"Alle" plasser leser jeg at det er best å sitte å sykle. Stående sykling er mer inneffektivt og gir mer puls. Så har kanskje gjort meg en uvane ved å bli sittende i overkant mye på setet.
1:
I helga deltok jeg i ritt der jeg presset opp mot terskel i overkant av to timer og endte med krampe siste 10 minutter som raserte avslutninga. Kjente lugging lenge (30 min) i forkant og turte ikke reise meg. Til slutt måtte jeg gjøre dette og krampa kom umiddelbart så jeg måtte stoppe. Ville det hatt noen effekt å stå mer regelmessig? Har det noe for seg å stå regelmessig for å "tråkke ut syra". Eller er dette mer et ordtak enn noe som faktisk fungerer?
2:
Er det kun mangel på grunnlag som gjør at jeg får krampe. Eller vil også de beste kunne få krampe etter rundt 2 timer om de presser seg opp mot maks.
Jeg har en antatt makspuls på 185 (33 år) og gjennomførte med et gjennomsnitt på 170 i puls som gir 91%. Dette høres absurd høyt ut som snitt. Men har bare klart å oppnå denne pulsen 1 gang på 2 år så rimelig sikker på den er riktig. Hadde maks i løpet av rittet på 180. Så om jeg har høyere makspuls er ikke dette noe jeg har klart å oppnå så langt. Hva forteller det meg at jeg klarer å ligge så høyt i prosent over tid? Presterer forøvrig litt under snittet for min klasse.
Redigert av OleM80; 16/06/2014 09:57.