Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krampe og stående sykling

Krampe og stående sykling #1806730 16/06/2014 09:53
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
"Alle" plasser leser jeg at det er best å sitte å sykle. Stående sykling er mer inneffektivt og gir mer puls. Så har kanskje gjort meg en uvane ved å bli sittende i overkant mye på setet.

1:
I helga deltok jeg i ritt der jeg presset opp mot terskel i overkant av to timer og endte med krampe siste 10 minutter som raserte avslutninga. Kjente lugging lenge (30 min) i forkant og turte ikke reise meg. Til slutt måtte jeg gjøre dette og krampa kom umiddelbart så jeg måtte stoppe. Ville det hatt noen effekt å stå mer regelmessig? Har det noe for seg å stå regelmessig for å "tråkke ut syra". Eller er dette mer et ordtak enn noe som faktisk fungerer?
2:
Er det kun mangel på grunnlag som gjør at jeg får krampe. Eller vil også de beste kunne få krampe etter rundt 2 timer om de presser seg opp mot maks.
Jeg har en antatt makspuls på 185 (33 år) og gjennomførte med et gjennomsnitt på 170 i puls som gir 91%. Dette høres absurd høyt ut som snitt. Men har bare klart å oppnå denne pulsen 1 gang på 2 år så rimelig sikker på den er riktig. Hadde maks i løpet av rittet på 180. Så om jeg har høyere makspuls er ikke dette noe jeg har klart å oppnå så langt. Hva forteller det meg at jeg klarer å ligge så høyt i prosent over tid? Presterer forøvrig litt under snittet for min klasse.

Redigert av OleM80; 16/06/2014 09:57.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Krampe og stående sykling [Re: OleM80] #1806745 16/06/2014 10:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg tror alle kan få krampe. Forskjellen er at "de beste" er best fordi de har trent mye mer (eller smartere) enn oss andre og dermed tåler belastningen langt bedre. Jeg var veldig mye plaget med krampe for 3-4 år siden, nå hører det til sjeldenhetene. I mitt tilfelle har det hjulpet med (mye) mer fokus på lange drag rundt terskel, samt mer ritt-lignende treningsøkter av en viss lengde.

Moderator  support