Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
|
Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
#1806298
15/06/2014 08:35
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42
Steinth
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42 |
Hei,
Etter nedkjøring fra Gaustatoppen i går finner jeg i dag et område av bakhjulet som har utvidet seg ved bremsesporet. Vil dette si at hjulet er ødelagt pga nedbremsingen, eller finnes det noe jeg kan gjøre?
Hjulet er 50mm carbon og bremseklossene var black prince fra swiss stop.
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806303
15/06/2014 08:54
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935 |
Da tror jeg vi kan gratulere deg med et stk overopphetet bakhjul, og hjulet kan kasseres. Hvertfall ville ikke jeg kjørt noe mer på det. Gjorde det samme i fjor under rask nedkjøring ned til Dalen. Langt fra alle karbonhjul er glad i lange utforkjøringer med dertil mye bremsing. Kinahjul?
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806309
15/06/2014 09:10
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42
Steinth
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42 |
Jepp, kinahjul fra wheelsfar.com.
Egentlig litt synd , for de har vært fantastiske i flatt terreng og triller fra alt og alle. Sjekker nå garantiløsningen deres, hvis det går som de sier, så får jeg nytt hjul til kr 575,-
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806319
15/06/2014 09:29
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Og så lurer folk på om skivebremser har noe for seg på landeveien. 
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Dan]
#1806349
15/06/2014 11:22
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Og så lurer folk på om skivebremser har noe for seg på landeveien.  Jammen i himmelens navn da, man kan kutte seg på skivene dersom det blir en massevelt. Og massevelt blir det mye av, for halve feltet har felgbremser som bremser nøyaktig akkurat passe og ikke mer. Nei, vi får holde oss til tradisjon og det gode gamle...
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806447
15/06/2014 16:24
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Nå er carbon clincher i det hele tatt en tåpelig oppfinnelse, som er spesielt utsatt for disse problemene. Og det er nettopp i de lange utforkjøringene skivebremser sliter. En god alufelg er overlegen mht kjøling, og problemet er mye mindre på tubular. (Uansett kreves det riktig bremsebruk, bremsene brukes kun kraftig rett før hver sving.)
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806449
15/06/2014 16:29
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jepp, kinahjul fra wheelsfar.com.
Egentlig litt synd , for de har vært fantastiske i flatt terreng og triller fra alt og alle. Sjekker nå garantiløsningen deres, hvis det går som de sier, så får jeg nytt hjul til kr 575,- Og så lurer folk på om det er lurt med (No Name)-Kina-hjul? Har opplevd varmegang nok til å smelte slangen på mine clincher-karbon-hjul, men ikke potensielt farlig deformering.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806490
15/06/2014 18:33
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,735
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,735 |
Smeltet slangen på mine Zipp 404 clincher.. Felgen er like fin...
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806498
15/06/2014 18:46
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Bare å bremse korrekt. Problem solved.
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806528
15/06/2014 19:37
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Hvorfor gir det mening for deg å bruke 575 kroner på et nytt hjul, når du vet at det ikke tåler en nedkjøring som den fra Gaustatoppen? Jaja.
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806545
15/06/2014 20:20
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42
Steinth
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42 |
Fordi det ellers presterer overlegent alt annet. Også kan jeg etter denne erfaringen bare velge å ikke bruke det når jeg sykler fjell. (Som jeg sjeldent gjør). Det er også mulig at det hadde overlevd om jeg bremset smartere, så jeg utelukker ikke brukerfeil.  utfordringen med å bremse kort og hard er bare at det går styggfort mellom hver bremseperiode når hjulet triller så bra....
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806556
15/06/2014 20:44
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Det helt umulig at det triller så sykt mye bedre enn alt annet. Om det er tilfelle så få kjøpt en felg som faktisk funker og få bygget opp et nytt hjul med eksisterende eiker og nav.
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: alfred]
#1806666
16/06/2014 07:58
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413 |
Nå er carbon clincher i det hele tatt en tåpelig oppfinnelse, som er spesielt utsatt for disse problemene. Og det er nettopp i de lange utforkjøringene skivebremser sliter. En god alufelg er overlegen mht kjøling, og problemet er mye mindre på tubular. (Uansett kreves det riktig bremsebruk, bremsene brukes kun kraftig rett før hver sving.) Hvorfor er dette et større problem enn med pariser? Selv om pariser er fantastisk så må man vel uansett bremse - før eller senere? 
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806683
16/06/2014 08:25
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Fordi pariser-felger ikke har kanter som omslutter dekket. Pariser-felgen er også mye tjukkere under bremsebanen. En clincher-felg har jo en fasong som en U, mens en pariserfelg er som en ( - altså mye grunnere og med veldig lite felg faktisk rundt dekket.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806724
16/06/2014 09:38
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Fordi det ellers presterer overlegent alt annet. (...) når hjulet triller så bra.... Jeg biter på -- hvor mye bedre triller dette hjulet enn et sammenlignbart (i vekt/profil) hjulsett fra Reynolds, Zipp, HED, FFWD eller Fulcrum ?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806743
16/06/2014 10:21
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 25
Bjørn Fredrik
Fersking
|
Fersking
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 25 |
Jeg har selv kjøpt et såkalt Kinahjulsett fra wheelsfar.com som et eksperiment. Forhjulet var ikke helt 100% rett da jeg fikk det (sikkert litt jetlag etter den lange reisen), men det gikk fint å få rettet opp i.
Mine er 60 mm tubular som kostet 3,2 laken ferdig levert. Det er kjempebra hjul til den prisen. De triller som bare det, og de er stive med god respons. Jeg ønsket å prøve meg med kun tubular på ny sykkel, og da tenkte jeg ha kineserne som treningshjul, og Unaas SS-55 til ritt, men nå i helgen kjørte jeg like greit ritt med dem fordi de Kinahjulene såpass gode at jeg ikke gadd å bytte. Jeg har Challenge Strada 25 mm på begge hjulsett.
Jeg er enig i at man sikkert ikke kan sammenligne med Zipp, HED, FFWD eller tilsvarende, men så koster de jo også 4 ganger så mye.
Erfaringen min med hjulene er ikke inkludert lange nedkjøringer fra fjell, bare så det er sagt.
"If you brake you don't win"
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806762
16/06/2014 10:49
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Litt off topic, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det noen praktisk forskjell på hvor godt et nav triller (innenfor normale kvaliteter av nav, og gitt at lagrene er i orden, riktig strammet etc). Altså, kun nav - ikke inkludert eventuelle forskjeller i aerodynamikk som skyldes eiker/felg. Det er sikkert målbare forskjeller - men hva vil eksempelvis forskjellen i rullemotstand (i navet) utgjøre i tid over en 40km tempoetappe med nav som koster henholdsvis 400 kr og 4000 kr? Noen som har synspunkter?
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Myrulv]
#1806766
16/06/2014 10:55
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Nå er carbon clincher i det hele tatt en tåpelig oppfinnelse, som er spesielt utsatt for disse problemene. Og det er nettopp i de lange utforkjøringene skivebremser sliter. En god alufelg er overlegen mht kjøling, og problemet er mye mindre på tubular. (Uansett kreves det riktig bremsebruk, bremsene brukes kun kraftig rett før hver sving.) Hvorfor er dette et større problem enn med pariser? Selv om pariser er fantastisk så må man vel uansett bremse - før eller senere? En tilleggsting til det Øyvind nevnte: - Innerslangen i clincher er i direkte kontakt med innsiden av bremsebanen. Gjør at den raskere varmes opp. Da får den høyere trykk, som presser clincherfelgen utover. Dette bidrar til deformeringen - hvis ikke slangern har eksplodert eller poppet ut før deformering skjer. På clincher ligger slangen på toppen av felgen, innpakket i dekk, langt mindre utsatt for varme. - Alu leder vekk varme (kjøles ned) langt raskere enn karbon, derfor er alufelger bedre m.h.t. varmgang. (Har en da kombinasjonen clincher og karbon...). - En bremseskive er mye mindre enn en felg, dermed mindre overflate å kjøle seg ned på, gjør at dette også er et problem på skiver (det har allerede vært ulykker pga dette, hvor klossene etterhvert blir så varme at de endrer konsistens og blir som glass.). Avhenger selvsagt på hvor store skiver en benytter - jo større jo bedre (og jo tyngre sykkel). De ledende produsenter av karbonhjul bruker mye ressurser på å få best mulig resistans mot varme, det er forskjell på hjul. Og uansett, IKKE ligg på bremsen!
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: thamg]
#1806774
16/06/2014 11:01
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Litt off topic, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det noen praktisk forskjell på hvor godt et nav triller (innenfor normale kvaliteter av nav, og gitt at lagrene er i orden, riktig strammet etc). Altså, kun nav - ikke inkludert eventuelle forskjeller i aerodynamikk som skyldes eiker/felg. Det er sikkert målbare forskjeller - men hva vil eksempelvis forskjellen i rullemotstand (i navet) utgjøre i tid over en 40km tempoetappe med nav som koster henholdsvis 400 kr og 4000 kr? Noen som har synspunkter? Ørsmå forskjeller, maks et par watt og sekunder. Forutsetter som du nevner at lageret er OK, at hjulet sviver en stund av seg selv i luften. Den viktigste forskjellen på lager i praksis er tetning og holdbarhet. - Jeg har slitt ut no-name lager på noen få konkurranser, mens jeg har har hjul med gode campa, mavic, Citec og Swiss-lager i årevis uten behov for noe service.
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806776
16/06/2014 11:05
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
joje
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660 |
Hei,
Etter nedkjøring fra Gaustatoppen i går finner jeg i dag et område av bakhjulet som har utvidet seg ved bremsesporet. Vil dette si at hjulet er ødelagt pga nedbremsingen, eller finnes det noe jeg kan gjøre?
Hjulet er 50mm carbon og bremseklossene var black prince fra swiss stop.
Han har ikke pungtert som følge av bremsingen, ville ikke det samme skjedd om dette var et pariserhjul? Eller er det godstykkelsen i en pariserfelg som sannsynligvis ville reddet felgen?
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: joje]
#1806789
16/06/2014 11:15
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Hei,
Etter nedkjøring fra Gaustatoppen i går finner jeg i dag et område av bakhjulet som har utvidet seg ved bremsesporet. Vil dette si at hjulet er ødelagt pga nedbremsingen, eller finnes det noe jeg kan gjøre?
Hjulet er 50mm carbon og bremseklossene var black prince fra swiss stop.
Se svar over. Han har ikke pungtert som følge av bremsingen, ville ikke det samme skjedd om dette var et pariserhjul? Eller er det godstykkelsen i en pariserfelg som sannsynligvis ville reddet felgen?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: sykkeloyvind]
#1806870
16/06/2014 13:01
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Hei,
Etter nedkjøring fra Gaustatoppen i går finner jeg i dag et område av bakhjulet som har utvidet seg ved bremsesporet. Vil dette si at hjulet er ødelagt pga nedbremsingen, eller finnes det noe jeg kan gjøre?
Hjulet er 50mm carbon og bremseklossene var black prince fra swiss stop.
Se svar over. Han har ikke pungtert som følge av bremsingen, ville ikke det samme skjedd om dette var et pariserhjul? Eller er det godstykkelsen i en pariserfelg som sannsynligvis ville reddet felgen? For å presisere: - Lufttrykket i en clincherslange presser bremsebanen utover. - Lufttrykket i en tubularslange presser kun på stoffet og sømmen i selve dekket. Bremsebanen på clincher har åpne ender som må være sterk nok til å holde igjen trykket fra slangen. - Carbon kan bli svakere/mykere ved sterk varme. - Sterk varme gjør at luften i slangen får høyere trykk og presser mer på felgen. - Kan legge til at jo mer slitasje, jo tynnere bremsebane som holder mindre. Bremsebanen på tubular mottar ingen krefter fra slangen, og den er en del av en sterk, lukket konstuksjon. Selve godset i bremsebanen på en tubular-felg kan gjerne være tynnere enn tilsv. clincher sterkere konstruksjon. (Men så ønsker en uansett noe å slite på).
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806959
16/06/2014 16:01
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42
Steinth
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 42 |
Hei igjen, Til de som lurer, fikk nytt på garanti og nå er nytt hjul på vei til norge. Måtte kun betale frakt som ble kt 375,-. Angående hva som triller best, har jeg selvsagt ingen data å vise til, men jeg triller fra alle med zipp etc på trening med sykkelklubben. Det holder for meg. 
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1806969
16/06/2014 16:38
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Nedover eller oppover...? 
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1807254
17/06/2014 07:10
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 477
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 477 |
Jeg synes det er fantastisk at det bare var hjulet som gikk, etter å ha kjørt ned fra Gaustatoppen på landeveissykkel....
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: Steinth]
#1807262
17/06/2014 07:19
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Angående hva som triller best, har jeg selvsagt ingen data å vise til, men jeg triller fra alle med zipp etc på trening med sykkelklubben. Det holder for meg. Alt annet likt?
|
|
|
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?
[Re: BananJan]
#1807290
17/06/2014 07:49
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Jeg synes det er fantastisk at det bare var hjulet som gikk, etter å ha kjørt ned fra Gaustatoppen på landeveissykkel.... God fleks i baktriangelet og 25 mm dekk, vet du!
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
|
|