Jeg bygde meg sykkel her i fjor og leverte den inn på Oslo sportslager for å få dem til å ordne opp med hjula som er litt på halv tolv. Er nok ikke den hjulbyggeren jeg trodde jeg var, så de sa at det var noe høydekast og at bakhjulet var noe off-center. De sa de måtte bygge opp hjula på nytt.
Er det vanlig å bygge opp ting på nytt sånn når det er bygd dårlig - er det ikke bare å rette på skiten?
roy (som fremdeles stoler på folket på sportslageret
Hvis det er mye off så er det enklest å bare slakke alle eikene og gjøre jobben fra begynnelsen. Hvis man retter et hjul med mye kast bare ved å finjustere så risikerer man ujevnt eikespenn, slik at hjulet ser rett ut men veldig fort blir skeivt igjen og i tillegg spiser eiker.
Jeg bygde meg sykkel her i fjor og leverte den inn på Oslo sportslager for å få dem til å ordne opp med hjula som er litt på halv tolv. Er nok ikke den hjulbyggeren jeg trodde jeg var, så de sa at det var noe høydekast og at bakhjulet var noe off-center. De sa de måtte bygge opp hjula på nytt.
Er det vanlig å bygge opp ting på nytt sånn når det er bygd dårlig - er det ikke bare å rette på skiten?
roy (som fremdeles stoler på folket på sportslageret
Høres rart ut. Med mindre du har brukt feil lengde på eikene eller hjulet er bygd feil så skal det ikke være noe problem. Du kan ha hatt så løse eiker at de har blitt ødelagt, men har du ikke merket noe til det så er det neppe et problem.
Det er forøvrig ingen grunn til å stole på Oslo sportslager. Jeg fikk bygd et hjul der en gang der jeg kom med kvalitetsdeler. Da jeg fikk hjulet så kjente jeg på eikene. Det virket veldig ujevt. Jeg sa det virket dårlig bygget, noe de nærmest latterliggjort, og følte seg fornærmet. Etter hundre meter kollapset hjulet. Jeg kom tilbake, lettere forbannet, og de skulle rette på feil sa de. På et hjul som kollapser skal de selvsagt erstatte eikene, noe de ikke gjorde. Det så jeg med en gang jeg skulle hente hjulet. De var arrogante som faen. Det hjulet var skikkelig ræva. Så nei, Oslo sportslager er fullstendig uduglige. De vet ikke hva de driver med, og det er AVOID, AVOID, AVOID. Jeg vil oppfordre deg til å fortsette utforske hjulbyggingen. Det skal litt erfaring til for å bygge gode hjul. Skal du få andre til å bygge må du være sikker på at de er gode. Ole Blokhus er en sikker vinner (selv om han ikke retter hjul andre har bygd). Denne videoen er svært god, spesielt slutten, på hva man bør tenke på:
Og han fyren her trer eikene helt riktig:
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
Re: Er nok ikke hjulbygger…
[Re: Dan]
#180626615/06/201405:43
Hvis det er mye off så er det enklest å bare slakke alle eikene og gjøre jobben fra begynnelsen. Hvis man retter et hjul med mye kast bare ved å finjustere så risikerer man ujevnt eikespenn, slik at hjulet ser rett ut men veldig fort blir skeivt igjen og i tillegg spiser eiker.
Riktig som Dan sier... Er det både off-center og høydekast, er det ofte jappest og løsne alle eikene og begynne strammingen på nytt, desuten er det da større sjangse for et godt reultat.
Høres rart ut. Med mindre du har brukt feil lengde på eikene eller hjulet er bygd feil så skal det ikke være noe problem. Du kan ha hatt så løse eiker at de har blitt ødelagt, men har du ikke merket noe til det så er det neppe et problem.
Det er forøvrig ingen grunn til å stole på Oslo sportslager. Jeg fikk bygd et hjul der en gang der jeg kom med kvalitetsdeler. Da jeg fikk hjulet så kjente jeg på eikene. Det virket veldig ujevt. Jeg sa det virket dårlig bygget, noe de nærmest latterliggjort, og følte seg fornærmet. Etter hundre meter kollapset hjulet. Jeg kom tilbake, lettere forbannet, og de skulle rette på feil sa de. På et hjul som kollapser skal de selvsagt erstatte eikene, noe de ikke gjorde. Det så jeg med en gang jeg skulle hente hjulet. De var arrogante som faen. Det hjulet var skikkelig ræva. Så nei, Oslo sportslager er fullstendig uduglige. De vet ikke hva de driver med, og det er AVOID, AVOID, AVOID. Jeg vil oppfordre deg til å fortsette utforske hjulbyggingen. Det skal litt erfaring til for å bygge gode hjul. Skal du få andre til å bygge må du være sikker på at de er gode. Ole Blokhus er en sikker vinner (selv om han ikke retter hjul andre har bygd). Denne videoen er svært god, spesielt slutten, på hva man bør tenke på:
Får håper de gjør det rett - sykkelen står jo der.
At supernalle en gang i en udefinert fortid har hatt én uheldig hjulbyggeopplevelse der betyr jo ikke automatisk at de suger på hjulbygging år etter år uansett hvem de ansetter.
#180635715/06/201411:54
Får håper de gjør det rett - sykkelen står jo der.
At supernalle en gang i en udefinert fortid har hatt én uheldig hjulbyggeopplevelse der betyr jo ikke automatisk at de suger på hjulbygging år etter år uansett hvem de ansetter.
Jeg hadde fire kontakter med dem angående det hjulet, og de oppførte seg alle ganger som idioter, og det var forskjellige personer involvert. Det betyr at de har en svært uheldig kultur. Det er ikke det eneste tilfellet med dem. En gang fikk jeg ikke levert sykkelen fordi den var av et merke de ikke likte. Da var jeg i tenårene og hadde tatt toget inn til byen med sykkelen. De er arrogante og har et bedritent syn på kunden. Det er et unntak og det er en langhåret fyr som jobbet(er) der. Han bygde et godt hjul. De andre er uduglige. Det er en usaklig hype rundt Oslo sportslager, og jeg bruker dem ikke lenger. Når det finnes folk som faktisk kan jobben sin, så hvorfor ikke heller benytte seg av dem? Oslo er stort, og det finnes mange muligheter. Det er noe annet hvis dette var eneste muligheten.
1 gang til Roy. Så enda en gang osv.. Ikke gi opp.
Vil tro du har begått en beginners mistake. Fokusere for mye på sidekast for tidlig. Så ender du opp med å overstramme. Worst case med et hjul, kan jeg fort ende opp med 10 og enda flere sidekast justeringer. Først et, så høydekast, så blir det etter den fort litt sidekast, så på nytt osv... Er moro når det sitter da. Når du får bra feedback og hører at hjulene holder seg. Man må ikke utsette høydekast-justeringen. Det er da det blir overstramma. Spesielt om man ikke bruker eikespenn-måler og fancy stuff
Strengt tatt så er det nok det eneste virkelige "vanskelige" og teknikkpregede m.t.p reparasjon. Vanskelig fordi det trengs en god dose tålmodighet og så mangler man litt forenklingsteknikker i justeringen i begynnelsen. Du får litt følelsen etterhvert. Hvor mye du bør slakke eller stramme rundt kastet, hvor langt du bør følge kastet ut i justeringen og slikt. Da blir det gøy.
Slitte nipler er et helvete. Så best med helt nye, om ikke eiker, så i hvert fall nipler.
Jeg kommer inn døren med delene. Kundebehandler bruker avsindig lang tid på forrige kunde. Det jobbet mange der og alle synes tydeligvis det var greit å la en kunde vente, uten et lite nikk eller hei.
Ok, etterhvert er det min tur. Jeg er tydeligvis heldig som for snakke med "hva er det du vil, din fjott"-holding-kundebehandleren.
Jeg sier jeg har med egne deler, og lurte på om de kunne bygge hjul av dem. Med et meget skeptisk blikk på meg, så var det visst greit da. Jeg spør hvor mye det koster, og får svar på det. Og så sier jeg: "Du ser at dette er veldig bra deler, og at jeg vil ha et bra bygd hjul" (På bordet har jeg lagt et chris king nav, toppfelgen til mavic, og supercompeiker). Og får til svar: "Jajaja". Jeg spør en gang til, og får til svar, "joda, det skal bli bra", med kvalmt smil om munnen. Jeg fikk også beskjed om at det tok 3 tre uker. Jeg hadde ikke noen god følelse når jeg stakk derfra, og angret på at jeg leverte fra meg delene der.
Tre uker senere henter jeg hjulet. Da er det annen fyr som står der. jeg har med resten av sykkelen(står festet bak på bilen), en santa cruz blur som jeg hadde bygget opp, og en kompis av meg ventet på meg i sørkedalen for at vi skulle ta en flott tur innover. En meget god syklist, som i sin tid var hakket før landslaget. Kundebehandleren er meget hissig på å få penger, men jeg vil sjekke hjulet. Der kjennes en del eiker ganske løse, og jeg merker at jeg utløser spenning i eikene ved lett massasje. Kundebehandleren virker irritert, og titter unnskyldende på kundene bak, samtidig som han himler med øynene. jeg forteller at dette ikke er bra bygd, noe han benekter. Han gidder ikke å kjenne på eikene en gang, og gjentar prisen. Der burde jeg selvfølgelig nektet, men dette var dyre deler, og jeg ble usikker på hva den soppen ville finne på. Jeg betalte og gikk. Det kan umulig være så galt "de har eksistert i lang tid, og er vel profesjonelle", og overkjørte min egen intuisjon.
Vel oppe i sørkedalen ventet kompisen min med et stort smil. Han synes jeg hadde en fin sykkel, noe jeg var helt enig i. Der imploderer hjulet etter hundre meter. Turen er ødelagt.
Ved første mulighet drar jeg tilbake for å klage. Ny kundebehandler. "Nei, se der gitt" tydelig lite overrasket over det som har skjedd. Han synes ikke dette var noen stor sak. jeg sa at de måtte fikse opp i dette, og at jeg egentlig ikke hadde lyst til at de skulle røre hjulet mitt igjen, men de måtte jo rette opp i det. Jeg sa de måtte bytte eiker og at de var erstatningsansvarlig. Igjen var svaret av den heller provoserende sorten. "jajajaja", med en skikkelig "gå vekk"-kunde-holdning. Denne gangen var jo ikke blid, og det var ingen tvil om at jeg fikk oppmerksomheten dems.
Jeg kom for å hente hjulet. Jeg så med en gang at de ikke hadde byttet eikene. Kundebehandler stod på at det trengte de ikke gjøre. En av begrunnelsene han hadde var at "det kostet penger". Nå var jeg forbannet som faen, men det var ingenting å gjøre. En ting er faktiske rettigheter, en annen ting er hva kan gjøre i praksis. Jeg håper ved å dele denne historien gjør at folk tar riktige valg for hvor de handler og reparer sykkelen sin. Forøvrig var det alltid en ulyd fra dette hjulet, og jeg måtte selge med denne historien, og tapte derfor penger.
Jeg hadde tre kontakter med dem angående det hjulet, og de oppførte seg alle ganger som idioter, og det var forskjellige personer involvert. Det betyr at de har en svært uheldig kultur. Det er ikke det eneste tilfellet med dem. En gang fikk jeg ikke levert sykkelen fordi den var av et merke de ikke likte. Da var jeg i tenårene [...]
Du skriver ikke når disse når disse tre kontaktene var, men derimot at du hadde en dårlig erfaring med dem da du var i tenårene. Dine tenår var vel hvis jeg gjetter riktig for 20-30 år siden. Hvis du mener at man skal boikotte hver eneste butikk man i sitt lange liv har hatt negative opplevelser med så blir det nok etter hvert ikke særlig mange igjen. I tillegg til at hvis alle gjorde som deg så ville det ikke finnes insentiver for å bli bedre. Kanskje butikken har fått mange nok negative tilbakemeldinger til at de har skjønt at de har hatt en ukultur eller en ansatt som ikke gjør jobben sin og så har de forbedret seg. Jeg ønsker på ingen måte å hype Sportslageret mer enn noen andre, men jeg har fått svært god service hver gang, sannsynligvis takket litt trynefaktor, så ta det for hva det er verdt.
Samtidig har jeg hatt en del negative opplevelser med andre butikker, vanligvis av karakteren at man kommer inn og vet hva man skal ha og kanskje ønsker å bestille det, men så blir man tatt for å være en vanlig punter som ikke kan noe om sykkel. Da er det litt kjedelig at de første tre minuttene skal gå med til å overbevise den butikkansatte om at jeg vet hva jeg skal ha, jeg vet at det finnes (selv om han ikke vet at det finnes) og at han bare trenger å finne frem katalogen og notere bestillingen. Men det betyr ikke at jeg aldri mer setter min fot i den butikken.
Ok, etterhvert er det min tur. Jeg er tydeligvis heldig som for snakke med "hva er det du vil, din fjott"-holding-kundebehandleren.
Helt enig i at det hørtes ut som en skikkelig "der gidder jeg ikke å legge igjen penger flere ganger"-historie. All sympati slik sett. Men hvis det var for fem eller ti år siden så ville jeg i hvert fall ha vært mer tilbakeholden med å fraråde andre, selv om jeg nok selv hadde sluttet å handle der grunnet dårlig smak i munnen.
#180637815/06/201413:01
Jeg hadde tre kontakter med dem angående det hjulet, og de oppførte seg alle ganger som idioter, og det var forskjellige personer involvert. Det betyr at de har en svært uheldig kultur. Det er ikke det eneste tilfellet med dem. En gang fikk jeg ikke levert sykkelen fordi den var av et merke de ikke likte. Da var jeg i tenårene [...]
Du skriver ikke når disse når disse tre kontaktene var, men derimot at du hadde en dårlig erfaring med dem da du var i tenårene. Dine tenår var vel hvis jeg gjetter riktig for 20-30 år siden. Hvis du mener at man skal boikotte hver eneste butikk man i sitt lange liv har hatt negative opplevelser med så blir det nok etter hvert ikke særlig mange igjen. I tillegg til at hvis alle gjorde som deg så ville det ikke finnes insentiver for å bli bedre. Kanskje butikken har fått mange nok negative tilbakemeldinger til at de har skjønt at de har hatt en ukultur eller en ansatt som ikke gjør jobben sin og så har de forbedret seg. Jeg ønsker på ingen måte å hype Sportslageret mer enn noen andre, men jeg har fått svært god service hver gang, sannsynligvis takket litt trynefaktor, så ta det for hva det er verdt.
Samtidig har jeg hatt en del negative opplevelser med andre butikker, vanligvis av karakteren at man kommer inn og vet hva man skal ha og kanskje ønsker å bestille det, men så blir man tatt for å være en vanlig punter som ikke kan noe om sykkel. Da er det litt kjedelig at de første tre minuttene skal gå med til å overbevise den butikkansatte om at jeg vet hva jeg skal ha, jeg vet at det finnes (selv om han ikke vet at det finnes) og at han bare trenger å finne frem katalogen og notere bestillingen. Men det betyr ikke at jeg aldri mer setter min fot i den butikken.
Jeg henviste til en historie i tenårene, som ikke er den samme historien. Dette skjedde rundt 10 år siden og derfor ikke så veldig langt tilbake i tid. Jeg har hatt dårlige opplevelser med dem i butkken også.
Det står rimelig åpenbart for meg at de har følgende salgstrategi: De skal selge mye på en enkel måte til pengesterke folk, uten for mye kyndighet på utstyrsfronten, og misbruke tilliten dems maksimalt. Kommer det en fyr som faktisk har peiling så er det ubehagelig, fordi det ikke passer inn i denne strategien. Litt run-down bygg på østkanten gjør at de kan fremstå som billige.
Jeg var der med en venninne en gang for å hjelpe henne med sykkelkjøp. Da selgeren var klar for salget, sa han at hun var en medium. Jeg sier at dette virket jo ikke veldig proft, men jo nå skulle jeg høre. Han hadde vist nok 30 års erfaring og kunne med et halv øye se hvilken størrelse hun trengte, uten å ta et eneste mål. Ikke noen tilpassing av deler, verken krankarmer eller styrefremspring var nødvendig, tydeligvis. Det kunne vi forresten få kjøpt i etasjen over til full pris. Er dette seriøst?
Det står rimelig åpenbart for meg at de har følgende salgstrategi: De skal selge mye på en enkel måte til pengesterke folk, uten for mye kyndighet på utstyrsfronten, og misbruke tilliten dems maksimalt. Kommer det en fyr som faktisk har peiling så er det ubehagelig, fordi det ikke passer inn i denne strategien.
Jeg tror du overvurderer kynismen når du tolker arroganse som salgsstrategi.
Quote:
Jeg sier at dette virket jo ikke veldig proft, men jo nå skulle jeg høre. Han hadde vist nok 30 års erfaring
Noe jeg tror vi er veldig enige i er at det er mange LBS-er som må ta et skikkelig tak i egen kultur før de begynner å åkke seg om slemme kunder som bruker nettbutikker isteden for å "støtte" sin LBS.
Jeg henviste til en historie i tenårene, som ikke er den samme historien. Dette skjedde rundt 10 år siden og derfor ikke så veldig langt tilbake i tid. Jeg har hatt dårlige opplevelser med dem i butkken også.
Det står rimelig åpenbart for meg at de har følgende salgstrategi: De skal selge mye på en enkel måte til pengesterke folk, uten for mye kyndighet på utstyrsfronten, og misbruke tilliten dems maksimalt. Kommer det en fyr som faktisk har peiling så er det ubehagelig, fordi det ikke passer inn i denne strategien. Litt run-down bygg på østkanten gjør at de kan fremstå som billige.
Jeg var der med en venninne en gang for å hjelpe henne med sykkelkjøp. Da selgeren var klar for salget, sa han at hun var en medium. Jeg sier at dette virket jo ikke veldig proft, men jo nå skulle jeg høre. Han hadde vist nok 30 års erfaring og kunne med et halv øye se hvilken størrelse hun trengte, uten å ta et eneste mål. Ikke noen tilpassing av deler, verken krankarmer eller styrefremspring var nødvendig, tydeligvis. Det kunne vi forresten få kjøpt i etasjen over til full pris. Er dette seriøst?
Nå kan det jo ha skjedd litt på 10 år også…
Uansett - de gangene jeg har vært innom verkstedet til sykkellageret, har det vært god service - alle gangene
De få gangene jeg er på sportslageret er det for å få god service + at de alltid har de delene jeg trenger. Husker godt en ene gangen jeg måtte få gjort noe teknisk, det ble det avtalt på kvelden(litt over stengetid) og sykkelen var klar for ritt dagen etter før de åpnet(!!!). Da hadde jeg all grunn til å betale den gode prisen med et smil om munnen. Jeg synes gutta der er ganske proffe, spesielt mekanikeren på andre etasje!
Leverte inn sykkelen torsdag for ei uke siden og fikk melding på fredag om at den var ferdig. Stakk for å hente den, men fikk beskjed om at hjula var for dårlig bygd, og ikke kunne rettes. Gav beskjed om at "ja, da får du heller bygge dem opp på nytt, da!". Fikk SMS nettopp
"Hei! Sykkelen din er ferdig… Bakhjulet ble veldig fin, men forhjulen har flere høydekast sann at det er umulig å rette den. Alternativet er å bygge nytt hjul med samme nav du har fra før." [sic]
Dette har de altså brukt ei uke på - å komme til samme konklusjon nok en gang, uten å gjøre det jeg ba dem om. For en gjeng!
Jeg tror ikke noe på at det er umulig å rette forhjulet fordi det har høydekast. Hvis ikke selve felgen faktisk har bulker, er det bare å slakke det helt ned og begynne på nytt. Halvannen times jobb, kanskje.
De sa ikke det samme på tlf. Der sa de bare at - tja - det var litt dårlig bygd og de trengte nye eiker.
Du har jo erfart det. Hjul er en spesialitet. Ofte har de dårlig kunnskap. En og annen supernerd, men oftest ikke. Du kan like gjerne bli det selv. Fatter fan ikke åffer du ikke prøver. Som jeg sa. Løs opp alt. Ta høyden mye tidligere enn du tror. Dette får du til. Tålmodighet, Feil nr 1 og den vanskeligste å rette på når man "føler hjulet nærmer seg". Drit i ego. løs opp. Ta det fra sratch og det blir bra, med tålmodighet. Eneste vanskelige jobben på en sykkel, er hjula
Jeg har jobba på verksted. Og for å være æarlig, eneste av de jeg jobbet med, så var det bare jeg som jeg skulle tilllatt.
Du vet aldri der. Det er komplisert. De fleste har faen ikke engang IQ til det. Jobb med egne evner og spør heller om triks
De sa ikke det samme på tlf. Der sa de bare at - tja - det var litt dårlig bygd og de trengte nye eiker.
Oslo sportslager, jadda. Så lenge andre betaler for eiker så bytter de tydeligvis mer enn gjerne, men når de står for tabben så har de tydeligvis ikke samme trangen til å bytte. For noen fjotter. Det er altså Oslo sportslager.