DBS Kilimanjaro - verd å sette i stand?
|
DBS Kilimanjaro - verd å sette i stand?
16/06/2014 18:47
|
Bjørn81
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har en DBS Kilimanjaro 21DXL (rosa/lilla) som har sett sine beste dager, og lurer på om det er noe vits å sette den i stand. Husker ikke nøyaktig hvor gammel den er, men må vel være minst 20 år gammel. Ble veldig mye brukt i sin tid, så drivverket er ganske slitt og girene glipper en del. Girvaiere er også litt slakke. Det er vel grunnen til at den ikke har blitt brukt på omtrent 10 år.
Tok den frem for noen dager siden bare for å se hva slags stand den var i. Tørket over den med litt såpevann, og syns den fortsatt ser relativt fin ut i lakken. Pumpet luft i dekkene og slangene var fortsatt intakte. Bør man uansett bytte slanger siden de er så gamle (aldri vært byttet). Bakdekket er helt utslitt og må byttes. Fremme sitter fortsatt originaldekket som ikke ser så veldig slitt ut i mønsteret, men er ganske tørt og oppmorknet. Fortsatt brukbart? Bremsene ser ut til å være ok. Ellers i ok stand.
Så da er jo spørsmålet om det egentlig er verd å få den i stand, og hvor kostbart det eventuelt blir. Er det lett å gjøre denne jobben selv? Mye å spare på å gjøre det selv?
Som sagt, hele drivverket bør vel byttes ut. Nye dekk (kanskje nye slanger?), justering av gir. Får man utført denne jobben på et sykkelverksted til en grei pris, eller blir dette så kostbart at man like gjerne kan kjøpe ny. Jeg er egentlig bare ute etter å ha en grei bysykkel til småturer.
|
|
|
Re: DBS Kilimanjaro - verd å sette i stand?
[Re: Bjørn81]
16/06/2014 19:07
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Dette kan koste veldig lite eller veldig mye. Start hos Biltema og du kommer langt i forhold til en grei bysykkel: Nye dekk: http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/R...-slanger-27901/Til bysykling har jeg erfaring med varenummer 27918 slicks som fungerer godt. Slanger koster "ingenting" beregn ca 60 kr hos Biltema. Når det gjelder drivverk tipper jeg du har 21 gir. Tell antall skiver på kassetten bak og gang med tre. Ny kassett: http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Reservedeler/Gir/Kassett-270044/Nytt kjede: http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Reservedeler/Kjede-og-krankparti/Sykkelkjede-Shimano-270073/Når det gjelder kranken foran så kan klingene skaffes løst. Selve kranken med krankarmer og lager kan være som det er. Meget mulig at du kin trenger den største klingen som oftest er mest slitt. Her må du poste et bilde for at det skal være mulig å gi noe tips om hva du trenger. Ikke Biltemavare. Du trenger også nye gir og bremsevaier og muligens (sannsynlig) nye bremseklosser. Alt dette kan og hentes på Biltema. Alt i alt trenger du deler for ca 1000.- + en del egeninnsats i demontering, vask, puss, smøring og oljing før montering. Lærerikt, og med Youtube i nærheten går det greit.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
16/06/2014 19:32
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ny billigsykkel på xxl el.l. er ganske rimelig, under 2000 kr?
reparering og fiksing av alt kan koste litt i penger og innsats, som taleren overfor sier.
ny bruktsykkel på finn kan koste noen hundrelapper, men trenger gjerne også litt arbeid.
hvis ikke sykkelen har stor affeksjonsverdi for deg, så ville jeg gått for første løsning.
|
|
|
17/06/2014 11:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Disse gikk det jo 13 av på dusinet, så noen samlerverdi har den ikke, dessverre.
Å sette den i stand kan fort koste deg minst 1000-1500 Kr. I hvert fall hvis du setter jobben bort.
Videre er ikke en Kili 21 DXL noe særlig til "terrengsykkel" i ordets rette forstand, men heller en 17 kilos herresykkel med terreng-look.
Jeg hadde ikke kostet på den veldig mye, men det er klart: Du kan få en helt OK dør til dør-sykkel.
|
|
|
17/06/2014 18:58
|
Bjørn81
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok. Takker for svar. Hvis det er mulig å få den i brukbar stand med deler fra Biltema for rundt en tusenlapp, kan det jo være aktuelt å prøve å sette den i stand hvis det ikke er altfor vanskelig å gjøre det selv. Om ikke annet så kan jo erfaringen være verd å ha med seg senere, selv om sykkelen strengt tatt kanskje ikke er verd det. Skal man først lære seg vedlikehold er det vel kanskje like greit å begynne og mekke på en gammel "møkkasykkel" uansett. Sykkelen ikke er mye til samleobjekt, nei, og affeksjonsverdien betyr heller ikke så veldig mye at jeg gidder å bruke altfor mye tid og penger på den. Vil bare ha en grei brukssykkel med skjerm og bagasjebrett. Jeg får prøve å søke etter litt guider og info, og finne ut hva slags verktøy man trenger. Så får jeg se hva det blir til. 
|
|
|
22/07/2014 18:58
|
Bjørn81
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg endelig fått kjøpt inn alt jeg trenger bortsett fra dekk. Problemet er at de gamle dekkene har dimensjonen 26X2.00, og jeg finner ikke noen billige dekk på Biltema med nøyaktig samme bredde. Går det an å bruke litt smalere dekk, f.eks 1.90, eller må det være nøyaktig samme som originaldekkene?
Redigert av Bjørn81; 22/07/2014 18:59.
|
|
|
22/07/2014 21:13
|
YAnders
Medlem
|
Medlem
Om du kun skal bruke den til by/asfalt, så kjøper du de tynneste dekkene med minst mønster. Det meste av 26" går rett på. Kun ekstrembredde som kanskje kan være problem.
|
|
|
26/07/2014 12:28
|
Bjørn81
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg fått på nye dekk, og det gikk veldig greit. Har også satt på ny kassett. Det gikk også greit selv om jeg slet litt med å få løs låseringen. Men ser at den nye kassetten er litt mindre enn den gamle. Samme antall gir (7) og samme bredde, men litt mindre diameter på tannhjulene. Det største tannhjulet er merket 28T på den nye kassetten, 32T på den gamle. Regner med at det betyr litt tyngre gir, men at det skal fungere like fint? Noe jeg merket når jeg satt på den nye er at det er litt slark når jeg rikker litt på den sidelengs. Er dette normalt? Tenkte ikke på å sjekke om det var noe slark i den gamle kassetten, men det må det vel ha vært siden det skal være samme bredde på begge kassettene. Når jeg tenker meg om så husker jeg det satt en sånn plastring innerst på bosset inntil eikene da sykkelen var ny. Denne løsnet etter kort tid og ble fjernet. Er det derfor kassetten ikke sitter helt fast? Når jeg skulle prøve å sette på nytt kjede var da moroa virkelig begynte. Gikk greit å fjerne det gamle kjedet. Men for å få passelig lengde på det nye, måtte jeg fjerne noen ledd. Jeg har sett mange videoer av dette på youtube, og har forstått det sånn at man enkelt kan fjerne ønsket antall ledd med kjedebryter ved å dytte ut den runde pinnen eller naglen(eller hva det heter) som holder leddene fast i hverandre. Kjedet er av typen Shimano HG-40. Alle leddene ser helt like ut så vidt jeg kan se. Jeg valgte et ledd og skrudde til alt jeg klarte med kjedebryter, men den pinnen satt så godt fast at jeg slet noe vanvittig med å få den pinnen til å gli ut. Fikk bare flyttet den ørlite før den kilte seg helt fast. Prøvde et annet punkt og akkurat det samme der. Ga opp og prøvde igjen senere. Nå tok jeg i så mye at jeg ble blå i trynet, holdt på lenge og fikk sakte men sikkert dyttet pinnen lenger og lenger ut. Da den var kommet litt over halvveis ut tok kjedebryteren plutselig kvelden. Gjengene hadde røket. Det jeg lurer på er hva er det jeg gjør feil her? Det kan da umulig være meningen at disse naglene i kjedet skal sitte så inn i h****** godt fast at det ikke er mulig å få de ut med en vanlig kjedebryter. Når man må bruke så mye makt at gjengene til slutt ryker så må det jo være noe som ikke stemmer. Kjedebryteren jeg brukte er denne: Biltema
Redigert av Bjørn81; 26/07/2014 12:30.
|
|
|
26/07/2014 19:35
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er ikke kjedet men kutteren fra Biltema. Den er ubrukelig! Heldigvis fant jeg det ut bare en drøy kilometer hjemmefra.opplevde nøyaktig det samme som deg, at jeg ikke klarte å skru, prøvde med en helt ordinær kutter som fulgte med en verktøykoffert og det var som kniv i varmt smør..
|
|
|
27/07/2014 11:46
|
Bjørn81
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Man får vel det man betaler for. Da får jeg heller prøve å skaffe en skikkelig kjedekutter og gjøre et nytt forsøk.
|
|
|
14/08/2014 05:51
|
clavicula fract.
Medlem
|
Medlem
Lykke til med prosjektet. Hadde en lilla Kilimanjaro selv. Du får garantert en mye bedre sykkel enn en ny til 2000.-, selv om den er tung.
"When I see an adult on a bicycle, I do not despair for the future of the human race."~H.G. Wells
|
|
|
19/08/2014 19:10
|
Bjørn81
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Liten oppdatering: Det var kjedekutteren fra Biltema som var problemet, ja. Kjøpte meg en ny på XXL og da gikk det som en lek. Har også fått løst problemet jeg hadde med kassetten som satt litt løst ved å sette på en avstandsskive.
Sykkelen er i bruk nå, men er ikke helt ferdig. Litt finjustering av gir og bremser gjenstår. Er glad for at jeg valgte å sette den i stand istedet for å kjøpe noe billig skrap. Har lært veldig mye. Hvis jeg får lyst på ny senere, får jeg heller kjøpe noe skikkelig.
|
|
|
|
|