringen gir dessverre ikke den som forsøkt lurt eller presset noen som helst praktisk oppnåelig kompensasjons. Altså kan de plage deg rimelig grunnløst i lang tid og få deg til å bruke mye tid og krefter uten at du får noe som helst kompensasjon. Inkassoselskapene kan på sin side med loven i hånd taue inn gebyrer for sitt arbeide.
Så om rett skulle vært rett, så skulle man kunnet kreve nøyaktig like mange penger i kompensasjons om et inkassoselskap feilaktig har forsøkt å gi deg. Tipper det ville gitt vei i vellinga på alle de fjasete kravene de sender ut slike rand-tilfeller som trådstarter. Dette skjønner jeg ikke helt. Enten er kravet berettiget og da kan man ikke klage på de som prøver å drive inn pengene. Eller så er det uberettiget og da er det ikke vanskeligere enn å si "dette er uberettiget", og så havner saken hos Forliksrådet his de ikke tror deg. Kan du gi et eksempel som illustrerer påstandene dine litt bedre?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re:
17/06/2014 21:39
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Kan du gi et eksempel som illustrerer påstandene dine litt bedre?
Jeg synes trådstarters tilfelle er mer enn godt nok. Han betaler det han skal (inkl gebyr) i tide. Inkassoselskapet er hete på grøten og sender ut inkassovarsel når klokken er slagen, uten å ta hensyn til float/forsinkelse og bank og betalingsystemer. Følgen er at trådstarter får et brev han må forholde seg til og forstå. Allerede der er tull på gang, for brevet skulle ikke engang vært sendt ut. Så må trådstarter sette seg inn i regler og hva som gjelder , bruke tid på å ringe og ellers kaste bort tid fordi inkassoselskapet er hete på grøten. Motivasjonen må jo være åpenbar, siden et inkassoselskap er fryktelig klar over float'en: Det kryr av folk som får helt hetta når de får et brev fra et inkassoselskap, og en prosentandel bare betaler fordi brevet inneholder et språk de finner fremmed eller vanskelig å forstå. Så, tid og ressurser ville vært spart om inkassobyråene som sendte ut urettmessige betalingsoppfordringer måtte betale mottakeren tilsvarende de forsøkte gebyrene. Jeg vet ikke helt hva slike brev inneholder for tiden, men før var det ikke uvanlig med dårlige skjulte trusler i form av hvor mye alt kunne ende opp med i gebyrer om man ikke betalte. Er du litt skjelven eller enkelt møblert skal det baller til å ikke bare betale. Jeg skal ikke dømme trådstarter for noe da jeg kan glemme en regning i ny og ne selv (og det er alltid de små som bare blir liggende eller rota bort og glemt). På tross av dette må jeg påpeke at han har oversitti betalingsfristen som jeg i bunn og grunn ser på som en avtale om å låne penger av kreditor og i tillegg velger å betale på siste betalingsdag, 14 dgr etter at inkassovarselet er sendt. Det er ikke kriminelt, men at kreditor eller den som opptrer på vegne av kreditor sender et nytt brev med, forbehold om at betalinga har kryssa brevet, ser jeg som rimelig. Som sagt betaler jeg også mine purregebyrer i ny og ne, men jeg kan velge å ikke gjøre det ved å betale i tide eller ikke ta på meg betalingsforpliktelser jeg ikke kan håndtere (har blitt for gammel for sistnevnte). Kall det trusler eller kall det informasjon til debitor om hvilke kostnader som kan påløpe, men inkassobyråene ønsker nok, med bakgrunn i statistikk, å få drevet inn kravet så fort som mulig.
|
|
|
Re:
18/06/2014 05:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke kriminelt, men at kreditor eller den som opptrer på vegne av kreditor sender et nytt brev med, forbehold om at betalinga har kryssa brevet, ser jeg som rimelig. Joda, "rimelog" og "ikke trusler men informasjon". Det er helt gyldige argumenter helt til du tenker på at halvparten av befolkningen er mindre intelligente enn gjennomsnittet. Det kryr av voksne folk som skyr skrevet tekst, eller folk som ikke klarer å finne innholdet i selv ganske enkle tekster. Disse folk blir med loven i hånd omtrent svindlet av inkassoselskapene. Med mindre de skaffer seg en vriompeis som meg til hjelpe seg. Problemet mitt er at jeg ikke har noe måte å straffe inkassoselskapene på. De kan jo bare prøve seg, og går det ikke, kan de bare trekke på skuldrene uten å kompensere meg for noe av innsatsen. Jeg vil tro at de fleste, selv de som sliter med leseforsteåelsen, skjønner at de ikke skl betale en regning to ganger. Og - siden float-en i Norge er mindre enn 24t, er det sjelden at betaling og inkassokrav krysser.
|
|
|
Re:
18/06/2014 07:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så du synes det er greit å plage folk med brev som har en rimelig sannsynlighet for å være feilaktige?
Jeg vet ikke hva sannsynligheten er. Kan noen i inkassobransjen svare på hvilken prosentandel av debitorene som betaler akkurat på forfallsdato?
Det er jo nøyaktig det som har skjedd trådstarter, som betalte på forfallsdato. Er det noen spesiell grunn til at vi ikke skal diskutere det tilfellet?
Nei - men det er en sjanse for at dette er et corner case.
|
|
|
Re:
18/06/2014 07:14
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nå er det lenge siden jeg har fått sånne krav men de pleier da alltid å ha en tekst som "Har de betalt de siste dagene kan du se bort fra denne henvendelsen" eller lignende.
Å betale regninger dobbelt er i mine øyne nøyaktig like idiotisk og dyrt som å ikke betale.
Betaler du dobbelt så har du ikke oversikt over egen økonomi og det er jo det alt handler om er det ikke? Det får stå for dems egen regning, sikkert de samme som overfører til Nigeria uten å blunke også.
|
|
|
Re:
18/06/2014 07:30
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er så heldig at jeg jobber i bransjen. Selv om du skulle betale på forfallsdato og brev og betaling skulle krysses vil saken automatisk avsluttes når betalingen registreres. Dobbeltbetalinger blir selvfølgelig heller ikke beholdt av inkassoselskapet, men refundert til debitor.
|
|
|
Re:
18/06/2014 07:35
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Før man får betalingsoppfordring har man først fått faktura, så purring og/eller inkassovarsel som man har unngått å betale. Synes ikke det er urimelig at det skal koste penger å "låne" penger av kreditor. Det er jo faktisk bare å betale for det man kjøper så slipper man disse gebyrene
Dette er ikke til trådstarter men til anonymous13.
|
|
|
Re:
18/06/2014 08:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvilken annen dato skal man velge da? Betalingsbetingelsene er jo en del av handelen, så det er jo ikke noe umoralsk i å betale på forfallsdato.
Nei - det er detikke, men dersom jeg har glemt en regning og får purring, føler jeg en forpliktelse til å betale den umiddelbart, siden det var min fordømte plikt å betale den opprinnelige regningen - til tross for at jeg har fått en forlenget frist på fire uker.
|
|
|
Re:
18/06/2014 08:38
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det må da være svært vanlig at regninger legges inn i nettbanken med forfallsdato som betalingsdato?
Hvilken annen dato skal man velge da? Betalingsbetingelsene er jo en del av handelen, så det er jo ikke noe umoralsk i å betale på forfallsdato.
Nå forstod jeg det slik at det ikke var den opprinnelige betalingen som trådstarter snakker om, men purringen og den påfølgende betalingsoppfordringen. Men når man først tar seg purregebyr, får man man jammen være tålmodig nok til å realitetsorientere seg til forfallsdato, float og andre systemforsinkelser før man sender ut betalingsoppfordring.
Så; mitt bidrag i kampen mot den utålmodigheten var å legge merarbeid på avsender slik at de fikk et insitamenet til å gjøre om på rutinene sine. Det er det eneste praktiske sanksjonsmidlet jeg har. Jeg skulle ønske jeg med loven i hånd kunne kreve å få urettmessige ilagte gebyrer som kompensasjon. Det ville stimulert til bedre kontroll av kravene, mindre tidsbruk for mottakerene og utluking av råtassene i bransjen.
Han har ikke betalt på forfallsdato. Inkassovarselet har en lovpåkrevd frist på 14 dgr. Ditt bidrag i denne kampen tror jeg vil føre til høyere driftskostnader for inkassobransjen som igjen vil resultere i høyere inkassosatser. Disse satsene fastsettes skjønnsmessig (fra rundt år 2000), før var de basert på folketrygdens grunnbeløp. For ordens skyld: Kreditor kan sende purring så fort forfallsdato er overskredet, men kan ikke pålegge purregebyr før etter 14 dgr.
|
|
|
Re:
18/06/2014 08:43
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det er ingen som snakker om at det ikke skal koste å låne penger av kreditor. Trådstarter betalte jo purregebyret, som jo skal dekke denne kostnaden. Da inntrer det jo nye betalingsbetingelser i form av ny forfallsdato. Nei. Purregebyret skal dekke kostnadene ved å sende ut purringen og evt. være et preventivt virkemiddel mot mislighold. Renter skal dekke denne finansieringen. Det ville vært trist om man måtte vente på f.eks. 200.000 kroner i 23 dager og fikk 63 kroner i kompensasjon.
|
|
|
Re:
18/06/2014 11:30
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Nei. Purregebyret skal dekke kostnadene ved å sende ut purringen og evt. være et preventivt virkemiddel mot mislighold. Renter skal dekke denne finansieringen. Det ville vært trist om man måtte vente på f.eks. 200.000 kroner i 23 dager og fikk 63 kroner i kompensasjon. Sorry, jeg mente alt av ekstrakostnader på purringen utenom hovedstol. At det er delt opp i et purregebyr og en evnt rentepost fant jeg ikke nødvendig. Man står jo helt fritt til å purre, med renter, etter dag 1. Allikevel er det vel kanskje en og annen kreditor som synes 9.5% er bra rente i dagens marked og gjerne liker å vente litt med å kreve inn. OK. I dette tilfellet var det i alle fall ikke slik at kravet ikke ble purret for å få renteinntekter fra en relativt høy rente. Allikevel er det en del bransjer hvor jeg antar at finansiering, f.eks. gjennom kassekreditt pga. at man har store beløp utestående ikke er noe særlig hyggeligere. I tillegg vil intern statistikk fra inkassobyråer og erfaring fra alle som har forsøkt å drive inn egne krav over en periode fortelle at sannsynligheten for å få dekket inn kravet blir lavere jo eldre det er. Jeg tror ikke noen vil gamble med inntektene sine for å få ut noen ekstra rentekroner.
|
|
|
Re:
19/06/2014 06:53
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Hehe. Er du like konspiratorisk på flere områder? Det er fortsatt slik at dersom du betaler på tiden så slipper du alt dette..
|
|
|
Re:
19/06/2014 10:02
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Ser du ikke at inkassobyråene har en nyttig funksjon?
Inkassobyråene er som alle andre bedrifter først og fremst avhengige av fornøyde kunder. Dersom man behandler kundenes kunder som dritt er det neppe lønnsomt i lengden. Der jeg jobber bruker vi like mye tid på å forbedre kredittrutiner etc. hos våre kunder som vi bruker på å kreve inn penger. Debitorprofilering (som jeg regner med du mener når du skriver kreditorprofilering) forekommer hvertfall ikke hos oss.
|
|
|
Re:
19/06/2014 10:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hva skulle kreditorer ha gjort når de ikke fikk inn pengene sine uten inkasso? Anmeldt kundene sine for tyveri og satset på at Politiet ordnet opp?
|
|
|
Re:
19/06/2014 11:04
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Konsipratorisk? Ledelsen og styret har et ansvar overfor eierene sine å generere verdier. Kom ikke her å si at inkassoselskaper er forskjellige fra andre selskaper og ikke søker å øke lønnsomhet og inntjening.
Du sier det jo selv, de er vel ikke noe annerledes enn andre selskaper? De leverer en tjeneste som er viktig for overlevelsen til mange bedrifter som i sin tur sikrer arbeidsplasser. Hva er ditt forslag til annen løsning av dette behovet? Skal det være helt greit å ikke betale?
|
|
|
Re:
19/06/2014 20:37
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Mye bitching her. Har du ikke betalt, you fucked up. Kreditorer fremstilles som de værste folka på planeten. Og det er vel egentlig bare sært å sette den til betaling på samme dag som fristen er. Ja, det er innafor, men hvorfor ikke sette den en dag før og slippe "laget" transaksjonen i banken skaper som gjør at de sender ut nytt brev.
Folk har fått en "what are you gonna do?" holdning til inkassobyråer, siden de ikke fysisk kan kreve inn pengene. Har faktisk bodd med en jente som ikke gadd å åpne posten, og gav faen. Som oftest er det pengene til folk som deg og meg som håper å få inn pengene for arbeidet sitt, vær glad de ikke kommer med balltre på døra for å kreve inn personlig...
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
|
|