Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing?

Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? #1806298 15/06/2014 08:35
S
Steinth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei,

Etter nedkjøring fra Gaustatoppen i går finner jeg i dag et område av bakhjulet som har utvidet seg ved bremsesporet. Vil dette si at hjulet er ødelagt pga nedbremsingen, eller finnes det noe jeg kan gjøre?

Hjulet er 50mm carbon og bremseklossene var black prince fra swiss stop.

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806303 15/06/2014 08:54
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Da tror jeg vi kan gratulere deg med et stk overopphetet bakhjul, og hjulet kan kasseres. Hvertfall ville ikke jeg kjørt noe mer på det. Gjorde det samme i fjor under rask nedkjøring ned til Dalen. Langt fra alle karbonhjul er glad i lange utforkjøringer med dertil mye bremsing. Kinahjul?

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806309 15/06/2014 09:10
S
Steinth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jepp, kinahjul fra wheelsfar.com.

Egentlig litt synd , for de har vært fantastiske i flatt terreng og triller fra alt og alle. Sjekker nå garantiløsningen deres, hvis det går som de sier, så får jeg nytt hjul til kr 575,-

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806319 15/06/2014 09:29
Dan Offline
More than words
More than words
Og så lurer folk på om skivebremser har noe for seg på landeveien. ICON_SMILE

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Dan] #1806349 15/06/2014 11:22
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dan
Og så lurer folk på om skivebremser har noe for seg på landeveien. ICON_SMILE

Jammen i himmelens navn da, man kan kutte seg på skivene dersom det blir en massevelt. Og massevelt blir det mye av, for halve feltet har felgbremser som bremser nøyaktig akkurat passe og ikke mer.

Nei, vi får holde oss til tradisjon og det gode gamle...

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806447 15/06/2014 16:24
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå er carbon clincher i det hele tatt en tåpelig oppfinnelse, som er spesielt utsatt for disse problemene.
Og det er nettopp i de lange utforkjøringene skivebremser sliter.
En god alufelg er overlegen mht kjøling, og problemet er mye mindre på tubular.
(Uansett kreves det riktig bremsebruk, bremsene brukes kun kraftig rett før hver sving.)

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806449 15/06/2014 16:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Steinth
Jepp, kinahjul fra wheelsfar.com.

Egentlig litt synd , for de har vært fantastiske i flatt terreng og triller fra alt og alle. Sjekker nå garantiløsningen deres, hvis det går som de sier, så får jeg nytt hjul til kr 575,-

Og så lurer folk på om det er lurt med (No Name)-Kina-hjul?
Har opplevd varmegang nok til å smelte slangen på mine clincher-karbon-hjul, men ikke potensielt farlig deformering.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806490 15/06/2014 18:33
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Smeltet slangen på mine Zipp 404 clincher.. Felgen er like fin...

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806498 15/06/2014 18:46
Panda Offline
Besatt
Besatt
Bare å bremse korrekt. Problem solved.

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806528 15/06/2014 19:37
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor gir det mening for deg å bruke 575 kroner på et nytt hjul, når du vet at det ikke tåler en nedkjøring som den fra Gaustatoppen? Jaja.

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806545 15/06/2014 20:20
S
Steinth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Fordi det ellers presterer overlegent alt annet. Også kan jeg etter denne erfaringen bare velge å ikke bruke det når jeg sykler fjell. (Som jeg sjeldent gjør). Det er også mulig at det hadde overlevd om jeg bremset smartere, så jeg utelukker ikke brukerfeil. ICON_SMILE utfordringen med å bremse kort og hard er bare at det går styggfort mellom hver bremseperiode når hjulet triller så bra....

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806556 15/06/2014 20:44
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Det helt umulig at det triller så sykt mye bedre enn alt annet. Om det er tilfelle så få kjøpt en felg som faktisk funker og få bygget opp et nytt hjul med eksisterende eiker og nav.

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: alfred] #1806666 16/06/2014 07:58
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: alfred
Nå er carbon clincher i det hele tatt en tåpelig oppfinnelse, som er spesielt utsatt for disse problemene.
(Uansett kreves det riktig bremsebruk, bremsene brukes kun kraftig rett før hver sving.)

Hvorfor er dette et større problem enn med pariser? Selv om pariser er fantastisk så må man vel uansett bremse - før eller senere? ICON_SMILE

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806683 16/06/2014 08:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Fordi pariser-felger ikke har kanter som omslutter dekket.
Pariser-felgen er også mye tjukkere under bremsebanen.
En clincher-felg har jo en fasong som en U, mens en pariserfelg er som en ( - altså mye grunnere og med veldig lite felg faktisk rundt dekket.

Øyvind Aas
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806724 16/06/2014 09:38
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Fordi det ellers presterer overlegent alt annet. (...) når hjulet triller så bra....

Jeg biter på -- hvor mye bedre triller dette hjulet enn et sammenlignbart (i vekt/profil) hjulsett fra Reynolds, Zipp, HED, FFWD eller Fulcrum ?

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806743 16/06/2014 10:21
B
Bjørn Fredrik Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har selv kjøpt et såkalt Kinahjulsett fra wheelsfar.com som et eksperiment. Forhjulet var ikke helt 100% rett da jeg fikk det (sikkert litt jetlag etter den lange reisen), men det gikk fint å få rettet opp i.

Mine er 60 mm tubular som kostet 3,2 laken ferdig levert. Det er kjempebra hjul til den prisen. De triller som bare det, og de er stive med god respons. Jeg ønsket å prøve meg med kun tubular på ny sykkel, og da tenkte jeg ha kineserne som treningshjul, og Unaas SS-55 til ritt, men nå i helgen kjørte jeg like greit ritt med dem fordi de Kinahjulene såpass gode at jeg ikke gadd å bytte. Jeg har Challenge Strada 25 mm på begge hjulsett.

Jeg er enig i at man sikkert ikke kan sammenligne med Zipp, HED, FFWD eller tilsvarende, men så koster de jo også 4 ganger så mye.

Erfaringen min med hjulene er ikke inkludert lange nedkjøringer fra fjell, bare så det er sagt.

"If you brake you don't win"

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806762 16/06/2014 10:49
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Litt off topic, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det noen praktisk forskjell på hvor godt et nav triller (innenfor normale kvaliteter av nav, og gitt at lagrene er i orden, riktig strammet etc).
Altså, kun nav - ikke inkludert eventuelle forskjeller i aerodynamikk som skyldes eiker/felg.
Det er sikkert målbare forskjeller - men hva vil eksempelvis forskjellen i rullemotstand (i navet) utgjøre i tid over en 40km tempoetappe med nav som koster henholdsvis 400 kr og 4000 kr?
Noen som har synspunkter?

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Myrulv] #1806766 16/06/2014 10:55
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Myrulv
Sitat: alfred

Hvorfor er dette et større problem enn med pariser? Selv om pariser er fantastisk så må man vel uansett bremse - før eller senere? ICON_SMILE

En tilleggsting til det Øyvind nevnte:
- Innerslangen i clincher er i direkte kontakt med innsiden av bremsebanen. Gjør at den raskere varmes opp. Da får den høyere trykk, som presser clincherfelgen utover. Dette bidrar til deformeringen - hvis ikke slangern har eksplodert eller poppet ut før deformering skjer. På clincher ligger slangen på toppen av felgen, innpakket i dekk, langt mindre utsatt for varme.
- Alu leder vekk varme (kjøles ned) langt raskere enn karbon, derfor er alufelger bedre m.h.t. varmgang. (Har en da kombinasjonen clincher og karbon...).

- En bremseskive er mye mindre enn en felg, dermed mindre overflate å kjøle seg ned på, gjør at dette også er et problem på skiver (det har allerede vært ulykker pga dette, hvor klossene etterhvert blir så varme at de endrer konsistens og blir som glass.). Avhenger selvsagt på hvor store skiver en benytter - jo større jo bedre (og jo tyngre sykkel).

De ledende produsenter av karbonhjul bruker mye ressurser på å få best mulig resistans mot varme, det er forskjell på hjul.

Og uansett, IKKE ligg på bremsen!

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: thamg] #1806774 16/06/2014 11:01
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: thamg
Litt off topic, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det noen praktisk forskjell på hvor godt et nav triller (innenfor normale kvaliteter av nav, og gitt at lagrene er i orden, riktig strammet etc).
Altså, kun nav - ikke inkludert eventuelle forskjeller i aerodynamikk som skyldes eiker/felg.
Det er sikkert målbare forskjeller - men hva vil eksempelvis forskjellen i rullemotstand (i navet) utgjøre i tid over en 40km tempoetappe med nav som koster henholdsvis 400 kr og 4000 kr?
Noen som har synspunkter?

Ørsmå forskjeller, maks et par watt og sekunder. Forutsetter som du nevner at lageret er OK, at hjulet sviver en stund av seg selv i luften.
Den viktigste forskjellen på lager i praksis er tetning og holdbarhet.
- Jeg har slitt ut no-name lager på noen få konkurranser, mens jeg har har hjul med gode campa, mavic, Citec og Swiss-lager i årevis uten behov for noe service.

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806776 16/06/2014 11:05
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Hei,

Etter nedkjøring fra Gaustatoppen i går finner jeg i dag et område av bakhjulet som har utvidet seg ved bremsesporet. Vil dette si at hjulet er ødelagt pga nedbremsingen, eller finnes det noe jeg kan gjøre?

Han har ikke pungtert som følge av bremsingen, ville ikke det samme skjedd om dette var et pariserhjul? Eller er det godstykkelsen i en pariserfelg som sannsynligvis ville reddet felgen?

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: joje] #1806789 16/06/2014 11:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: joje
Hei,

Se svar over.

Han har ikke pungtert som følge av bremsingen, ville ikke det samme skjedd om dette var et pariserhjul? Eller er det godstykkelsen i en pariserfelg som sannsynligvis ville reddet felgen?

Øyvind Aas
Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: sykkeloyvind] #1806870 16/06/2014 13:01
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: joje
Hei,

Se svar over.

For å presisere:
- Lufttrykket i en clincherslange presser bremsebanen utover.
- Lufttrykket i en tubularslange presser kun på stoffet og sømmen i selve dekket.

Bremsebanen på clincher har åpne ender som må være sterk nok til å holde igjen trykket fra slangen.
- Carbon kan bli svakere/mykere ved sterk varme.
- Sterk varme gjør at luften i slangen får høyere trykk og presser mer på felgen.
- Kan legge til at jo mer slitasje, jo tynnere bremsebane som holder mindre.

Bremsebanen på tubular mottar ingen krefter fra slangen, og den er en del av en sterk, lukket konstuksjon. Selve godset i bremsebanen på en tubular-felg kan gjerne være tynnere enn tilsv. clincher sterkere konstruksjon. (Men så ønsker en uansett noe å slite på).

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806959 16/06/2014 16:01
S
Steinth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei igjen,

Til de som lurer, fikk nytt på garanti og nå er nytt hjul på vei til norge. Måtte kun betale frakt som ble kt 375,-.

Angående hva som triller best, har jeg selvsagt ingen data å vise til, men jeg triller fra alle med zipp etc på trening med sykkelklubben. Det holder for meg. ICON_SMILE

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1806969 16/06/2014 16:38
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Nedover eller oppover...? ICON_WINK

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1807254 17/06/2014 07:10
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes det er fantastisk at det bare var hjulet som gikk, etter å ha kjørt ned fra Gaustatoppen på landeveissykkel....

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: Steinth] #1807262 17/06/2014 07:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Angående hva som triller best, har jeg selvsagt ingen data å vise til, men jeg triller fra alle med zipp etc på trening med sykkelklubben. Det holder for meg. ICON_SMILE

Alt annet likt?

Re: Ned fra fjell og ødelagt hjul pga bremsing? [Re: BananJan] #1807290 17/06/2014 07:49
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BananJan
Jeg synes det er fantastisk at det bare var hjulet som gikk, etter å ha kjørt ned fra Gaustatoppen på landeveissykkel....

God fleks i baktriangelet og 25 mm dekk, vet du!

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Moderator  support, Valentino