HJELP til kjøp av sykkel, er helt fersk
|
HJELP til kjøp av sykkel, er helt fersk
16/06/2014 20:58
|
Vegard94
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei. Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg hybrid sykkel, for trening og for å forhåpentligvis redde knærne mine. er bare 20år men med tung slitasje på rygg å knær som bilmekaniker tenkte jeg sykling til å fra jobb å lengde trening i helgene kan gjøre susen! Men med tanke på bruken er jeg falt over til landeveissykkel. men trenger råd om 2 sykler jeg vurderer på finn.no Jeg er 183cm http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49006977&searchclickthrough=truehttp://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49121603&searchclickthrough=trueJeg har lest meg opp på nettet, at jeg kanskje får mest ut av meridaen? men er redd for at den blir for stor. På forhånd: Takk for gode svar! =) PS. om dette var feil forum så beklager jeg det
|
|
|
Re: HJELP til kjøp av sykkel, er helt fersk
[Re: Vegard94]
16/06/2014 21:34
|
Leiv Fredrik
Medlem
|
Medlem
Av de hadde jeg valgt Treken. Du tenker kanskje på ultegra vs 105? Isåfall hadde jeg ikke vært bekymra da 105 er av en noe nyere variant enn ultegraen, og dermed er det enda mindre forskjell på de enn til vanlig. 54 kan kanskje bli i minste laget, men det bør du nesten prøve å se. Ellers er den nok en helt årleit sykkel om den er holdt i relativt god stand.
Ellers kan du gå for en av de rimelige hos kjedebutikkene, evt internettet som bikeshop, blir litt dyrere, men da kjøper du deg forsikringen av en butikk som kan hjelpe deg med service, instilling og evt garantisaker.
Jeg gjorde akkurat som deg, vurderte hybrid som transportmiddel med dårlige knær, endte opp med racer og har ikke angret et sekund på det.
|
|
|
16/06/2014 21:35
|
lookkeo
Entusiast
|
Entusiast
Tror ganske sikkert Trek passer deg bedre, sykler selv på samme sykkel og er meget fornøyd. Sant nok får du ultegra på meridaen, dog den er 4 år eldre, så blir vurdering, men mest tror jeg den blir for stor. Treken kan ihvertfall varmt anbefales som en begynner sykkel, har h2 geometri, ikke super aggresiv, så greit sted å starte. Min svoger fikk tak i samme sykkelen året etter meg og han er og likeledes fornøyd. Klart dette er jo noe biased meninger, men som sagt, meridaen, tror den er for stor. Jeg har 60 ramme og er 195 og føler den er nesten litt for stor, står jo tilogmed i annonsen at den anbefales til de på min høyde.
- Canyon Ultimate CF SL 9.0 - - Trek 2.1 -
|
|
|
16/06/2014 21:53
|
Vegard94
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for gode svar. om jeg drar å prøver den. er det lett å se om den er for liten? har som sakt 0 erfaring, foruten om dirtjumpere. Hva av utstyr trenger jeg? sko og hjelm? noen anbefalinger? Prøver å få presset prisen mest mulig ned siden jeg er ny etablert å fattig. Forresten, dette med tights? er det bare mote eller? har et par kilo på kroppen som jeg ikke føler en alt for stor trang til å skvise inn i noe veldig, veldig trangt.
|
|
|
16/06/2014 22:27
|
lookkeo
Entusiast
|
Entusiast
Sykkelbukse med padding må til, og det tror jeg du merker selv og ganske fort 
- Canyon Ultimate CF SL 9.0 - - Trek 2.1 -
|
|
|
16/06/2014 22:35
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Treken er 54 cm og kan kanskje bli litt liten. Jeg er også 183 cm, og 56 cm ramme er perfekt for meg. Har også syklet på 58, men det er egentlig litt stort for meg. Men det kan jo variere med rygg/benlengde. En ting du bør teste om du får anledning å prøve sykkelen: finn en liten oppoverbakke og reis deg opp fra setet og stå og trø. Sjekk at du ikke smeller knærne opp i styret da, som ofte skjer om sykkelen er litt for liten. Ellers, om rammen er for liten, så du må justere setepinnen svært langt opp for å få setet i riktig høyde, så blir det gjerne litt for stor høydeforskjell ned til styret, som fort kan bli ubehagelig. Når det gjelder setehøyde, så er en tommelfingerregel at nå du setter HÆLEN på pedalen i laveste posisjon, så skal kneet være nesten utstrekt.
Sko og hjelm må du ha ja. Kjøper du ny sykkel, pleier pedaler vanligvis ikke følge med - jeg tror likevel jeg alltid har fått prutet det inn i prisen. Det finnes en rekke ulike systemer for klikkpedaler, søk litt på forumet så finner du nok en del tråder om det. Av utstyr ellers så trenger du reserveslange, pumpe, dekkspaker, og et lite multiverktøy. Det kan også være greit med en liten seteveske til å ha dette i. Pumpen kommer oftest med et feste som du kan skru på rammen. Drikkeflaske og flaskestativ vil du også ha. Og lykter når mørket faller på.
|
|
|
|
|